Probleem met motor of ESC?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Eduardos, 22 dec 2016.

  1. Eduardos

    Eduardos

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Woudenberg
    Hallo modelbouwers,

    Ik heb een probleem met de setup voor mijn vliegtuig. Het gaat om deze onderdelen:
    Motor: Turnigy Aerodrive SK3 - 5055-430kv Brushless Outrunner
    Regelaar: TURNIGY Plush 100amp Speed Controller W/BEC
    LiPo: ZIPPY Flightmax 5000mAh 6S1P 25C

    Wanneer ik alles aansluit en inschakel, en gas wil geven, maakt de motor een paar slagen en dan krijgt hij geen stroom meer (denk ik). Ook de het lampje op mijn ontvanger gaat even uit, wordt vervolgens rood en dan weer groen. De motor geeft hierna ook steeds weer de bekende piepjes van het aansluiten. Het is niet het haperen van de motor wat optreedt wanneer de draden niet goed zitten aangesloten of wanneer ze geen goed contact maken. Ik heb alle stekkers al opnieuw gesoldeerd, maar nog zonder resultaat. Ik heb de setup al een aantal keren zonder problemen draaiend gehad in de bankschroef. Ik testte hier ook met propeller dus hij werd lijkt me voldoende gekoeld

    Weet iemand wat het kan zijn??

    Groeten Eduard
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Andere accu, regelaar of motor geprobeerd Eduard?

    Hoe hoog was de gemeten stroom?
    Hoe hoog was de accuspanning bij die stroom?

    Propdiameter, -pitch, aantal bladen?
     
  3. Eduardos

    Eduardos

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Woudenberg
    Ik heb een andere LiPo van hetzelfde type geprobeerd, met hetzelfde resultaat. Prop is een 17x8 twee bladen.
    Ik heb de stroom nog nooit gemeten eerlijk gezegd. Ik ben ook nog niet zo'n ervaren vlieger die van alles in de kast heeft liggen helaas... Ik heb geen andere motor en regelaar liggen. Hoe kan ik erachter komen of het aan de regelaar of aan de motor ligt? Of kan het nog iets anders zijn?

    Groeten Eduard
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Staat je LVC goed ingesteld?
    Wat is de betekenis van de rode en groene code(s)?
     
  5. Eduardos

    Eduardos

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Woudenberg
    Ik ga nu googelen wat LVC is;). Betekenis lampjes op ontvanger:
    Uit= geen spanning..
    Groen=spanning en verbinding met zender
    Rood-spanning, maar geen verbinding met zender.

    In het beschreven probleem gaat hij dus kort uit wat wijst op een spanningsonderbreking. Daarna heeft hij heel snel weer contact en wordt binnen een seconde weer groen.
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2016
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    De esc is verbonden met de ontvanger, gebruik je de interne bec van de regelaar? Heb je de servo's al eens uitgetrokken uit de ontvanger?
    Mij lijkt het gewoon dat de ontvanger geen voeding meer krijgt om 'een' reden.
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Mij lijkt het dat je een aparte voeding voor de ontvanger moet voorzien. Welke kist is dit? Die motor is al voor een flinke machine genre wind s 50 of zo, hier beveel ik je toch een externe bec van 10 A aan.
    Let wel dat je dan eerst de rode draad uit de fiche van de regelaar haalt zodat je ontvanger niet gevoed wordt door twee systemen.
    17x8 is trouwens wel limiet voor die motor.
    16x8, 15x9 of 15x10 gaat prima.
     
  8. Eduardos

    Eduardos

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Woudenberg
    Het wordt een soort charter maar dan wat groter:) 2.20 span. Gaat rond de 6 kg wegen. Ik heb ook een 16x8 prop liggen, maar dat is voor nu even niet het probleem. Wel bedankt voor de tips trouwens!
    Over de interne bec, ik weet niet wat dat precies inhoudt... Kun je me dat misschien uitleggen? Ik heb er nog geen andere servo's op aangesloten terwijl ik de motor testte.
     
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik kan enkel tikken op een telefoon nu dus geen epistel maar een bec is een aparte schakeling die de voeding voorziet van je ontvanger en servo's.
    Het feit dat je ontvanger even onderuit gaat duidt waarschijnlijk op een voedingsprobleem.
    Daarom beveel ik je warm een aparte bec aan. Als de.ontvanger uitvalt is het meestal einde verhaal....

    Zoek zelf het een en het ander op voor je gaat verder testen, is eigenlijk verplichte kost als je gaat modelvliegen. Zeker met een dergelijk groot toestel...

    O ja, je ontvanger is toch niet rot? Een keer opnieuw binden?
     
  10. Eduardos

    Eduardos

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Woudenberg
    Dankjewel voor het meedenken alvast! Ik zal morgen eerst eens opnieuw linken. Ik las ergens dat zo'n aparte BEC niet meer dan 5 volt moet geven, omdat de standaard servo's dat anders niet aankunnen. Deze kan ik echter niet vinden op hobbyking met 10A. Je bedoelt toch zoiets: https://hobbyking.com/en_us/turnigy-8-15a-ubec-for-lipoly.html ? En moet ik een Sbec of Ubec nemen?
     
  11. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Normaal kunnen alle servo's 6v aan hoor (buiten speciallekes).
    Ik gebruik dezelfde ubec voor mijn pilatus porter van 2,1 meter tot volle tevredenheid.
    Wel dien je hem te voeden met een aparte batterij, dus niet je 6s aandrijfbatterij.
    Gebruik een aparte 2s lipo van redelijke grootte (ik gebruik 1800 mAh) en die is ruimschoots voldoende voor 20-30 vluchten.
     
  12. Eduardos

    Eduardos

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Woudenberg
    Okee dan ga ik deze aanschaffen! Gelukkig niet te duur en leverbaar vanuit EU:) Okee dan koop ik gelijk zo'n kleine lipo erbij. Ik hoop dat dat de oplossing voor mijn probleem is! Heb je enig idee waardoor het eerst geen probleem was om de motor vol gas te draaien ook voor langere tijd, zonder problemen en nu niet meer?
     
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Omdat om "een" reden je ontvanger geen voeding meer krijgt.
    Hoe dit komt weet ik niet.
    De esc kan gesneuveld zijn, of zijn interne bec, of helemaal niet.
    Dat zul je stuk voor stuk moeten uitzoeken nadat je die aparte bec hebt.
    Zeker de rode draad van je esc it de fiche halen he!
    Zoek dit eerst goed op zodat je dit snapt.
    En als laatste de belangrijkste electrowaarschuwing: altijd de prop eraf halen als je (binnen) gaat testen!
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Weet je zeker dat je met jouw kennis en ervaring zulke vermogens veilig/routine aan kunt? Maak je niet een te grote stap?

    Some well-structured reading and handy e-tools for rainy/windy days. Will save you, and us :D, a lot of questions. Notably the 'what went wrong?' kind of questions :(
    Will also prevent you from burning up several controllers and/or motors and/or battery:
    E-flight primer and tools

    And please, do your RC equipment, wallet, ego, battery, controller, motor, house/garage/car a big favour ... get a watt-meter. It will more than pay for itself, will save you at least one fried motor and one fried controller. Will also help you finding the best setup.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De BEC maakt 5v uit de motor-accuspanning. Je stopt geen 5volt in de BEC, er komt 5v uit t.b.v. ontvanger en servo's.
    SBEC = switching BEC = UBEC = eigennaam. Ik zou een switching BEC nemen, geen analoge BEC.

    The higher the power-pack voltage, the fewer servo's a non-switching = linear BEC can handle. Switching BEC's don't have this restriction.

    Battery voltage?
    The higher the battery voltage, the hotter a linear BEC will get, for a given current/load/servos.
    Or, in other words ...
    The higher the battery voltage, the lower the current a linear BEC can supply. In depth:


    Better not cut the red wire, you may need it again in another plane.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Idd daarom moet hij hem uit de fiche halen
    Vastleggen met een krimpkousje.
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    BEC spanning goed?
    Spanning meten die uit de BEC komt.


    To trust is good, to calculate is better, to measure is a must.
    Without a watt-meter you are in the dark, until something starts to glow :( ;)
    A watt-meter will more than pay for itself, several times over, your battery, ESC and motor will love you for it. After calculating, always check current when you have a new/changed setup. Will also help you find optimal setup.
    close out sale: Hyperion watt-meter II (optical tach, servo tester, local&remote logging)
     
  18. Eduardos

    Eduardos

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Woudenberg
    Dank voor alle reacties! Ik ga ook sowieso zo'n watt-meter aanschaffen! In het genoemde geval dat de interne BEC van de ESC stuk is, kan dat dan nog kwaad wanneer ik straks de Ubec aangesloten heb? Ik denk niet dat het vliegen zozeer het probleem wordt. Ik heb al veel gevlogen met mijn vorige vliegtuig en ik laat hem de eerste keer sowieso door een ervaren iemand vliegen. Daarna nog paar keer in de leerling modus vliegen.
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kan geen kwaad, want je hebt het +BEC pennetje uit de ESC connector verwijderd. Via dat +pennetje krijgen ontvanger en servo's normaliter hun plus-spanning van de BEC krijgt, maar de BEC is nu helemaal losgekoppeld van de rest.

     
  20. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb de zelfde motor maar dan de versie met een kv van 320 die vliegt met 6 cellen 4500 mAh en een 17x8 prop. trekt dan ~60A. De regelaar een 100A red Brick zonder BEC.
    Ik vloog hem in een 4 meter Discus met 4 servo's dus gewoon met een aparte ontvanger accu.
    Ik denk dat los van al het andere dat hier beschreven is de stroom met een versie met een kv van 430 wel erg veel stroom trekt.
     

Deel Deze Pagina