Probleem swachplate Goblin 500

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door wg schutte, 17 dec 2016.

  1. wg schutte

    wg schutte

    Lid geworden:
    22 jan 2015
    Berichten:
    2
    Hoi ik ben Willem,ik heb een vraag over de Goblin 500 in de hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
    Mijn probleem is als de Goblin 500 een vlucht gemaakt heeft van 4 min en hij staat dan weer veilig op de grond,dan doen de swachplate rare bewegingen en net als of hij van slag is, het zijn 2 servo's die dat doen de Aileron( links) en de Elevator (achter). Er zitten op de swachplate 3X sh-1250 MG Savox servo's .
    Heeft het misschien te maken met het koude weer buiten?
    Maar voor de rest vliegt hij super.
    Wie weet wat het probleem is en kan mij hiermee helpen.

    Mvg,
    Willem Schutte.
     
  2. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    658
    Locatie:
    breda
    Beste Willem,
    Waar kom je vandaan, mogelijk dat iemand in de buurt met meer ervaring kan komen kijken, klinkt als serieus probleem. Welke zender en fbl unit?
    Mvg
    Patriek
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Klinkt als servo gerommel...
    Potmeter die wat rot wordt oid.
     
  4. wg schutte

    wg schutte

    Lid geworden:
    22 jan 2015
    Berichten:
    2
    Hoi pach.
    Bedankt voor joun reactie.
    Nou ik vlieg met een zender van spectrum en de ondvanger beastx flbl.
    Op de goblin.
    Mvgr willem
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Jouw zender heeft de functie "monitor " dan kun je de stickuitslagen zien op het display. Als je daar ook gejutter ziet heb je een slechte potmeter in je zender.
     
    Dikke Miel vindt dit leuk.
  6. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    658
    Locatie:
    breda
    En anders is er iets met servo.
    Mvg
    Patriek
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Tipje..
    Niet meer vliegen tot je er achter bent..

    Punt is, dat de stabilisatie tegenwoordig geen last meer heeft van kou.
    De heli zelf doorgaans ook niet, al moet je wel opletten niet te crashen. Bij stevige kou wordt het materiaal harder, waardoor je ook (veel) meer schade hebt dan normaal.

    Voornaamste punt van aandacht bij een electro heli is de accu.
    een koude accu kan minder vermogen leveren dan een warme.
    trek je toch meer vermogen dan mogelijk uit die koude accu, sloop je eigenlijk een stukje van de levensduur af.
    wanneer trek je meer dan mogelijk? afhankelijk van de accu.. meestal hoor je dat wel een beetje aan het toerental.
    dat zakt dan wat meer in dan wanneer de accu warm is.
    Accu in je zak voor je gaat vliegen. zorg dat ie een beetje op temperatuur is.

    Wat jij ziet, kan uit de zender komen.
    Dan kun je dat zien in een monitor menu (spectrum) of in het servo menu (futaba)
    in dat menu zie je alle uitslagen van de kanalen, zoals de zender deze naar de ontvanger stuurt.
    zie je daar dezelfde rare dingen, moet je de zender wegsturen voor reparatie. Spectrum heeft daar een tijd last van gehad.

    kan ook in de servo zitten.
    veel servo's hebben "gewoon" een sleepcontactje als potmeter. dan kun je jezelf voorstellen, dat wanneer een servo veel rond hetzelfde punt beweegt, dat ene punt vrij vlot slijt.
    of vuil wordt.
    dan kan de servo even niet meer zien waar zijn contactje uithangt, en gaat hij corrigeren. door het verdraaien komt hij op een gegeven moment het contact weer tegen, maar dan is ie te ver.
    en schiet ie weer terug, maar tussenin is hij zn contact weer kwijt.
    Zeker swash servo's bewegen allemaal +/- hetzelfde, dus zijn ze ook alledrie tegelijk "op"
    soms zit er stevig verschil tussen de verschillende productie data..
    ene serie gaat langer mee dan de ander. kan...


    Ik heb zelf 2x een set swash servo's kapot gehad..
    2x alledrie de motortjes gefrituurd. geen vermogen meer in het motortje.
    daardoor gaat hij stroom trekken.. soms meer dan 20x zoveel als normaal.
    bij de 450 was dit een crash.. besturing ging hierdoor plat.
    bij de 600 was de voeding een stuk steviger, die kon ik nog landen.
    maar de drie servo's (die 12 kilo per stuk kunnen doen) duwde je met je pink naar beneden.

    even kort: zoek dat menutje op in je zender.
    zie je daar geen gebibber of andere gekke dingen, moet je servo's vernieuwen.
    ga je vliegen, loop je een zeer stevige kans dat het probleem zo groot wordt dat je de heli er niet meer uit krijgt.
     
    Ralphie, pach1977 en Dikke Miel vinden dit leuk.
  8. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Rhoon
    En?
    Ben je er inmiddels achter of het aan je zender ligt?
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    vibraties laten de fbl unit ook raar doen,
    b.v. door een kapotte lager of een kromme as,
    met de beast heb ik een keer probleem gehad omdat en schuur in de frame was,
    bij bepaalde touren deed die raar ...

    dus maar alles na lopen,
    en wat @Student: schreef: ... niet vliegen, tot dat probleem opgelost is.

    succes verder,
    groet Uwe
     

Deel Deze Pagina