Probleem esc en motor.

Hallo,

Ik heb een probleem bij het instellen van mijn eerste brushless dc vliegtuig. Ik weet niet of het een esc setting is of iets anders. Als ik vol gas geef werkt de motor normaal, als ik daarna mij gas verminder tot de prop niet meer draait, stick niet helemaal onderaan en terug vol gas geef dan werkt de motor niet meer :confused:. Enkel als ik de stick helemaal onderaan zet en dan weer gas geef werkt de motor terug.

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn, hoe los ik dit op? :cool:

Dat kan te maken hebben met het calibreren van de knuppelstand.
Eerste keer altijd de instellingen na lopen volgens de handleiding.
Dat is meestal vol gas geven en dan accu aansluiten en op de piepjes wachten.
Dan de knuppel naar beneden( ook de trim stand) en op de piepjes wachten.
Daarna moet de motor gewoon opstarten.
Het kan wel eens zijn dat een motor slecht op start maar meestal helpt het door de knuppel weer even helemaal naar 0 te brengen en het nog eens te proberen.
Blijf i.i.g.geen gas geven als de motor niet opstart.
Een grote prop vast op de as geeft soms zoveel vliegwielwerking dat het opstarten problemen geeft.
Het heeft soms te maken met een ESC/motor combinatie.

Zender merk/type? Regelaar, accu, #cellen, motor, Kv, prop?

En nog twee forumtipjes in het cader van contacten, cruiwagens, connecties en corruptie:

• Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, hulp, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, of een recente schermafbeelding, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.
    8CBWEZYl_gju-O0mEKjDNw0Eh_qIbYUu1oZBKfZqOypmLO1gU9NfBBUnKK5HrwoN-VKG8iQn_PvQpZDlbxq0IwVL9dQOy_HcGJ0=s0-d-e1-ft
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Wat extra info:

Hopelijk is dit genoeg informatie?

Groeten,

David
Ja maar de setup is goed dat is het probleem niet.
Het verschijnsel herken ik wel maar ik heb er nooit als probleem gezien.
Als de ruimte tussen minimum toerental en 0% gas(van waar af de motor weer opstart) erg groot is dan is dat irritant maar een brushless motor soms een bokkige opstarter.
Ik zie maar twee oplossingen.
1e de motor niet helemaal stil zetten of als dat wel de bedoeling is de knuppel helemaal naar 0% en van daar uit weer starten.

2e De knuppel uitslag nog eens opnieuw calibreren en ook eens testen of de motorrem aan of uit enige verbetering geeft.

ESC flashen met simonK firmware.(mits ie flashable is natuurlijk.)

Ik ervaarde dit in mijn tricopter... gas al op 2de streepje van zender waarna de motoren pas aansloegen en dan al op vrij hoog toerental.
Met de SimonK firmware starten ze al op het eerste streepje en op zeer laag toerental.
Ik zie het zo dat dat je huidige firmware zeg maar begint op 0 tot max 100 in stapjes van 10.. dus je hebt maar 10 variaties met ander firmware heb je wel 1000 tussen stapjes. en is het dus veel geleidelijker. (getallen slaan nergens op maar dat is het idee)

Ik had deze esc's dus ook.. de 20A versie maar juist bij deze had ik het probleem dat die motors zo laat aansloegen en ook als ik te laag in toerental ging dat er 2 afsloegen n en niet meer starten totdat ik gas helemaal dicht deed.. Moet je met een tricopter dus niet hebben dat 2 motoren stil staan...
Echter op het filmpje deze moet je de eerste keer openmaken en een speciale tool gebruiken om de chip te flashen.. als de simonk (met bootloader) er eenmaal opzit kun je ze via de servo plug flashen/upgraden..
ik vond dit teveel gedoe en heb ze vervangen door Afro esc's met simonk er al op.. deze kun je dus via de servoplug upgraden met veel goedkoper afro flash tooltje...

Ik weet nu wel wat het verschil in esc is :-) die afro's rocken echt....

Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking 

Het probleem dat hierboven werd beschreven is helemaal hetzelfde, maar aangezien het een vliegtuig(trainer/telemaster) is ga ik de esc behouden. Na wat afstellen aan de trim is het opgelost. Nu kan de motor stilstaan niet helemaal onderaan en toch weer volgas geven. (Het is wel zo als de trim 1 tikje wordt verzet deze oplossing niet meer werkt.) Het is een goedkope esc dus we zullen zien hoe lang die het volhoud.

De motor mag normaal maar 15sec 55A hebben, maar verbuikt nu ongeveer 61A, hopelijk levert dit geen problemen op.

... De motor mag normaal maar 15sec 55A hebben, maar verbuikt nu ongeveer 61A, hopelijk levert dit geen problemen op.
Burst waardes kun je beter negeren, niet mee rekenen, motor moet maximale stroom gewoon permanent aan kunnen, en daarbij ook nog eens ...

Na wat afstellen aan de trim is het opgelost. Nu kan de motor stilstaan niet helemaal onderaan en toch weer volgas geven. (Het is wel zo als de trim 1 tikje wordt verzet deze oplossing niet meer werkt.) Het is een goedkope esc dus we zullen zien hoe lang die het volhoud.
Dat klopt ook wel met mijn ervaring.
Ik heb de trim van de gasknuppel ook altijd helemaal beneden staan.
Dat is namelijk de enige manier om de absolute minimum gas stand te bereiken en alleen die stand ziet de regelaar als gas dicht en pas dan is hij goed te callibreren.;)

De motor mag normaal maar 15sec 55A hebben, maar verbuikt nu ongeveer 61A, hopelijk levert dit geen problemen op.
Daar moet je i.d.d. mee op passen als je veel vol gas vliegt maar de oplossing is simpel gebruik dan een iets kleinere prop of iets minder spoed.
Heb je het vermogen echt nodig gebruik dan een iets grotere motor.
Het extra gewicht wordt al snel gecompenseerd door het hogere rendement van een niet overbelastte(over bemeten) motor.
Dit merk je dan al snel aan de temperatuur van de motor na een vlucht.
Het vinden van de ideale motor kan echter wel eens een probleem zijn als je de motoren niet zelf wikkelt zo als ik maar er is behoorlijk veel keus.;)

Laatst bewerkt:
Back