Problemen lader Graupner Ultramat 18

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door eallard, 12 apr 2017.

  1. eallard

    eallard

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Warmenhuizen
    Hallo,

    Ik heb het volgende probleem met 1 van mijn 2 laders.

    Als ik een Lipo oplaad zakt na enige tijd de Lp waarde sterk naar beneden tot 0,5 A en komt niet meer omhoog. Als ik de Lipo meet is deze slecht voor 80-85% vol geladen.

    Als ik deze Lipo op mijn tweede Ultramat 18 aansluit laad deze wel direct op een hoge Lp waarde. Ik heb Lipo's van 5000 mA, 5S en 3S, door tot nagenoeg volledig opgeladen. Ik laad altijd met 1C.

    Wat veroorzaakt dit probleem?

    Heeft verder iemand ervaring met het updaten van de software van de Ultramat 18?

    Eric
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Instelling gecheckt, en nog eens gecheckt?

    Gebeurt hetzelfde ook met andere accu's?
    Ik ben niet bekend met Lp waarde, wat is het?
    Hoe heb je bepaald dat LiPo voor slechts 80-85% was geladen?

    Ik denk niet dat firmware het probleem is, het heeft per slot van rekening goed gewerkt. Desondanks, welke firmware versie zit er in? Beide laders zelfde firmware?
     
  3. eallard

    eallard

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Warmenhuizen
    Hallo Ron,

    Met de Ultramat 18 hoef je slechts het type, Lipo, LiFe, Li-Ion in te stellen, de maximale laadstroom en de capaciteit van de accu in te stellen.

    Ja dat gebeurt ook met andere Lipo;s.
    Lp is mijn fout dat is slechts de aanduideing voor Lipo. Ik had moeten aangeven dat de laadstroom in mijn geval altijd 5000mA, 1C, wegzakt tot circa 0,5 A en de Lipo dan niet verder opgeladen wordt terwijl de Lipo slechts voor 80-85% geladen is.
    De laadstroom zakt altijd gelijdelijk naar beneden als de Lipo nagenoeg volledig geladen is. In deze situatie zakt de laadstroom naar nagenoeg 0 A terwijl de Liponog niet volledig geladen is.
    Controle oplaadpercentage per cel doe ik met een Digital Battery Capacity Checker.

    Ik laad altijd gebalanceerd.
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Geeft het display van de lader de spanning van het Li-Po pakket aan? Op het moment dat het laadproces stopt moet deze spanning ongeveer aantal cellen maal 4,2 volt zijn.
     
  5. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    LiPos worden geladen volgens het CI/CV principe: een eerste fase met constante stroom (=CI. Bij 1C/5000mAh pack in jouw geval met 5A) naar 4.2V, daarna 2de fase met constante spanning (4.2V). Eindpunt is als de stroom in de 2de fase gezakt is tot 10% van de CI fase (500mA in jouw geval - heel normaal dus). Ondertussen wel lekker balanceren en dan is je pakket echt wel >95% vol.

    En hoe meet deze Capacity checker de capaciteit?
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Die "capaciteitsmetertjes" geven je verkeerde informatie! Het enige wat die dingen kunnen in de spanning meten. Helaas is de spanning van een LiPo geen goede aanduiding voor de ladingstoestand van die accu. Normaal gesproken is een LiPo vol als de spanning 4,2V per cel is. Helaas is die spanning alleen maar 4,2V wanneer de accu aan de lader is aangesloten of er net van af is. Die spanning zakt eigenlijk direct iets in wanneer de lader is losgekoppeld. Wanneer de accu een dagje heeft gelegen kan hij best tot 4,1V of zelfs nog iets lager zijn ingezakt. De accu is echt 100% vol maar zo'n "capaciteitsmetertje" zal je vertellen dat hij nog maar 85% is, of nog minder!
    De spanning meten dat is het enige waar zo'n ding goed voor is. De resterende capaciteit die hij aangeeft is vrijwel niets waard. Niet op vertrouwen dus!
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het enige goede geluid dat die capaciteitsmeters geven is het 'krak' onder de hak van een schoen. Schijnveiligheid, dus onveilig.
     
  8. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Je hebt wel een punt als er een aanzienlijke afwijking is in laadgedrag van 2 overigens identieke laders (die ook gelijk ingesteld staan).

    Hier vind je de manual en update handleiding/software. Of het helpt kan ik echter niet inschatten!
     

Deel Deze Pagina