[postverbod] Beginners willen echt advies

Discussie in 'Beginners' gestart door Leon B, 26 feb 2006.

  1. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Met de paplepel in gegoten dus. ;)

    En de twijfel aan of wildvliegen veilig gebeurd snap ik volkomen. Ik heb eerst alle clubs en gevaren zones uitgestippeld op de kaart als "no fly zones", en heb daarbuiten mijn vlieg spots gekozen (Kaart ingelezen in tomtom, en dan maar n eindje rijden tot je wat tegen komt. ;)). Bovendien doe ik ook altijd keurig mijn range tests als et een nieuw toestel is, en kijk ik alles eerst thuis netjes na. Maar hoeveel zijn dr wel niet, die gewoon zon ding in elkaar lijmen zodat het op et plaatje op de doos lijkt, en dan op een schoolplein gaan staan ofzo. :p Die heb je dr denk ik ook n hele boel. En juist dat soort geprul zet wildvliegen in een kwaad daglicht.

    Maar et voorstel om naast de standaard "Heb je al aan een club gedacht" koek, ook de daadwerkelijke vraag te beantwoorden lijkt me wel een stap in de goede richting. Dan voel je je als nieuweling ook niet zo gedwongen denk ik. ;)
     
  2. Wolfje666

    Wolfje666 Guest

    Mensen,

    Misschien heel erg kort door de bocht van mij (excuses alvast).
    Is het niet heel simpel om mensen die "groen" zijn in de modelwereld en vragen hebben over hoe om te gaan met vliegtuigen/heli's e.d. eerst netjes hun vraag te beantwoorden en eventueel voor nog verdere info naar een club te verwijzen?

    Geen idee hoe het op zo'n club aan toe gaat, ik vlieg nu ruim een jaar heli en heb mijn vragen op dit forum gevonden en via familie die al jaren vliegen.

    Doordat je mensen gelijk helpt voelen de nieuwelingen zich iig gelijk betrokken op het forum en kunnen eventueel bij een club lesnemen of puur voor de gezelligheid gaan vliegen.

    Misschien dat dit al meerdere malen gezegt is, maar het moet niet zo zijn dat er 2 kampen op dit forum komen wardoor de sfeer niet leuk meer wordt.
    Ik heb dit al op een aantal fora meegemaakt en dat is echt zonde.
    Laten we het gewoon gezellig houden, nieuwelingen helpen en eventueel adviseren.

    voor degene die zich beledigd voelen door mijn reactie, alvast mijn excuses, ik bekijk het nu gewoon even heel simpel.
     
  3. MDM1FOX

    MDM1FOX

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Ede
    idd helemaal mee eens zo kan men ook verder met bouwen en een forum is er natuurlijk om geholpen te worden voor de gevorderde maar natuurlijk en met name ook voor de beginners alleen men moet natuurlijk eerst wel zoeken naar wat men vraagt want ik denk dat er al een hoop info op het forum te vinden is :p

    Met Vriendelijke Groet Dennis
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik heb het idee dat 9 van de 10 beginnersvragen ook wel beantwoord worden.
    Het is namenlijk niet zo dat er alleen maar op gereageerd wordt met de mededeling van ga naar een club.
    (vandaar ook mijn mening dat het een soort van aanval is op Ron en dat is niet terecht)

    Er worden ook zeker wel goede adviezen gegeven.

    Ikzelf geef regelmatig wel eens antwoord op een beginnersvraag maar geef dan ook wel vaak te kennen dat ze eens bij een club moeten gaan kijken.

    Waarom?
    omdat het vaak veel makkelijker uit te leggen is in real life dan via het forum, en je kan dan meteen de daad bij het woord voegen door te laten zien wat op een forum niet altijd meevalt.

    Op deze manier wordt ook voorkomen dat echt beginners geen stomiteiten gaan uithalen maar dat er een beetje van toezicht is op het beginners proces.

    Bijv bij de post over hoe te sturen wanneer de kist recht op hun af komt.
    De oplossing is simpel maar je moet het wel even doorhebben.
    Op de club kun je hier direct op inspringen door het te laten zien en er bij te blijven.

    Als iemand dit op een weiland zou doen dan resulteert dat veelala in een crash en het stoppen (of stom vinden :? ) van de hobby terwijl dit met een beetje begeleiding niet had hoeven gebeuren.

    Nu moet je dat van een club ook niet echt zo zwart/wit zien als ik het hier voorstel maar vliegles krijgen van een ervaren piloot op een club of als "wildvlieger" (wat eigenlijk niet maar bestaat) is meestal de enige manier om een komplete nieuweling veilig het luchtruim te laten kiezen.

    Kijk dat ze hun eigen spullen kapot vliegen, okee, maar als ze anderen schade toebrengen dan vraag ik mezelf af hoe de verzekering hierop reageert.

    Een beginner is vaak niet op de hoogte van wat wel en niet mag en de verzekering zal er alles aan doen om niet uit te betalen.
    Heb je goedkeuring van de eigenaar van de grond?
    Heeft de gemeente een verbod op modelvliegen?
    Weet je wel wat de maximale vlieghoogte is?
    Vlieg je onder een CTR of niet (er zijn er meer dan je denkt)?

    Kijk dit zijn van die regeltjes die een beginner niet weet of niet aan denkt en als er dan iets gebeurt dan zegt de verzekering al snel van zoek het maar uit.

    En wat het ergste is als dit gebeurt is dat de modelvliegerij in een kwaad daglicht wordt gesteld wat elke modelvlieger bij een club of niet te horen zal krijgen waardoor de regels weer aangescherpt zullen worden.

    En dat moeten we met z`n allen proberen te voorkomen.
     
  5. Wolfje666

    Wolfje666 Guest

    Berto, je hebt helemaal gelijk.
    Van mijn kant was het ook geen bedoelde aanval op iemand direct.
    Het was meer dat de sfeer in dit draadje een beetje grimmig begon te worden (naar mijn idee).
     
  6. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ctv zone discussie in nieuwe draad.
     
  7. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Ik denk dat het probleem misschien wel veel dieper zit. Mijn gevoel zegt mij dan ook dat de "clubs" ook de aansluiting met de nieuwe vliegers aan het verliezen zijn.

    Vandaag de dag, wil iedereen meteen geholpen (hier, nu, ik) worden. Het internet en dit forum zijn daar natuurlijk een goed voorbeeld van.

    De "clubs" waar ik ben geweest, hebben het moeilijk om nieuwe leden binnen de club te halen. En das ook niet zo gek, heb je weleens gezien hoe nieuwe vliegers opgevangen worden, als ze gewoon (zonder afspraak, weet je nog: hier,nu,ik,etc) op het veld komen....

    Met een antwoord "ga naar een club" stuur je ze met een kluitje in het riet.
    En heb je een nieuwe "wild-vlieger" gemaakt. Veel van deze nieuwelingen zijn daar al geweest en werden niet opgevangen.

    Willen clubs blijven bestaan zullen ze hier toch echt meer aandacht aan moeten geven. Het is niet voor niets dat hier zoveel beginners met vragen komen.
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Erik, je slaat de spijker precies op de kop. Bij zeer vele clubs is het soms lastig als potentieele nieuwe leden komen kijken en vele vragen beginnen te stellen. Zeer vele clubbesturen zullen zich moeten gaan afvragen hoe ze dit beter kunnen oplossen en kunnen ondervangen. Men zal zich een behoorlijk stuk vriendelijker moeten opstellen naar die mensen toe. Zo ken ik hier in mijn directe omgeving verhalen van mensen die bij een bepaalde club zijn geweest en daar om info vroegen en die niet kregen of ze werden met een kluitje in het riet gestuurd. Dit soort beginners ben je als club al meteen kwijt, en het spreekt zich dan ook direct rond, waarop anderen als ze dit te horen krijgen al helemaal niet meer gaan denken om naar die club te gaan, ook al is die veel dichter bij huis.

    Voor mij geld dat als ik op het vlieveld ben en een potentieele nieuweling komt met vragen dan wordt hij altijd zo goed mogelijk ter plekke geholpen. Ook als later dan blijkt dat die persoon dan naar een andere club gaat heb ik toch mijn best gedaan om die persoon een zo goed mogelijke manier van beginnen aan te praten. Ook "nieuwe" leden van andere clubs kunnen gerust met eventuele problemen of vragen bij mij komen. Als ik in de gelegenheid ben om naar hun veld te gaan dan doe ik dat en anders mag hij bij ons op het veld komen of bij mij thuis.
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik ben het met jullie eens dat diverse clubs een nieuwe insteek zullen moeten gaan vinden.

    Bij onze club net zo :oops:
    Wij doen ons best om iemand enthousiast te maken en zodra ze zich willen aanmelden dan lijkt valt ineens de deur dicht.

    Wij van BosModelAir proberen ook altijd iemand zo goed mogelijk voor te lichten en eens te laten vliegen met onze modellen.
    Veelal zijn ze hierover zeer enthousiast en willen ze ook met het modelvliegen verder gaan.
    Vaak proberen wij dan nog een beginners model voor ze te regelen zodat de modelvlieger in spè goed van start gaat met een luchtwaardig model.

    Ook geven wij direct aan dat er alleen dan onder begeleiding gevlogen mag worden bij ons op het veld, maakt niet uit met wie.

    Maar dan begint de heibel, aanmelden is bijna onmogelijk, tig keer bellen en e-mailen en dan nog maar hopen dat ze je beantwoorden en verder willen helpen.
    Dus wat gebeurt er vaak, ze gaan naar de andere club bij ons op het veld.
    Maakt op zich verder natuurlijk niets uit maar is wel een beetje jammer voor de naam van de club.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nadeel van een vliegclub is dat die geen vaste 'trainings' of wedstrijdtijden heeft, de ene keer loopt een nieuweling tegen een sociaal en/of technisch wat minder vaardig type aan, de andere keer tegen iemand die een goed helder verhaal kan houden aan de hand van de aanwezige modellen.

    Meestal kan je wel zien of iemand interesse heeft maar desondanks schroomt om vragen te stellen, ik stap op zo iemand af en daarna is hij voorlopig nog niet van me af, minstens een half uurtje babbelen. Dit wel, dat niet, budget, interesse enz.enz.

    In het seizoen worden bij ons zondagochtend vlieglessen gegeven (hulde aan die instructeurs), dan is er altijd iemand. Daar verwijs ik de mensen dan ook naar. (Vliegles wordt in principe altijd gegeven maar op zondagochtend zorgen we ervoor dat er altijd instructeurs zijn).
     
  11. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Ik denk dat het heel belangrijk is dat er een richtlijn komt voor leden van een club om beginners te adviseren. Zodat in ieder geval van uit die club een eenduidig verhaal naar buiten wordt gebracht.

    Probeer in ieder geval deze leden te helpen, maar op een zodanige manier dat zij de toegevoegde waarde van de club zien. Stuur ze nooit weg omdat ze iets gekocht hebben wat niet binnen het club "standaard" past. Verwijs deze mensen in iedergeval door naar een lid (desnoods een andere club) die wel ervaring heeft met een dergelijk model/zender/bouwmethode/etc.

    En als lid, vertel dat je geen ervaring hebt maar best wil meedenken naar een oplossing. Verwijs ze naar het forum voor vragen die je niet kunt beantwoorden.

    Elk lid van een club zou moeten weten wanneer een beginner het beste kan terug komen op het veld voor uitleg, hoe ze een instructeur kunnen benaderen. Maar vooral de ruis die ze veroorzaken als ze wel een antwoord geven die niet algemeen door de club wordt gedragen.

    Houd je als lid van een club voor ogen, dat jij voor de beginner de club representeert. Als jij een vreemd/onwaar of verkeerd antwoord geeft, heeft de club het gedaan (of moet ik zeggen afgedaan!)

    Dus zorg als club dat je voor beginnende vliegers een procedure het en dat deze bekend is bij de leden van de club. Zet hem in ieder geval leesbaar op het clubhuis (aan de buitenkant en binnenkant) en op de website van de club.
     
  12. Helza

    Helza Guest

    Ik moet zeggen dat toen ik voor het eerst op dit forum kwam als complete beginneling mij exact hetzelfde opviel. Elke beginnervraag werd alleen maar beantwoord met "Ga naar een club" of "Gebruik de zoekknop" (niet op mijn vragen gelukkig). Ik vond (vind?) het forum niet erg vriendelijk voor echte beginners. Waarvoor dit subforum toch bedoeld is.

    De eerste post die je hier ziet is voor een online boek... als je als enthousiaste beginneling hier komt wil je niet eerst een heel duits boekwerk doorlezen.

    Waarom niet eerst een goed (snel) te lezen informatief beginners topic sticky maken. Het tijdperk van uitgebreid je eerste toestel maken en hierin een 4takt motor zetten (met een ervaren vlieger) is voorbij.

    Nieuwelingen (tenminste ik) willen eerst kijken of modelbouw vliegen wel iets voor hun is. Een simpel te vliegen toestel die bijna direct klaar is. Zodat hier snel mee gevlogen kan worden. De ontwikkelingen op het electro gebied hebben dit mogelijk gemaakt. Er zijn veel instap RTF modellen waar je snel/makkelijk mee kunt beginnen.

    Ik ben zelf erg eigenwijs geweest, ik ben lekker gaan wildvliegen met goedkoop electro vliegtuigje (2 kanaals). Leuk voor even, maar genoeg om de smaak te pakken te krijgen. Op internet heb ik toen even rondgekeken en dit forum gevonden. Ik zag echter dat iedereen direct werd doorverwezen naar een club. Dus ik ook maar even naar de club.

    Het waren (zijn) vriendelijk en aardige mensen maar ik merkte al direct van het begin dat dit (bijna) allemaal benzine vliegers waren en werd electro ook afgeraden. Ik wou zelf absoluut niet aan die herrie (= die motoren) J
    Dit had op zich voor mij al een punt kunnen zijn waarop ik zou stoppen. Electro werd niet geadviseerd en benzine wou ik niet. Gelukkig was ik stront eigenwijs en ben terug gegaan naar dit forum en heb verder gekeken.

    Hier dus de easystar gevonden, wat je perfect in staat stelt om zelfstandig te leren. Hiervoor heb je echt geen club nodig. Voor wat geavanceerdere toestellen (met rolroeren) is een club zeer zeker aan te raden, of op zijn minst een simulator. Maar dwing de beginners niet direct naar een club te gaan. Maak een simpel topic met hierin de basis uitleg (en hou het beknopt) met linken naar meer geavanceerdere informatie. Leg uit dat vliegen mits veilig ook wel alleen te doen is met bv een easystar, maar dat als ze “echt” optimaal willen vliegen of een geavanceerder toestel willen dat dan een club aan te raden is.

    Laat dit beginners forum ook de "echte" beginners helpen, de instappers. Niet alleen de beginners die al een toestel hebben en bij een club zitten.
    Laat ook de nieuwe generatie genieten van deze geweldige sport.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Blijkbaar werd dus niet elke beginnersvraag beantwoord zoals je schetst. Zoekknop is zeer nuttig, niemand hier heeft zin om telkens opnieuw een verhaal in te tikken. Bij verwijzen naar de zoekfunctie altijd aangeven waar die te vinden is, op welke termen gezocht moet worden (want de beginner heeft die discussie niet meegemaakt) en meestal geef ik er dan al een gevonden link bij.

    Helaas, een aantal mensen wil zich niet verdiepen (en daarmee bedoel ik niemand in deze discussie), ze willen antwoord op hun specifieke vraag (NU!, ik heb ooit iemand keihard afgeserveerd hier omdat die klaagde dat hij na twee uur nog antwoord had, de lomperik, daar ben ik echt even voor gaan zitten), ze willen niet door een langere discussie lezen (die lang is omdat men steeds vragen stelt die eerder in de discussie aan de orde zijn geweest, niet gelezen) enz.enz. Ze willen maatwerk. Helaas, als ik het idee heb da tiemand zich niet een beetje wil inlezen, zich iets van achtergrond- en basis-kennis eigen wil maken, begin ik daar niet aan, dit is onbezoldigd werk, en dat geldt denk ik voor elke regelmatige vragen beantwoorder. (Mijn uurtarief kun je opvragen via een PM ;) )

    Er zijn Nederlandstalige FAQ's hier op het forum, misschien moeten die ook eens in een sticky gezet worden. Maar ik heb geen zin om 'domme' vragen te beantwoorden van iemand die geen FAQ heeft willen lezen. Je mag toch van mensen verwachten dat ze een beetje moeite doen voor hun hobby of moet alles voorgekouwd, gepureerd geserveerd worden?

    Ik ben het met o.a. Leon en Helza eens, de boodschap kan inderdaad vaak beter verpakt worden.
     
  14. Helza

    Helza Guest

    Ik wil ten eerste even zeggen dat dit een geweldig forum is met zeer veel goede informatie en kennis. Ik plaatst dit ook alleen maar om te helpen deze site nog beter te maken.

    -------------------------------

    De reden dat ik bruikbare antwoorden kreeg is omdat ik zelf wel eerst geen kijken/zoeken omdat ik uit ervaring weet hoe irritant het is als mensen voor de xxxx keer hetzelfde vragen.

    Ik heb zelf ook een aantal grote forum's beheerd en liep hier, net zoals de meeste forum beheerders/moderators, tegen het probleem aan van mensen die direct antwoord willen. Na 10000 keer hetzelfde geposts te hebben wordt iedereen het volgens mij wel zat :)..

    Maar omdat er gewoon veel mensen zijn die dat niet doen is het verstandig om een kort/bondige post te plaatsen met exact die veel gevraagde informatie. Er moet er voor zorgen dat het eerste wat ze zien die informatie is.

    Er is een FAQ met veel goede informatie, er zijn veel goede posts over wel beginners toestel, maar plaatst een korte samenvatting met de belangrijkste informatie in het aller eerste topic dat ze zien met eventueel links naar uitgebreidere FAQ topics.

    Nu zul je nog steeds mensen krijgen die onnodige posts plaatsen met diezelfde vragen, maar dit zal wel afgenomen zijn met 70%-80%. En dan kan je ze ook zonder problemen doorverwijzen naar het eerste topic.

    Dit helpt zowel de echte beginners, die snel wat informatie willen en niet willen zoeken. Als ook jezelf en de rest van de bezoekers die constant maar weer op de dezelfde vragen/antwoorden stuiten.

    Het is een win/win situatie :)
     
  15. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ron: Dat lange stukken niet willen lezen komt vaak ook omdat et van die enorme brokken zijn. :p Als je zulke koeie texten serveerd in een paar vlotte "tijdschrift" alineas, hapt dat een stuk lekkerder weg. Ik probeer altijd niet meer dan 5 regels aan elkaar te breien.

    Helza: In jou verhaal kan ik mijzelf goed terug vinden. :D Ik ben ook begonnen met zon chinees 2 kanaals prulletje ala X-twin, Ik ben ook weg gestuurd omdat ik electro wou, heb me daarna zelf leren vliegen met n simpele 3ch. zwever. Alleen vind ik rolroeren makkelijker sturen dan richting, vooral bij et landen. ;)

    Maar ik ben hier ook binnen gekomen als complete beginner en dat ging bij mij, ondanks hier en daar een beetje morren en grommen, toch vrij prettig kwa informatie aangereikt krijgen. Ik heb mijn eerste modelletjes dankzij et volk van dit forum toch mooi de lucht in gekregen. Als je elkaar nog niet zogoed kent, en je vraagt dingen die voor jou nieuw zijn, maar die hun al honderd keer voorbij hebben zien komen, dan krijg je soms wel eens een verveeld en kort antwoord. :p

    Ik probeer ook al een aantal weken bij een club te komen babbelen, maar de contactpersoon heeft telkens geen tijd of vind et te koud... Ik heb zelfs al een keer aan et hek gestaan, maar ze stonden me als een stel koeien aan te kijken daar op et veldje. :D Dr stond zelfs een instructeur, maar die toonde geen initiatief.. En om nou van et hek te gaan staan schreeuwen om aandacht te trekken... Ik ga nog 1x proberen een afspraak te maken, en als ie dan weer niet kan, dan kan ie et mooi schudden met zn veldje..
     
  16. mwatts

    mwatts Guest

    8O

    .
    .
    .

    Lui met zo'n instelling moeten maar een groot bord aan het hek hangen met "Private club, keep out!". Stelletje rotary brallen... Bweh. :roll:
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    MWatts, de meeste mensen kunnen geen gedachten lezen ;) Zelfs leden van modelvliegclubs kunnen dat niet.

    @Freak
    Ik zie het probleem niet, je had gewoon op die mensen af moeten stappen. Nu heb ik uit een eerdere post van jou begrepen dat dat niet je sterkste kant is maar dan kun je clubleden toch niet verwijten dat er geen contact komt?
     
  18. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik mag niet op die mensen afstappen, stond op een groot bord dat het verboden was voor bezoekers om op de pits te komen. Dus ik wacht netjes tot ze me uitnodigen om binnen te komen.

    En de hele kudde stond zon 15 meter verderop. Ik ga niet als n klein kind om aandacht staan bleren. Als ik ze met een vragende blik leunend over het hek sta aan te gapen, dan is het toch wel duidelijk?

    Ik heb de penningmeester (contact persoon) ook al tig keer aangeschreven voor n afspraak, maar t was iedere keer wat anders.. Ik blijf niet gek..
     
  19. mwatts

    mwatts Guest

    Ok, da's waar. Mijn eerste reactie was wellicht wat overdreven.

    Maar als je dan leest dat ie al een paar weken lang probeert in contact te komen met die club en steeds wordt afgescheept ofzo, en dat plaatst tegenover alle "ga naar een club" adviezen op dit forum (want de oprechte overtuiging van iedereen die hier bij een club zit, is dat dat beter is), dan snap je het niet helemaal meer.

    Ik ken Freak persoonlijk helemaal niet, en als er sprake is van moeizame communicatie tussen twee partijen dan is daar praktisch altijd wel bij beide partijen enige reden voor te vinden, maar ik snap zijn frustratie wel heel goed.

    Ik zou ook zoiets hebben van: het is graag of helemaal niet.
     
  20. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik hoop dat die mooiweer vlieger binnenkort wat meer aanstalte maakt om eens een keer een ontmoeting af te spreken. Want als nieuweling daar aan et hek gaan staan heeft helaas weinig opgeleverd. :(
     

Deel Deze Pagina