Positie hoogtestarthaak voor (onder!) een Dandy

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jan brilman, 16 jan 2017.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Nou, het vloog prima ! goedmoedig vooral, precies een beginnermodel. De baksteen bedoel ik mee dat het model snel zakte. Door zijn gewicht en constructie. Een maatje van mij had in die tijd de Graupner Cirrus. En ja, dat was toch wel even wat anders.
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Je moet dus veel harder werken om boven te blijven.:confused: En daar leer je dus beter van vliegen.:yes:;)
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Het was opperste concentratie om het model in de lucht te houden, ik heb er mee geleerd dat je "druk " op de roeren moet houden. Ik leerde dat weer van een buurman die aan 1:1 zweefvliegen deed.
     
  4. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Was ook mijn eerste model (was ook een jaar of 14) en heb daar idd aardige herinneringen aan.
    Heel wat lierstartjes mee gemaakt en het vliegen met dit model geleerd totdat een laatste lierstartje gemaakt werd met het stroomschakelaartje of "off" (pre-flightcheck, ja,ja :hammer:).
    Zo, eerst nog niets in de gaten tot het model op hoogte uitbrak en er niet gecorrigeerd kon worden, bij de neergang bleef het model tot een paar meter boven de grond aan de lier, pff wat een knal.
    De Dandy in duizend stukjes :(. Wel veel plezier aan beleefd.
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Bij mij bleef de (te) dikke startkabelring klem zitten tussen de rompbodem en de haak.
    Gewoon rechtdoor naar beneden dus... Tegenwoordig had ik me er nog wel uit gered, maar ik was toen te verbaasd om iets goeds te ondernemen...:eek:
    Door de vette kleibodem lag alleen de romp voor de vleugel helemaal uit elkaar. Die heb ik zoals eerder gezegd, even snel weer in elkaar geplakt. En dat is nog steeds goed te zien....:oops:
    Jaaaren niet mee gevlogen, totdat de VGG gestalte kreeg.
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik deed lieren door iemand te laten rennen, ging prima ! totdat het vriendje dat beu werd. Het Cox motortje had ik nog want ik was met lijnvliegen begonnen bij de luchtscouts.
    Daar vlogen ze alleen maar met dieseltjes dus bleef mijn Coxje een beetje ongebruikt. Dus naar Quartel om een universele motorbok te scoren.
    Na die eerste vlucht in het weiland achter ons huis gingen bij mij de remmen los en moest er meer komen ! Het Coxje ging op een Mini-bird van Simprop als ik mij niet vergis. Die ging te snel en vloog ik helemaal aan splinters.
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    [​IMG]

    Zeer geschikt 'für Anfänger'.

    Jaja, het moet verkocht . . .


    jan.
     

Deel Deze Pagina