Printerpoort kabel in XP!

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door Joost, 5 mrt 2004.

  1. LED-Maniak

    LED-Maniak

    Lid geworden:
    7 apr 2004
    Berichten:
    272
    De Eclipse 7 werkt trouwens met deze kabel. Het enige probleem is dat het signaal vaak raar en onstabiel reageert...
     
  2. Roger B.

    Roger B. Guest

    Weet iemand toevallig welke pen van de parallelle poort van een pc de 5 volt + is, ik heb op mijn 2 polige leraar/leerling aansluiting geen voeding, alleen ppm en ground.

    Nu wil ik graag het schema met de zener gebruiken, maar dan met voeding vanuit de pc en niet van uit de RC. (de zener wordt daarmee ook overbodig toch?


    [​IMG]
     
  3. pizaboer

    pizaboer

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Enkhuizen, MVC Pegasus Enkhuizen
    ik zou de zener diode er NIET uithalen die is ervoor als je zendsignaal te sterk word (te hoog voltage ) dan lek de stroom weg door de diode naar de massa zodat je moederbord niet doorbrand en dat soort lullige dingen
    m.v.g Marijn
     
  4. Roger B.

    Roger B. Guest

    Maar de signaalspanning op de printerpoort kan toch niet hoger worden dan de "voedingsspanning" van de transistor? in het geval dat je die voedt uit de pc 5 volt dus?
     
  5. pizaboer

    pizaboer

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Enkhuizen, MVC Pegasus Enkhuizen
    waarom zit er dan een weerstand tussen je zendsignaal en pin 10 bij het schema van joost dat komt omdat je zendersignaal al veel te sterk is voor de printerpoort m.v.g Marijn
     
  6. Roger B.

    Roger B. Guest

    LEg eens uit dan, de spanning die als signaal naar de printerpoort gaat kan toch niet hoger dan 5 volt zijn (tussen 5 en 0)

    mijn electronica kennis is niet zo goed dat ik kan ontwerpen, maar leg eens uit waarom
     
  7. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    @kyosko
    meestal praatje met zenders van een voeding van 9.6 volt en dat vinden pc's geen lekker stroom voor het moederboard en dit kan de pc ook never nooit niet leveren via de printerpoort en dit kan de poort ook niet verwerken.
    je zult dus altijd een accu moeten gebruiken voor de kabel zender of een dummy zender kopen
     
  8. Roger B.

    Roger B. Guest

    Maar in het schema dat ik hierboven liet zien is er toch alleen aansturing van de transistor met de spanning van je TX en wordt de spanning van het signaal op de printerpoort verzorgt door de spanning uit de PC ?

    al heb ik inmiddels begrepen dat printerpoorten geen pen hebben waar een vaste 5 volt op staat.
     
  9. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    nee de spanning komt gewoon van uit de zender want het zijn maar twee aders die je gebruikt
    namelijk het signaal draad en de massa
    en je kunt dus geen spanning op de signaal zeten want dan blaas je de zender leeraar leerling module op
     
  10. pizaboer

    pizaboer

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Enkhuizen, MVC Pegasus Enkhuizen
    blij dat jij het wel snapt :wink: ik ben niet zo goed in uitleggen
     
  11. Roger B.

    Roger B. Guest

    DOM DOM DOM

    nog eens goed gekeken en ja, natuurlijk kan de ppm piekspanning ook op je printerpoort komen...

    denkfoutje, zelf ook niet nogeens naar het schema gekeken en ja, dan denk je dat er ipv de zener een weerstandje meer in het schema zit en wat lijntjes anders lopen... shame on me... maar....

    nu het oorspronkelijke vraagje... iets aangepast vanwege het ontbreken van 5 volt op een van de pennen van de printerpoort..

    Kan het schema dat ik plaatste (INCLUSIEF de zener) wel werken? Dus 5 volt uit de pc gebruiken omdat ik geen 9,6 volt op de leraar/leerling aansluiting heb (slechts 2 polige stekker, gnd en ppm)
     
  12. pizaboer

    pizaboer

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Enkhuizen, MVC Pegasus Enkhuizen
    durf het je niet te zeggen maar je kan ook gewoon het 2 pollige schemaatje gebruiken met 1 weerstand en 1 zener diode dan heb je geen externe voeding nodig lijkt mij makkelijker
    m.v.g Marijn
     
  13. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    nee je kunt dat never nooit niet doen gewoon maar twee pinnen aansluiten namelijk grond/massa pin 18 en signaal pin 10
    echt anders blaas je de boel echt goed op gewoon de bewezen manier gebruiken
     
  14. Roger B.

    Roger B. Guest

    Ohkee, dus ik heb die transistor nieteens nodig, kan ook 2 draads versie gebruiken.....

    mooi zoeken we die op, scheelt een hoop ellende
     
  15. pizaboer

    pizaboer

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Enkhuizen, MVC Pegasus Enkhuizen
    jah en is nog goedkoper ook kost mij bij elkaar (zonder de printerconnector zon 2 euro:D)
     
  16. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    de transistor is nie voor de voeding die is er aleen voor om de boel goed te laten werken het is gewoon een andere versie dan de zener diode versie
    je gebruikt altijd de twee draats/aders versie aleen dan iets anders in elkaar gezet
     
  17. Roger B.

    Roger B. Guest

    euhh een zener, een transistor en 2 weerstandjes zal niet meer zijn dan 2 euro hoor... dus de andere oplossing zou net zo min meer dan 2 euro ex connector zijn...
     
  18. Roger B.

    Roger B. Guest

    iemand een schema voor me van die tweedraads versie die dus alleen ppm en gnd van de tx nodig heeft?
     
  19. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    kyosko
    welke windows gebruik je
     
  20. pizaboer

    pizaboer

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Enkhuizen, MVC Pegasus Enkhuizen
    niet bij mijn electronica boer :lol:
    heb hier het bonnetje heb onderdelen voor allebij toen gehaald
    6pin dinn conector 175
    weerstand 10 cent X3 is 30 cent voor 3 weerstanden
    npn transistor 95 cent
    zenerdiode 90 cent :lol:
    we komen uit op 2euro en 5 cent :lol: :lol: :D :wink: :wink: :wink:
    *ik zal de naam van de electronica zaak maar niet noemen* :wink:
    M.V.G Marijn
     

Deel Deze Pagina