Printen van een V-mount?

Discussie in '3D Printen' gestart door Peter Den, 1 apr 2018.

  1. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Beste 3-printer mensen.
    Ik heb geen verstand van 3-d printen (en ga dat ook niet krijgen), maar ik vond de volgende site:
    https://www.thingiverse.com/thing:1695704
    De tekst vertaald door Google translate geeft:

    Overzicht V-mount voor zweefvliegtuig (f5j-standaard). Het weegt 5 gram en heeft een zeer goede stijfheid. Hoogte van de basis tot het midden van de giek 50 mm. Openingsarmen bovenaan 32 mm. Wapens met een dikte van 1,5 mm. Afgedrukt in PLA, 0,1 mm (een tiende) elke laag op 40 mm / sec. Het is piola, het weegt niet de 2 gram van de Drela Vmount, maar het is ook niet gek van gewicht / prijs. Er zijn twee versies beschikbaar, één voor 13 mm en één voor 18 mm. Schroef en moer M3 x 30 mm
    Nu heb ik de indruk dat het hier een ''recept'' voor een 3-d printer betreft voor het printenvan een v-mount: een nogal lastig te maken onderdeel voor zwevers.

    Kan er iemand eens kijken of dit een ''te doen'' dingetje is en of iemand in dat geval bereid is dit soort dingen te maken, wat dat dan zou moeten kosten?
     
  2. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Welke versie heb je nodig ?
    Het ontwerp is printtechnisch niet slim gemaakt. Een deel, de V, hangt in de lucht en dat komt de kwaliteit van de print niet ten goede.
     
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Ben toch aan het oefenen met m'n 3D printer, dus zal een poging wagen.
     
  4. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    In eerste instantie een 18mm, maar ik zou in zijn voor beide versies een paar stuks.
    geen idee hoeveel werk dit is en dus ook niet wat het zou moeten kosten.
    Als simpele (3d-print)ziel lijkt het me ideaal als dit soort dingetjes als alternatief geprint kunnen worden.
    Er zijn carbon versies te koop, maar, zeker met verzendkosten erbij lopen die prijstechnisch voor een niet-wedstrijdvlieger een beetje uit de hand.
    De prijs houd ook een beetje tegen dat je eens een experimentje kunt doen.
    Iedereen die hierover een betere mening heeft is natuurlijk van harte welkom!
    Ben heel benieuwd!
     
  5. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb een 13mm exemplaar voor je geprint. Die krijg je cadeau, zodat je de structurele bruikbaarheid kunt testen door hem flink te mishandelen.
    Geef je adresgegevens maar even in een PB.

    De randen kunnen nog wel een schuurpapiertje gebruiken (mn om het gat 13mm te maken)of je laat het lekker zo.

    vtail mount.jpg
     
    coen_l vindt dit leuk.
  6. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Ik was het met Onno eens dat het een onhandig ontwerp was, omdat het de twee componenten tegelijk toont, waarbij één van de twee componenten in de lucht zweeft. Ik heb het ontwerp dus gesplitst en gedeeltelijk geroteerd, zodat het als twee afzonderlijke onderdelen op het printbed kan worden gezet (zie zipfile).
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 1 apr 2018
    coen_l en jve vinden dit leuk.
  7. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Helemaal super! PB komt er aan.
    Heb al een te modificeren zwever liggen, dus test kan in een paar dagen gepiept zijn.
    Verslag van bevindingen zal volgen.
     
    coen_l en jve vinden dit leuk.
  8. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Het setje van hmeijdam vandaag binnen.
    Valt me zeker niet tegen als eerste proef.
    Als ik kritisch moet zijn zou ik nog wel wat aan de vormgeving willen doen en voor mijn komende toepassing denk ik dat ie qua sterkte net tegen de grens aanzit.
    Dat moet echter maar blijken omdat ik toch al de neiging heb een beetje over te construeren, dus misschien is dat meer mijn overdreven inschatting.
    .
    Ik ga hem toepassen op mijn laatste RES kist die tot nu toe niet helemaal voldoet.
    Gaat wel een paar dagen duren dan volgen de fototjes wel hier en daarna hopelijk ook vliegtestverslagen.
    Achteraf vond ik mijn:
    een beetje kort door de bocht.
    Door deze aanpak ben ik toch meer gaan denken over het 3d printen.
    Nu zie ik voor mijn bereik wel een paar leuke toepassingen, maar nog steeds geen benul wat dat als moeilijkheidsgraad en kosten oplevert.
    Ook is het weer niet zoveel dat ik het circus van een eigen printer in wil (denk ik nu).
    Het initiatief van hmeijdam is natuurlijk top, maar wat als ik meer van dit soort kleinschalige objectjes wil bekomen: ik ken gewoon de mores van dit wereldje niet (en let wel, hoeft niet gratis).
    Verder voor mijn begrip: is er/wat is de weg om een ontwerp aan te leveren.
    Is er sprake van preferente software waarin je iets moet construeren ?
    Ik denk bv aan een universele elektro motor mount voor zwevers waar de motor makkelijker te demonteren is dan nu meestal.
    Ook denk ik aan malribben voor het maken van ribbenpakketjes of sluitribben...
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  9. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Eerste praktijktegenslag: de mount blijkt zo'n 12mm te hoog: ik denk dat het originele ontwerp voor F5J is en dit is een beetje over de top voor een 2mtr kist.
    Voor F5J vind ik hem dan wel weer aan de iele kant.
    Denk wel dat ik hem kan modificeren/verlagen: ga dat proberen .
     
  10. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Om 3D prints te krijgen hoef je zelf geen printer aan te schaffen binnenkort heb ik een goede printer en kan dan prints maken tegen kostprijs.
    3D printen geeft eindeloze mogelijkheden. Voorwaarde is wel dat er een ontwerp is anders valt er weinig te printen.
    Op het gebied van RC is er al heel veel gemaakt en bedacht. Kijk eens hier: https://www.thingiverse.com/
    In het topic 3D printen hier op het forum staan links naar printbaren vliegtuigen.

    Maar zelf gaan printen en zelf een printer gaan kopen ? Ik denk JA. Tegenwoordig koop je voor minder dan € 300,- een behoorlijk goede printer.
    Printen is een leerweg, het is geen deskjet waar je een vel papier in legt en klaar, het vergt wat inzicht en kennis. Maar met een goede software een een juist afgestelde printer kom je tot hele leuke resultaten.
    Een mooi aanvulling op de RC hobby.
    En je kan nog veel meer dingen printen die niets met rc te maken hebben.
    Nu ben ik een wespenvanger aan het printen. Vorige week, wel wat laat, vogelvloerbakken voor in de winter.
    Wat heb ik nog meer geprint ? FF denken.... schuurblokken in maten van 5 mm breed tot 5 cm breed, soldeerhulp, opbergbakjes, vleugelhoekmeter, gopro voetjes, handoekhaakjes, pegboardhaken, quadcopter, parachutist afwerpmodule, cncmachine, scharnieren, deurgrepen, telefoonhoesjes, piloten, mpxstekkerhouders, servostekkerverbinders, servohouders, servobeschermers, dummymotoren , gietmallen, motormounts, moet ik nog even doorgaan ???:)
    Wat ook mooi is dat je met een "goedkope" printer zelf een betere printer kan printen, en daarna wellicht weer een betere. Dat is wat Prusa doet die printen de nieuwe versie printers met de printers van de eerdere versie.
    https://shop.prusa3d.com/en/
     
    MicropropSport, Peter Den en coen_l vinden dit leuk.
  11. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Heel mooi Onno, kun je ook vertellen wat de kostprijs is, bereken je die per gram (wat je geprint hebt)? En wat wordt die dan (per materiaal ABS, PLA)?
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Als ik grofweg een berekening maak dan kom ik inclusief, elektra en afschrijving op een kostprijs van € 0,15 per gram.:(
    Uitgangspunten:
    Filament gemiddeld € 25,- per kilo.
    Stroom € 0,23 per Kwh voeding 300 watt gemiddeld.
    Afschrijving/onderhoud printer 5000 uur ?
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2018
    MicropropSport en jve vinden dit leuk.
  14. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Volgens mij ontstaat er hier iets moois op het forum.
    Inmiddels ben ik van oorspronkelijke scepsis nu overtuigd dat 3D printen zeker een verrijking van de mogelijkheden is.
    Voor mijzelf: ik heb nog zoveel te doen binnen het ''normale'' modelgebeuren dat het er niet inzit dat ik zelf 3D ga printen.
    Zeer de moeite waard lijkt mij wel om af en toe iets te ontwerpen wat een welwillend mede-forumlid dan zou willen printen (zoals hier al gedemonstreerd)!
    Het is me nog niet duidelijk overigens hoe tekenen en omzetten in een passend bestand zou moeten.
    De prijs die Onno noemt lijkt mij overigens niet verkeerd.
    Wat betreft de originele vraagstelling:
    Modificeren word toch een beetje broddelwerk: de wip moet zowiezo anders en de v-hoek wordt wel erg klein..
    Blijft dat ik een 3D geprinte v-mount, maar toch beter ontworpen een kansrijk element vind.
    Aangepaste diameters voor de pook montage zou ook een mooi element kunnen zijn.
    Ik heb eigenlijk een paar konclusies:
    Het is de moeite en aantrekkelijk om een betere v-mount voor 3D printer te ontwikkelen en dat ben ik van plan te gaan doen in de toekomst.
    Wat ik hier voor moet doen qua sofware en zo is mijn uitstaande vraag dus.

    Voor dit moment betreffende de actuele modificatie van mijn RES kist ga ik toch op een andere manier de mount maken.

    Hans en Onno , al heel erg bedankt, dit zijn wel de betere dingen die het forum leuk maken.
     
  15. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Peter, we zien de ontwerpen wel komen.:)
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  16. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik ben een beetje aan het knoeien met de DesignSpark software en zoals een Nederlander het wil, het is gratis!!! :p
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  17. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen

    EDIT.
    Het blijkt dat ik een foutje gemaakt heb in de berekening.
    De kosten zijn ergens rond de € 0,05 per gram. Afhankelijk van de kwaliteit van de print.

    Uitgangspunten:
    Filament gemiddeld € 25,- per kilo.
    Stroom € 0,23 per Kwh voeding 100 watt verbruik gemiddeld.
    Afschrijving/onderhoud printer 5000 uur ?
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2018
    jve vindt dit leuk.
  18. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    Er rammelt wel wat meer aan je berekening.
    nozel 0,4
    laaghoogte 0,1
    snelheid 100mm
    vulling 20%
    aanschafprijs printer 300 euri
    onderhoud en vervangen slijtdelen bij 5000 uur, 300 euri.
    Het lijkt misschien een hoog bedrag bij slijtdelen, maar 5000 uur is best wel veel.

    Dat geeft bij mij op het telraam €0.14 euri per gram.
    Bij 100% vulling loopt het op tot zo'n €0.22 euri per gram.

    Maar als jij het voor €0,05 euri per gram wilt doen, waar kan ik de bestanden naar toe sturen?
     
  19. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Waar zit de rammel?
    Nozzle 0,4 mm
    Laaghoogte 0,20 mm
    10 gram printen duurt ongeveer een uur.

    Filament € 25,- per kilo = € 0,025 per gram
    Stroomverbruik 100 watt 10 uur printen is 1 Kwh = € 0,23 / 100 = € 0,0023 per gram
    Afschrijving/onderhoud € 600 / 5000 / 10 = € 0,012 per gram
    Totaal € 0,0393 per gram.
    Bij € 0.05 zit je op een gemiddelde voor kleine delen.
    Grotere prints moeten wat gerichter berekend worden.
     
  20. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    €0,05 is inderdaad niet veel.
     

Deel Deze Pagina