Joost K.
Forum veteraan
Zo... Na een tijdje denken, tekenen, denken en weer tekenen zijn we er eindelijk uit en heeft de Pro10 eindelijk zijn vormen gekregen in materiaal...
Het idee kwam een tijdje geleden toen ik een oude RC10L overnam van iemand om een Pro10 zelf te bouwen met behulp van bestaande onderdelen. Ik had ook nog een RC12L4 liggen en aangezien er voor het komende 1/12 seizoen een nieuwe RC12R5 komt kon ik een hoop van de onderdelen van de L4 goed gebruiken. Jullie raden het al, het moest dus een auto worden in de trend van de Associated wagens. T-bar, centershock & side dampers... Het zou een 235mm chassis worden, een klassieke Pro10 set-up dus...
Hier dus de start van een bouwverslag van deze Pro10... Enjoy...
Joost.
Zoals elk ontwerp begon ook dit ontwerp op de tekentafel, in dit geval de pc dus... Eén van de eerste ontwerpen was deze...
Uiteindelijk nog niet helemaal tevreden over een paar dingen toch weer voor de pc gekropen (althans, ik niet maar mijn goede vriend Harm die een Wizard is op dit gebied en daarvoor mijn onwijze dank Bro!!!) en het concept verder uitgewerkt en afgemaakt tot het naar tevredenheid was... Uiteindelijk was dit het resultaat...
Nu het ontwerp klaar was konden we spijkers met koppen slaan en heb ik snel contact gemaakt met Oscar (wederom een grote steun en toeverlaat als het om frezen gaat en ook aan hem mijn onwijze dank voor het mooie en precieze werk!!!). Het is altijd verstandig om bij een nieuw ontwerp eerst een model te maken uit Epoxy omdat dit simpelweg goedkoper is dan Carbon en mochten er dan nog kleine "schoonheids" foutjes in zitten dan is het nog te overzien. Dit heb ik dus ook gedaan en het test-model werd gefreesd uit een plaat zwart epoxy van 3mm dik. Dit zal later nog een keer uit Carbon gebeuren en dan zal ik voor 2,5mm Carbon plaat gaan kiezen. De T-bars zijn uit blank Epoxy gefreesd en zijn al wel klaar maar die liggen nog bij Harm op dit moment (17-04-08 ) dus die krijg ik nog. De T-bars zijn overigens uit een plaat blank Epoxy gefreesd van 2,25mm. Misschien nog niet de ideale dikte maar hij had even niks anders liggen. Als het eindmodel uiteindelijk komt zal dit wel in de juiste en gewenste maat komen (2mm waarschijnlijk).
De zwarte plaat Epoxy die ik van Oscar terug kreeg na het frezen...
Allereerst ben ik begonnen met de main chassis plate. Deze heb ik uit de plaat gehaald en begonnen met alle randen af te ronden net als bij een CF chassis. Alleen hoef je bij een Epoxy chassis de randen niet te lijmen omdat Epoxy niet de-lamineerd bij impact. Dit heb ik dus ook niet gedaan...
Main chassis plate geschuurd en afgerond, met speciale aandacht op de gleuven voor de accu-tape. Die zijn nu echt helemaal mooi rond geschuurd om breken van de tape te voorkomen.
De onderkant op mijn werk onder een kolom-boor mooi en netjes verzonken...
Hier even een fotootje van het nieuwe chassis (links) en de "old-school" RC10L plaat (rechts)...
Het volgende wat ik gedaan heb was me bezig houden met de cross-brace. Het zelfde liedje als bij de main chassis plate heb ik hem eerst uit de plaat gehaald en netjes geschuurd.
Hier de cross-brace, klaar om voorgmonteerd te worden...
De nodige hardware. De chassis stand-offs zijn van de RC12L4, alsmede de schroeven en de ball-links. De body posts zijn universele exemplaren en komen bij PK vandaan...
De tube dampers zijn van CRC en werden gedoneerd door Pasqual (waarvoor ook weer mijn onwijze dank!!!)...
De cross-brace afgemonteerd en klaar om op het chassis te gaan...
Gisteravond van Harm de T-bars ontvangen. Nu nog in de plaat maar klaar om bewerkt te worden...
Een T-bar uit de plaat gehaald en gereed gemaakt om te worden voorzien van de nodige hardware... (deze T-bars zijn niet 100% uit de freesmachine gekomen maar dat zal bij het uiteindelijke model ook weer helemaal goed komen.)
De nodige hardware voor de T-bar. Aan de voorkant ga ik de auto voorzien van een z.g. Zero-Tweak block. Daardoor zal de auto zichzelf recht trekken en zijn er geen tweak-screws nodig. De hardware is afkomstig van de RC12L4...
De T-bar met alle hardware gemonteerd, weer een stukje dichter bij het voorlopige eindresultaat...
Alvast de motorplate en left bulkhead los gehaald van de RC12L4, deze worden 1/1 overgezet op de Pro10...
De bottom plate en top plate klaar om geschuurd te worden. Er zat een ontwerpfoutje in de bottomplate waardoor de motor er niet in kon. Dat is op dit exemplaar verholpen en zal in het uiteindelijke ontwerp meegenomen worden. Nadat deze twee geschuurd zijn kan de rear pod in elkaar gezet worden...
De hardware voor de rear pod, het meeste afkomstig van de RC12L4, de ball link voor de demper is van titanium en komt van 3Racing (thanx Harm voor het plunderen van jouw onderdelenbak
)
De top plate afgemonteerd met de drie ball links. De blauwe voor de tube dampers en de titanium voor de center shock...
Motor plate en left bulkhead gemonteerd op de bottom plate...
De rear pod compleet gemonteerd en klaar om op de auto gezet te worden...
De hardware om de T-bar aan de rear pod te monteren, wederom komend van de RC12L4...
De rear pod en T-bar gemonteerd aan elkaar. Het geheel kan nu op het chassis gemonteerd worden samen met de cross brace...
De rear pod, T-bar & cross brace zijn nu op het chassis gemonteerd... Het begint al echt wat te lijken nu!!!
Vanmiddag nog even bezig geweest met de shock/antenna mount, hier te zien met hardware. Het doel van het stukje carbon zal zich straks duidelijk maken...
De center shock is afkomstig van TRF Tamiya en in mijn ogen nog steeds één van dé beste shock die er is. (Thanx again Harm voor het plunderen van jouw onderdelendoos
)
Hier de shock/antenna mount gemonteerd op het chassis. Het plaatje carbon dient ervoor om de lengte te compenseren van de (iets te korte) TRF shock...
De shock/antenna mount én de TRF shock gemonteerd op de auto. Ziet er goed uit al zeg ik het zelf...
Even een totaalbeeldje tussendoor van hoe het chassis er nu bij ligt...
De voorste body posts, wederom universele komend van PK...
De voorste body posts gemonteerd op het chassis...
Donor front end van de RC12L4, hier mist alleen één onderste draagarm. Die was gesneuveld op de indoorbaan van de MACH...
Vanmiddag (24-04-08 ) nieuwe draagarmen en steering blocks gehaald. Dit zijn exemplaren van CRC... Ook meteen even een aantal ball cups meegenomen en turnbuckles besteld van Corally...
De complete voorophanging met de hoogte spaces van de RC10L gereed om op het chassis te komen...
De voorophanging gemonteerd op het chassis, weer wat meer auto...
De servo voor de Pro10, een Futaba Digital S9550 low profile plus de benodigde hardware...
De servo gemonteerd op het chassis...
Vanavond nog maar even bezig geweest met de electronica... ESC, ontvanger en transponder erin gezet...
Zoooooooooooooooooo... De auto is nu voor 95% klaar en zo klaar dat er iig een testrit mee gedaan kan worden... Hier wat foto's van de auto en de auto met body. Die had ik nog liggen en daar komt nog een andere voor (de gaatjes waren niet goed)...
Nou, gisteravond richting de MACH gegaan voor de eerste testritten. Met de gedachte in mijn achterhoofd dat de voorbanden net zou oud waren als de RC10L die ik een keer had overgenomen, dus een jaartje of 18-20 :wink: achter had ik een setje van Corally waarvan ik de shore ook niet meer wist dus het was even gokken. Maar goed, de eerste ronden ging het niet al te best maar gaandeweg ging het wel steeds beter. Tot ik na een crash ontdekte dat er één tube miste van de side dampers, ik heb nog wel gezocht op de baan maar kon niks vinden. Die moet ik dus maar even gaan halen.
Vanmiddag maar even naar de shop voor een nieuwe tube en een setje bandjes en dan gaan we het vandeweek nog maar weer eens proberen.
We hebben wel nog de mogelijkheid gehad om wat ritten op film te zetten... Ik reed met GP3300 cellen en een Corally Black Series SPEC19 motor...
Hier wat filmpjes...
OkeHcVQWwak[/media] - Pro10 testrit op MACH Heemstede 2
_oSQy98gUa0[/media] - Pro10 testrit op MACH Heemstede
Gisteravond weer wezen rijden op de MACH... Op een bepaald moment draai ik het rechte eind op en geef gas maar net op dat moment raak ik iets waardoor de wind onder het chassis komt en ik vlieg dus de baan uit. Precies op de plek waar baaninzet #3 is en daar hebben we een stalen "zitje" waar ik dus vol met de onderkant tegenaan knal. Ik dacht echt boven op de stelling: "Die ligt in 2en..." Ik had nog mazzel want er was alleen een "hoekje" uit het chassis. Hobbymes en vijl erbij gepakt en de boel weer een beetje toonbaar gemaakt. Gelukkig is dit nog niet het carbon chassis anders had ik het een stuk erger gevonden...
Vandaag de Corally turnbuckles op de auto gezet...
Gister (vrij. 30-05-08 ) een nieuwe body gespoten... Een Protoform Peugeot 905B in de kleuren metallic paars, metallic blauw en bright silver van Tamiya...
AUW, dat deed pijn!!! Vrijdagavond 6 juni waren we op de MACH aan het rijden. Marco was er ook met zijn New Gen 10x van Corally en net na de kantine bocht was hij uit de baan gevlogen. Gelukkig was daar iemand aanwezig om hem weer in de baan te zetten. Helaas werd hij (zo heb ik gehoord) precies in de rijlijn gezet. En op dat moment kwam ik dus net de kantine bocht uit zetten volgas... Je raad het al, MAJOR COLLISION!!! Het enige wat ik nog zag was mijn auto in de lucht met een heleboel onderdelen erbij. Gelukkig hebben we nog wel een aantal onderdelen terug gevonden in het gras maar de achteras was toch echt naar zijn grootje. Als een lucifer houtje geknakt... Gelukkig is de IRS achteras bijna hier dus kunnen we denk ik snel weer rijden...
Sinds de laatste keer dat de achteras brak weer lekker bezig geweest met de Pro10. Een LRP Brushless systeem, IRS achteras met blauwe hubs en een bredere rear-pod zodat ik de achteras zonder extra spacers kan monteren en de achteras zo wat stabieler in de auto zit...
LRP Sphere Comp. '07 en LRP Vector X11 7.5 motor...
Nieuwe rear-pod zodat de IRS achteras zonder extra "habbi-babbi" spacers in de auto past...
Nieuwe IRS achteras met blauwe hubs!!!
Ride Height Spacers voor de voorophanging uit 1mm carbon plaat...
Afgelopen vrijdag (01-08-08 ) maar weer iemand achter de camera gezet en een filmpje gemaakt van de Pro10 op de MACH. Pro10 met LRP X11 7.5 brushless en GRP wielen...
mTIctRuunS4[/media] - Pro10 with LRP 7.5 X11 brushless @ MACH
Binnenkort meer over het project... Keep Y'all posted...
Het idee kwam een tijdje geleden toen ik een oude RC10L overnam van iemand om een Pro10 zelf te bouwen met behulp van bestaande onderdelen. Ik had ook nog een RC12L4 liggen en aangezien er voor het komende 1/12 seizoen een nieuwe RC12R5 komt kon ik een hoop van de onderdelen van de L4 goed gebruiken. Jullie raden het al, het moest dus een auto worden in de trend van de Associated wagens. T-bar, centershock & side dampers... Het zou een 235mm chassis worden, een klassieke Pro10 set-up dus...
Hier dus de start van een bouwverslag van deze Pro10... Enjoy...
Joost.
Zoals elk ontwerp begon ook dit ontwerp op de tekentafel, in dit geval de pc dus... Eén van de eerste ontwerpen was deze...


Uiteindelijk nog niet helemaal tevreden over een paar dingen toch weer voor de pc gekropen (althans, ik niet maar mijn goede vriend Harm die een Wizard is op dit gebied en daarvoor mijn onwijze dank Bro!!!) en het concept verder uitgewerkt en afgemaakt tot het naar tevredenheid was... Uiteindelijk was dit het resultaat...

Nu het ontwerp klaar was konden we spijkers met koppen slaan en heb ik snel contact gemaakt met Oscar (wederom een grote steun en toeverlaat als het om frezen gaat en ook aan hem mijn onwijze dank voor het mooie en precieze werk!!!). Het is altijd verstandig om bij een nieuw ontwerp eerst een model te maken uit Epoxy omdat dit simpelweg goedkoper is dan Carbon en mochten er dan nog kleine "schoonheids" foutjes in zitten dan is het nog te overzien. Dit heb ik dus ook gedaan en het test-model werd gefreesd uit een plaat zwart epoxy van 3mm dik. Dit zal later nog een keer uit Carbon gebeuren en dan zal ik voor 2,5mm Carbon plaat gaan kiezen. De T-bars zijn uit blank Epoxy gefreesd en zijn al wel klaar maar die liggen nog bij Harm op dit moment (17-04-08 ) dus die krijg ik nog. De T-bars zijn overigens uit een plaat blank Epoxy gefreesd van 2,25mm. Misschien nog niet de ideale dikte maar hij had even niks anders liggen. Als het eindmodel uiteindelijk komt zal dit wel in de juiste en gewenste maat komen (2mm waarschijnlijk).
De zwarte plaat Epoxy die ik van Oscar terug kreeg na het frezen...


Allereerst ben ik begonnen met de main chassis plate. Deze heb ik uit de plaat gehaald en begonnen met alle randen af te ronden net als bij een CF chassis. Alleen hoef je bij een Epoxy chassis de randen niet te lijmen omdat Epoxy niet de-lamineerd bij impact. Dit heb ik dus ook niet gedaan...
Main chassis plate geschuurd en afgerond, met speciale aandacht op de gleuven voor de accu-tape. Die zijn nu echt helemaal mooi rond geschuurd om breken van de tape te voorkomen.

De onderkant op mijn werk onder een kolom-boor mooi en netjes verzonken...


Hier even een fotootje van het nieuwe chassis (links) en de "old-school" RC10L plaat (rechts)...

Het volgende wat ik gedaan heb was me bezig houden met de cross-brace. Het zelfde liedje als bij de main chassis plate heb ik hem eerst uit de plaat gehaald en netjes geschuurd.
Hier de cross-brace, klaar om voorgmonteerd te worden...

De nodige hardware. De chassis stand-offs zijn van de RC12L4, alsmede de schroeven en de ball-links. De body posts zijn universele exemplaren en komen bij PK vandaan...

De tube dampers zijn van CRC en werden gedoneerd door Pasqual (waarvoor ook weer mijn onwijze dank!!!)...

De cross-brace afgemonteerd en klaar om op het chassis te gaan...

Gisteravond van Harm de T-bars ontvangen. Nu nog in de plaat maar klaar om bewerkt te worden...

Een T-bar uit de plaat gehaald en gereed gemaakt om te worden voorzien van de nodige hardware... (deze T-bars zijn niet 100% uit de freesmachine gekomen maar dat zal bij het uiteindelijke model ook weer helemaal goed komen.)

De nodige hardware voor de T-bar. Aan de voorkant ga ik de auto voorzien van een z.g. Zero-Tweak block. Daardoor zal de auto zichzelf recht trekken en zijn er geen tweak-screws nodig. De hardware is afkomstig van de RC12L4...

De T-bar met alle hardware gemonteerd, weer een stukje dichter bij het voorlopige eindresultaat...

Alvast de motorplate en left bulkhead los gehaald van de RC12L4, deze worden 1/1 overgezet op de Pro10...

De bottom plate en top plate klaar om geschuurd te worden. Er zat een ontwerpfoutje in de bottomplate waardoor de motor er niet in kon. Dat is op dit exemplaar verholpen en zal in het uiteindelijke ontwerp meegenomen worden. Nadat deze twee geschuurd zijn kan de rear pod in elkaar gezet worden...

De hardware voor de rear pod, het meeste afkomstig van de RC12L4, de ball link voor de demper is van titanium en komt van 3Racing (thanx Harm voor het plunderen van jouw onderdelenbak


De top plate afgemonteerd met de drie ball links. De blauwe voor de tube dampers en de titanium voor de center shock...

Motor plate en left bulkhead gemonteerd op de bottom plate...

De rear pod compleet gemonteerd en klaar om op de auto gezet te worden...

De hardware om de T-bar aan de rear pod te monteren, wederom komend van de RC12L4...

De rear pod en T-bar gemonteerd aan elkaar. Het geheel kan nu op het chassis gemonteerd worden samen met de cross brace...

De rear pod, T-bar & cross brace zijn nu op het chassis gemonteerd... Het begint al echt wat te lijken nu!!!


Vanmiddag nog even bezig geweest met de shock/antenna mount, hier te zien met hardware. Het doel van het stukje carbon zal zich straks duidelijk maken...

De center shock is afkomstig van TRF Tamiya en in mijn ogen nog steeds één van dé beste shock die er is. (Thanx again Harm voor het plunderen van jouw onderdelendoos


Hier de shock/antenna mount gemonteerd op het chassis. Het plaatje carbon dient ervoor om de lengte te compenseren van de (iets te korte) TRF shock...

De shock/antenna mount én de TRF shock gemonteerd op de auto. Ziet er goed uit al zeg ik het zelf...

Even een totaalbeeldje tussendoor van hoe het chassis er nu bij ligt...

De voorste body posts, wederom universele komend van PK...

De voorste body posts gemonteerd op het chassis...

Donor front end van de RC12L4, hier mist alleen één onderste draagarm. Die was gesneuveld op de indoorbaan van de MACH...

Vanmiddag (24-04-08 ) nieuwe draagarmen en steering blocks gehaald. Dit zijn exemplaren van CRC... Ook meteen even een aantal ball cups meegenomen en turnbuckles besteld van Corally...

De complete voorophanging met de hoogte spaces van de RC10L gereed om op het chassis te komen...

De voorophanging gemonteerd op het chassis, weer wat meer auto...

De servo voor de Pro10, een Futaba Digital S9550 low profile plus de benodigde hardware...

De servo gemonteerd op het chassis...

Vanavond nog maar even bezig geweest met de electronica... ESC, ontvanger en transponder erin gezet...

Zoooooooooooooooooo... De auto is nu voor 95% klaar en zo klaar dat er iig een testrit mee gedaan kan worden... Hier wat foto's van de auto en de auto met body. Die had ik nog liggen en daar komt nog een andere voor (de gaatjes waren niet goed)...




Nou, gisteravond richting de MACH gegaan voor de eerste testritten. Met de gedachte in mijn achterhoofd dat de voorbanden net zou oud waren als de RC10L die ik een keer had overgenomen, dus een jaartje of 18-20 :wink: achter had ik een setje van Corally waarvan ik de shore ook niet meer wist dus het was even gokken. Maar goed, de eerste ronden ging het niet al te best maar gaandeweg ging het wel steeds beter. Tot ik na een crash ontdekte dat er één tube miste van de side dampers, ik heb nog wel gezocht op de baan maar kon niks vinden. Die moet ik dus maar even gaan halen.
Vanmiddag maar even naar de shop voor een nieuwe tube en een setje bandjes en dan gaan we het vandeweek nog maar weer eens proberen.
We hebben wel nog de mogelijkheid gehad om wat ritten op film te zetten... Ik reed met GP3300 cellen en een Corally Black Series SPEC19 motor...
Hier wat filmpjes...



OkeHcVQWwak[/media] - Pro10 testrit op MACH Heemstede 2
_oSQy98gUa0[/media] - Pro10 testrit op MACH Heemstede
Gisteravond weer wezen rijden op de MACH... Op een bepaald moment draai ik het rechte eind op en geef gas maar net op dat moment raak ik iets waardoor de wind onder het chassis komt en ik vlieg dus de baan uit. Precies op de plek waar baaninzet #3 is en daar hebben we een stalen "zitje" waar ik dus vol met de onderkant tegenaan knal. Ik dacht echt boven op de stelling: "Die ligt in 2en..." Ik had nog mazzel want er was alleen een "hoekje" uit het chassis. Hobbymes en vijl erbij gepakt en de boel weer een beetje toonbaar gemaakt. Gelukkig is dit nog niet het carbon chassis anders had ik het een stuk erger gevonden...


Vandaag de Corally turnbuckles op de auto gezet...

Gister (vrij. 30-05-08 ) een nieuwe body gespoten... Een Protoform Peugeot 905B in de kleuren metallic paars, metallic blauw en bright silver van Tamiya...

AUW, dat deed pijn!!! Vrijdagavond 6 juni waren we op de MACH aan het rijden. Marco was er ook met zijn New Gen 10x van Corally en net na de kantine bocht was hij uit de baan gevlogen. Gelukkig was daar iemand aanwezig om hem weer in de baan te zetten. Helaas werd hij (zo heb ik gehoord) precies in de rijlijn gezet. En op dat moment kwam ik dus net de kantine bocht uit zetten volgas... Je raad het al, MAJOR COLLISION!!! Het enige wat ik nog zag was mijn auto in de lucht met een heleboel onderdelen erbij. Gelukkig hebben we nog wel een aantal onderdelen terug gevonden in het gras maar de achteras was toch echt naar zijn grootje. Als een lucifer houtje geknakt... Gelukkig is de IRS achteras bijna hier dus kunnen we denk ik snel weer rijden...

Sinds de laatste keer dat de achteras brak weer lekker bezig geweest met de Pro10. Een LRP Brushless systeem, IRS achteras met blauwe hubs en een bredere rear-pod zodat ik de achteras zonder extra spacers kan monteren en de achteras zo wat stabieler in de auto zit...
LRP Sphere Comp. '07 en LRP Vector X11 7.5 motor...


Nieuwe rear-pod zodat de IRS achteras zonder extra "habbi-babbi" spacers in de auto past...

Nieuwe IRS achteras met blauwe hubs!!!


Ride Height Spacers voor de voorophanging uit 1mm carbon plaat...


Afgelopen vrijdag (01-08-08 ) maar weer iemand achter de camera gezet en een filmpje gemaakt van de Pro10 op de MACH. Pro10 met LRP X11 7.5 brushless en GRP wielen...
mTIctRuunS4[/media] - Pro10 with LRP 7.5 X11 brushless @ MACH
Binnenkort meer over het project... Keep Y'all posted...
Laatst bewerkt door een moderator: