Power factor??

Discussie in 'Aerodynamica' gestart door Berrie, 13 nov 2011.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Wat is de zin van het bekijken van de grafiek CL^(3/2)/CD versus Vx(vliegsnelheid)

    Veronderstelling: Het is gerelateerd aan de daalsnelheid, oftewel, de maximale lift die de vleugel kan genereren. Heeft een relatie met het "stijggetal"?

    [​IMG]
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik meen inderdaad dat het te maken heeft met de daalsnelheid (bij zwevers), maar ik moet even in de boeken duiken. Tijd geleden..... Morgen zal ik eens kijken of ik er iets over op kan duikelen (tenzij iemand eerder een zinnig antwoord geeft).
    Was het niet zo dat de totale weerstand (dus de grootte van de weerstandskracht, niet de coefficient) op de piek van deze grafiek het kleinst is???
     
  3. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik ben even aan het zoeken geweest in boeken en op het net, maar ik kan het nergens vinden. Een beetje formules op papier heen en weer schrijvend kom ik ook niet op iets nuttigs uit. Het is in ieder geval niet dat op de piek van de grafiek de weerstand het kleinst is.
    Ik zie in ieder geval dat de PF toeneemt bij meer welving. Maar ja, wat kan je er dan mee.....?

    Ik vroeg me ook al een tijdje af waar die waarde ook alweer voor stond. Iemand die het weet?
     
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Foto, bedankt voor het zoeken!
     
  5. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik heb zo'n gevoel dat het om een truukje gaat grafisch duidelijk(er) weer te geven welke vleugel de laagste daalsnelheid heeft. De lijntjes van verschillende vleugels lijken in dezelfde volgorde te liggen als bij de grafiek Vz/Vx.

    Verder zie je in de formule Cl^(3/2)/Cd dat de Liftcoeffcient tot de macht 1.5 (versterkt dus) wordt weergegeven. Dat vervolgens gedeeld door de Cd.(weerstands coefficient, van de hele vleugel???)

    Waarom nu precies **^(3/2)???

    NU, ik ben benieuwd of iemand het weet!
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2011
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Volgens mij is dat afgeleid van CL^3/CD^2. Het nut blijft nog even open.....
     
  8. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Section Power Factor - Assessing Airfoils for Minimum Sink Speed & Minimum Power


    Experiment 1 - my attempt to learn design - RC Groups
    Performance vs Forgivingness (and new foils in progress) - Page 2 - RC Groups
     
  9. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Onwijs bedankt! Dit ga ik 'even' tot mij door laten dringen.
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Die Grote Brit schrijft:
    Wat niet waar is.
    Cl³/Cd² is gewoon het kwadraat van Cl³/2/Cd.
    Als je je realiseert dat negatieve waarden hierdoor positief worden is het prima.

    Ik wist dat de min-sink optreedt bij Cl^3/Cd^2.
    Maar ik weet nog steeds niet waarom dat dus bij Cl^1.5/Cd gebeurt.
    Maar wellicht doe ik weer eens te moeilijk ...:rolleyes:

    Dirk.
     
  11. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik wil niet zeggen dat ik het helemaal heb nagerekend, maar op hoofdlijnen snap ik hoe hij erbij komt, en dat komt redelijk over. Zal er straks nog eens goed naar kijken.

    Thnx,
    Dirk.
     

Deel Deze Pagina