Probleem met initialiseren na aansluiten lipo (KDS450S)

Hallo mede hobbyisten

Gisteravond in de woonkamer zonder problemen even mijn KDS450S opgetoerd.
Vanmorgen wilde ik even een stukje proberen te vliegen. Lipo aangesloten en normaal gesproken hoor je dan een aantal piepjes en 'zetten' de servo's zich netjes zoals het hoort.

Toen ik echter vanmorgen de lipo aansloot hoorde ik andere piepjes (1x lang en daarna om de 2/3 sec 1 kort piepje) dan normaal en de servo's doen niets meer dan een heel klein stukje vooruit schieten.
Het vreemde vind ik ook dat het probleem gisteravond nog niet bestond en vanmorgen opeens wel.

Ik heb alle aansluitingen nagelopen en kan niks geks ontdekken.

Iemand enig idee?

Gr Padre

Had je de throtlestick in de goede positie toen je de accu aansloot?
de idle-up schakelaar in de goede positie en of de throtle-cut schakelaar in de goede positie

gr Richard

Laatst bewerkt:
Had je de throtlestick in de goede positie toen je de accu aansloot?
de idle-up schakelaar in de goede positie en of de throtle-cut schakelaar in de goede positie

gr Richard

Ey Richard,

Ik zal morgenavond nog eens kijken maar volgens mij stond ook dàt allemaal goed. Ik houd je op de hoogte
Bedankt voor je reactie

Gr Padre

Hallo Richard,

Ik heb zojuist alles nagelopen en de throttle sticks staan in de goede positie. Ook de idle-up en throttle-cut switch staan goed. Wat zou het in godsnaam nog meer kunnen zijn? Ik blijf het vreemd vinden dat er de ene dag nog niks ad hand was en de andere dag dit probleem zich openbaarde..

Gr Padre

Waarschijnlijk gaat je regelaar in instelmodus.
Dat doet hij, als hij ziet dat het gas 100% open staat (wat ik meestal zie dan)

Dus of je gas staat open als je de batterij er aan hangt
Of 1 van de schakelaars zet de heli in idle 1 2 of 3, dan staat voor de regelaar het gas nl ook open.

Zet je btw eerst de zender aan, of eerst de heli?

Waarschijnlijk gaat je regelaar in instelmodus.
Dat doet hij, als hij ziet dat het gas 100% open staat (wat ik meestal zie dan)

Dus of je gas staat open als je de batterij er aan hangt
Of 1 van de schakelaars zet de heli in idle 1 2 of 3, dan staat voor de regelaar het gas nl ook open.

Zet je btw eerst de zender aan, of eerst de heli?
Ik zet eerst de zender aan met de throttle hold op hold en het gas helemaal naar beneden. Vervolgens zet ik de heli aan. Dit heb ik altijd zo gedaan..

Gr Padre

Is het slim om de heli even helemaal opnieuw op te bouwen, component voor component, om te kunnen zien waar het aan zou kunnen liggen of is dat onzin?
Kan het aan de aansluiting tussen de motor en speedcontroller liggen?

Gr Padre

Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn, want eigenlijk kan het niet.
Of de laatste keer moet er iets gebeurt zijn

Waarom hij een piepje geeft, en dit blijft doen, zal hoogstwaarschijnlijk een foutmelding van de regelaar inhouden
In ieder geval een manier om aan te geven dat er iets niet klopt.
Of binnen de regelaar zelf, of binnen de electronica die er aan vasthangt

Het kan zijn dat de BEC opgeblazen is, en dat deze de ontvanger en andere spullen niet meer van voeding voorziet. Kun je testen door te kijken hoeveel volt hij geeft, maar omder belasting kan dit voltage snel wegvallen als er iets verbrand is.
Kun je wel een beetje testen, alleen de ontvanger en de regelaar op elkaar aansluiten, en de batterij erop. dan zou hij het een tijdje vol kunnen houden

Op die laatste manier kun je ook eventuele servo's als oorzaak eruit halen.
Als er een de geest geeft, kunnen ze erg veel stroom trekken

Misschien zijn er draden op het frame stukgeschuurd, en maken deze kortsluiting

Zomaar een paar dingen die even omhoog schieten

Zojuist alle servo's losgekoppeld en wederom de lipo aangesloten. De piepjes blijven exact gelijk..de heli is overigens nog niet zo lang geleden een keer nat/vochtig geweest..kan het zijn dat dat het water/vocht de speedcontroller of de ontvanger heeft aangetast en dat dáarom nu de storing optreedt? Heli was trouwens niet kletsnat en lag op z'n kop in een heel klein plasje water maar toch...

Probeer er eens achter te komen of de bec nog werkt
Even het voltage meten op de witte en rode draad

Als daar 0 uit verschijnt, is dat je probleem

En voor dat water, zekerheid heb ik niet, maar het kan zeer zeker.
Hij zou het moeten doen, want dat deed hij eerder ook, en nu niet meer
Dus er is waarschijnlijk iets kapot

Ontvanger kun je even los probereb te test door. 4 batterijen er aan te koppelen. Als alles dan werkt, weet je wat het is

Het niet initialiseren met de kds had ik ook vaak last van en zie ik ook bij andere mensen hun kds.

Waar het aan ligt is mij niet geheel duidelijk.
Het is zelfs zo dat heel de heli niet reageert op stuurinputs van de zender en dat de esc idd blijft piepen.
Maar wat ik niet begrijp is dat als de RX gewoon spanning ontvangt van de bec dat de rest van de heli gewoon zou moeten werken.
Maar misschien dat de bec dan dus het probleem is. Iemand anders had het idee dat als hij zijn motordraden loskoppelt dat hij dan wel zonder problemen initialiseert.

Ook met een spektrum rx/tx in combinatie met de kds esc zijn er problemen.

Ik zet eerst de zender aan met de throttle hold op hold en het gas helemaal naar beneden.
Sorry maar als ik dat doet gaat mijn zender piepen als een gek omdat de schakelaars niet in hun default stand staan.

Ik zet alle schakelaars op default.
Throttle op 0. (Bij mij onderaan)
Daarna zender aan.
Model goed, lipo's aansluiten.

Ik heb dan wel een Spektrum DX7 maar mijn KDS450S is verder standaard.

Laatst bewerkt:
Dat is de zender die piept, topicstarter heeft het punt dat zijn regelaar juist piept
En meestal in th. Hold staat het gas op 0, dat heeft de regelaar nodig om aan de gang te gaan

Ik gok erop dat er iets met de bec niet goed gaat, juist omdat de servo's ook niets doen
Waarom dat de bec er mee gestopt is, is dan de volgende vraag

Dat is de zender die piept, topicstarter heeft het punt dat zijn regelaar juist piept
En meestal in th. Hold staat het gas op 0, dat heeft de regelaar nodig om aan de gang te gaan

Heb net mijn Throttle hold aangezet op mijn zender.
TX aan.
Daarna de lipo aangesloten op de heli.
ESC begint te piepen totdat ik de lipo losmaak van de heli.

Transmitter uit, throttle hold uit, TX aan, lipo aansluiten, ESC boot normaal op.

Ergo: bij mj als er een schakelaar niet goed staat en ik sluit mijn lipo aan op de heli begint de ESC te piepen.

Ok?

Excuseer mij dan, bij mij werkt het anders
Ik kan th hold er nl gewoon op laten staan met aansluiten

De zender gaat wel piepen als ik hem aanzet met de knoppen verkeerd, de regelaar maakt het niets uit

Probeer er eens achter te komen of de bec nog werkt
Even het voltage meten op de witte en rode draad

Als daar 0 uit verschijnt, is dat je probleem

En voor dat water, zekerheid heb ik niet, maar het kan zeer zeker.
Hij zou het moeten doen, want dat deed hij eerder ook, en nu niet meer
Dus er is waarschijnlijk iets kapot

Ontvanger kun je even los probereb te test door. 4 batterijen er aan te koppelen. Als alles dan werkt, weet je wat het is

1. Student, ik ben echt nog een beginner dus kun je kort uitleggen wat het verschil tussen de ESC en de BEC of is dat hetzelfde? Ik heb zelf het idee dat het aan de Electronic Speed Controller ligt.
  2. Is er een easy manier om het voltage te meten of heb je daar een apparaatje voor nodig?
  3. Hoe koppel ik 4 batterijen a.d. ontvanger om te checken of alles werkt?
Alvast bedankt voor je reactie

Gr Padre

Ik neem aan dat je een KDS zender hebt een K6X of K7X en een 40A KDS regelaar. Als dat zo is zit het probleem in je zender.
De potmeters in de zender zijn niet geweldig en verlopen van waarde.

Het is echter met eenvoudig trucje op te lossen.
Je moet de regelaar (ESC) opnieuw programmeren.
Bij het starten van programmeren moet je full throtlle stick geven.
Na de piepjes om te beginnen met programmeren moet je volgens de gebruiksaanwijzing de throttle stick omlaag doen.
Echter nu doe je niet je stick omlaag maar je Throttle Hold aan.
Op deze manier fop je regelaar en gaat het werken.

Eerst de goed de gebruiksaanwijzing lezen.

Het heeft mij nml. een middag gekost om morsecode te leren.

Gegroet Corné

piepjes

kan het ook niet zo zijn dat je per ongeluk de trim hebt verschoven op je zender.Dat deze niet meer in de juiste stand staat.
Heb het een keer mee gemaakt met een trex450 dat de persoon net zijn trim had versteld(per ongeluk) op zijn zender een ff7.Met aansluiten bleef zijn regelaar ook piepen namelijk.
Ik kan het ook verkeerd hebben hoor maar je weet het nooit
phil

Back