Poor Mans Vario

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door hmeijdam, 11 nov 2013.

  1. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    fout melding

    [​IMG]

    avrdude:stk500_getsync()not in sync:resp=0x00
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    Druk je aan het begin van het uploaden op het reset knopje van je arduino board?
     
  3. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0x00 - Arduino Forum
    This error is what happens when your computer isn't communicating with the Arduino. It has nothing to do with whether your code is right or wrong.

    The most common cause of this error (IMO) used to be people choosing the Duemilanove 128 when they had the newer Duemilanove 328. Click on <Tools> -> <Board> and make sure you have the right board chosen, and try again.

    You can also check to see if your using the correct COM port <Tools> -> <Serial Port>

    check je aansluiting.
    tx op ttl moet naar rx op arduino en rx op ttl naar tx op arduino
    controleer ook dat je de juiste com geselecteerd hebt
     
  4. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    poort

    Ik zie dat de com poort als ik selecteer voor uno com 3 is En ga ik de mini pro selecteren aan sluiten zelfde poort 4 is .
    hier zal het wel in zitten maar hoe los ik dat op.
     
  5. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    rest knop

    Nee ik druk niet op de reset knop
     
  6. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    De uno heeft een ingebouwde uart, op jouw pc is dat com3
    De ttl adapter is een extra com port.
    In apparaatbeheer in windows staan je comporten (mits aangesloten)
    Dat de ttl een ander nummer heeft dan de uno klopt.

    De resetknop indrukken is noodzakelijk als je een ttl gebruikt. Een uart doet dit zelf.
     
  7. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    hij doet het

    De reset knop in drukken dat was het.
    Bedankt.
     
  8. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    :D:D:D
    Soms is t gelukkig simpel op te lossen.
     
  9. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Wanneer moet je de resetknop indrukken? Ik heb bij mijn femtoduino ook problemen, terwijl de Nano (waar het een kopie van is) probleemloos gaat.
     
  10. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    uploaden

    Je moet het reset knopje indrukken zo dra je gaat uploaden uploaden reset knopje in drukken. los laten.
    rode ledje gaat uit en gaat weer aan als het uploaden gedaan is. ( bij de pro mini.)
     
  11. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    vario pro mini

    de vario pro mini doet het perfect.
    super gevoelig
     
  12. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Kijk dat hoor ik graag! Weer een tevreden gebruiker.
     
  13. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Foto?

    Welke sensor heb je gekocht? En waar? Welke versterker?
    Verder nog tips aan aspirant-poor-mans-vario-bouwers?
     
  14. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    vario



    De sensor MS5611 heb ik op ebay.com gekocht 10 euro even zoeken .

    Ik heb getest met een piezo signaal gever de arduino pro mini met sensor MS5611

    tips lees dit draadje door en dan moet het lukken
     
  15. JenR

    JenR

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Lochristi, Belgie
    Super project, dit moet ik ook doen!

    Ik heb ervaring met programmeren voor embedded devices, maar nog geen ervaring met arduino, moeilijk kan het niet zijn... Van elektronica ken ik dan weer niets...

    Ik ben bezig een lijstje te maken van wat ik allemaal nodig heb. Kan er iemand controleren of ik iets mis?

    Zender (in vliegtuig):
    - femotoduino (ik wil het graag zo klein en licht mogelijk, eventueel voor in DLG)
    - MS5611 barometer (of evt de BMP180, daar ben ik nog niet uit)
    - 433Mhz zender van HK (433MHz Superheterodyne 3400 RF Transmitter and Receiver)

    Ontvanger (op de grond):
    - audio amplifier module (5V 12V LM386 Audio Amplifier Module 200 Times Input 10K Adjustable Resistance | eBay)
    - 433Mhz ontvanger van HK (433MHz Superheterodyne 3400 RF Transmitter and Receiver)

    Een FTDI kabel om te programmeren heb ik.

    Volgens mij heb ik nog een luidspreker nodig voor aan die audio module, welke gebruiken jullie? Ik zou er ook graag een 3.5mm audiojack kunnen op aansluiten, wat heb ik daarvoor nodig?

    Heb ik dan nog weerstanden ofzo nodig? Ik wil het aansluiten op een spektrum receiver.
     
  16. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Volgens mij heb je het helemaal goed.
    Ik heb ook een Femtoduino (de usb versie) maar heb die nog niet aan de praat gekregen. Tijdens het uploaden gaat er iets mis :(

    Ik zou een 3.5 mm audiojack gebruiken. Dan hebben andere piloten niet zo'n last van jouw gepiep. Zo'n audiojack kun je in iedere electronicazaak kopen.
    De sensor moet wel 5v aan kunnen. Er zijn BMP180 bordjes die alleen op 3v werken, en dat gaat niet goed met een Femtoduino.

    Geen weerstanden nodig.

    - De 433 mhz zender en de Vin van de Femtoduino sluit je aan op de 5v van de ontvanger
    - De Gnd en +5v van de Femtoduino sluit je aan op de Gnd en 5v van de sensor
     
  17. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Prototype 4 BMP180

    Voor de BMP180 heb ik inmiddels een vario gereed. Eigenlijk vind ik dat hij het best goed doet vergeleken met de MS5611 sensor. Het is iets minder snel, maar het zou zo maar kunnen dat dat een voordeel is ipv een nadeel. Met name voor wat grotere zwevers lijkt me iets meer demping van de vario wenselijk.

    [​IMG]

    De meeste printjes van de BMP180 hebben ook een voltage regulator, maar diverse Ebay verkopers weten niet wat ze verkopen en zetten de specs van alleen de sensormodule bij hun artikel.

    tav de vraag hierboven, je kunt een luidsprekertje uit een oude computer gebruiken of een willekeurig goedkoop luidsprekertje kopen. De 3,5,mm jack modules zie je links liggen.

    Die 200x versterker modules kun je proberen, maar zet een weerstand van 1MOhm tussen de uitgang van de ontvanger en de ingang van je versterker. Anders wordt je versterker overstuurd. Ik gebruik zelfs zo'n weerstand bij de 20x versterker die je op de foto ziet.
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2014
  18. JenR

    JenR

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Lochristi, Belgie
    die 200x versterker kan je blijkbaar instellen voor 20x (staat in jouw post: [post111]), is er dan nog een weerstand nodig?

    Blijkbaar heb ik ook nog een potentiometer (10k) nodig om het volume aan te passen, aan welke andere specificaties moet deze voldoen?

    Kan ik zo'n 3.5mm jack module rechtstreeks verbinden met die audio module? gewoon aansluiten op dat groen blokje?

    Op het werk heb ik hier nog een gewone arduino uno en een bmp085 liggen die niet gebruikt worden, ik kan daar vanavond al eens mee experimenteren. Een radio heb ik jammergenoeg nog niet, en blijkbaar is die enkel via HK of ebay (china/hongkong...) te bestellen? Dat zal lang duren :/
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  19. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ja, bij de 20x versterker zet ik er een 1MOhm weerstand tussen, omdat de uitgangsspanning van de ontvanger kennelijk te hoog is als ingangsspanning voor de versterker.

    Op de vesrterkermodule zit al een 10K potmeter als je hem koopt. Dat is alleen een potmeter die je met een klein schroevendraaiertje instelt en dan niet meer van buitenaf kunt verstellen.
    Ik heb mijn module achteraf gezien gemold tijdens het lossolderen van die potentiometer. Ik gebruik vanaf nu liever losse componenten, die ik zelf op een print soldeer.

    Ja, de 3,5mm jack kan zo op de uitgang van de versterker.

    Mocht je opzien tegen een beetje electronica solderen, dan kun je mijn zender en ontvanger/versterkerprint wel overnemen. Die heb ik eigenlijk niet nodig, omdat het me voorlopig alleen om de variometer/druksensor combinatie gaat. Die kan ik met mijn bestaande zender/ontvanger testen.

    Leuk dat je interesse hebt in de Poor Mans Vario :D
     
  20. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    vario

    De poor mans vario heb ik aan het zendertje gehangen . Perfect.

    Hij is erg gevoelig misschien te.

    Ik zweef model ,maar ook 1op1 daar kan de vario ook erg te keer in gaan maar dan stijg je met meer dan 5 meter seconde .

    is het mogelijk om een filmpje hier te plaatsen van de BMP 180, ben benieuwd hoe hij klinkt.

    gr Gerrit Jan
     

Deel Deze Pagina