positie haak bungee launch

Discussie in 'EDF forum' gestart door Crasher, 16 feb 2013.

  1. Crasher

    Crasher

    Lid geworden:
    24 nov 2011
    Berichten:
    249
    Hallo beste mensen,

    Laatst heb ik een e-flite F86 Sabre gekocht. Deze heb ik 2 maal geprobeerd te laten vliegen met een handstart. Hetgeen resulteerde in 2 maal de neus in de grond. Ik denk dat ie te zwaar is, en dat in combinatie met een redelijk klein vleugeloppervlak. Normaal wordt dit toestel gestart op wielen, maar daar heb ik geen ruimte voor. Op youtube de nodige filmpjes gezien van bungee launch. Nu ben ik ook van plan hier gebruik van te maken, maar ik kan alleen niet goed zien waar het haakje van het toestel geplaats is. Is hier misschien een soort richtlijn voor? Ik heb me al een ongeluk gezocht op het net.

    Hoor het graag van degenen die hier ervaring mee hebben!

    Gr Jerry
     
  2. Bronco Dappe

    Bronco Dappe

    Lid geworden:
    6 nov 2005
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hoeleden (B)
    Heb op mijn kisten het haakje op 2/3de van de afstand tussen neus en CG staan (Korter bij CG dan neus van de kist dus) en dat gaat perfect.
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2013
  3. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Attachments - RC Groups

    eflite maake de zwaarste edf jets die ik ken. In de US hebben ze asfalt strippen dus kunnen ze dat hebben. Hier is het hopeloos tenzij je hem afmalt maar dan is de Het-rc versie ook een optie.

    haakje was makkelijk te vinden.
     
  4. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
  5. Crasher

    Crasher

    Lid geworden:
    24 nov 2011
    Berichten:
    249
    Heren bedankt voor de antwoorden.

    Ik had idd zelf ook al een van die foto's vanRC Groups gevonden, maar bij deze stond ook dat ie het tijdens maiden gecrasht heeft. Dit kan natuurlijk gelijk al bij de bungee launch gebeurd zijn. Een van de andere foto's toont het haakje net op een andere positie. Het zal toch wel proefondervindelijk vast gesteld moeten worden. Die afstanden die in het algemeen opgegeven worden tussen neus en CG zeggen volgens mij niet zoveel, dit toestel heeft hele korte neus, en als er dan een een neus van 10cm lang van schuim of iets anders aanzit dan lijkt mij dat dit geen invloed heeft de positie van de haak. Ga maar een punt aannemen en dan het toestel vliegklaar ophangen aan de haak en kijken onder welke hoek hij dan gaat hangen. Wellicht heeft iemand hier een andere mening over?


    Hoor het wel gr. Jerry
     
  6. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Een van de langst lopende draadjes over bunghees etc is hier:
    Bungee Launch Help? - RC Groups
    Staat eigenlijk alles in wat je wilt weten, ook de minder goede experimenten.
    crosslinken leek me ook een betere optie dan overtypen of in herhaling vallen. duurt me ook te lang ;)
    Dit soort discussies vallen onder beginners problemen waar iedere edf piloot mee te maken krijgt en vind het ook vreemd dat dit soort draadjes niet een sticky zijn.

    mvg,
    Erik
     
  7. Bronco Dappe

    Bronco Dappe

    Lid geworden:
    6 nov 2005
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hoeleden (B)
    Als de haak te veel naar voor zit, trek je je kist richting grond.
    Als de haak te ver naar achter zit, trek je je kist te veel naar boven met risico op stall.

    Na veel lezen en zelf uitproberen met zelfgebouwde katapult kom ik toch op ongeveer 2/3de CG uit. Dit werkt perfect op mijn Funjet, Twister, Habu. De elastiek span ik op ongeveer 6 keer het gewicht van de kist.
     
  8. rafgol

    rafgol

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Okselaar.
    Ik heb mijn stathaak gelijmd op de plaats waar de neuspoot zat. Toestel is de Skyray van hobbyking. Gooi dat onderstel eruit, je wint een hoop gewicht bovendien. Oh ja, mijn verkochte funjet had ik ook zo uitgevoerd. Nooit mislukte starts mee gemaakt; in tegenstelling tot kwakkelige handstarts.
     
  9. Crasher

    Crasher

    Lid geworden:
    24 nov 2011
    Berichten:
    249
    bedankt voor de reacties,

    Erik je hebt gelijk, om alles over te typen wat al eens gezegd is heeft geen zin. Maar ik weet nu waar ik het vinden kan. Het is nog wachten op de spullen uit hongkong en op fatsoenlijk weer natuurlijk!

    Gr Jerry
     
  10. Crasher

    Crasher

    Lid geworden:
    24 nov 2011
    Berichten:
    249
    Zo, het heeft even geduurd, een jaartje of zo, dat ik toch het lef heb gekregen de f86 af te schieten met een bungee. Ik heb er een lange tijd tegenaan zitten hikken omdat ik nog niet met het toestel had gevlogen, en deze dus ook nog niet getrimd was. Het ging allemaal goed, mooi gezicht zoals die bij het afschieten de eerst 50 meter op nog geen meter boven de grond vliegt om vervolgens langzaam hoogte te maken. Maar wel pijn in de pens en knikkende knieen!
    Inmiddels een aantal vluchten gemaakt. De snelheid valt een beetje tegen, maar wel een mooi gebalanceerd geluid. Het landen is ook vrij lastig. Eerst zo ver wegvliegen dat je hem bijna niet meer ziet, dan met half gas bocht maken en vervolgens gas dicht. Het ding zweeft zover door op snelheid dat ie me nog ca 200 meter voorbij vloog voordat ik kon landen. En dit was nog met tegenwindkracht 3 of 4.
     
  11. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Gefeliciteerd met de geslaagde vlucht. Bungy lauch lijkt eng, maar gooien vind ik dan weer eng. Ik wens je nog veel veilige vluchten met de Sabre.
     
  12. Crasher

    Crasher

    Lid geworden:
    24 nov 2011
    Berichten:
    249
    Thanx! Klopt, na de eerste keer gevlogen te hebben en als het toestel getrimt is, is het alleen maar gaaf om 'm af te schieten met de bungee. gooien wil simpelweg niet met dit toestel, daar is ie te zwaar voor.

    Gr Jerry
     

Deel Deze Pagina