Printen, gieten of frezen van helder materiaal?

Cheeta

Forum veteraan
Voor mijn zwaailichtbalk project ben ik op zoek naar een mogelijkheid voor een goede behuizing. Ik heb nu een aantal opties geprobeerd en open staan.

3D printen met shapeways frosted ultra detail dit was een half succes na het spuiten met blanke lak.

1zexv28.jpg

Ik zoek alleen nog opties voor een betere kwaliteit.
Wie beschikt over die mogelijkheden of kent goede mogelijkheden voor dit?

Ik heb tekeningen beschikbaar in autocad en .stl
www.winius.net/zwaailicht_frezen.dwg
www.winius.net/zwaailicht_frezen.stl

Je kunt het geprinte stuk nog polijsten als je overal goed aan kunt. Die blanke lak zal dat nu mogelijk niet meer toelaten.
Alles schuren, lakken zoals je wilt en afgieten is natuurlijk een optie, maar als je slechts 1 stuk nodig hebt, niet zo interessant.
Frezen kan natuurlijk als vorm het toelaat, maar hangt er wat van af welke afwerking je wilt? Maw wat zorgt er juist voor dat je eerste testje net niet goed genoeg is?

de eerste test zie je dat vooral de zijkanten niet mooi transparant zijn. En blanke lak daarin krijgen is erg lastig.

ik zoek vooral een mogelijkheid om zonder nabewerken een goed resultaat te verkrijgen.

Misschien gewoon epoxy nemen.
Ik had aangemaakt en was niet binnen de tijd klaar.
Het was in de rollerbak nog dun, maar op de romp ging het draden trekken.
Er bleef dus een berg over.

Als je er op let dat je met ingieten en mengen geen luchtbellen veroorzaakt, dan zie je die ook niet.
(er zijn mensen die het blik even in een vacuümvat zetten)

full

full

Dikte ongeveer 1 cm

Bakje is door de hitte (? niet aan gevoeld) vervormd.
hars = THV 500
harder =355
van Polyservice

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ken natuurlijk je budget niet maar ken een bedrijf dat C&C kan frezen in PMMA. Zij polijsten het tot het glashelder is. Kost wat maar dan heb je ook wat.
Home

hallo emanual,

richtprijs per stuk bij een afname van 25 wil ik onder de 20 euro proberen te houden.

hogere prijzen dan wordt het toch shapeways materiaal.. heb een offerte gehad voor frezen / siliconen gieten maar dat zat op 50 euro per stuk bij een afname van 20 stuks.

dus tot op heden nog geen succes gehad helaas.

heb ze in ieder geval gemaild.

een matrijs is ook nog een optie maar goedkoper dan 3000 euro verwacht ik die niet aan te treffen denk ik zo.

Bij de carbonwinkel kwam ik ook nog deze speciale giethars tegen, maar dat is waarschijnlijk hetzelfde spul als ik eerder in die tabel liet zien.

Groet,

Ad

Persoonlijk zou ik 1 van die 3D geprinte bakken goed polijsten / spuiten tot je qua oppervlak er helemaal tevreden mee bent. Daarna siliconen mal maken, en gieten met "Cristal 5000", een glasheldere PU hars, waar ze o.a. fake ijsblokjes van maken.

Epoxy, zelfs de UV bestendige, vergelen op den duur toch. Ik weet welke epoxy R&G (Carbonwinkel) voor die UV bestendige gebruikt, maar ook die kreeg ik bij versnelde UV testen (QUV) geel.

Die Cristal 5000 is niet goedkoop, maar zoveel gaat er niet in zo'n lichtbak. Je kan naar het spul vragen bij www.polyestershoppen.nl (weet niet of het op de site staat)

Ontgassen kan met een vacuumsysteem, bijvoorbeeld van www.vacuumsystemen.com

hmm kennelijk heeft shapeways afgelopen weken iets teveel hooi op de vork genomen. Het verschil in print kwaliteit:

144ch9t.jpg

hopelijk lossen ze het goed op. In het midden ligt de vorige bestelling.

Daar ga je dus niet vrolijk van worden. Heeft weinig met transparant te maken. Ik zou toch nog eens naar mijn voorstel kijken. Dan heb je in ieder geval consistente kwaliteit.

shapeways heeft de klacht aangenomen en nu neer gelegd bij de technische afdeling wat er mis is gegaan. Mijn gevoel zegt nog steeds wegens drukte machine in overdrive gezet.

Daar ga je dus niet vrolijk van worden. Heeft weinig met transparant te maken. Ik zou toch nog eens naar mijn voorstel kijken. Dan heb je in ieder geval consistente kwaliteit.

als ik weer een echte werkplek heb dan kan ik hier nog eens naar gaan kijken maar om dit in mijn woonkamer te doen zie ik niet zo zitten...

Ja, dat kan ik me voorstellen. Echt vies werk is het niet, maar de woonkamer kan ik toch ook niet de meest geschikte plek noemen. Een hobbykamer / schuur / kelder / kelderbox / zolder zou geen probleem zijn.

Back