Printen doorzichtig plastic

Discussie in '3D Printen' gestart door MartijnK, 1 mrt 2017.

  1. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Rosmalen
    Test je ontwerp zelf eerst in b.v. Cura om te kijken of het slicen goed gaat.
    Zelf heb ik al een paar ontwerpen gehad die niet uit de printer kwamen zoals de bedoeling was.
     
    coen_l vindt dit leuk.
  2. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Veldhoven
    Goed om te horen dat hij je wil helpen.

    Zonder een goed programma om te slicen kom je niet ver. Zeker ingewikkelde objecten kun je vergeten. Met bijvoorbeeld Simplify3D kun je het aantal lagen voor een wand dikte aan geven. Dit kun je ook mooi zien op een aantal de foto's die ik gepost heb. Hierin heb ik met 1 en 2 perimeters gewerkt. Bijvoorbeeld de eerste 2mm 2 perimeters, daarna nog maar 1.

    Een slicer bepaald ook veel over het uiteindelijk print resultaat. Calibreren is belangrijk maar een slicer zeker ook.

    Ben in iedergeval erg blij met S3d.
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2017
  3. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    948
    De nieuwere versie's van Cura zijn ook best goed te noemen en het aantal instellingen wordt ook elke keer groter en anders is er wel een plugin voor te vinden.
    S3d was ook niet zaligmakend. Het ene printje kwam er beter uit dan met cura, andere dingen weer niet.

    Dunne wandjes blijft echter een probleem, maar daar heeft niet alleen cura last van.
    Ik heb ook wel eens een massief blok getekend en dan door de slicer in te stellen op alleen de wand, dus geen invulling kun je het object hol maken. Werkt best goed en dan krijg je vanzelf de minimale dikte.

    Ik heb 1x via 3dhubs iets geprint voor iemand, elke keer ging er iets mis (wilde het snel even tussendoor doen) maar als het niet goed is, geef ik het niet af. Heb wel de bijna complete print ook meegegeven misschien dat hij die nog kon gebruiken ik kon er toch ook niets mee.
     
  4. Banaanhangwagen

    Banaanhangwagen

    Lid geworden:
    8 mrt 2017
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Area51
    Je wil geen dikke wand. Je wil een single thin wall, zoals dat heet, dus 1 lijn als wand. En dat is gewoon prima te printen, ook op een goedkope printer, als je printer maar wél normaal werkt, je de printsnelheid aanpast, de juiste slicer pakt en de printsnelheid laag houdt.

    Kijk bv. eens naar de kisten van 3dprintlab. Dat is allemaal een enkele lijn dunne wand.

    De beste slicer voor dit werk is Simplify3D. Cura is vrij waardeloos, dan is slic3r beter maar bewerkelijker. In Simplify3D kun je makkelijk parameters per laag aanhouden, in slic3r moet je dan gaan werken met modifier meshes.

    Materiaal wat zich het best ervoor leent, is PLA. Ik print vliegtuigen zelf in PETG, dit heeft voordelen, vnl qua gewicht, PLA moet je 'overextruden' op een single thin wall, PETG wordt alleen maar beter en sterker als je het underextrude, en dus wordt het eindresultaat lichter. Echter PLA is veel minder kritisch bij het printen van thin walls, voor PETG moet je je printer goed hebben, je e_steps_per_mm goed, de juiste flow/extrusion factor en een zo mogelijk nóg lagere snelheid. Verder is PETG niet zo makkelijk te verlijmen als PLA.

    Daarentegen is PETG, als de print goed gelukt is, sterker, lichter, en mooier translucent.
     
    mig 3, coen_l en MartijnK vinden dit leuk.
  5. MartijnK

    MartijnK

    Lid geworden:
    1 mrt 2017
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Arnhem
    Ik heb nog heul veul te leren als het om 3D printen gaat, merk ik al wel. :D
     
  6. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Veldhoven
    Dat maakt het ook leuk Martijn, en soms frustrerend :frustie: maar als het na wat aanpassen van de instellingen lukt :banana:
     
  7. MartijnK

    MartijnK

    Lid geworden:
    1 mrt 2017
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Arnhem
    Nou, terug van weggeweest, even een update:


    Schuren en plamuren terwijl ik wacht op de nieuwe vleugels
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ondertussen had ik het model ook al laten vallen waardoor het hoofd landingsgestel afbrak. Lang leve de secondelijm...

    Nieuwe vleugels, in 2 delen dit keer....euh ok....Dat wordt nog meer schuren en plamuren.
    [​IMG]

    Uiteindelijk heb ik 2 bussen spuitplamuur leegespoten op dit ding. :hammer:
    [​IMG]


    Na een paar laagjes wit uit een spuitbus van de Action
    [​IMG]

    Vanavond met een busje zilververf begonnen aan het eerste cockpitraam. Een uur afplakken voor 3 minuten spuiten.
    [​IMG]

    Helaas heb ik geen mogelijkheid om een gewichtje voorin te plaatsen, dus zal ik het model vast moeten plakken aan een ondergrond. De achterkant is veel zwaarder dan de voorkant.
    Ik ben nog op zoek naar een plexiglas display case die groot genoeg is (spanwijdte van 40cm), of kan ik die beter zelf in elkaar lijmen?
     
  8. MartijnK

    MartijnK

    Lid geworden:
    1 mrt 2017
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Arnhem
  9. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Sleeuwijk
    Dat ziet er goed uit. Gefeliciteerd.
     
    MartijnK vindt dit leuk.
  10. mig 3

    mig 3 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    582
    Gaaf!

    Hoe heb je die mooie strakke blauwe lijnen opgebracht?

    Groet:Robin
     
    MartijnK vindt dit leuk.
  11. MartijnK

    MartijnK

    Lid geworden:
    1 mrt 2017
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Arnhem
    Thanks allen!

    @mig 3 , mijn broertje heeft de bestickering nagemaakt in illustrator, daarna heb ik ze op maat gemaakt en gefinetuned. Met m'n printer op waterslide decalpapier geprint, blanke lak erover en plakken maar.
    De decal op de vleugel is er een uit een stuk, met 3 kleuren blauw.
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2017

Deel Deze Pagina