pressostaat tbv Koelkast-compressor

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Arthur Costerus, 7 dec 2009.

  1. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Allen,
    Zoals meer personen wil ook ik een eigen compressor maken. Een drukvat (brandblusser) kan ik vinden, een compressor hoop ik ook wel ergens te vinden, maar waar ik meer problemen mee heb is een pressostaat om de tank op druk te houden. Waar kan ik in hemelsnaam zoiets vinden?

    Op de site van conrad vind ik wel een water-pressostaat, maar die schakelt tussen 1,5 en 3 bar, ik wil graag wat meer druk hebben.

    Het zelfde geld voor een overdruk ventiel en dergelijke. Zijn er mensen die een lijstje hebben met webshops (ben een luie shopper) hebben, danwel andere tips waar te zoeken?
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    koop zon goedkope 8 bar compressor bij de gamma, wissel de herrie motor voor de koelkast motor.
    klaar, stil en beveiligd.

    losse delen kopen kom je tig duurder uit

    gerard (ervaringsdeskundige in deze)
     
  3. Pieter Jan van Woerkom

    Pieter Jan van Woerkom

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik regel mij druk/ vacuum met een regelaar.

    [​IMG]
    DP-100 series - SENSOR - Panasonic Electric Works Sales Western Europe B.V. -

    Ik gebruik een oude zuurstofcylinder uit een F16 als buffer zodat de pomp niet in-uit-in-uit staat te schakelen.
    Met de regelaar schakel ik via een solidstate relais de vacuumpomp in en uit.

    Die sunx heb ik niet kunnen krijgen ik gebruik een vergelijkbaar blokje van keyence de ap-c30wp.
    [​IMG]
    AP-C30W Series Built-in Amplifier Pressure Sensor - KEYENCE

    Snoezig blokje van 3 bij 3 cm :)

    Beetje op eBay loeren en de handleidingen alvast eens doornemen welk type je nodig denkt te hebben.
    Low cost wordt het dan niet echt meer.



    Pieter J@n
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2009
  4. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Tja, had ik ook al aangedacht, maar zo'sn compressor kost ook snel €100,-.
    Druktankje kost ongeveer €5,-, compressor is gratis bij een sloop o.i.d. (hoop ik), dus als ik aan een pressostaat €30,- of zo besteed en nog eens €20,- aan materialen heb ik voor ongeveer €60,- een compressorretje....

    Ahhhh, hier snap ik dus echt veel te weinig van. Een beetje electra aan elkaar knutselen dat kan ik nog wel veilig (als je met je natte vinger tegen een koperdraadje aan komt en het tintelt in je elleboog dan staat er stroom op, toch?), maar dit gaat boven mijn petje... Lijkt me wel een strakke setup...
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2009
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    nou ik kan je vast garanderen dat je dat niet red, je vergeet voor de gemakkelijkheid ook even de olie/waterscheider en de drukregelaar
    ook goed voor een 50 eurie

    idd de compressor is wel te ritselen, en een bouwmarkt compressor heb ik al gezien voor 69 euro compleet.

    geloof me ik heb de weg al bewandeld, je red het niet ! ;)

    20 euro aan materiaal ? voor 2 nippels ja, de rest komt daar vrolijk dik bovenop.
     
  6. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Tja, noem het mijn beginners naïviteit.... Misschien wel handig om aan te geven dat ik de olie/waterafscheider (incl. drukregelaar) al heb. Die had ik in het financiele plaatje een beetje niet mee geteld.

    Welke bouwmarkt is dat? Bij mijn zoektocht online kom ik ze niet tegen. Zal toch echt de deur uit moeten dan...

    'k twijfel er geen seconden aan. Goede raad is duur, nietwaar. Ik twijfel nog omdat ik ook al een bod op een brandblusser heb uitstaan en een dealtje heb voor 28 euro voor een danfoss pressostaat in de pijplijn heb...

    Weet jij waar je een overdrukbeveiliging kan vinden?

    Wel alvast bedankt voor de input. Ik neig steeds meer naar de El Cheapo compressor van de bouwmarkt.
     
  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik heb mijn pressostaat voor mijn compressor bij vd Peyl techniek gehaald.
    Bevriend mannetje daar, goed werkende gebruikte pressostaat voor noppo!

    Gewoon binnenlopen, vragen naar de rep. afdeling voor compressors, en netjes je verhaaltje doen, grote kans dat je er zo een mee krijgt

    Let wel op dat je ook de ontlastklep op de pressostaat aansluit, anders start je compressortje noot als er meer als een bar of 2 in de ketel zit.

    succes!
     
  8. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Ok? waar haal ik dan een ontlastklep vandaan? :confused:
    Pfff, wordt toch alweer een beetje lastiger.
     
  9. Taurus Flyer

    Taurus Flyer Guest

    Mac Gyver


    Valt voor sommigen wel mee.
    Als het niet de lucht in moet (lees dit niet verkeerd!!) of als gedimensioneerd de lucht eruit moet dan zijn mijn creatieve oplossingen onbegrensd en met gesloten knip.

    [​IMG]

    Jammer dat ik wat te ver van je weg woon ITuur onders gingen we even een avondje Mac Gyver spelen.

    Zie het inwendige:

    [​IMG]

    Er zijn evenwel oplossingen verkrijgbaar tegen redeleijk prijzen.

    Succes en laat je niet van de wijs brengen door mensen met slechte ervaringen

    Cees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  10. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    holy smokes cees, het lijkt wel een bom.
    mijn insteek is overigens niet dat zelf freubelen niet leuker is, maar ik geef aan dat het niet per defenitie goedkoper is.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  11. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    leidingwerk tips?

    Cees, Dank voor je hart onder de riem. Je close-up foto heeft inderdaad iets weg van een bom! Mooi werk man! Als ie het doet, dan doet ie het nietwaar!

    Heb net een rondje bouwmarkten gehad en de goedkoopste zag ik bij de karwij voor €109,- Wordt me een beetje te prijzig. Als het goed is heb ik morgen m'n pressostaat en ga ik vrijdag voor €5,- een brandblusser halen. Uiteraard heb ik nog geen koelkast-compressor en daar baal ik van. Onze vuilstort neemt volgen mij alleen witgoed in en stopt het dan in een container. die zullen wel geenlosse compressoren hebben. Heb een aantal onderhoudsmonteurs gemaild, maar die hebben ook niets. Vrijdag maar eveneen rondje langs de velden.
    Dan hoop ik het meerendeel van de spullen te hebben. Rest mij nog buis/slang, nippels e.d.
    Heeft er nog iemand tips over het te gebruiken leidingwerk. Op het net vind ik uiteenlopende meeningen (zoals altijd:nosmile:) over slang, koper, staal, solderen of klemmen? Alle advies is welkom.
     
  12. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Ik had een kapotte airbrushcompressor, en heb alle belangrijke onderdelen vervangen.

    Een verslag:

    • Toon onderwerp - Compressor zelf maken

    Overigens heb ik als slang een stukje hydrauliekslang genomen. (dat had GY afgeknipt nog liggen)
     
  13. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    zit op de pressostaat.

    gr, Nico
     
  14. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Dank voor je reply. Heb je draadje op airbrushforum zitten lezen en dat is een enorme help. Vanmiddag een koelkast opgehaald en de compressor er uit gepeuterd. De lucht is er! Nu nog de electronica en de slangen en ik ben het heertje! Goeie tip van de Goudse IJzerwaren. Het bedrijf waar ik werk heeft een inkoop contract, dus met een beetje mazzel krijg ik nog wat korting... Heb heel lang online naar die drukschakelaar gezocht, maar dat ding van Condor is precies wat ik nodig heb. Top! Hebben ze die bij de Goudse?

    Morgen een vrije dag, maar ik moet ook nog een baby-kamertje maken en mijn vrouw vindt om onduidelijke redenen dat belangrijker dan een compressor maken....
     
  15. Taurus Flyer

    Taurus Flyer Guest

    We gaan de babykamer spuiten!!!

    iTuur

    Ter lering ende Vermaeck even een korte omschrijving van mijn "pressostaat", overigens niet om aanwijzingen te geven om het na te bouwen, "dat loont echt de moeite niet" en ik heb nooit een schema!!!!

    Analoge techniek
    Links zie je een Bourdonbuis uit een manometer.
    Rechts schuin daaronder twee stukken printplaat met daartussen een metalen plaat. Deze plaat is aan de Bourdonbuis verbonden en de positie tussen de printplaten is dus "drukafhankelijk"
    Door de wisselspanning van enkele tientallen kiloherzen , in tegenfase op de platen is de positie van de plaat ertussen electronisch te bepalen.
    De oscillator hiervoor met een kern met een viertal wikkelingen bevindt zich in het centrum van de Bourdonbuis.
    Versterken met een schakelversterker erachter, sturende het Relais, rechts, voor de Compressor
    Hysterese is te bepalen door de dimensionering van schakelversterker.
    Metertje en potmetertje voor het schakelniveau, dus te regenelen druk- of onderdruk.


    Maar, je bent gelukkig goed op weg en laat eerst die baby maar komen sterkte.

    Oh ja Gerard.nl lees het met een smile, we geven allemaal een stukje info veelal gebaseerd op specifieke vaardigheden en omstandigheden.
    Meestal ben ik een tegenpool.

    Nog één punt iTuur je ontlastklep moet misschien nog geMac Gyverd, daarover zeggen we heel passend "maak je niet druk".

    Groeten Cees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 dec 2009
  16. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Update

    Heb ondertussen een compressor voor noppes;
    Pressostaat voor €40,- (heb m op internet ook gevonden voor minder, maar toen had ik deze al... BTS - BTS artikelen )
    Afblaas ventiel / veiligheidsnippel / overdruk ventiel krijg ik toegestuurd van een annonieme barmhartige samaritaan (laat even in het midden wie, want ben benaderd vie priveberichtje, weet niet of ie naam en toenaam hier zou willen zien. )
    Heb voor € 25,- aan nippels en dergelijke besteld ( M.A.T.TECH. - Perslucht )
    Heb voor €5,- een brandblusser gekocht.
    regelventiel had ik nog en kostte ong € 25,-

    Zoals het er nu naar uitziet ben ik vor rond de €100,- klaar. Zal nog wel iets onvoorzien bij komen, maar al met al aardig binnen budget.

    Oh ja, het enige "probleem" wat ik nog heb is hoe ik van het dunne buisje van de compresso naar een 1/4 aansluiting van de pressostaat kom. Als iemand nog iedeëen heeft hoor ik het graag.
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2009
  17. Taurus Flyer

    Taurus Flyer Guest

    iTuur,

    Er zijn ook koppelingen voor pijp van 1/4 " ventueel, klemkoppelingen met passende snijringen.

    Evenzo kun je een verbinding solderen als je wilt. als voorbeeld een messing slangpilaar uitboren met 1/4" en over de uitgangsbuis schijven en GOED solderen, aanwijzingen kunnen gegeven worden.
    Eigenlijk moet je een frame-pje hebben om al je onderdelen op te monteren voordat je ze koppel aan elkaar.
    De onderdelen die je noemt worden uiteindelijk op een "header" aangesloten, de header moet gekoppeld worden met de compressor, de header wordt ook voorzien van een slangpilaar voor de "uitgaande" slang.
    Als header gebruik ik een stuk koperernpijp 10/12.
    Welke koppeleingen had je in beeld, besteld?

    Cees
     
  18. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Het deel 1/4" is geen probleem. Daar is genoeg spul van te vinden.

    Een paar 1/4" verloopjes naar 1/8" en een paar borstnippels voor de zekerheid om alles aan elkaar te knopen.

    Wat lastig is, is de uitgang op de compressor die ongeveer Ø 8mm Ik heb daar M8 draad op getap in de hoop dat ik daar iets aan vast kan knopen. Vandaar moet ik naar de ingang van de tank (zit bij mij op één van de ingangen van de pressostaat), tevens moet er in de slang/pijp een T-stuk met een buis/slang naar het ontlastventiel op de pressostaat. Daar moet een 6mm slangetje in geschoven worden. Ik zit te denken aan PU slang ( M.A.T.TECH. - PU (Polyurethaan) Slangen ) met van die inschuif koppelingetjes ( M.A.T.TECH. - Insteekkoppelingen CDC (Huismerk) )

    Ik kan wel een stukje slang over het 8mm pijpje schuiven, maar als de druk een beetje te hoog wordt weet ik niet of het blijft zitten..
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2009
  19. Taurus Flyer

    Taurus Flyer Guest

    iTuur,

    Compressor aansluiting.
    Hier is wel een oplossing voor, je soldeert wat ringen van koperdraad om de koperen buis van 8 mm, \daarna een stukje gewapend slang met slangeklem naar het eerste onderdeel. Dit moet naar mijn mening het Afblaas ventiel / veiligheidsnippel / overdruk ventiel zijn waarover je het hebt
    Hiermee kun je voorkomen dat de tank op een "onbegrensde" te hoge druk komt.

    Kan dit wat zijn?

    Cees
     
  20. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Hey, dat klinkt als een goed idee! door op het stukje 8mm pijp een soort tule te maken is het stukje slang beter geborgt! Dat ga ik proberen.

    Dat solderen; hoe heet kan ik dat buisje stoken zonder dat er schade in de compressor ontstaat? Ik heb geen flauw idee hoe zo'n koelkast compressor werkt. Als daar rubber of kunststof in zit kan dat misschien smelten? Gewoon heetstoken en met harskern solderen of met S39?

    We komen er wel zo...:D
     

Deel Deze Pagina