Probleem met electronica aansluiten

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Hoekja, 18 okt 2016.

  1. Hoekja

    Hoekja

    Lid geworden:
    18 okt 2016
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    image.jpeg image.jpeg
    Beste modelbouw techneuten,
    Wie kan en wil mij a.u.b. helpen, ik kom er niet meer uit, en ben bang dat ik meer kapot maak door verkeerde aansluitingen.
    Ik heb een gezonken afgedankte gezonken voerboot opgeknapt, voor 380,- nieuwe onderdelen gekocht.
    Hij is weer als nieuw maar het werkt nietIk zal enorm dankbaar zijn!!

    image.jpeg Voor
    image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg
     
    Bas Hamans vindt dit leuk.
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Een goedenavond!
    Ik heb dit even vanuit de helicopterhoek hiernaartoe verplaatst.. staat het beter op zijn plek.

    In jouw geval is het extreem belangrijk te weten wat je exact hebt gedaan.
    Sommigen zeggen dat ze "alles" hebben vervangen..
    maar net 1 ding niet. Of verkeerde alternatieven..
    Geld is in dat opzicht eigenlijk van geen belang.. als het werkt, kan 10 eur genoeg zijn.. als het niet werkt, kan dat een heel stuk meer worden.

    Maar eerst vinden wat er aan de hand is.
    Des te beter je verteld wat je hebt gedaan, des te beter wordt het antwoord..
     
  3. Hoekja

    Hoekja

    Lid geworden:
    18 okt 2016
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Mijn dank voor het verplaatsen, ben hier voor het eerst weet nog niet helemaal hoe het precies werkt.
    Ik heb de Servo's, alle batterijen, ontvanger en motoren vervangen.
     
  4. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Doet helemaal niks of doet iets niet?
    Hoe zit het aangesloten? Op de foto's ligt alles los. Dat werkt vrij slecht... :rofl:
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    voor de test.

    De ontvanger werkt doorgaans op 4 tot 6 volt, niet meer.
    Daar heb je, in theorie, een wat kleiner batterijtje voor.
    Of er zat ergens nog een stukje electronica tussen..

    Dat batterijtje zit, wederom in theorie, een servostekker aan, die je zo in de ontvanger kunt pluggen.
    Ff opletten hoe de + en - om zitten.
    Als de ontvanger vers is, zal daar best een handleiding bij zitten die aangeeft waar de + en - moeten komen.
    je kan die servostekkers doorgaans op 2 manieren erin stoppen. En niet alle electronica vind het leuk als je hem omdraait.

    in theorie, als de baterrij gewoon geladen is etc, moet er een lampje aan gaan.

    Stop een servo op kanaal 1, 2,3,of 4, en kijk of het spul luistert naar de zender.
    Het is een "normale" fm zender, dit werkt, of werkt niet.
    Je hebt een verse ontvanger, let even op of de kristallen kloppen. (laat ff een foto zien van beide kristallen)
    kloppen de kristallen niet met elkaar, gaat het niet werken.

    ALS de servo werkt, kun je de andere servo's aansluiten zoals je leuk vind.
    wel even opletten dat de aandrijving een aandrijfaccu nodig heeft.
    de stroom voor de aandrijving is veels te groot om uit de ontvanger te halen.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Bij de weg, op je foto's zie ik een stuk electronica die je niet hebt genoemd.
    fototje met de ontvanger.
    wat is dat?

    Daarnaast zie ik nog allerlei draden met labeltjes. leg die eens op een rijtje..
    kijk eens wat waarnaartoe moet, en welk onderdeel ertussen zit..

    Even voor jouw idee: er zijn maar weinig dingen exact hetzelfde in de modelbouw..
    alles is anders.. en voor alles moet even los bekeken worden hoe het zit.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.098
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laat ik eens een poging doen om te beschrijven wat ik op de foto's zie.
    Foto 1 t/m 3 laten een voerboot zien.
    Foto 4 Een ontvanger met een onduidelijk stukje elektronica (schakelaar voor het licht?)
    Foto 5 Aan de bovenkant een accu met nog 3 niet te benoemen dingen. Kabeltje met een label licht. Zit dat kabeltje aan het stukje elektronica van foto 4?
    Foto 6 Kan niets benoemen van de dingen op deze foto.
    Foto 7 Een kabel met een splitter of mixer. Zie 2 labeltjes met voerbak links en rechts? dient waarschijnlijk om beide voerbakken met één kanaal te bedienen.
    Foto 8 Twee motorregelaars, waarschijnlijk met BEC om de ontvanger te voorzien van stroom. Als de regelaars een BEC voorziening hebben dan moet bij een van de regelaars het rode kabeltje in de ontvangerstekker onderbroken zijn.
    Foto 9 12 volts (vaar?) accu.
    Foto 10 Graupner X-412 zender (waarschijnlijk 40 Mhz, dus met kristal).

    Omdat er dingen op de foto's staan die ik niet (her) ken waag ik het niet om je te adviseren hoe je het aan moet sluiten.
    In principe moet je dat uit de gebruiksaanwijzingen kunnen halen.
    Zijn die er niet, laat je dan voorlichten in de zaak waar je die nieuwe spullen hebt gekocht.
    Voor die 380 Euro mogen ze best wel wat service leveren.
    En kijk anders of er in de buurt voerbootbezitters zijn die je willen en kunnen helpen.
    Begin niet op goed geluk dingen aan te sluiten want eer je het weet blaas je de elektronica op of zie je heel even licht op een plek waar je dat niet wilt.
    Probeer eens te Googlen op merk en typenummers van de onderdelen.
    Langs die weg moet er wel aan ontbrekende gebruiksaanwijzingen zijn te komen.
    Wel even werk, maar intussen zit je, al lezende, je kennis te vergroten.
    Succes verder met het werkend maken van de voerboot! Gr. Klaas.
     
  8. Hoekja

    Hoekja

    Lid geworden:
    18 okt 2016
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Met aansluiten heb ik even gewacht zoals beschreven, blijkt niet onverstandig gezien de reacties
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.098
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dan is er waarschijnlijk nog niets beschadigd. Heb je enig idee wat er op foto's 4, 5 en 6 aan onduidelijke onderwerpen staat? Kan het zijn dat er een fishfinder of echolood in zit?
    Zie o.a. op foto 4 een rechthoeking aluminium deksel of kastje. hetzelfde ding is ook te zien op foto 9. De zwarte bobbel op foto 4, waar een paar draden uitkomen zou de zender van de een fishfinder kunnen zijn. Zelf geen enkel idee wat het is? Als je voor een kleine 400 Euro onderdelen koopt, dan moet je toch ongeveer weten wat je ermee kunt of wilt doen? Gr. Klaas.
     
  10. Hoekja

    Hoekja

    Lid geworden:
    18 okt 2016
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    QUOTE="Student, post: 3745721, member: 12163"]voor de test.

    De ontvanger werkt doorgaans op 4 tot 6 volt, niet meer.
    Daar heb je, in theorie, een wat kleiner batterijtje voor.
    Of er zat ergens nog een stukje electronica tussen..

    Dat batterijtje zit, wederom in theorie, een servostekker aan, die je zo in de ontvanger kunt pluggen.
    Ff opletten hoe de + en - om zitten.
    Als de ontvanger vers is, zal daar best een handleiding bij zitten die aangeeft waar de + en - moeten komen.
    je kan die servostekkers doorgaans op 2 manieren erin stoppen. En niet alle electronica vind het leuk als je hem omdraait.

    in theorie, als de baterrij gewoon geladen is etc, moet er een lampje aan gaan.

    Stop een servo op kanaal 1, 2,3,of 4, en kijk of het spul luistert naar de zender.
    Het is een "normale" fm zender, dit werkt, of werkt niet.
    Je hebt een verse ontvanger, let even op of de kristallen kloppen. (laat ff een foto zien van beide kristallen)
    kloppen de kristallen niet met elkaar, gaat het niet werken.

    ALS de servo werkt, kun je de andere servo's aansluiten zoals je leuk vind.
    wel even opletten dat de aandrijving een aandrijfaccu nodig heeft.
    de stroom voor de aandrijving is veels te groot om uit de ontvanger te halen.[/QUOTE]
    Enorm duidelijke uitleg alvast mijn dank bedankt daarvoor.
    Helaas heb ik geen gebruiksaanwijzingen bij de ontvanger, gekocht bij http://hoelleinshop.com/
    Er zit inderdaad een kastje tussen met weerstanden e.d. Daar komen draden uit voor de als nu blijkt voor de ledjes voor en achter.
    Twee stekkertjes (als aan een servo) een zwart rood wit, en een bruin rood geel.
    Een rood/zwart voor de voetwortelbeentjes? En een rood zwart voor de motor regelaars.
    Een rood zwart was voor schijnwerper, vervallen /vervangen door led op batterij.
    image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      136,1 KB
      Weergaven:
      348
  11. Hoekja

    Hoekja

    Lid geworden:
    18 okt 2016
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Enorm duidelijke uitleg alvast mijn dank bedankt daarvoor.
    Helaas heb ik geen gebruiksaanwijzingen bij de ontvanger, gekocht bij http://hoelleinshop.com/
    Er zit inderdaad een kastje tussen met weerstanden e.d. Daar komen draden uit voor de als nu blijkt voor de ledjes voor en achter.
    Twee stekkertjes (als aan een servo) een zwart rood wit, en een bruin rood geel.
    Een rood/zwart voor de voetwortelbeentjes? En een rood zwart voor de motor regelaars.
    Een rood zwart was voor schijnwerper, vervallen /vervangen door led op batterij.
    Bekijk bijlage 222336 Bekijk bijlage 222335 Bekijk bijlage 222333 Bekijk bijlage 222332 [/QUOTE]
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.098
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoop dat je nu niet kwaad op me wordt, maar sluit helemaal niets meer aan! Pak je zender en ontvanger maar in en laat die bij de leverancier omruilen voor een set op 40 Mhz of 2,4 Ghz..
    Je hebt je namelijk een 35 Mhz aan laten smeren en daar mag je alleen maar mee VLIEGEN! Als je daarmee gecontrolleerd wordt levert dat een dikke bekeuring op.
    Adem in, adem uit en word niet boos! Dat helpt je geen zier. Balen in het kwadraat, maar het is niet anders. Er zijn meerdere zaken die 35 Mhz apparatuur bij voerboten leveren. Dat zijn dus geen professionals!
    Als je een goede set hebt adviseren we weer verder. Gr. Klaas.

    http://www.modelbouwforum.nl/thread...estaan-bij-trucks-alleen-voor-vliegen.126633/
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2016
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  14. Bas Hamans

    Bas Hamans

    Lid geworden:
    13 feb 2016
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Lelystad
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wat is er mis met een 40MHz als die straks gewoon werkt, behalve dat het in ogen van velen geen bling bling en dus ouwe zooi is?

    Ik heb nog een 27Mc uit 1978: werkt nog perfect.
     
    Tamaniac vindt dit leuk.
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.098
    Locatie:
    Oostvoorne
    Voor jou en mij (en vele anderen) is dat geen probleem Harm, maar sommige mensen zijn beter af met 2,4 Ghz. Geen kristallen en gecheck of er nog anderen op een bepaald kanaal zitten.
    Ook ik heb nog een 27 Mc Acoms setje, waar niets aan mankeert. Of die ook uit de vorige eeuw is? Mijn 7 kanaasls 27 MC Microprop set uit 1975 heeft het tot 2010 vol gehouden. Toen was de kunststof zenderkast helemaal op. Alle servo's uit die tijd, op één na, werken nog steeds. En van die ene (Microprop lineair met rode kast en rond IC) heb ik helaas geen schema. Komt misschien wel van pas als een ander het mechanisch begeeft. Zolang je zelf aan die spullen kunt knutselen, en daar aardigheid in hebt, gaat het lang goed. We vergeten al gauw hoe lang het heeft geduurd eer we het in de vingers hadden. Gr. Klaas.
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Het "elkaar niet beïnvloeden" is het enige voordeel dat ik me nu kan voorstellen (als je tenminste snapt hoe het binden gaat).
    Verder heb ik niet naar die postzegels (anderen zeggen foto's ) gekeken, kan dus ook niet zien of die 40 van hem al antiek is.
    Ik merkte alleen op dat nieuw echt niet nodig is als oud nog werkt.

    Als iemand een motorsleepboot gekocht heeft met een 2 cilinder Industrie er in uit 1953 en vraagt hoe kan hij die het beste starten?
    Als je dan hier iemand hoort zeggen "zet er maar een caterpillar in", dan denk je toch ook "die spoort niet" ?
     
    Bert V vindt dit leuk.
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.098
    Locatie:
    Oostvoorne
    Harm, Soms denk ik wel eens dat we een uitstervend ras zijn. (Hiermee ga ik wel een beetje off topic, maar meer voor het begrip, zo dat er is). Van kind af was ik te vinden in de machinekamer en heb daarvan een hoop opgestoken en er wellicht een technische tic aan overgehouden. Sommigen, inclusief mezelf, vinden het heerlijk om met die oude technieken te blijven werken. Daar zag en zie je vanalles aan bewegen en je kon het lekker vertroetelen. Alleen al het starten van een oude diesel geeft nog steeds een kick. Had Klaas gegeten, dan moest de Bolnes ook eten (dagtank vol pompen) en op die manier had het beestje altijd voer. Je maakte gelijk een rondje door de MK, keek en voelde waar nodig. Anderen zweren bij het nieuwe. Druk op de knop en het loopt en als er iets mis is dan hoor je een alarm. Zo gaat het in hobbyland ook. De jongere generatie ziet iets, denkt dat moet (of kan) ik ook, rent naar de winkel, komt terug met een arm vol spullen en dan is het : shit, het werkt niet, wat nu. Misschien de tendens van deze tijd? Ik weet wel dat ik met het hierbovenstaande enigszins chargeer. Natuurlijk zijn er onder de jongeren ook mensen die zich wel in de materie (kunnen en willen) verdiepen. Daardoor weten zij waar ze mee bezig zijn en in staat om een probleem op te lossen. Nu maar weer on topic dan.
    Op één van de postzegels zag ik dat Hoekja een 35 Mhz zender (gekocht?) heeft. Als hij dat niet onderkent is hij, zoals Bas Hamans stelt, beter af met een 2,4 Ghz setje. Dat is min of meer plug and play, maar vergt ook enige bestudering van de gebruiksaanwijzing. Ik hoop dat hij die set om kan ruilen en dan steken we (voor zover kennis aanwezig) er nog wat energie in. Ook anderen zijn er in geslaagd hun voerboot varend te krijgen, dus dat moet hoekja ook lukken. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2016
    MikeMohawk en Bas Hamans vinden dit leuk.
  19. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Laat iedereen maar naar de 2,4Ghz overstappen , dan heb ik ruimte genoeg op de 40Mhz .
    Groetjes
    Ronny
     
    Tamaniac vindt dit leuk.
  20. EgonD

    EgonD

    Lid geworden:
    14 feb 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Marknesse
    Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit topic verder is ontwikkeld. Ben zeer geinteresseerd in hoe het een en ander nu is aangesloten!
     

Deel Deze Pagina