Bouwverslag Poor Mans Strobelight (vliegtuig navigatieverlichting)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door hmeijdam, 10 aug 2014.

  1. Niels de Beijer

    Niels de Beijer

    Lid geworden:
    3 mrt 2016
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Eersel
    Bedankt, ik ben me hiervan bewust en heb me al diep in de wetgeving verdiept. over de lichten heb ik in gedachten om inderdaad voor 2 witte leds en (als de drone van je af vliegt) aan de linkerkant op de 2 motorgondels rode ledstrips eromheen te maken en aam de rechterkant groen ook weer om de motorgondels. het is de bedoeling dat ik ook op afstand nog oriëntatie heb waar ik heenga (bij daglicht). en ik weet niet of iemand aanbeveligingen heeft voor strips. ze moeten ongeveer een lengte van 10 cm hebben. Heb al op diverse sites rondgekeken en heb strips van 5 en 20 cm gevonden. geen 10 dus. alvast bedankt. De drone is trouwens een ideetje van een techniekclub waar ik bijzit. we hebben een site en crowdfunding op gezet om zo de drone te financieren hier de link naar onze site:https://skylabsblog.wordpress.com/ hier komen tekeningen enzo op zodra we zover zijn, misschien vindt iemand dit interresant.
     
  2. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Let wel op dat je bij daglicht en met name als de zon schijnt je niet te veel moet verwachten van de zichtbaarheid van leds. Ik heb afgelopen zomer een aantal tests gedaan om te kijken of ik mijn zwever beter zichtbaar kon krijgen met powerleds. Uiteindelijk leverde dat een soort van booster op, waarbij ik een hele grote condensator oplaad tot 24 volt en dat in één klap door een 3 watt powerled laat gaan, zonder weerstand. Omdat dat ook nog niet fel genoeg is staat er voor dit seizoen een test met een 10 Watt powerled (rechtsonder op de foto) op het programma. De hele schakeling weegt echter al 35 gram, dus past al nauwelijks meer in een klein toestel.

    Booster.jpg
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Tegen zonlicht kan je niet op met leds. Dan moet je eerder aan flita buizen denken.
     
  5. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Ik heb de 10 watt led rechts op de foto aangesloten op de strobe van de PMS in de 12 volt versie werkt perfect.
    Als je er naar kijkt zie je een halfuur nog groene vlekken.
    Die 10 watt leds kan je niet zonder koeling gebruiken ze worden binnen een paar seconde loei heet.
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Als flits wel toch?
     
  7. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Dat stoort door de hoge spanning. Een led laat je feller flitsen door een condensator met een hogere capaciteit, niet door meer spanning. De spanning gaat over de condensator en draden staan en niet over de diode zelf. Stroom verhogen doe je door minder weerstand bv met ultracap oid.
     
  9. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    De leds storen inderdaad niks, omdat het maar 24 volt is. En die 24 volt zit ook nog eens in een afgezonderd circuit, ten opzichte van de spanning vanaf de RC-ontvanger.

    Die Booster module op de foto kan overigens ook geheel standalone werken vanaf een kleine 1S lipo, die ik er aan prik. Hij heeft z'n eigen microprocessor rechtsbovenin.
     
  10. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Ja als flits.
     
  11. techniekerb25

    techniekerb25

    Lid geworden:
    30 dec 2015
    Berichten:
    10
    Locatie:
    bassevelde
    wie kan mij dit allemaal bezorgen en wat is de prijs voor het losse pakketje, ik zou het zelf willen samenstellen wat mij wel een uitdaging lijkt!! hoe moeilijker hoe liever!!
     
  12. techniekerb25

    techniekerb25

    Lid geworden:
    30 dec 2015
    Berichten:
    10
    Locatie:
    bassevelde
    alvast bedankt voor alles!!
     
  13. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Privé conversatie gestuurd, check je forum inbox.
     
  14. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.233
    Locatie:
    Nunspeet
    Hans, er ontbreken een paar afbeeldingen in je bericht van 17 februari. Zou je die nog een keer kunnen toevoegen?
     
  15. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Frits, bedoel je dat ze ontbreken in de bouwhandleiding?
    [EDIT], ik zie dat er in het tweede deel inderdaad afbeeldingen zijn verdwenen. Hoe is dat nou weer mogelijk:hammer:
    [EDIT2] ik ga de moderators om hulp veragen, want ik kan het bericht zelf niet meer aanpassen. Alle foto's waren als attachment aan het bericht gekoppeld, maar die zijn nu op één na verdwenen. Het bericht erboven zitten ze nog wel allemaal in.
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2016
    Frits37 vindt dit leuk.
  16. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Kreeg vandaag deze reactie op mijn melding:
    Je recente melding is opgelost: Post in topic 'Poor Mans Strobelight (vliegtuig navigatieverlichting)' - Foto.modelbouwforum ligt er even uit. Foto's komen vanzelf weer terug als Robert dit heeft hersteld.
    12:09

    Nu hopen dat dat snel opgelost is, want hij ligt er al een poosje uit
     
  17. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.233
    Locatie:
    Nunspeet
    Foto's nog steeds niet gelukt?
     
  18. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Omdat foto.modelbouwforum.nl zo betrouwbaar is als een natte kartonnen stoel, heb ik hieronder de verdwenen foto's opnieuw in een bericht geplakt.

    [​IMG]
    Bovenstaand is het aansluitschema van de PMS
    De 5 aansluitingen waar een blauwe pijl naar wijst spelen een rol
    De aanluiting aan de linkerkant gaat naar het kanaal van je RC ontvanger, waar je een 3-standen schakelaar aan hebt toegewezen. Je RC ontvanger voedt ook de PMS met 5 volt.

    Als je de 4 powerleds in het bouwpakketje nauwkeurig bekijkt, zie je dat er twee een iets donkerder gele kleur hebben. Dat zijn de landingslichten (warm wit). De strobes zijn lichter (koud wit). Dit om de kleur van halogeenlicht versus flitslicht zo goed mogelijk te benaderen.

    Ik kopieer hieronder verder mijn uitleg uit de originele handleiding, want voor het aansluiten van de leds is niets veranderd.

    De PMS is zo ontworpen dat er per vleugeltip één 3 aderig (servo)snoer wordt gebruikt om zowel de Powerled voor de strobe aan te sturen als het rode/groene navigatielicht. De beide leds delen gezamenlijk de "+" pool en hebben hun eigen schakelende "-" pool.
    Dat betekent dat de powerled en gekleurde led met de "+" pool aan elkaar zitten.

    De landingslichten en rotating beacon worden met een 2-aderig snoer aangesloten op de print.

    Alle contacten op de print zijn zo ontworpen dat er met servostekkertjes gewerkt kan worden.

    Bij een powerled staat er HEEL klein een + of - op zijn voetje. of er is een extra half rondje uit gestanst. Op onderstaande foto kun je dat zien .
    powerleds aansluitingen.jpg

    Bij een gewone led is de "+" pool de langste van de twee pootjes.
    upload_2017-1-8_19-56-27.png

    Nu je weet wat de "+" pool is weet je dat die bij de vleugeltip aan elkaar kunnen. Als voorbeeld heb ik ze hieronder direct aan elkaar gesoldeerd, maar de situatie bij jouw vleugeltip bepaalt natuurlijk of je daar nog wat stukjes draad bij nodig hebt. Elektrisch zit het in ieder geval zo aan elkaar als hieronder. Let op dat er van de standaard kleuren van servodraad geen fluit meer klopt. Aan de witte draad zit bijv. een gemeenschappelijke "+" pool. en rood en zwart zijn schakelende "-" polen.
    upload_2017-1-8_19-56-59.png


    En aan de andere kant van het 3-aderige snoertje kun je hem direct in één van de 3 aderige pinheader verbindingen steken. Daarbij moet je wel opletten welke draad de "-" pool van de powerled is en welke draad de "-" pool van de gekleurde led is. Die moet je niet verwisselen. Bij een 3-aderige verbinding zit de "-" pool van de gekleurde led op de middelste draad.
    upload_2017-1-8_19-57-25.png
    (in werkelijkheid is deze draad naar je vleugeltip natuurlijk veel langer)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 8 jan 2017
    Turbilence=NL= vindt dit leuk.
  19. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.233
    Locatie:
    Nunspeet
    Top! Bedankt
     
  20. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.233
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik kom er eindelijk aan toe om het setje in te bouwen. Ik wil de powerleds als landingslichten gebruiken waarbij ze constant aan staan. Kan dat of worden ze dan te heet? (In een foam vleugel)
     

Deel Deze Pagina