Profiel stabilo Graupner Mini Nimbus

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Hans V, 24 mrt 2018.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Nee, glas-epoxy romp, andere opbouw ribbenvleugel.
    Maar ... ook oud. Minstens 10 jaar schat ik.
     
  3. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik weet niet of ik het goed uitleg (mijn theorie), maar gezien mijn recente ervaring met het vliegen met een Mini Nimbus die elektro is uitgevoerd maar niet door mij gebouwd is, speelde toch iets wat ik eerder nooit had meegemaakt. Ik heb jaren gevlogen met een standaard Mini Nimbus en altijd zonder problemen. De Nimbus vliegt zeer vriendelijk en is altijd goed bestuurbaar geweest en redelijk zelfcorrigerend.

    Maar vorig jaar na eerst een paar goede handstarts gedaan te hebben ben ik met de motor aan geklommen tot zo'n 70 meter en heb ik de motor uitgezet. Gezien het vliegbeeld moest ik het model toch wat bij trimmen en met de motor weer aan maar wel met een laag toerental ben ik tegen de wind ingedraaid. Net toen ik wat wilde bij gaan trimmen raakte de Nimbus plotseling in een stall. In eerste instantie kon ik de Nimbus gewoon weer vlak krijgen maar meteen kwam er een tweede stall achteraan en dook hij verticaal in de grond, zwaartepunt was perfect afgesteld dus daar lag het niet aan.

    Normaal zou de Nimbus gewoon zijn neus moeten laten zakken en zijn snelheid weer moeten oppakken geholpen met wat down erbij. Maar mijn theorie is dat mede door het gewicht van de accu en motor het stabilo met het profiel HQ/W-0/9 niet voldoende werkte en zeker niet bij een laag reynoldsgetal. De polaire die Dirk mij liet zien daar viel uit op te maken dat bij 0 graden het stabilo met HQ/W-0/9 eigenlijk niet goed werkt.

    Achteraf probeer je zo'n stall voor jezelf goed te analyseren maar omdat het zijn luchtdoop was en bij de diverse handstarts hij wel goed reageerde op alle roeren maar de voorwaartse snelheid misschien toch iets hoger lag anders dan tijdens de vlucht en zeker na een bocht, denk ik dat het de werking van het stabilo van grote invloed kan zijn geweest voor de plotselinge stall. Natuurlijk zou ik gezien het extra gewicht de vliegsnelheid moeten opvoeren en misschien dat het originele stabilo hierdoor ook beter werkt maar ondanks dat de Nimbus elektro is wil je toch een handelbare zwever hebben met redelijke prestaties en een redelijke glijhoek.
     
  4. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Een zeer mooie ribben vleugel moet ik zeggen en wat het stabilo betreft is het inderdaad de moeite waard om dit opnieuw te bouwen gezien de afwerking.
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Van Rosenthal?

    [​IMG]


    jan.
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Mogelijk. Maar geen uitgefreesde schuimvleugel, maar een echte ribbenvleugel. Het zou om een oude (eerste) versie kunnen gaan.
     
  7. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik heb de vleugel gezien bij Dirk en persoonlijk vind ik de ribbenvleugel heel mooi voor de ASK13 van dit formaat.
     
  8. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Inmiddels heb ik een stabilo gebouwd om uit te zoeken waar ik zo al tegen aan ga lopen voordat ik de door Dirk gesneden kernen ga beplanken. De foto's zijn hier te zien en ik denk zelfs dat het stabilo nog bruikbaar is ook. \O/

    Buiten de styropor kernen om omdat die wel zuiver gesneden moeten zijn, liep ik tegen een expoxy aan die best wel dun was en de epoxy hard ook niet echt goed uit en wordt niet glashard.
    Te samen met de 50gr glasvezelmat en 50gr epoxy die ik erop smeerde vond ik dat best al veel maar toch heeft de beplanking zich bij de neuslijst niet goed gehecht aan het styropor. Verlijmen onder vacuüm is natuurlijk het beste maar ik heb nu even niet de mogelijkheid om het zo te doen. Vroeger deden we dit vacuümtrekken met een simpele (oude) ijskastmotor nu waren het gewichten en zware boeken.

    Omdat ik later bij de voorlijst de beplanking nog na moest lijmen en de klemmen best wel veel druk uitoefende op het stryropor ondanks het gebruik van extra latjes om de druk te verspreiden, moest ik het wel bij plamuren maar dat plamuur weegt gelukkig niks. Ok, mooi is anders maar je moet wat. Met de glasvezelmat en het plamuur is dit stabilo toch lichter geworden dan het originele stabilo van Graupner.

    Inmiddels is het ook het goedkopere solarfilm van HK binnen en dat gaan we maar eens uitproberen i.p.v. oracover wat ondanks het diverse keren na gestreken te hebben nog steeds bobbelt? 30 jaar geleden gebruikte ik de solarfilm van Graupner en die zette je vast op alle hoeken en dan met een föhn kromp je de film als een zak om de styropor vleugel heen en dit ging veel mooier dan het vast strijken van de folie. Ik heb hier nog een oude Multiplex Flaminco liggen en daar zit de folie nog picobello op na al die jaren.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hans, waarom neem je geen Roofmate kern voor het stabilo en gaat dat vacuumbaggen.
    Dat is lichter, strakker, sterker en makkelijker.
    Er zijn genoeg mensen hier op het forum die daar ervaring mee hebben en je kunnen helpen.
    Een koelkastcompressor is zo gevonden, even een rondje fietsen en je komt wel een koelkast tegen.
    Het gas wat erin zit is ook niet meer schadelijk, het is de afgelopen 10 jaar een soort propaan of butaan dus dat kan je zo weg laten lopen.
    Alleen uitkijken voor de vieze olie die in de motor en leidingen zit.

    GJ
     
  10. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Hallo @GJVO,

    Bedankt voor de tips.

    In het verleden heb ik met andere modelvliegers stabilos gesneden van Roofmate en dit was meer voor de F3B kisten en die werden toen alleen met glas behandeld dus niet eens beplankt, inderdaad heel licht en sterk. De kernen die Dirk heeft gesneden zullen het Roofmate benaderen. Ik vraag het me alleen af of ik met zijn dunne kernen geen (kleine) ligger in zal gaan inbouwen en dan een balsa voorlijst i.p.v. vuren? Scheelt toch weer een uurtje schuren op hardhout.

    Voor dit stabilo is het gewicht eigenlijk niet zo belangrijk en het stabilo is echt behoorlijk stijf mede door de vurenhouten neuslijst en er is ook geen ligger in verwerkt wat ook gewicht scheelt. Hoewel elke gram achterin zo'n 3 gram meer is aan ballast voorin. Maar de Nimbus mag best wel een onsje meer wegen want ik zal hem meer aan de helling vliegen dan op het land. Met een ribben versie daar zou ik wel extra op het gewicht gaan letten. Als ik zo rond het standaard gewicht kan blijven is er niks aan de hand.

    Ik ben net klaar met het folie aanbrengen en zover als het op de foto's is te zien is het stabilo nu best wel strak. Balen dat ik nu door de folie heen moet gaan prikken voor die plastic bout. De solarfilm van HK is dun maar ik ben er heel tevreden mee en het profiel is behouden gebleven 90% is met de föhn gedaan en het krimpt goed. Gelukkig heb ik nog wat geplamuurd bij de neuslijst want anders was dit zeker zichtbaar geweest door de dunne folie heen.

    Om eerlijk te zijn heb ik 30 jaar stil gestaan en moet ik weer eerst weer wat gereedschap en materiaal verzamelen dus doe ik het nu wat simpeler, ik heb nog niet eens een fatsoenlijke bouwtafel of plank. ;)

    Als ik in de toekomst nog vleugels ga snijden voor de Mini Nimbus of zo dan moet ik het wel met vacuüm gaan doen en op de maandelijkse grofvuil dag kom ik dan wel aan me trekken. :)
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2018
  11. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Wat ik nog wel gedaan heb is die plastic bout iets laten verzinken waardoor zijn glijhoek nu 1:7 is i.p.v. 1:6. Dat is maar een kleine aerodynamische verbetering maar die ik wel even wilde melden. :)
    Van deze HK solarfilm daarvan is de kleur minder wit en is iets meer crème achtig dan Oracover. Misschien dat ik het volgende stabilo met 25grams mat en epoxy afwerk, veel polijsten en hem dan afspuit met 2K lak. Eerdaags ga ik 2K lak kopen voor de romp en eens kijken of dat samen mooi staat.
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2018
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb uit 30 kg/m3 XPS gesneden, dat is net zo sterk/hard als roofmate. 't is alleen niet blauw maar geel, en dat is VEEEL mooier! ;)
     
  13. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Het geel of blauw zie je alleen als ik het stabilo in tweeën zou vliegen en dat zou dan niet zo mooi zijn. :)
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Een rib ertegen plakken! :D
     
  15. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Moet ik dan een rib van mijzelf afstaan om het stabilo te redden? :)

    Niet om het één of ander maar nu het stabilo mooi bespannen is zie je elke oneffenheid terugkomen vooral bij een bepaalde lichtval. Zelfs de naad waar ik de twee balsa plankjes heb samen gelijmd met behulp van plakband die zie je terug terwijl ik het toch nog licht geschuurd heb. Ook al zag ik dit eerder niet maar nu wel (het gaat om een tiende van een millimeter), nadat ik de neuslijst geschuurd had en het balsa daar omheen extra had afgedekt met plakband is de beplanking toch iets weggeschuurd terwijl ik er tig keer overheen gewreven en goed naar gekeken heb om te zien of ik het wel netjes had gedaan, wrijven helpt dus ook niet en meer gevoel voor de afwerking is dus in de toekomst noodzakelijk om er uiteindelijk iets moois van te maken.

    Ik zou bijna de folie er weer afhalen om het te corrigeren want de folie zit alleen op de achterlijst, neuslijst en tippen vast en dus hoeft er niet zoveel losgemaakt te worden.
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Lijkt me niet de goede pasvorm, die rib van jouw. Slecht profiel om mee te vliegen. :p
    Wat ik bedoelde is: plak een dunne triplex strook tegen de wortel aan, ook op het kopse balsa van de beplanking, en schuur die pas op het profiel. Gaatjes er in voor verbinder en stuurpen, en klaar
    Ga er maar van uit dat het VEEL minder is. Met strijklicht zie je een paar honderdsten, zelfs 1/100ste verschil.
     
    Hans V vindt dit leuk.
  17. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Achteraf realiseer ik me nu dat ik de naad waar ik de balsaplankjes aan elkaar heb verlijmt eigenlijk verder naar achteren had moeten verplaatsen dus waar het profiel minder bol is. Nu ligt die naad precies op de bolling van het profiel en is daar iets minder buigzaam en dat zie ik inderdaad terug onder een bepaalde lichtval, het is wat hoekiger. Eigenlijk is het mij niet opgevallen voor het bespannen. Achteraf praten is altijd makkelijk maar daarom schreef ik jou al eerder dat het ook een test was. Met de wetenschap van nu moet de volgende gewoon beter worden.
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Er zijn mensen die de balsa-plankjes niet aan elkaar lijmen, maar eenvoudig met tape tegen elkaar trekken en dan het vacuum in ... Er kruipt dan zeker wat epoxy in de naad en dan is de naad ook verlijmd ....
     
  19. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Zo kan het inderdaad ook Dirk.

    Ik heb het nu verlijmd met UHU Hart en waarschijnlijk iets te veel gebruikt want tijdens het samenvoegen van de plankjes komt de overtollige lijm eruit en die lijm smeerde ik uit met mijn vinger uit over de naad, het eraf likken ging me iets te ver. :)

    Vanochtend ben ik gelijk naar het stabilo gaan kijken en het folie zit er nog steeds op zonder dat het is gaan bobbelen. Gezien de prijs tegen over die van oracover en andere solarfilm kan je hierop enorm besparen. Voor ribbenvleugels is oracover waarschijnlijk wel aan te raden (sterker) maar voor styropor voldoet de folie van HK goed, althans dit is mijn eerste indruk. Maar even afwachten wat er gebeurd als we straks dichter bij de zon komen

    Misschien dat ik de vleugels nu ook opnieuw ga bespannen als ik de plooien niet kan weg krijgen.
     
  20. OOOVincentOOO

    OOOVincentOOO

    Lid geworden:
    24 feb 2014
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Maastricht
    Stomme vraag misschien:

    Is het niet handig enige "dead band" te hebben op het hoogte roer van een mini ninbus?

    Zoals ik de graupner mini nimbus ken heeft deze een pendel hoogte roer.

    1) Het is moeilijk deze speling vrij te krijgen.
    2) Het is moeilijk een mooie startpositie te vinden voor je maiden.

    Enige dead band zou het leed verzachten zou ik denken. Het maakt toestel wat makkelijker te trimmen zou ik denken. En wat minder gevoelig te maken voor speling in een pendel roer denk ik.

    Zomaar een gedachte.....
     

Deel Deze Pagina