Probleem met monteren horizontaal kielvlak

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Andre65, 10 apr 2018.

  1. Andre65

    Andre65

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Amersfoort
    Beste leden,

    Ik ben een decathlon aan het bouwen echter stuit ik op een probleem. Bij het monteren van het horizontale kielvlak kom ik er achter dat ik een hoogteroer (links of rechts )moet verwijderen anders kan ik het kielvlak niet niet in de romp schuiven. Daarbij is er ook geen ruimte aan de achterkant, het laatste stuk van de romp zeg maar, daar zit namelijk een versteviging in de romp.
    20180410_103445.jpg


    Het kielvlak met hoogteroeren (links en rechts) zijn echter vanuit de fabriek al met lijm gemonteerd.
    20180410_103503.jpg
    Nu kan ik twee dingen doen, aan één kant het hoogte roer verwijderen met de nodige schade of ik kan het horizontale kielvlak doormidden zagen en tijdens monteren aan elkaar vast lijmen met epoxy. Voor de laatste optie vraag ik mij af of dat sterk genoeg is qua constructie om er mee te vliegen straks.
    Graag een antwoord voor iemand die hier ervaring mee heeft.
    Alvast bedankt.
    André
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    ik dnk dat je die versteviging door moet zagen, zodat je eerst het stabilo er van achter in kan schuivem en dan het kielvlak/rudder erop kan zetten
    vergeet niet om folie weg te halen waar deze de romp raakt, zodat je hout-op-hout lijmt.
    Bij voorkeur de folie met een soldeerbout 'snijden' ipv met mes om te voorkomen dat je een breukvlak in het stabilo maakt door de mes-snede
     
  3. Andre65

    Andre65

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Amersfoort
    Het probleem heb ik dat het verticale vlak met richtingsroer al gemonteerd zit/zat.................
     
  4. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Geen idee welk merk decathlon, maar als ik de handleiding van een Phoenix decathlon bekijk, dan moet je eerst het stabilo plaatsen en dan pas het kielvlak.
    Zat het kielvlak ook al verlijmd bij het model, of was je te enthousiast met bouwen en de handleiding naast je neergelegd?

    Op de foto is slecht te zien wat voor scharnieren er gebruikt worden in het model.
    Als het scharnieren zijn met een metalen pinnetje, kan je dit pinnetje er met een schroevendraaier niet uit duwen, zodat 1 roer van je stabilo los komt je deze kan monteren.
    Als het vliesscharnieren zijn. Dan is de snelste optie zonder verdere visuele schade, de vliesscharnieren van 1 stabilo roer doorsnijden, zodat het roer los komt. Je hoeft maar 1 zijde los te snijden, dus snij niet in de haastige spoed beide roeren los. Dan het stabilo monteren. En daarna nieuwe vliesscharnieren erin plakken. Kost wat moeite, maar brengt de minst constructieve schade aan het model.
     
  5. Andre65

    Andre65

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Amersfoort
    Ja ik ben iets te enthousiast geweest, heb mijzelf dus in de voet geschoten en daar baal ik stevig van.........Moet dat eerlijk toegeven. Het model is van Phoenix maar dan nog begrijp ik de tekening dan niet helemaal. dat achterschot moet er dan er toch echt uit wil ik het stabilo er van achteren in plaatsen. Betreft de scharnieren die Phoenix gebruikt.....kan ik het pinnetje eruit duwen denk je?
     
  6. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Als iedereen dit soort foutjes op het forum zou zetten dan was er nog veel meer te leren hier.
    De meeste van ons hebben zeker de oeps momenten gehad.
    Dit probleem lijkt mij goed op te lossen.
     
  7. Andre65

    Andre65

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Amersfoort
    Ja precies.........ik was gewoon te enthousiast. maar goed nu nog een goed advies/opties/keuzes wat verstandig is. Ik denk ieder geval niet dat ik het stabilo ga doorzagen en dan met de boel weer in elkaar ga lijmen tijdens de montage. Uitlijnen zal nog wel gaan echter constructief gezien niet de beste optie
     
  8. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Als deze affabriek in de folie staat dan denk ik dat het vulblokje dat achter in de romp zit er los inzit.
    Anders is het onmogelijk om de stabilo erin te krijgen zonder te snijden of zagen.
     
  9. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    als het scharnieren met een pennetje zijn, dan zouden die los moeten kunnen,
    zijn het van die CA-scharnieren (dunne plaatjes die je in een gleufje lijmt) dan kan je die van 1 hoogteroer doorsnijdn
    en dan pal naast de bestaande scharnieren een nieuw gleufje in zowel stabilo als hoogteroer snijden nieuwe scharnieren er in.
    stabilo doorzagen NIET doen
     
  10. Andre65

    Andre65

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Amersfoort
    Ok duidelijk. ik ga kijken wat ik met de scharnieren kan doen.
     
  11. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Persoonlijk zou ik er voor kiezen om het richtingsroer weer los te snijden en dan het stabilo met hoogteroer er van achteraf in te schuiven. Ik heb ooit eens geprobeerd om het hoogteroer er van de zijkant in te schuiven en ik herinner me nog dat het een enorme smeerboel en gedoe was om daar epoxy tussen te krijgen. Als je het er van achteren af in schuift dan zit de weggeveegde lijm binnen in de romp in plaats van over één stabilohelft.
     
  12. Andre65

    Andre65

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb inmiddels van een kant het hoogteroer gedemonteerd. De scharnieren zijn door. Ging eigenlijk best wel makkelijk. Geen schade. Verder heb ik het achterste blokje in de romp voorzichtig weg gesneden en ga nu het horizontale vlak uitlijnen. De oracover is rond het stabilo is goed in takt gebleven op een paar beschadigingen na. Nou ja het hoort erbij zeg maar. Voor zover dank voor jullie reacties.
    Zie het resultaat
    20180410_160126.jpg

    20180410_160057.jpg
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2018

Deel Deze Pagina