Probleem met lipo's

• Topicstarter Topicstarter b0ris
  • Startdatum Startdatum
B

b0ris

Guest
Ik heb de lipo's binnen .. :grin:

en ben ze gaan laden . de eerste 10 min blijft hij laden op 3,8 A

maar als hij 25 min aan het laden is laadt hij nog maar op 1,3 A :sad:

Hoe komt dit en wat kan ik er aan doen om hem sneller te laten laden ..

want zo is hij over 2 uur nog niet klaar

Even later

nu wordt het helemaal mooi

Na 35 min laden stopt hij al en er zit maar 1300 MAh in ?

Hoe kan dit en hoe los ik het op

Ik heb de lipo's binnen .. :grin:

en ben ze gaan laden . de eerste 10 min blijft hij laden op 3,8 A

maar als hij 25 min aan het laden is laadt hij nog maar op 1,3 A :sad:

Hoe komt dit en wat kan ik er aan doen om hem sneller te laten laden ..

want zo is hij over 2 uur nog niet klaar

Even later

nu wordt het helemaal mooi

Na 35 min laden stopt hij al en er zit maar 1300 MAh in ?

Hoe kan dit en hoe los ik het op

Perfect normaal. Lipo's laden anders dan NiMH of NiCd cellen. Deze laden met constant amperage terwijl Lipo's met constante spanning laden (dwz dat de laadstroom afneemt naarmate de cel voller wordt).

Je cellen zijn waarschijnlijk vol geladen vermits een Lipo NOOIT leeg mag worden getrokken en zodoende met een lading erin worden geleverd. Gewoon rijden maar zou ik zeggen.

Perfect normaal. Lipo's laden anders dan NiMH of NiCd cellen. Deze laden met constant amperage terwijl Lipo's met constante spanning laden (dwz dat de laadstroom afneemt naarmate de cel voller wordt).

Je cellen zijn waarschijnlijk vol geladen vermits een Lipo NOOIT leeg mag worden getrokken en zodoende met een lading erin worden geleverd. Gewoon rijden maar zou ik zeggen.

nou geweldig...

als er 1300 MAh in een 3800 Mah lipo gaat...

Maar volgens jou wordt hij vol op gestuurd.. ?

ik ben hem nu aan het ontladen tot 6,4 V

Het wilt niet zeggen dat er maar 1300mah in je lipo gaat als hij op 1,3ah laadt...
Het is, zoals Stefke zegt, perfect normaal dat de laadstroom afneemt, het voltage oftewel de spanning blijft wel nagenoeg gelijk doorheen het laadproces.

Dat snap ik ook wel ..;)

maar het was toevallig ..

dat hij op 1,3 A laden en er 1300 Mah in ging

dus eigenlijk zijn het slechte accu's?

Nee het zijn (waarschijnlijk) prima accu's, maar omdat ze al grotendeels vol zaten toen je ze kreeg past er geen 3800mAh meer bij, maar slechts 1300.

maar wat is er niet in laadt .. komt er tijdens het rijden niet uit :P

kijk Boris:

je koopt een zakje met 5 knikkers

je krijgt van je oma er nog 5 bij en dan is je zakje helemaal vol.

Dan ge je in de namiddag knikkeren met je vriendjes.
Maaaar je bent wat onvoorzichtig met je knikkers...
hoeveel kan je er maximaal verliezen die namiddag?

Lipo's worden deels geladen geleverd , meestal zitten ze zo rond 2/3 van de capaciteit is mijn ervaring. Handig zo'n computerlader met schermpje , in mijn geval een PowerPeak Infinity 3 ;)

Dat er dan nog "maar" 1300mah (3x1300=3900) in een nieuw pack gaat klopt dus gewoon ;) Ook het teruglopen van de laadstroom is volledig normaal zoals al is aangegeven. Let er tijdens het laden op dat je cellen niet boven de 4,25v. per cel komt daarvan gaan ze ook kapot , gebruik van een goeie balancer is dan ook eigenlijk een must.

Kwaad kan het niet... integendeel het verlengd de levensduur van je packs doordat je ze gelijk houd en dus ook (nagenoeg) gelijk ontlaad.

Met rijden opletten dat je hem niet (te ver) onder de 6volt leegtrekt , dat vinden ze niet lekker.....

D'r zitten een paar kleine haken en ogen aan lipo's maar als je daar rekening mee houdt is er niks aan de hand :!:

De haken en ogen wegen in ieder geval niet op tegen de voordelen en het grotere fun gehalte van lipo's :D

kijk Boris:

je koopt een zakje met 5 knikkers

je krijgt van je oma er nog 5 bij en dan is je zakje helemaal vol.

Dan ge je in de namiddag knikkeren met je vriendjes.
Maaaar je bent wat onvoorzichtig met je knikkers...
hoeveel kan je er maximaal verliezen die namiddag?

Waar slaat dit nou weer op ...?

Knikkers en lipo's ? gaan volgens mij niet samen ?

Antwoord op je vraag : 10 knikkers he ;) 5+5=10 :P

Lipo's worden deels geladen geleverd , meestal zitten ze zo rond 2/3 van de capaciteit is mijn ervaring. Handig zo'n computerlader met schermpje , in mijn geval een PowerPeak Infinity 3 ;)

Dat er dan nog "maar" 1300mah (3x1300=3900) in een nieuw pack gaat klopt dus gewoon ;) Ook het teruglopen van de laadstroom is volledig normaal zoals al is aangegeven. Let er tijdens het laden op dat je cellen niet boven de 4,25v. per cel komt daarvan gaan ze ook kapot , gebruik van een goeie balancer is dan ook eigenlijk een must.

Kwaad kan het niet... integendeel het verlengd de levensduur van je packs doordat je ze gelijk houd en dus ook (nagenoeg) gelijk ontlaad.

Met rijden opletten dat je hem niet (te ver) onder de 6volt leegtrekt , dat vinden ze niet lekker.....

D'r zitten een paar kleine haken en ogen aan lipo's maar als je daar rekening mee houdt is er niks aan de hand :!:

De haken en ogen wegen in ieder geval niet op tegen de voordelen en het grotere fun gehalte van lipo's :D

Bedankt voor de duidelijk uitleg..

ik heb ook het papiertje dat er bij zat door gelezen
maar dat stond niks in over 2/3 vol ..
dus ik dacht Denm wat een rot dingen ..

En de spanning blijft mooi rond de 8 V

En op de Novak Gtb zit toch een lipo cut-off van 6,25 V
dus die moet ik alleen even instellen

U heeft toch ook een GTB en hoe zorgt u dat het niet onder de 6 V komt ?

Groet

Wellicht goed om eens de vele lipo-topics op dit forum te lezen. Je weet dan ZOVEEL meer ove lipo's en het scheelt je een boel vragen. Sowieso wel handig om bij modelbouw te weten waar je mee bezig bent..... Ook over de Novak regelaar is al heel veel geschreven...... just my 2 cents

Stoppen zodra je merkt dat de auto langzamer gaat rijden :!:

De afslag van de GTB grijpt dan nog niet in , maar het is verstandig om dan te stoppen ;)

Back