Printplaat service ( Compleet pcb laten maken ).

Discussie in 'Model elektronica' gestart door frans32, 14 okt 2011.

  1. frans32

    frans32

    Lid geworden:
    16 apr 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Dalfsen
    Hallo Modelbouwers,

    Kennen jullie dat probleem als je bijvoorbeeld een pcb wil hebben voor een stukje electronica die je in je modelbouw vliegtuig, auto ,boot enz enz wil plaatsen maar je kan zelf het pcb niet vervaardigen door gebrek aan tijd of niet de juiste spullen bij de hand te hebben.

    Dan heb ik de oplossing

    Hierbij wil ik jullie de mogelijkheid aanbieden om door mij jullie zelf ontworpen layout te laten vervaardigen tot pcb ook een layout door mij laten maken vanaf een schema is zeker mogelijk.

    Ik maak al een lange tijd voorme zelf pcb's en ik zien dat hier op het forum er toch ook vraag naar is om een pcb te laten maken door een derde.

    Dus dacht ik laat ik is kijken wat er op af komt en wat ik voor je kan beteken.

    Wat is er mogelijk. Daar is het antwoordt op VEEL.

    Ik kan zowel enkelzijdige printen als dubbelzijdige printen maken.
    Van 1 enkel stuk tot meerdere van het zelfde pcb.
    Proto type pcb horen hier dus ook bij.

    Ook BLAUWE printen horen tot de mogelijkheid.

    De printen voorzien van de juiste boorgaatjes van 0,6mm tot 3,2mm.
    Standaard doorgaans is het 0,8mm.

    De overbekende Soldeerlak aanbrengen hoort ook tot de mogelijkheid.
    Dit beschermt het pcb tegen invloeden van buiten af en heeft ook als functie
    dat het solderen makelijker gaat.

    Als u het pcb vertint wil hebben is dit ook een optie die ik kan aanbieden.

    Heeft U een layout wat niet helemaal correct is ook is hier de mogelijkheid toe om er een nieuw layout van te maken doormij.



    Ik welk formaat uw layout aanleveren :

    PDF ( Juiste schaal aanleveren ).

    Eagle file's ( Versie 5.0 of hoger ).

    Target 3000/3001 file's.

    Springt layout ( Versie 5.0 of hoger ).




    Tot welk formaat pcb kan er gemaakt worden.

    Standaard ga ik tot EUROKAART FORMAAT 100mm x 160mm

    Maar grotere maten kan op aanvraag, Ik heb de mogelijkheid tot A4 formaat.


    Mocht U na dit lezen nog meer info willen hebben of heeft U een layout wat U vervaardigt wil hebben tot pcb.

    Stuur me dan een email en U krijgt zo spoedig mogelijk antwoordt.:D:D:D
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2011
    hugowillem vindt dit leuk.
  2. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.649
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Even een vraagje, best zeker interresant, maar word er (veel) winst gemaakt ???
    Of moeten we het zien als een stukje dat min of meer tegen kostprijs+ afschrijving + verbruikskosten word verkocht ?

    Commerciele zaken zijn namelijk niet gewens, zonder dat u sponsor bent.

    Alvast bedankt, Emil, mod
     
  3. frans32

    frans32

    Lid geworden:
    16 apr 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Dalfsen
    Hallo Psygho (Emil).

    Hierbij even de mededeling dat er zeg maar niks qua winst wordt gemaakt .
    Als je ziet hoeveel tijd en werk er in gaat zitten om het hele proces af te handelen en dit vaak voor 1 of 2 printjes.
    Dus hier kan ik rond uit op zegen dat het voor jullie een verleng stuk zal kunen zijn en voormij meer een beetje kosten en verbuiks dekent en omdat ik het qua hobby gewoon weg leuk vind om met electronica bezig te zijn en pcb-tjes ervoor te maken xowel voorme zelf als voor een derde in de toekomst.

    Als u nog meer vragen heeft dan hoor ik het graag.

    Mvg,

    Frans
     
  4. PD5DJ

    PD5DJ

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    704
    Kan je evt wat foto's plaatsen van de kwaliteit printen die je levert?
    Is misschien wel erg intressant en overtuigend :)
     
  5. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.649
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Als dit inderdaad zo is, overweg ik hem sticky te maken..
    Het is inderdaad een heel mooi verleng stuk, zeker van schema naar print!
     
  6. frans32

    frans32

    Lid geworden:
    16 apr 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Dalfsen
    Foto's plaasten hoe.

    Zo de eerste foto's zijn geplaatst. Ik hoop dat jullie goed kunnen zien wat het resultaat is.
    Zal er morgen of een maandag nog meer bij zetten van dubbelzijdige printen en ook met een smd layout.[​IMG] [​IMG] Hallo,

    Hierbij even de vraag hoe het mogelijk is om een paar foto's te plaatsen.
    Volgens mij heb ik hier het recht nog niet toe.
    Graag hoor ik van Jullie hoe ik dit mag oplossen zodat ik de gemaakte werken kan laten zien.

    Mvg,

    Frans
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    23.730
    Locatie:
    zuid holland


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
    h.u.bakker vindt dit leuk.
  8. frans32

    frans32

    Lid geworden:
    16 apr 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Dalfsen
    :D[​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] Zo hierbij ook de dubbelzijdige printen met smd mogelijkheden
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Dat ziet er goed uit! Worden ze ook geboord?
     
  10. frans32

    frans32

    Lid geworden:
    16 apr 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Dalfsen
    Hallo Olap,

    Bedankt voor het compliment als eerste.

    De optie zit er inderdaad bij om ze te laten boren.
    Deze afbeeldingen zijn allemaal geboord.
    De gaatjes op deze pcb's zijn 0,6mm en 1,0mm.

    De maten die geboord kunnen worden zijn 0,6 tot en met 3,2mm
    Dit wel gelet op de printboren reeks en die lopen anders op als de standaard HSS boortjes.

    Als u nog meer info wenst hoor ik dat graag van U.

    Mvg,

    Frans
     
  11. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    ga dit even doorgeven aan mijn mede elektrotechniek studenten, zullen vast wel mensen tussen zitten die dit een ideale oplossing vinden (wegens tijdgebrek blijft onze schakeling slechts op een breadboard ipv op een mooi printplaatje)
     
  12. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Dan moest ik maar eens een projectje gaan bedenken, dit is toch wat makkelijker dan op gaatjesprint.
     
  13. frans32

    frans32

    Lid geworden:
    16 apr 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Dalfsen
    Hallo allemaal,

    @Fabianvzwol : Lijkt me een goed idee om het door te geven.
    We weten maar nooit hoe de electronica onderedelen een pcb vangt.
    Grapje tussen door. Ik hou me graag aanbevolen als er wat gemaakt mag worden.

    @Olap : Ik zie graag uw layout tegemoet als uw projectje af is.
    En ja gaatjesprint heeft als voordeel als het snel klaar mag zijn dan is het ook zo gebeurt of snel even wat testen en ja als het mooi en degelijk mag zijn dan is het beter om een goed pcb-tjete hebben tenmisnte zo denk ik er over. Ik zeg niet dat gaatjes print niet zal werken hoor maar het is gewoon weg wat onoverzichtelijker en zeker als er veel draadjes en componeten op komen te zitten.

    Graag hoor ik allemaal weer van jullie als jullie nog info willen hebben.

    Mvg,

    Frans
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    23.730
    Locatie:
    zuid holland
    Frans,
    toch even een opmerking van een pietje precies.
    Ik heb op school het een en ander aan printen getekend, met tape en rondjes geplakt.
    Daarna negatief overgenomen, printkaart belicht en ge-etst en verder afgewerkt.
    Ik heb op bijgaande foto mijn kritiekpunten aangegeven.
    Je masker wat bij deze print staat lijkt wel in orde.
    Is de print net wat te kort belicht of te kort ge-etst?
    De baantjes zitten (voor mijn idee) te dicht op elkaar in de rode cirkels.
    Bij de dubbele cirkel lijkt me de kans het grootst, om een mogelijke sluiting te krijgen.

    [​IMG]

    Verder is het een leuk idee om je bezigheden hier aan te bieden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. frans32

    frans32

    Lid geworden:
    16 apr 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Dalfsen
    Hallo Baggeraar,

    Als eerste leuk dat u mee denkt over hoe het eventueel beter zou kunnen met het maken van printen.

    Echter wil ik U het volgende vertellen deze foto iets is scheef genomen en niet recht van boven dit kwam door de licht inval waardoor lijkt als of deze sporen en punten aan elkaar zitten.
    Zoals u al aangaf in de layout lijkt het wel goed te zitten en dat is ook zeker waar en op het pcb zit het ook goed.

    Elk pcb wat er doormij gemaakt wordt wordt met het oog en oogloep bekeken en zo weet ik dat er geen sluiting tussen zit. Eventueel meet ik het zelfs met een multimeter. Echter heb ik ook ter beschikking een usb oog zodat ik het geheel op een tft scherm kan zien en dan velen malen vergroot.

    Mvg,

    Frans
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.212
    Locatie:
    Tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal (NL)
    Frans, even de typevaudt in de titel corrigeren? Dan is deze discussie beter te vinden met de zoekfunctie. Titel kun je veranderen door openingsbericht te wijzigen -> meer opties.
     
  17. frans32

    frans32

    Lid geworden:
    16 apr 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Dalfsen
    @Ron, Bedankt voor de tip had het zelf niet door.
    Tevens is het nu aangepast.



     
  18. Ratteplan

    Ratteplan Verbannen

    Lid geworden:
    30 jul 2011
    Berichten:
    54
    Ik neem aan dat dubbelzijdig door gemetaliseerd is.
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    23.730
    Locatie:
    zuid holland
    Het is een vrij land, je mag aannemen wat je wilt.
     
  20. frans32

    frans32

    Lid geworden:
    16 apr 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Dalfsen
    Hallo,

    @Ratteplan : Dubbelzijdig wordt niet NU nog niet DOOR gemetaliseerd.
    Ik ben wel in test fase met een spul wat daar voor zou moeten dienen.

    Echter je kan de doormetalisering maken met het volgende.

    Als het een dubbelzijdige print is dan heb je aan beide zijde's een eilandje zitten in dit eilandje boor ik dan een gaatje van 0,6mm en daar kan je dan een potje van een conventioneel weerstandje in stoppen en aan beide zijde's solderen zo heb je dus een aan een gesloten spoor.
     

Deel Deze Pagina