probleem met 2 nieuwe geschaklede servo,s van hitech

Discussie in 'Model elektronica' gestart door tom1972, 17 mrt 2018.

  1. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    goedenmorgen beste techneuten. ik heb in een van mijn bootjes het volgende gedaan op het stuur. 2 x servo van futaba . die heb ik met een y-kabel naar de ontvanger lopen. die draait op 6 volt.dit gaat probleemloos en werkt als een tijger. ik vermeldt dit omdat het vreemd is dat dit wel werkt maar het volgende niet.

    heb in mijn laatste project ditzelfde systeem gebouwd. maar dan met hitec servo,s ( type nr hs-5765mh hv digital quarter scale)
    .ook dit zijn twee nieuwe servo,y kabel eraan en ...... werkt niet . ongeloofelijk maar waar. het probleem is dit. het werkt maar ze komen apart van elkaar weer in " rust stand" zeg maar. dus ik stuur ...... aat het stuurwieltje los en dan komen ze apart terug van elkaar. hoe kan dit nu?heb er ook 6 volt op staan maar snap het niet. op de doosjes van de servo staat dat ze programeble zijn dus ik neem aan programeerbaar. maar hoe zit dat dan ,moet dat dan en zou het er uberhaubt wel mee te maken hebben of zit er iets anders niet snor. iemand eeeeeeeeeenig idee??????? zou de accu spanning te laag zijn ?? accu is wel in goede conditie maar misschien te weinig power. zijn enneloops van 2300mah. ben ech een electronica analfabeet dus hoop op een tip . grt tom.
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    hitc heeft out-of-the-box een wat grote dead-band,( het gebied waar de servo denkt op 0 te staan)
    met een programmer kan je die dead-band kleiner makn, dan zouden ze dus beter op 0 moetn komen te staan.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Volgens mij heeft WVR het bij het rechte eind maar een "dead-band" helemaal op 0 zetten zou ik niet doen. Daar wordt een servo nogal "zenuwachtig" van en zal hij nagenoeg constant staan zoemen. Dat kost veel stroom en extra slijtage aan de motor, vooral de koolborstels. Zet de dead-band op een zo laag mogelijke waarde waarbij de servo's wel stil blijven maar toch goed reageren.
    Om deze servo's te programmeren heb je een speciale INTERFACE nodig en de daarbij horende software voor op je computer. Hiermee kan je de programmering uitlezen en aanpassen. Wanneer je de gegevens van beide servo's uitleest en met elkaar vergelijkt denk ik dat er op een aantal punten (behoorlijke) verschillen zullen zijn. Zorg ervoor dat beide servo's precies hetzelfde zijn ingesteld dan is de kans op verschillen het kleinst. Als er dan toch nog kleine verschillen zijn kan je die met de programmering aanpassen. Zo moet het mogelijk zijn om beide servo's hetzelfde te laten reageren.
    Succes.
     
  4. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    ahhaaa zit dat zo. nouuu das geen eenvoudig toestand als ik het lees als leek. allereerst dank voor jullie input. dat aparaatje van heer ernst met de link interface. ik zag ook geen prijsjes staan van dat aparaatje??? ben niet lui ofzo maaar ben slecht met pc tjes . zou iemand kunnen helpen met dit euvel?? het uitvoeren van het het gelijk stellen van de twee servoo,s dan nog even het volgende . in het topic boven het mijne staat iets over een y-kabel met zo,n gelijk steller voor 2 servo,s. is dat toevallig dan niets voor mij??? het schoot mij zo te binnnen en was wel erg toevallig dat nog een mede hobbyist zoiets bezig houdt. grt tom.
     
  5. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    best gek dat af fabriek eenzelfde type servo toch geheel anders is van instelling. hoe zou zoiets komen. zou de een dan ouder zijn als de ander oid dat ,m daar het verschil inzit. zijn in een koop gekocht en is geen enkel verschil te zien natuurlijk. of hoe zou dit komen. heb er zelf f niks mee gedaan .

    grt tom.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Tja je zou inderdaad verwachten dat ze hetzelfde zijn. Maar het is elektronica zeggen we dan, voor "de kenners" zegt dit genoeg. ;)
    Helaas kan ik je niet verder helpen want ik heb die interface ook niet. Maar die Y kabel waar je over schrijft zou mogelijk ook bruikbaar kunnen zijn. Het probleem is alleen dat daarmee de dead-band niet mee in te stellen is. Dus als dat de oorzaak van het ongelijk beginnen is los je dat met die kabel niet op. Lastig allemaal. :(
     
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Digi Hitec servo's zijn ook te configureren met de Multimate van Multiplex, dan is een pc overbodig.
     
  8. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    ahaa ... dat is mooi . is dat een beetje goed te doen met dat multimate aparaatje of zou dat voor een electronicafabeet als mijzelf niet te doen zijn. pfff best een prijzig dingien!!! die multimate.
    dank voor je tip. wat denkt u hobbyist. heb ik dan aan de multimate genoeg of zou ik dan ook de kabel nodig hebben die afgebeeld is een topic boven de mijne of is het enkel genoeg met de multimate ?? een servo komt heel laat pas weer in 0- stand terug. is dat ook in te stellen dan?? grt tom.
     
  9. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik zie nu dat je beter toch deze INTERFACEwaar ernst mee aan kwam zetten kunt gebruiken i.c.m een pc. omdat, voordat je een multimate zo uit de doos eerst moet flaschen met nieuwe firmware en daar heb je een speciaal kabeltje en pc voor nodig.
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als je de servo die niet goed functioneert alleen aansluit op de Y-kabel, is het gedrag dat hetzelfde? Als dat niet zo is, dan is er mogelijk sprake onderlinge beïnvloeding of toch een ontoereikende voeding.
     
  11. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik heb ook een keer een Hitec servo gehad die niet goed naar het midden terug kwam.
    Hitec 645MG was dat.
    Winkelier in Waalwijk heeft deze zonder problemen vervangen door een goede nieuwe.
    Ook een topmerk als Hitec heeft wel eens een productie foutje..(ik heb heel veel Hitec servo's , nog steeds tevreden)
     
  12. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    heer nps, ik ga dat even proberen wat u zei. om ze apart erop te zetten. kom ik nog op terug met hoe dat gegaan is . twijfel ook aan de voeding maar is wel een goede accu. 5 cellen enneloop 2300mah. ook na de laadpartij deden ze met die accu nog zo gek. heb wel een zwaardere 5 cellen 6 volt pakket maar daar kom ik zeeeeeeeeeeeeer lastig bij . die zit helemaal in de punt van een ander model. zal eens kijken hoe en wat. hoort u/jullie nog over. grt tom en dank voor uw meedenken. mvg tom.
     
  13. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Wat ook nog mogelijk is, is dat de accu van 5 cellen met enneloop's niet de stroom kan leveren en daardoor de spanning in kakt.
    De specificaties van de servo's zijn, (het zijn HV exemplaren)
    Performance Specifications
    Operating Voltage Range (Volts DC) 6.0V ~ 7.4V
    Speed (Second @ 60°) 0.16 ~ 0.13
    Maximum Torque Range oz. / in. 278 ~ 347
    Maximum Torque Range kg. / cm. 20.0 ~ 25.0
    Current Draw at Idle 3 mA
    No Load Operating Current Draw 1,100 mA
    Stall Current Draw 5,800 mA
    Dead Band Width 5 µs
     
  14. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    nou.......... accu geladen . de 2300 enneloop cellen. daarna direct aangesloten op de stuurservo,s. en.............. peeeeeeeeeeeeeeerfect gelijk draaien. mag ik er dan vanuit gaan dat ik met een zwaardere 6 volt accu het probleem opgelost heb??? neem aan als leek dat het niet even op deze manier super werkt en daarna weer niets doet. denk dan dat dat toch met de accu te maken heeft qua spanning oid. bedankt voor de tip hobbyist. werkt als een tijger hoor. joeppppieeeeeeeeeeeeeeeeeee. ken weer verder bouwen nu. dank je wel hoor. grt tom.
     
  15. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja en nee, geen idee wat voor deze toepassing een geschikte accu is, m.u.v. Lifpo en of Lipo.
    De Servo's trekken er stuk 1,1A bij het draaien in onbelaste situatie.
    Met 2 van dit soort exemplaren aan 5 cellen eneloop van 2300mAh werkt dat ongeveer, gegokt 20 minuten tijdens het onbelast draaien.

    Anderen zullen je vast wel goed advies kunnen geven met wat voor soort accu je dergelijke servo's het beste kunt voeden.
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Eneloop accu's kunnen niet zo heel erg veel stroom leveren. Voor veruit de meeste houdt het bij 1,5C tot misschien 2C al op. Met twee servo's die onbelast al 1,1A per stuk gebruiken ( :oops: ) zit je al op 1C, dus al dicht bij het maximum. Een net geladen accu kan die stroom wel leveren maar als hij wat leger raakt wordt het wel een probleem blijkt. LiFePo accu's kunnen meer stroom leveren en zou een betere keuze kunnen zijn. LiPo's kunnen die stroom vrijwel zeker leveren dus dat lijkt mij de beste keuze. Je moet natuurlijk wel het juiste type LiFePo of LiPo kiezen want er zijn ook types die dergelijke stromen ook niet kunnen leveren.
     

Deel Deze Pagina