Positieve ervaring nieuwe Calmato Alpha

Discussie in 'Beginners' gestart door Benno Zwanenburg, 14 sep 2013.

  1. Na vier jaar heb ik de hobby weer opgepakt en om het gevoel weer terug te krijgen een beginnerskist gekocht. De keus viel, net als vele jaren geleden, alweer op een Calmato laagdekker, waarbij een oudere OSMAX 46FXi dienst doet als aandrijving. Ik zag dat er nogal veel verbeterd is aan dit toestel dus heb ik de gok maar genomen.
    Bij het uitpakken blijkt al meteen dat er veel is verbeterd. De bouw is identiek alleen is hij naast brandstof nu ook geschikt gemaakt voor electro, waarbij een fraaie in dezelfde kleur meegespoten kunststof motorkap de electromotor bedekt. De lipo (of de tank) zijn eenvoudig te bereiken dmv een "afdekkap" (zie foto).
    Wat is er verder allemaal aan verbeterd:
    • Veel betere folie
    • Metalen quicklinks en betere roerhevels (deze konden voorheen wel eens breken)
    • Betere wielen, voorheen was dit van te zacht "schuim"
    • Twee servo's voor de rolroeren ipv één
    • Betere bevestiging van de stuurstangen aan de servo's
    • Inclusief piloot en cockpit
    • In dezelfde kleur bijgeleverde spinner
    • Er is geen piepschuim meer in verwerkt maar nu is alles van hout
    • Beter en steviger gebouwd
    • Verbeterde neuswielsturing
    • Metalen scharnieren in alle roeren
    • Betere afsluiting van tank en motorschot
    Kortom, enorm veel verbeteringen. Maar ook heb ik twee nadelen ontdekt, die overigens simpel zijn op te lossen: De tank wordt nu met klittenband vastgezet (ivm het makkelijk kunnen vastzetten en verwijderen van lipo), en hoe stevig je dit ook aantrekt en vastzet, na een vluchtje schuift de tank door de trilling telkens naar achteren.
    Een tweede minpuntje is de bevestiging van gas en neuswiel aan de servo; dit gaat nu met twee moertjes die ik niet betrouwbaar genoeg vind omdat je dit niet goed genoeg vast kunt zetten. Ik heb hiervoor de oude bevestiging genomen, dmv een borgveertje.

    Afgelopen woensdag heb ik er mee gevlogen en het vliegt als vanouds: heerlijk en zeer makkelijk. Kortom, een aanrader om mee te beginnen (aan de kabel).

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik heb de hoogdekker versie, ook van de nieuwe alpha generatie.
    Bij mij een electro setup. M'n eerste toestel na 17 jaar inactief geweest te zijn.

    Je hebt gelijk, de kit is mooi gebouwd, volledig in hout.
    Wel heb ik gemerkt dat de staartvlakken niet "in het lood" staan. Zowel aan stabilo als kielvlak stonden niet waterpas dus die heb ik een nachtje met gewichtjes erop laten staan. Is uiteindelijk goed gekomen.

    Het motorkapje voor electro is prima voor hun eigen motorsets (Orion 50) maar als je een andere motor koopt (van HK bvb) loop je de kans dat het motorkapje niet past.
    Ofwel ga je dan zelf aan de slag, ofwel laat je het gewoon open...

    Jouw klittenband probleem heb ik opgelost door de legplank eruit te vijzen, de klittenband onderaan de plank te fixeren. Zo kan de klittenband t.o.v. de plank al niet meer verschuiven.

    Ik vind het systeem van het kapje boven de brandstoftank / lipo nogal ongelukkig met die vijsjes. Stevig dat wel, maar je bent een eind bezig met dat los- en vastdraaien... Ik ga dus iets anders installeren.

    Bij mij was hij teveel neuslastig, beetje schuiven met lipo en esc verhielpen dit grotendeels.
     
  3. Inmiddels heb ik een blokje piepschuim op de legplank gelijmd, simpele maar zeer doeltreffende oplossing :)

    Het kapje boven de brandstoftank is prima om de tank in te bouwen, maar het lijkt mij inderdaad ook erg lastig om telkens de lipo er in en er uit te halen, daar moet wel een makkelijkere oplossing voor te vinden zijn.
     
  4. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Zeer fijne kist, deze heb ik voorheen altijd met een 8.5cc Irvine gevlogen..

    Alleen echt een nadeel van de nieuwe reeks Calmato's e.d. is de folie.. dit is een ramp..
    Het is een PVC krimp folie met opgedrukte text en kleurvlakken.

    De folie vervaagd onwijs na verloop van tijd, en nee dit niet door de brandstof.. maar door gewoon licht.
    Ik heb een rode variant "gehad" die is nu wit.

    Inmiddels heb ik de hele kist kaal getrokken en opnieuw gefolied. en meteen een sleephaak met een zware motor setup erin gezet.

    Tevens heb ik een simpel maar doeltreffen quicklock systeempje op het kapje gemaakt..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Er moet nog striping en text op gezet worden.

    [​IMG]
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Leren ze het dan nooit ?
    Zulke fijne kistjes maken ze, en altijd is de folie een ramp.
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Eens even dit draadje een opdoffer geven!

    Wel, ik heb er een op de kop kunnen tikken, via m'n clubgenoot. Een tweede handsje. Heb ik die nodig? Nee!

    Nette kist? Amper zichbare schade, mank neuspootje, maar bij nauwkeurig inspecteren was er veel meer loos. En dus aldaar chirugisch open roppen.
    Algemeen...vind het maar een slappe bende wegens de totaalkeuze voor 'slechts en alleen geraffineerd balsa'... en spaarzaam aangebrachte hotglue!
    Njahw... Ram-pats! Die zit.... 1-0

    Natuurlijk goed doordacht opgezet en in elkaar gestoken, want er moet in de fabriek geld verdiend worden, kinderen moeten braaf naar school kunnen gaan. Da's legitiem. Mag dus niks kosten en moet toch lekker smaken. Het is wat dat betreft net Dr Oetker, lekker in een zakkie, maar niet zo gezond.

    Wat mooi is in de constructie. Het hele staartgebeuren bestaat uit 1 lap balsa, met rillen in de de 'turttle' ofwel ronde rug, om het balsa mooi en snel rond te vouwen/zetten om de spantjes. En dat geeft een opmerkelijk torsiestijve staart. Rillen... een techniek die je ook in 'het papier' tegenkomt.

    Met een bouw in een bouw matrijs zit het mogelijk in 10 minuten in elkaar geklikt en met hotglue semi vast gekit. Dan nog extra stijfheid ontleend aan de zelfklevende verpakkingsfolie, dat het houdt de bende mooi bijeen gekleefd. Mogelijk nog meer dan de oude eveneens beruchte strijkfolie. Daarmee blijft de zaak wel mooi licht van gewicht. Verbaast me nog dat er geen emballage krimpfolie is gebruikt (bierblikkenverpakking). Nog onsloopbaarder.

    Acht hem uitermate geschikt voor elektro, maar niet voor brandstof (na, ja... stukken minder, niet overdrijven... Bas). Dit vanwege de werkelijk overal gebruikte hotglue, versus de trillingen van de motor. Acht het een inferieure lijm voor methanol of benzine gepropelleerde voortvliegselen, vooral bij structureel belangrijke delen.

    Een motorschot hoort vast te zitten met epoxy, niet met houtje-touwtje-knopenlijm.
    Bij het revisie modelletje hier in het bouwhok zat de lijm gewoon niet vast aan het hout. Trekt het zo los van het balsahout. En daar wordt ik zeer knorrig om.

    Motorschot is niet van stevig triplex als voorheen (hoewel dat ook een zwakkere soort was) maar 3 lagen 'balsa-per-plex'. Ramsj materiaal in deze.
    Met het aandraaien van de brandstofsteunen drukt het al samen, en ontwricht daarmee domping en sidthrust als je niet goed oppast. De steunen trekken diep in het balsa. Het schot zit weliswaar in slots, die in de flanken zijn uitgespaard, zal niet pardoes wegschieten, maar als de hotglue het begeeft na een schrikmoment met de grond? Paar maal harde landing zonder zichtbare schade... en de lijm geeft al geen verband meer. Ik trok het schot vlot uit de romp. Het deed me denken aan m'n oude Bik Stick 40 van Great Planes, ook zo een rampenbak.
    De neuspoot kan bij een beetje ongunstige landing het schot aardig verpesten, wat een flinke neusjob inhoud.
    Want je krijgt het hout niet meer in het gareel. En ook al stort je het vol met CA of G4... Het schot hoort in de prullenbak. In casu het geval.
    En naar mijn idee dan bij uitstek de gelegenheid die zaakjes grondig te verbeteren.

    Dan de vleugelverbinder aan de voorlijst. Twee dowels uit de vleugel, steken in de romp. Vleugel zet je vast met twee nylon boutjes. Wel... met de snuit toch opengetrokken, kan je er goed bij... het zelfde laser gesneden flutbalsa. Mag zeker wat stevigheid gebruiken. Wel is het zo, daar waar je sterkte in bouwt, zal het elders breken!

    En dan zijn sommige vooraf ingeplande breukvlakken beter te repareren.... :)

    Nog een woord over de folie. Niet alleen verschiet de opdruk ongelofelijk snel van kleur. De bedrukking, deze kan ook niet tegen wasbenzine. Thinner en aceton, wel dan heb je in een handomdraai een witte raaf.
    En dat geeft weer perspectief aan de huis tuin en keukenschilder... prachtig canvas voor een 'Panoramaatje Mesdag'... Calmatostyling in Tamya-kleuren.
    De oudere folie verliest niet alleen z'n glans, maar ook z'n elasticiteit. Deze wordt zeer snel broos onder invloed van UV. Te herkennen aan insnijdingen langs de spantjes van de vleugel.
    Algoed, milieuafbreekbaar zullen we dan maar zeggen, inzetbaar als bodemverbeteraar na een kis-of-death met moeder aarde... ik mist het groene recycle merkje op de bedrukking... een barcode en een CE-keurmerk mag er van mij ook nog bij.

    Nee geen restauratieverslag, nog rappe reparatie uitleg... in deze. Fixen en vliegen. Want dat doen ze perfect.
    Verder met m'n P-40 als de spullen binnen zijn!

    Voor wat het me waard is...
    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2016
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb er binnenkort ook eentje.... Zal mij benieuwen....

    Gaat op benzine vliegen, dus hij zal wel redelijk snel "vlekkerig" worden, denk ik zo....
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Welke motor mag VSOP octaan 95 gaan genieten?
    Ik kan wel een paar plaatjes schieten van de patient 'Alpha-mineur' als het zover is.
    Het schot heb ik zojuist ingescaned. Om te werktekenen tot een nieuw schotje uit idiot-proof berkentriplex...
    Ga zo een auto wassen en poetsen... die rode van hiernaast... geel van het balsastof...
    Baat nu 'FFF' voorrang hebben...
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Welke er ook maar op blijkt te zitten... Ik weet dat het een OS 46 is, maar welk type is me onbekend. In elk geval eentje met remote needle, die vierkante powerbox demper en "vierkante" koelribben. Zo eentje.
    Extra headshim, bougie, ontsteking, en tank aanpassing, meer is er niet voor nodig.... En dan gaan we kijken of mijn vermoedens correct zijn....
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm...OS op benzeendragers? Peeling is misschien goed voor moeders de vrouw, maar lijdt bij OS tot snelle verouderingsverschijnselen. Ben je niet 'bang' dat de tor te heet wordt? Wat dat vind een FX helemaal niet fijn.
    Nou ja... ach erg is het ook niet... want de ervaring leert ons. Bij een immers oud pruttelbakkie, 'What's me worry'.
    Maar verwacht dat een FX, of FXi het niet zal overleven. De motoren zijn inwendig identiek.
    Een 46 AX MK1... als de zuigerpenveer maar niet 'voor het zingen' de kerk verlaat... Ja, ja.
    Maar doe vooral verslag! En hoe langer het heel blijft, des te beter!

    Voor mijn 11 jaar oude 46 AX MK1 heb ik een nieuw setje gevonden, inclusief drijfstang. Hij is nu binnenin weer als nieuw. Nu met beleid gaan inlopen op de Alpa Spôhgrt... Super!
    Gr Bas
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is deze motor.... Ik weet niet welk type dit is.... 13275096_629253083897905_1407467228_o.jpg
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    FXi! Period! Binnenwerk gelijk aan FX... Maar dan ook helemaal.
    Prettig is de remote needle-valve. Wel mogelijk het rubbertjes vervangen... bijkans aangetast door alcoholica? Als het niet hoeft zou dat mooi zijn.
    Powerbox demper MK1 van de AX... bijkans 10 jaar oud?

    Ik zie een Calmato Sport oude stijl. Dat is tenminste een stevig gebouwd bakkie! Mooi in een ander jasje gestoken. En direct ook taildragger... beter voor het frontje en minder grashappen.

    Mijn 'gebruikte' op de Alpha heeft doorgesleten voering bovenin. Verder kan de zuiger er door en door er doorheen... dus de klempassing van deze sjompie is over ende uit. Ik geeft hem nog een krimp bovenin... toch eens een keer testen of dat werkt. Leeft ie mogelijk nog een paar vluchten... en zal deze gaan peelen... Rest? Ombouwen in ASP-safe-modus.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit is hem dan: IMG_2709.JPG

    De verkoper zei dat het een supermakkelijk startende motor was...Ik kan hem alleen maar gelijk geven!
    Hij had hem een jaar of 5 geleden met halve tank weggezet omdat de motor een paar keer in de lucht uitgevallen was, en zo als hij toen weggezet was, heb ik hem meegenomen.

    Vinger op de carb en een paar keer flippen, en ik zag gelijk iets van graspulp o.i.d. meekomen, dus even de slang los, vinger op de uitlaat en nog even flink doorflippen tot er een tiental ml brandstof "doorgespoeld" was.
    Slang er weer op, gloeistroom er op, en de eerste klap was raak: vrolijk pruttelend motortje.

    Kon hem zonder al te veel problemen afknijpen tot ongeveer 2000 toeren, hoewel ik niet denk dat dat een bruikbaar (betrouwbaar) stationair toerental op zou leveren.
    Ik denk dat het met ontsteking en benzine mogelijk wel haalbaar is....
    Lagers voelen niet echt rauw aan, maar lopen niet geruisloos, dus ik denk dat ik die binnenkort vervang.

    EDIT: allereerste inschatting, is dat een ontsteking, ontstekingsaccu en ontvangeraccu precies bovenop elkaar gestapeld achter de tank kunnen liggen, en dan vrijwel geen invloed op het zwaartepunt hebben. Totaal extra gewicht is 240 gram. Volgens mij moet die Calmato daar geen zier om geven, maar hoe het gaat uitpakken met het gelijktijdige vermogensverlies van ruwweg 20%.... dat is nog even afwachten...
    Denk dat één maatje kleinere prop in elk geval het toerental weer wat opkrikt, en daarmee het vermogensverlies zo goed mogelijk beperkt.

    Maar da's allemaal koffiedik-kijkerij....
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, net bakkie. CG? Neuslastig overleeft ie wel, staartlastig is echt geen feest.
    Zit tussen 80 en 90 mm. Heb het op 85 staan vanaf de voorlijst, iets naar voren hellend met lege tank.
    De sport ondersteboven balanceren... immers laagdekkert.
    Motor FXi idd, wat zit daar nu voor een prop op? 11 x 6? Nog een beetje compressie?
    Bij minder vermogen iets grotere wielen, kom je makkelijker van een iets hakerige grasmat los. Grote lichtgewicht Kavan's...

    Je kan hem natuurlijk eerst zo eens even testvliegen... daarna de grote vonkendoostruuk :)

    Wat betreft de lagermaat dat kent SKF nummering niet achterste ook niet,
    Eerste heeft een maat van 22 x 9,5 x 6 mm achterste is 28 x 15 x 7 mm
    Ofwel... niet hier helaas direct zo gevonden?...
    http://www.detechnoshop.nl/eenrijig-kogellager/p-1/?d=asgat=010 mm&D=buitendiameter=022 mm
    En het grotere edoch:
    http://www.detechnoshop.nl/eenrijig-kogellager/p-1/?d=asgat=015 mm&D=buitendiameter=028 mm
    Verder Neita eens gecheckt... even zoeken... maar stond in andere rubriek...
    Helemaal onderin de pagina...
    Miniatuur kogellagers met ZZ afdichting, SR6ZZ

    Tot zovers...
    Gr Bas
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is inderdaad een net bakkie.... EN.... opnieuw gefolied, dus geen last met verblekende Kyosho plastic... :D

    Die lagermaten zijn geen probleem, Bas... R6 en 6901 zijn gewoon bij de landbouwmechanisatie te krijgen. 5 minuten rijden, en met 90% waarschijnlijkheid op voorraad....
    Zal denk ik maar een C3 versie voor die 6901 nemen, i.v.m. hogere temperaturen bij gebruik van benzine.
    Zie dat de remote needle van OS van plastic is, dat vertrouw ik niet i.c.m. benzine, maar gelukkig heb ik nog een ASP remote needle liggen, die is geheel van metaal.

    Compressie is uitstekend... Had ik al gezegd, dat het ding letterlijk met de eerste klap startte, op brandstof die al minstens 5 jaar in het tankje zat?
    Zit inderdaad een 11 x 6 op, zit nog even te puzzelen, of ik een 11 x 5 of een 10 x 6 zal gaan gebruiken straks.
    Denk een 11 x 5.
    Hoe dan ook, zal het toerental weer terug omhoog moeten zien te krijgen om het vermogensverlies zoveel mogelijk te beperken.

    We gaan het zien. Zal nog wel even duren voor de boel vliegklaar is (moet wachten op viltclunks, voor de rest is het simpel een kwestie van de spullen er in prutsen).
    Eerst maar de motor er voor weg, i.v.m. het door de romp priegelen van de bougiekabel, kan ik gelijk die lagers effe wisselen.
    Voorste Lagerhuis laat prima toe om de sensor met een tie-rap er omheen te binden, geeft lekker eenvoudige timing-verstelling :D

    CoG op 85 mm, da's goeie info. Thanks!
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bert, let nog even op de lagermaten!
    Hierboven neergeschreven. 6902! Bij SKF zit daar meen ik ong een 1 tussen, 61902... maar de D28 x d15 x b7 mm is correct.
    Erg benieuwd naar je bepropping. En wat dat oplevert aan 'gedrag'.

    Nog een klein verschil tussen FX en FXi is de bewerking van de zuiger. FX lijkt een gegoten of gesmeedde zuiger te hebben, dat van de FXi is een gefreeste.
    46AX, 50SX hebben dat ook, CNC. Zal er later voor de leut een fototooje van schieten...

    Zo nu FFF de Rascal 40 met e-brommer uitlaten ('ouwe wijven bak' die op het veld niet wil sporen, slechts Jiven...)
    Gisteren niet aan het werk gezet door door een te sterke onderstroom van een cumulus-interruptus-donderklapperwolkenmassief... Gezeik ook met dat weer...
    Gr Bas
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is mij nooit opgevallen dat SKF andere codes hanteert, maar anders neem ik gewoon de oude lagers mee, dan komt het ook goed.

    Qua prop: ik heb voorlopig alleen een 11 x 6 liggen (en zelfs een spare) en je vind props tegenwoordig niet meer zomaar bij iedere LHS....

    De spinner heb ik verwijderd, die heeft de neiging de lucht "weg te sturen" van de cylinder, en ik zal alle koeling nodig gaan hebben die ik vinden kan.
    Hopelijk van de week wat tijd om er aan te werken....
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En dit is hem dan:


    Motortje loopt moeiteloos 10 minuten achter elkaar lager dan 2000 toeren en pakt dan gewoon op. Toen ik de camera startte liep hij al een minuut of tien op dit toerental....

    Maar het vinden van de afstellingen was niet makkelijk, ben ongeveer 1/2 uur bezig geweest voor hij wilde pakken.

    Ik heb dat uiteindelijk via een omweg moeten doen: LSN vol open, hoofdsproeier dicht. Gas stationair, starter er op en de HSN langzaam open tot hij pakte. Daarna gas in stapjes open en de hoofdnaald in stapjes mee tot hij vol gas wilde lopen, daarna het gas langzaam dicht en de LSN bijstellen.... Daarna bleek de HSN toch nog niet ver genoeg open, zoals op het filmpje te zien...

    Dit is verder nog zonder extra headshims, en de ontsteking ongeveer "op gevoel" gezet.
    Aanvankelijk stond die veel te laat, en de motor liep "rijk" zelfs als de naald zo ver dicht stond dat hij afsloeg door brandstofgebrek, maar nadat ik die een haartje vervroegd had, kwam er goed gang in....
    Ik heb het toerental niet gemeten, maar 11 a 12 K zit er volgens mij wel in.
    Stationair kan ik de kop vast blijven houden, en geeft de IR gun ongeveer 48 graden aan, na een korte periode volgas zag ik in de gauwigheid ongeveer 85 graden, maar dat is niet heel nauwkeurig....
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jep, hij lijkt heel aardig op toeren te komen!
    Knottert uitermate gezond. Welke prop had je er nu ook al weer op zitten voor de test?
    Temperatuur? Klinkt koel!? Dat zijn wel hele nette waarden. Nooit de methanollers IR gemeten. Toch eens zo een ding aanschaffen. Want als die gedraaid hebben, zijn ze fors heet, te heet voor de fikken, ook al bij stationair. Is dat dan de invloed van de olie?
    Gr Bas
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dezelfde APC 11 x 6 waar hij voorheen mee als gloeiplugger draaide (ik heb geen andere prop... :( ).

    Die temperatuur viel me ook reuze mee, maar dat is stationair, vol gas ben ik bang dat hij op de grond te heet wordt.
    Daarom ook de spinner er af (die dwingt de lucht naar buiten, en de cylinder zit dan half in de luwte), en als hij straks de lucht in gaat, zal het een kwestie zijn van baggervet, en iedere keer een tandje armer, tot hij in de lucht goed loopt....

    Koud is de compressie geweldig, warm heel lichtjes minder, maar zowel warm als koud is hij (érg) goed met de hand te starten, MITS je hem goed geprimed hebt. En dát moet ik nog even goed uitzoeken, wat de motor nu precies lekker vind....

    Ook opvallend is, dat hij totaal geen kickback verschijnselen vertoont, ondanks dat de vonk bij handstart op volle vervroeging staat.... (hij valt pas bij 1000 toeren terug naar 20 graden later dan de sensor).

    Het gekke is: als hij op toeren komt, kun je de naald zomaar een halve slag open of dicht zetten, zonder dat je het toerental hoort veranderen....
    Stationair merk je wel heel erg dat het toerental op het mengsel reageert....
     

Deel Deze Pagina