Proboat impulse 17 met brushless motor

Discussie in 'Speedboten' gestart door jerzu, 4 mei 2013.

  1. jerzu

    jerzu

    Lid geworden:
    14 mrt 2013
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Berkel-Enschot
    Na het bouwen van een micro magic deze winter heb ik ook een proboat impulse 17 aangeschaft met als doel om deze om te bouwen naar iets snellers. Standaard vaart hij nl ca 15-20 km /uur. Ik heb hem omgebouwd naar een brushless 4800kv motor met 2s lipo's.

    [​IMG]

    Nieuwe specificaties:
    motor: 2040SL 4800kv Brushless Inrunner (WaterCooled)
    regelaar: Hobbywing Regelaar Seaking 35A
    Accu: 2200mAh 2S Lipo Pack
    Alle electronica heb ik extra ingespoten met plastidip. Vandaar de zwarte kleur.

    [​IMG]

    Daarnaast heb ik nog twee stabilisatie vinnen toegepast voor extra stabiliteit.
    En ik heb een grotere schroef erop gezet dan de standaard schroef.
    [​IMG]

    Ik heb al een keer proef gevaren met de lipo achterin. Ging erg goed, maar stuiterde wel heel erg. Ontzettend leuk om te zien hoe hard zo een bootje kan. Snelheid is moeilijk in te schatten, maar ging nu hard genoeg :)
    Om stuiteren tegen te gaan heb ik nu de lipo voorin geplaatst. De lipo kan nog net langs de motor er uit om te wisselen.

    Ik ga maandag proef varen. Als jullie geïnteresseerd zijn zal ik een filmpje plaatsen.

    Groet,
    Jeroen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Rigger

    Rigger

    Lid geworden:
    30 okt 2009
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Sneek
    Leuk bootje, echter zie ik een iets orange achtigs op de motor...kan het zijn dat de waterkoel afdichtring er niet helemaal goed op zit?
     
  3. jerzu

    jerzu

    Lid geworden:
    14 mrt 2013
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Berkel-Enschot
    Het is inderdaad een rubber ring. Maar ik heb niet het idee dat deze ergens voor dient. Zit los om de motor. Ben hem alleen vergeten weg te halen.
     
  4. Rigger

    Rigger

    Lid geworden:
    30 okt 2009
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Sneek
    Als ik jouw was, zou ik eerst de waterkoeling 'droog' testen voordat je gaat varen.
     
  5. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Hoe groot is je nieuwe schroef? Zeker niet groter gaan dan de diameter van de motor, in jou geval 25 mm. Met een toerental tussen 35000 en 40000 rpm moet je ook niet te groot proppen.
     
  6. jerzu

    jerzu

    Lid geworden:
    14 mrt 2013
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Berkel-Enschot
    @rigger Ik heb de boot al een keer gebruikt met de ring zo erop. Boot was helemaal waterdicht en de koeling werkte..... ik snap de ring ook niet helemaal.

    @speedy bob: standaard was de boot uitgerust mer 32 mm. Ik heb ook nog een 31mm en een 34mm erbij gekocht. Vorige keer met de standaard prop gevaren. Ik ga maandag proefvaren met de 34mm prop. Probeer ook nog even de 31mm. Ben benieuwd naar het verschil. Als ik de beste prop heb uitgevonden koop ik een stalen in de juiste maat...

    thx voor alle tips!
     
  7. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Filmpjes zijn altijd leuk! Laat maar zien! :p
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jerzu,

    Voor een monohull geldt, dat het zwaartepunt rond de 28 - 32% van de romplengte moet liggen, gemeten vanaf de spiegel.
    De Impulse heeft een overhang aan de achterzijde, dat moet je niet meerekenen, meten vanaf het eind van de bodem, naar voren toe.

    Tenzij de Lipo erg licht is, ben ik bang, dat je zwaartepunt wat te voorlijk ligt.

    De Impulse wipt met de standaard aandrijving al behoorlijk, dus met de extra brushless power wordt dat alleen maar erger, waarschijnlijk ziet er een ronding in het achterste deel van de kiellijn, wat het in plané komen met de 380 motor ten goede komt.

    Domweg meer gewicht naar voren leggen is geen oplossing, waarschijnlijk zul je met trimvlakken moeten werken om het stuiteren tot een aanvaarbaar niveau terug te dringen.

    De beide turnfins zijn een beetje overkill, kleiner en maar ééntje aan de rechterkant is voldoende (omdat een éénmotorige boot gemakkelijker rechterbochten maakt, linkerbochten zijn per definitie wijder, of eindigen op snelheid in een spin).
    Twee stuks hebben behoorlijk wat weerstand.

    Zoals de anderen al zeiden, begin met een kleine prop, pas als de boel niet oververhit raakt na een accu in één keer leeg varen, kun je aan een grotere prop gaan denken.

    Groeten, Jan.
     
  9. jerzu

    jerzu

    Lid geworden:
    14 mrt 2013
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Berkel-Enschot
    @pompebled: Dat het zwaartepunt teveel naar voren lag kwam ik net achter. Ik ben net nog even wezen proefvaren en ik had de speedboot nu omgebouwd naar een duikboot :). Hij ging een meter onder water toen ik gas gaf... Gelukkig was alles waterdicht en kwam hij weer boven. Geen druppel in de boot.

    Nu dus weer de lipo naar achteren bouwen. Ik zal ook gelijk de kleine prop (31mm) erop zetten.

    Filmpje komt.....
     
  10. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    hallo jerzu waar blijft je filmpje ??? ik ben zeer benieuwd een jaar later, de mijne heeft de zelfde specificaties als de jouwe. Misschien kunnen we kijken welk het snelste is
     
  11. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    ja nu ik dit lees ben ik ook wel beniewd geworden. ben anders ook wel geïnteresseerd in jouw filmpje gerjan!;)

    Gr. Sam
     
  12. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    heey sam, ik heb al een camera standaard gemaakt dus als het weer een beetje oke is ga ik filmen. kan ik het filmpje in deze discussie plaatsen? ik denk dat wij van jerzu niets meer gaan horen ben ik bang.
     
  13. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Zo klaar met mijn bootje voor vandaag, heerlijk verlof morgen, ik ben er weer druk mee geweest, heb een kabeltje opnieuw aan de esc gesoldeerd en geprogrammeerd met mijn nieuwe kaart die vandaag binnen was. (lipo,s op 3v gezet en timing op standje 6) 30 gram ballast in mn impulse geplaatst in de uitsparing waar het roer aan vast zit. alles in het vet, accu vol, en camera ready voor weer een nieuwe dag vaargenot !!!! Zaterdag op naar 2 brothers kijken voor een flexas en een nieuwe prop.
     
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ik heb voor mijn zoon ook eens zo'n 17" gevalltje gekieteld:



    Setup en hardware staat in de begeleidende tekst. Loopt heel lekker, en lange vaartijd.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Hoi lex , ik heb je filmpje al zo vaak gekeken , hij loopt zeker mooi , buitenlopertje toch dat hoor je zo , maar heb je nou ook de stand hoe dat asje uit boot komt veranderd en langer gemaakt schrijf je ? Omdat hij zo lekker hopt , bij de mijne heb ik het idee dat de neus door de stand van de schroefas naar beneden word gedrukt . Verder wil ik graag het roer aan de rechter plaatsen en verder hoop ik hierdoor wat te leren met het oog op een toekomstige snellere boot en dat ik net als jij de impulse aan mn zoon kan geven en samen van de rc hobby kunnen genieten en samen sleutelen
     
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Even wat foto's:

    De nieuwe schroefas
    [​IMG]

    Eigenbouw roersteun en roer
    [​IMG]

    Andere kant, waterpickup in de spray
    [​IMG]

    Zelfbouw watergekoelde motorspant
    [​IMG]

    Afgewerkt en gespoten
    [​IMG]

    Bij de eerste vaarten had ik er ook twee turnfinns aan gezet, blijkt zo met het inline-roer totaal niet nodig.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Enorm knap gebouwd!
     
  18. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Vakmanschap lex . En bedankt voor het plaatsen van je foto s de hoek -stand van je as is zeker mooier vlak dat is een pre voor het vaargedrag en ook mn wens ik woon in zevenaar ik denk niet dat u ver bij mij vandaan woont klopt dat ?
     
  19. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Met mijn inrunnertje die maar kleine diameter heeft moet dit ook haalbaar zijn om de motor lager te plaatsen en ga ik ook zeker doen en ev verder naar voren plaatsen
     
  20. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Filmpje zie youtube proboat impulse 17 brushless (holland) moet hier nog even uitzoeken hoe het werkt
     

Deel Deze Pagina