Probleem met motor of ESC?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Eduardos, 22 dec 2016.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Aangezien stroom wil oplopen met derde macht van de Kv motorconstante (en met kwadraat van spanning), komt Eduard's system uit op een stroom van
    (430/320)³ × 60A = 145A!, worst case
    Het zal niet zo hoog zijn, want spanningsverliezen nemen toe met stroom, maar het lijkt erop dat Rick erg gelijk heeft, ook al is deze methode van stroombepaling erg indirect. Zowel te hoog voor de accu, regelaar als motor (70A).

    Wat was de temperatuur van de regelaar, de FETs? Temperatuur van motor?

    Om dit in de toekomst te voorkomen, want het lijkt erop dat je mazzel hebt gehad:
    Hoe ben je tot deze configuratie gekomen Eduard? Keuze van prop?
     
  2. Eduardos

    Eduardos

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Woudenberg
    De setup heb ik gekozen aan de hand van een uitgebreide powerpoint presentatie van modelvliegclub ikarus. Deze had ik online gevonden. Ik kan het helaas niet meer vinden dus kan geen linkje plaatsen. Er wordt zowel met formules als met vuistregels gewerkt. Voor een grote trainer werd 300 Watt per kilogram aanbevolen. Met een geschat gewicht van 6 kg kwam ik uit op deze motor. De Kv en de propdiameter komen ook voort uit de informatie uit deze presentatie. Over de regelaar stond er dat je er eentje moest hebben die 1,5 keer de maximale motorstroom aankan. Volgens mij heeft mijn motor een Imax van 70A, dus zou de regelaar van 100A ongeveer moeten voldoen. Ik ben er inmiddels wel achter gekomen dat je dus met meerdere factoren rekening moet houden, en vooral gewoon alles meten... Hopelijk is het probleem straks verholpen als ik de Ubec ertussen heb zitten. Ik denk dat ik ook het maximale vermogen wel wat kan afknijpen op de zender. Ik verwacht niet dat ik het maximale vermogen nodig heb om het toestel goed te kunnen besturen. Hij zal denk ik toch ietsje lichter uitvallen, omdat ik hem vrij licht heb ontworpen. Kan hier binnenkort wel een paar plaatjes neerzetten als jullie dat leuk vinden. Bedankt voor alle reacties en het meedenken. Erg leerzaam:)
     
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dichtknijpen op de zender heeft geen zin. Prop aanpassen zodat je de motor niet overbelast
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Helemaal juist! het is zelfs nog erger. Je denkt dat je de stroom begrenst maar in werkelijkheid is dat niet zo! De stroom zal bij iedere overschakeling naar de volgende wikkeling pieken op de maximale stroom. Omdat je die door de regelaar maar heel kort laat lopen zal de gemiddelde stroom wel minder worden, de pieken dus niet. Je gaat de regelaar en de motor dus hoe dan ook overbelasten en ze zullen extra warm (heet) worden. Op den duur kan dat je een motor en/of regelaar kosten. Daarom waarschuwen ook de fabrikanten sterk voor deze praktijken. Niet doen dus.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    If current at wide open throttle is too high for the controller then reducing throttle to get current below ESC max.current is not a good idea. It is even harder on ESC than to keep overamping at full throttle. Better to prop down a bit to reduce current.
    See also:
     
  6. Eduardos

    Eduardos

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Woudenberg
    Okee dat is dus niet slim om te doen. Gisteren is de ubec binnengekomen en ik heb deze gisteravond aangesloten. De ontvanger bleef nu in ieder geval stroom krijgen. Het lampje bleef de hele tijd groen. De motor leek het ook even te doen, maar al snel (5 seconde) stopte hij ermee. Ik testte hem even zonder prop. Hij stopte en gaf telkens weer die piepjes alsof hij opnieuw werd aangesloten. Het lijkt me dat hij dan telkens even geen stroom krijgt.. ESC kapot? Ik heb helaas niks liggen om wat uit te wisselen zodat ik kan zien of de motor kapot is of de ESC...:(
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De motor is waarschijnlijk goed, anders zou hij niet 5 seconden lopen.
    Meten is weten.
    Accu niet goed, niet vol, en/of LVC grijpt in? Of een temperatuurbeveiliging grijpt in, maar dat lijkt me zonder prop-belasting onwaarschijnlijk.
    Worden er componenten op de regelaar heet?


    Some well-structured reading and handy e-tools for rainy/windy days. Will save you, and us :D, a lot of questions. Notably the 'what went wrong?' kind of questions :(
    Will also prevent you from burning up several controllers and/or motors and/or battery:
    E-flight primer and tools

    And please, do your RC equipment, wallet, ego, battery, controller, motor, house/garage/car a big favour ... get a watt-meter. It will more than pay for itself, will save you at least one fried motor and one fried controller. Will also help you finding the best setup.
     
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dan vrees ik dat je afscheid moet nemen van de regelaar. De BEC is alvast geen verloren investering...
     
  9. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Misschien de gesoldeerde stekkers controleren van de motor?
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  11. Eduardos

    Eduardos

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Woudenberg
  12. Eduardos

    Eduardos

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Woudenberg
    Ik zet hier morgenochtend een aantal foto's neer!
     
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
  14. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Nou wil het geval dat ik morgen in Veenendaal ben. Zal ik effe een regelaar meenemen? Weet je zeker dat dat het is. Ik heb 4mm aansluiting naar de motor en xt60 vrouwtje aan de accuzijde.
     
  15. Eduardos

    Eduardos

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Woudenberg
  16. Eduardos

    Eduardos

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Woudenberg
  17. Eduardos

    Eduardos

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Woudenberg
    Zo even een paar plaatjes. De vleugel is bijna folieklaar. Zometeen een uurtje schuren:)
     
  18. Eduardos

    Eduardos

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Woudenberg
    Hij is trouwens gebaseerd op de robbe charter. De belangrijke afmetingen heb ik daarvandaan. Ik heb echter wel een aantal aanpassingen gedaan en in de vleugel flaps en ailerons toegevoegd. Verder ook alle onderdelen zelf getekend in inventor en gelaserd.
     
  19. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Wat weegt het? Lijkt wel massief! Wat een hout! Mooi gemaakt!
     
  20. Eduardos

    Eduardos

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Woudenberg
    Dankje! Weinig massiefs aan hoor denk ik... Lijkt misschien vooral zo omdat de vleugels zijn bedekt met balsa. Er zitten gewoon ribbetjes in. Het geheel weegt nu 3,3 kg. Dat is de vleugel met romp inclusief de motor, 5000 mAh 6S lipo, 2S 1800 mAh Lipo, ESC, ontvanger en BEC. Ik schat dat ik vliegklaar op de 4,5 kg uit zal komen. Dat lijkt mij niet zoveel voor een 2,20 span..
     

Deel Deze Pagina