powerpanel.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door sitting duck, 11 jul 2003.

  1. sitting duck

    sitting duck Guest

    Ik heb van iemand een powerpanel overgekocht waar alleen maar een amperemetertje opzit en geen voltmeter terwijl er op de verpakking van mijn gloeiplug stat dat het 1.5 volt kan verdragen ,is het nu de spanning die van belang is of de stroom?
    Normaal moet er een 12 volt baterij op maar aangezien ik het nu alleen nog maar wil gebruiken om mijn gloeiplug te voorzien zou ik graag een 7.2volt baterij willen gebruiken ,mag dat?
    Moet ik nu de gloeiplug eruit nemen, en aan de regelknop draaien tot het draadje begint te gloeien?

    tnxx
     
  2. sitting duck

    sitting duck Guest

    ik heb de uitgang van de gloeiplug gemeten en die kwam op 4.5 volt maar dan wel met 0 ampere en verder regelbaar.Iemand een idee of dit wel veilig is?
     
  3. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    als dan oner belasting, met een plug eraan het voltage inzakt tot ongeveer 1.5 volt wel.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    De regelaar moet je op 0 zetten. Sluit dan een gloeiplug aan en draai langzaam de regelaar op. Als de gloeiplug mooi oranje gloeit is het goed. Kijk dan op je metertje. Als alles goed is zal de wijzer nog binnen het groene gebied staan, ongeveer 3 tot 5 ampere.
    Als je een andere plug gaat gebruiken dan moet je opnieuw de instelling doen. Dan weet je weer bij welke stroom de gloeiplug goed gloeit.
    Over het algemeen kan je stellen dat een stroom ergens tussen de 3 en 5 ampere goed is.
    Voordat er iemand gaat schrijven dat er ook pluggen zijn die meer of minder stroom nodig hebben zeg ik nu dat ik het hier heb over de meest gangbare gloeipluggen in onze RC vliegtuig motortjes.
     
  5. sitting duck

    sitting duck Guest

    ok dank je wel ,ik heb net op de powerpanel gekeken en de als de ampere meter tussen de 3 en de 5 komt dan zit ik al in het rood gebied,en dan begint er iets te piepen.Kan dat dan kwaad voor dat panel?
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Hoogst waarschijnlijk kan dat geen kwaad Ducky. De regelaar maakt een lagere spanning van de 12V door de spanning korte tijd aan te schakelen en daarna langere tijd uit. Stel dat je de spanning 1/6 van de tijd aan hebt en 5/6 uit dan zal de effective spanning 1/6 van 12V dus 2V zijn.
    Dat schakelen gebeurt ergens rond de 4000 keer per sekonde en dat ga je horen als de stroom een beetje hoog wordt.
    Ik vindt het wel een beetje vreemd dat het rode gebied op je metertje al bij 3Amp begint. Maar dat geeft niets. Als je de regelaar insteld zoals beschreven zal je hem niet opblazen. Dat de meter dan 2Amp aangeeft maakt niets uit als je de waarde maar onthoudt voor een volgende keer.

    Succes
     
  7. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Almelo
    dat piepen kan ook de plug controle zijn
    piept ie, dan gloeit de plug

    maar waarom neem je niet gewoon een 12v accu
    dat gaat veel langer mee, zo'n cellen pakketje is naar een paar keer starten leeg.

    en als het alleen om gloeien gaat kun je ook 1 cel nemen, of een paar parallel zetten.
     
  8. sitting duck

    sitting duck Guest

    Ik heb nog geen 12 volt accu omdat ik dan ook nog een 12 volt lader moet kopen ,ik zou liever nog even wachten met een lader te kopen en mij zo verder behelpen en binnenkort na genoeg informatie te hebben over laders ineens een goede lader kopen waarmee ik alles kan laden.
    Ik heb er eens een gloeiplug aangehangen om te kijken en had met mijn 7.2 volt zelfs niet genoeg stroom om de plug te laten gloeien :oops: .
    Ik zal mij nu dan wel op de een of andere manier behelpen een (aa batery)en later een goede lader kopen.
    De spannig die ik gemeten had was zonder belasting ,en met de gloeiplug eraan zal er wel een spannigsval zijn.

    tnxx
     
  9. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Almelo
    ok,

    en daarom koop direct een goede lader waar je
    ALLES mee kunt laden.
    Als je elke 2 maanden een andere lader nodig hebt omdat je iets niet laden kunt, ben je aan het eind van het jaar meer geld kwijt, dan wanneer je direct een dure koopt.

    bv met een Graupner duo30 kun je ook loodaccu,nimh,nicad,lipo
    mocht het nodig zijn zelfs je auto 1:1 accu

    daarom mijn advies koop direct een "dure" lader
    dan heb je er ook een beeldscherpy bij zodat je kunt zien hoeveel je geladen hebt.

    ps. een 12V bromfiets/motor/auto accu kun je goed mee beginnen
     
  10. wvl

    wvl Guest

    powerpanel

    Waarom al dat gedoe met een duur powerpanel en dito batterij?
    Veel makkelijker is een 1-cels plug batterij met opgebouwde clip. Nooit problemen, gaat weken mee zonder laden, geen gedoe met stroominstellingen etc.
    Kostprijs: 15 à 20 Euro inclusief ladertje.

    Dan hoef je niet te investeren in een 12V batterij, en vooral niet in aspirines.

    WVL.
     
  11. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    Ik ben ook een voorstander van een aparte gloeiplugbatterij (denk eraan bij gebruik van een 2-Volts accu het snoer te verlengen tot zo'n 2 meter om het voltage iets te verlagen, een weerstand ertussen kan ook).Wil je een startmotor gebruiken , neem daar dan een aparte 12 Volts accu voor.Het probleem van de mij bekende powerpanels is namelijk, dat zodra de startmotor kracht moet leveren,het voltage van de gloeipluguitgang terugloopt. Hierdoor neigt men om deze hoger op te schroeven, met als gevolg dat, zodra de startmotor wordt afgekoppeld,de gloeiplug kan doorbranden.
     
  12. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    Ik heb in de startkist een 17 Ah startaccu 12 volt, uit een UPS (Zit ook in alarmcentrales e.d.) en een 2 v 5 Ah gloeiaccu, met voorschakelweerstand. Beide via het powerpanel te bereiken. Zo kan ik mijn auto, vliegtuig, heli en boot starten, accu's onderweg laden (Al is 17 Ah na 7 vliegaccutjes errug leeg ;)) etc. en het kostte in verhouding nix.


    Ton.
     

Deel Deze Pagina