Heeft er iemand ervaring met het gebruik van PPM ontvangers in vliegtuigmodellen met benzine motoren. Heeft het gebruik van IPD of vergelijkbare ontvangers merkbare voordelen? Ik ben niet geinteresseerd in opmerkingen dat PCM beter is :roll: maar op echte ervaringen. Misschien zijn er tips die het gebruik van PPM mogelijk maken? Laat van je horen als je iets weet!
gezien een ontsteking en bougie aanboord, zou ik niet voor een ppm oplossing kiezen, de kans op storing is dan gewoon te groot.
in de fmt heeft een test gestaan met benzine motoren er stoort bijna geen een. met een electro ontsteking alleen als je de ant om de onstekingskast heen wikkelde stoorde hij iets. we gaan hierbij wel uit van een netjes in elkaar gezette machiene [waarbij er alles aan gedaan is om storing te voorkomen natuurlijk] dit was bij gewone ontvangers deze test in de fmt met ipd is niet iedereen zo blij,heb ik wel eens gelezen op het net maar daar heb ik gaan ervaring mee . en bij pcm stoort hij wel alleen merk je het niet maar kun je wel je gas uit zetten als je zender uitvalt of zo [failsafe] en dat is wel zo veilig voor je zelf en je medemens groeten wiebe
Ik vlieg zelf met een PC-7 van roedel-modellbau met een 38 cc zenoah en een c-19 ppm ontvanger van graupner en heb tot nu toe nog geen problemen gehad net als de andere die bij ons op het veld met ppm ontvangers vliegen in combinatie met een benzinemotor. Ik heb wel voor de zekerheid de bougie kabel afgeschermt en aan massa gelegd van de motor, maar er zijn ook mensen die dit niet doen en ook geen problemen hebben. De ontvanger heb ik wel zover mogelijk naar achter gelegt om uit de buurt van de motor te blijven. Wat ik wel gehoord heb van tony clark is dat er mensen zijn die de ontsteking onderbreken dmv van een schakelaar in de romp als beveiliging zodat de motor niet per ongeluk gestart kan worden, dat de kabel naar deze schakelaar als een antenne werkt die constant stoorpulsjes aan het zenden is wat dus wel stoort. Dit laatste niet doen dus.
@Robin, Bedankt voor de tip m.b.t. de onderbrekerschakelaar op de Zenoah. Ik was van plan zo'n schakelaar te monteren maar zal dat nu maar achterwege laten. Beter voorkomen dan genezen want anders is het meestal :cry: !
Geen schakelaar monteren om de ontsteking te onderbreken is zeer onverstandig!!! Dit is hetzelfde als een doorgeladen wapen waarbij de veiligheidspal op schieten staat!!! Dit heeft alles met veiligheid te maken. Er zijn genoeg doem scenario's te bedenken wat er allemaal kan gebeuren als de onsteking dus continue aanstaat en de motor loopt niet. In America is het zelfs verplicht om een killswitch op je model te hebben tijdens wedstrijden of events, anders wordt je gewoon gediskwalificeerd.
Die veiligheid kan natuurlijk ook verkregen worden door een losse "Kill-swich" die met de hand wordt omgezet. De kun je dan uit de buurt van besturings-onderdelen houden bijvoorbeeld in een motorkap
Billy, om deze kill-switch gaat het ook, degene die op je model zit. Op een forum gelezen: Man maakt model schoon, tikt de propellor per ongeluk tijdens schoonmaken aan, motor slaat aan met alle gevolgen van dien. Modelbouwers kijken niet met de ogen, die kijken met hun handen, brrrroooem!!!! Dit zijn slechts voorbeelden.
Dit zorgde er bij mij dus voor dat de killswitch door een andere modelbouwer werd aangezet waardoor ik dus na een half uur pauze geen stroom meer had om de motor te starten. Ik had een accu aanboord om tijdens de vlucht bij stationair toerental te kunnen bijgloeien zodat de motor dan beter langzamer liep. Op die manier had een volgende misschien wel de motot kunnen starten.
Zover ik weet zijn er 2 systemen voor de onsteking bij modelbenzinemotoren. ZDZ, 3W en anderen gebruiken een systeem met electronische ontsteking dat gevoed wordt met een accu. Zenoah gebruikt een inductie gebaseerd systeem. In geval van het accu systeem lijkt mij een kill switch een absolute noodzaak. Als de ontsteking aanstaat dan zal namelijk op een vast moment tijdens de omwenteling van de motor een normale (lees krachtige) vonk gegeven worden. Op dat moment kan de motor aanslaan met alle gevolgen van dien. In geval van de Zenoah moet je de motor met een flinke kracht en snelheid rondgooien om een goede vonk te krijgen en dus de motor te laten starten. Bij inductie geld nu eenmaal dat de opgewekte spanning evenredig is met de snelheid waarmee de magneet in de motor rondraait. Het lijkt mij dat bij de Zenoah het minder gevaarlijk is geen kill switch te hebben. Langzaam ronddraaien van de motor levert minder gevaar op. Het zelfs zo dat Toni Clark een Easy start systeem levert voor de Zenoah motoren waarmee m.b.v. een accu het starten wordt vereenvoudigd. Nadat de motor aangeslagen is wordt de accu dan verwijderd. Misschien is een draadje met 2 krokodillenklemmen wel voldoende. Hiermee kun je de onsteking dan kortsluiten voor vervoer en opslag terwijl als je aan het vliegen bent er geen onnodige kabels aan de ontsteking hangen.
Een kill-switch is altijd verstandig. Als je problemen verwacht met storing moet je ervoor zorgen dat je de schakelaar via een zo kort mogelijke, afgeschermde kabel aansluit. De afscherming monteer je dan aan de motor, b.v. onder een bevestigingsschroef. Kans op storing zoals beschreven door Robin Janse is dan vrijwel uitgesloten.