pressostaat tbv Koelkast-compressor

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Arthur Costerus, 7 dec 2009.

  1. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    er moet speciale olie in voor compressoren.

    Ga eens langs bij een (auto)bedrijf wat airco service doet, die hebben olie op voorraad.
    Type olie is in dit geval niet zo belangrijk, omdat er toch geen koudemiddel meer in de compressor zit.
    Een "esther"olie is altijd goed.

    gr, Nico
     
  2. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Voortgang

    Allen,

    Vandaag heb ik de terugslagklep binnengekregen en wat verloopjes. Na het weekend krijg ik het laatste onderdeeltje (overdrukbeveiliging) binnen. Zonder deze heb ik vandaag alles in elkaar gezet en ik heb een werkende compressor!! Helemaal top.

    Nu nog een aardig kistje timmeren alles netjes monteren.

    Ik zal snel wat foto's maken hier laten zien, maar dat zal wel na het weekend worden.

    @Cees,

    De aansluiting naar de compressor heb ik opgelost met een gewapend rubber slang met binnen diameter van 8mm en die met 3 slangklemmen vastegezet. Aah het ander eind een tulle met 1/4" draad en vandaar met 6mm slangetjes naar de tank. Werk prima. Ook daar zal ik nog wat foto's van maken. Nog enorm bedankt voor het mee denken.

    groeten,

    Arthur.
     
  3. Taurus Flyer

    Taurus Flyer Guest

    Toppie iTuur

    Cees
     
  4. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Dan kom ik nog effe met het zout als het ei al op is.

    Bij mijn compressor zit de slang gewoon op de buis geschoven, en met 2 slangklemmen vastgezet. Ondanks dat je er weinig plek voor hebt, is dat wel te doen.

    Je kan ook een reeds besproken verlengde moer nemen (M8) en in 1 kant de boel iets uitboren, en er 1/4" draad in tappen. Dan kan je verder met een slangtule.
     
  5. Taurus Flyer

    Taurus Flyer Guest

    Op het scherpst van de snede!

    skiff,

    Jouw opmerking is het zout in de pap niet waard, het lijkt zelfs een beetje op mosterd na de maaltijd.

    Nee grapje skiff, goed dat je de keuze met ervaring kunt onderbouwen, bedankt.

    Ik vroeg me af of je het hoofd nog koel zou houden met dit bericht en dacht toen gelijk aan de koeling van de compressor.
    Skiff kun jij uitleggen hoe jij hem gebruikt, ingebouwd, gekoeld?
    Mijn compressor levert een vrij lage druk (laag vermogen) en is niet ingebouwd maar ik lees van iTuur dat hij hem in een behuizing wil bouwen??.


    Groeten Cees.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 dec 2009
  6. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    inbouwen, koeling

    Cees,

    Ik ga m inderdaad in een kistje inbouwen, maar ik denk niet dat hij helemaal dicht wordt. Het is meer dat het een compact geheel wordt. Tank boven compressor, of compressor boven tank, dan twee plankjes aan de zijkanten en een boven op met een handvatje o.i.d.
    Het liefst zou ik m wel dicht willen hebben en dan een beetje geluidsisoleren om m nog stiller te maken. Hij heeft nu een paar keer de tank vol gemaakt en echt warm wordt ie niet. Graag hoor ik ervaringen van andere.

    Wel heb ik een andere vraag. Als de compressor afslaat en ik wil m gelijk weer aanzetten, wil die niet opstarten. Ik moet dan echt een paar minuten wachten voordat hij lekker opstart. Heeft iemand ideeën waarom dat is en of dat voorkomen kan worden?

    Tevens zit er één of andere dikke condensator aangesloten en ik zie geen verschil in gedrag wanneer ik dat ding er niet op zet. Kan iemand uitleggen of dat ding echt nodig is?

    Ik hoor het wederom weer graag...:rolleyes:
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn compressor stond 24 uur achter elkaar aan, om te vacumeren.
    Ik had er een fannetje naast staan, om de warme lucht af te voeren.
    Sommige koelkasten (Amana) hebben een te kleine compressor die dus uren per dag in een te kleine ruimte staat te draaien, die hebben geforceerde koeling, dus een fannetje wat op de compressor gericht staat.

    Het is normaal dat je de compressor niet meteen op kan starten als je hem uitgedaan hebt (probeer maar eens met je koelkast).
    Er zitten kleppen in.
    Als je de compressor stop zet dan is er nog overdruk boven de zuiger en het motortje kan de zuiger dan niet door het bovenste punt drukken.
    Dus je moet wachten tot de druk lager is.

    De condensator is een opstartcondensator, gewoon laten zitten.
    Ook de clixon en zo, gewoon laten zitten, deze zorgt er voor dat als er iets te heet wordt de compressor uitslaat (Bi-metaaltje).

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2009
  8. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Ok. Top. Duidelijke verklaring.

    Hij zit ook niet in de weg of zo, maar ik snap niet dat ie ook prima opstart als ie er niet op zit?

    Clixon? Waar zou die moeten ziten? Claxon weet ik te vinden (in m'n auto) maar Clixon is weer helemaal nieuw voor me. Het verbaasd me af en toe dat ik dingen aan de praat krijg met de beperkte kennis die ik heb...
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De condensator kan een paar functies hebben maar als ie niet in de weg zit, laten zitten.

    De clixon zit in het kastje waar je 230 volt in gaat.
    Als je alle draden loshaalt blijft er een soort stekker op de compressor zitten.
    Daar zit de clixon in.
    als je die eraf zou halen zie je 3 aansluitpunten.
    1 is de nul, de andere is de hulpwikkeling (om de motor op te starten) en de andere aansluiting is de hoofdwikkeling.
    Maar zoals ik al zei, gewoon alles laten zitten als het werkt, er zit namelijk geen logica in de verschillende merken compressoren.
    Wat bij de ene de nul is kan bij de andere zomaar de hoofdwikkeling zijn.
    En dan moet je gaan meten wat wat is.

    GJ
     
  10. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Ok! Nu snap ik het! Ik heb nu inderdaad alles afgemonteerd, Kapje erop en niet meer aankomen. Straks als ik e.e.a. heb ingebouwd even de condensator ergens tegen aan plakken en klaar is Kees (of, in dit geval Arthur)

    Dank GJ voor je uitleg.
     
  11. Taurus Flyer

    Taurus Flyer Guest

    Kinderkamer

    iTuur,

    Met het inrichten van de kinderkamer waar jij natuurlijk druk mee bent heb ik alvast de taak op mij genomen een voorstelschets te maken voor de behuizing.

    In de techniek noemen we dit het creëren van natuurlijke ventilatie.
    Geluidsisolatie kun je volgens mij vergeten, maak je de rechhoekige openingen in de bodem en zijkanten, ongeveer als op de schets, dan is de voldoende natuurlijke ventilatie voor koeling vrijwel gewaarborgd.

    Zet de machine op rubberen poten dat voorkomt "contactgeluid" met de onderverdieping en hierdoor kan lucht via de bodem toestromen

    [​IMG]

    Metalen behuizingen dragen nogal wat warmte door de wand af, dit is meer een idee voor een uitvoering van 5 mm triplex e.d.

    Een praatplaatje, maar ook om over na te denken als je aan het schilderen en behangen bent.

    Cees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je de compressor goed uit de koelkast gesloopt hebt dan zitten er rubbertules onder.
    Die zijn super, gewoon een M6 of M8 bout er doorheen en vastschroeven op de onderkant van je kistje.
    Een koelkastcompressor is zo stil dat je geen geluidsisolatie nodig hebt.
    Je moet zorgen dat er lucht via de zijkant van de compressor loopt, dus een gat aan de ene kant van de behuizing en een gat aan de andere kant van de behuizing.
    Dan een afzuiging maken aan 1 kant (120mm fan) zodat er lucht doorheen gezogen word,
    verder geen gaten, dus in totaal maar 2 gaten.


    GJ
     
  13. Taurus Flyer

    Taurus Flyer Guest

    Lekker te laat!

    Komt het project toch weer even in een stroomversnelling of niet!

    Stof tot nadenken, ga maar eens kijken bij een opslag van gasflessen in de buurt, natuurlijke ventilatie.
    Maar GJ kan gelijk hebben als je de compressor zwaarder belast.
    Misschien komen er méér ervaringcijfers boven water (of moet ik zeggen lucht?)

    Cees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 dec 2009
  14. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Hey, zo weer een paar goede ideeen?

    @Cees,

    Dank voor je tekening. Ik had iets vergelijkbaars in gedachten.

    @GJ,
    De compressor stond/staat op een gegalvaniseerd stalen plaatje, inderdaad op die rubbers. Het stalen plaatje wilde ik als bodem gebruiken van het kistje. Een beetje triplex heb ik nog en ik heb ergens nog wel een ventilatorretje liggen, dus ook dat gaat lukken, al vind ik het "natuurlijke ventilatie idee" van Cees ook wel charmant. Is toch iets stiller.

    Grootste probleem op dit moment is eigenlijk dat het nu 10 graden onder nul is in mijn schuurtje, dus daar ga ik nu echt niet in staan om te zagen en binnen zagen is al helemaal niet toegestaan... snappen jullie dat nu?..
     
  15. Taurus Flyer

    Taurus Flyer Guest

    Arthur,

    Ja dat snap ik wel, ze oefenen pressie op je uit om wat anders te gaan doen!!

    Cees
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Cees, de convectie koeling werkt slecht als de lucht niet vrij om de compressor heen kan stromen, en aangezien er een plaat onder de compressor gelast zit heb je geen vrije stroming.

    Ituur, een koelkast met grote fan maakte 45dB op 3 meter afstand.
    Valt dus wel mee.
    Ik wist dat ik nog wat dingen had (gevonden in een magazijn).
    Ik heb nog een manometer, glycerine gevuld, 0-25 bar.
    En ik heb eventueel ook nog een heftige fan (uit een UPS die in Dubai stond te werken).
    Mag je zo hebben.


    GJ
     
  17. Taurus Flyer

    Taurus Flyer Guest

    Arthur,

    GJ heeft gewonnen op basis van toepassen van steekpenningen.
    Nee , wat ik schreef, ik gebruik hem op lage druk en "grote flow", open opgesteld dus ik heb geen ervaring cijfers.
    Wellicht zit het verschill ook in toepassing voor vacuum of druk.

    Succes, ik heb verder niets te bieden.

    Cees
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Haha Cees...
    Ik heb nog wel meer te bieden hoor, ik heb nog een 35 bar roterende koelcompressor in de tuin staan waar ik niks mee doe.
    Maar als ik die aanzet dan knippert het licht even...
    Trouwens, ik heb het niet betaald, allemaal van de baas (secundaire arbeidsvoorwaarden).
    Ik heb ook bij een bedrijf gewerkt waar ze met hogedruk pompen werkten en daar gebruikten we snelkoppelingen en PU slang.
    Ging makkelijk tot 15 bar en is heel makkelijk te koppelen en ontkoppelen, en de meest rare verloopstukjes zijn te koop (Festo).
    Misschien ook iets om over na te denken.
    Dat spul is trouwens allemaal te koop bij Eyle en Ruygers in Rotterdam , Spaanse Polder, en die gasten zijn ook niet te beroerd om even mee te helpen denken.

    GJ
     
  19. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Ok. Een ventilatorretje zal d'r in moeten!

    Ja, begrijp ik. Het streven wat ik heb is om m zo stil als mogelijk te maken. Als het functioneel noodzakelijk is om er een fan in te zetten dan zal dat zeker gebeuren. Als het niet nodig is dan niet...

    Ik sta iedere keer perplex over de bereidwilligheid op dit forum om spullen met elkaar te delen! Helemaal top. Ik heb nu 2 manometers er op zitten. 1 voor de druk in de tank en 1 bij de drukregelaar om de uitgaande druk te regelen. Dit lijkt me voldoende. Ik denk dat ik met de Fan die ik heb, wel een heel eind kom. Mocht dit niet lukken neem ik zeker nog even contact met je op OK? Wel erg bedankt voor het aanbod.

    greetz
    Arthur

    ps. Met al die drukte op het forum kom ik niet aan slapen toe... Ga zo toch echt even een tukkie doen hoor!
     
  20. Taurus Flyer

    Taurus Flyer Guest

    GJ,

    Ik lees het al, ik zal moeten blijven Mac Gyveren.
    Met het weinige wat ik heb zeg ik altijd: Dan liever de lucht in! (Van Speijk)
    Cees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 dec 2009

Deel Deze Pagina