Programma DUTCH OLD WARDEN 2018

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 9 mrt 2018.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.401
    Locatie:
    Zwolle
    Nee het is nog wat anders:

    F1A moderne Vrije Vlucht zweefkist
    F1B Moderne rubbermotor kist
    F1Q moderne elektro kist
    E-36 moderne kleine elektro kist

    A2 zweefmodel uit ongeveer de periode 1960 tot 1985

    Nordivc Vintage zweefmodel van voor 1960


    en pin me niet vast op een jaar of 5...

    Waar al die ( oude) specificaties te vinden zijn....wie het weet mag het zeggen.
     
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.086
    Locatie:
    Dordrecht
    Vind dat Nordic en A2 spul wel leuk, maar als je google op Nordic / A2 staat echt alles door elkaar.
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.401
    Locatie:
    Zwolle
    Ik ben geen F1A/A2/Nordic expert maar...
    Nordic meer oppervlak dan de A2..minimum rompdoorsnede (dus dikke romen), stabilo een bepaald percentage van het totaal oppervlak

    A2= gelijk de F1A qua specificaties...maar de naam F1A bestond toen nog niet. Max oppervlak, minimaal gewicht.
    Allard..ben je daar...jij weet het vast...
     
  4. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Den Haag
    Ik snap de verwarring.

    Op een bepaald moment heeft de FAI allemaal codes gegeven aan de verschillende klassen. F1 voor vrije vlucht, F3 voor zweef, F4 voor schaal enzovoort.

    Zoals Henk ook aangeeft is bijvoorbeeld F1B een afgeleide van de oude wakefield modellen. Je herkent er weinig meer in als je kijkt naar de modellen van de jaren 50 en 60. Ik heb de koffer altijd thuis staan dus de echt nieuwsgierigen onder ons mogen altijd langskomen.

    A en B hebben dus een minimum/maximum opp en minimaal gewicht. Dit zijn de echte high performance modellen. Er is overigens in Nederland veel mogelijk binnen deze klassen met de invoering van S klassement.
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    6.023
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Bijna....;)
    F1 Vrije Vlucht, F2 Lijnbesturing, F3 RC, F4 Schaal, F5 RC electro
    (beetje gek, want we hadden al toch F3? LB electro speed is gewoon F2G en geen F5 subklasse).

    De letter achter het 'hoofdtak' nummer geeft de volgorde aan waarin deze klassen ontstonden.
    Het eerste wat bij LB als wedstrijd ontstond was het snelheidsvliegen, vandaar dat Speed F2A is.
    Daarna kwamen de eersten die ondersteboven konden vliegen en -belangrijk!- ook weer heelhuids terug in normale vlucht. Toen men steeds meer kunstjes beheerste en onderling ging vergelijken, was daar de kunstvluchtklasse, F2B. Enz.
     
    BBruins vindt dit leuk.
  6. janhein

    janhein

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.577
    Locatie:
    Leiden
    wanneer wordt de datum definitief , mijn meissie heeft bedacht dat we er maar gewoon een korte vakantie van maken en als ik op het vliegveld rond hang zij lekker met de honden gaat wandelen . Maar dan moet ik wel iets boeken . wordt de datum op het laatste moment verzet dan heb ik gewoon twee keer lol. En een leuke vlieg dag plus een korte vakantie
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.401
    Locatie:
    Zwolle
    De datum zal op het laatste moment bekend gemaakt worden...het gras moet gemaaid zijn en dan hebben we 2 tot 3 weekenden om te vliegen...en wanneer het gras gemaaid wordt?? als het lang genoeg is...:p:p
     
  8. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Den Haag
    Toch lastig dat die natuur weer zo in de weg zit :hammer::rofl::rofl:
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.086
    Locatie:
    Dordrecht
    Zaterdagavond was het perfect om wat VV-VRA te oefenen.
    Met de zender op de grond wat motor toerental op de Frechdax instellen,
    Met een klein zetje was de Frechdax onderweg.
    Na drie rondjes gasdicht waarna de Frechdax vanzelf land.
    Man wat is dat spannend en grappig om te doen.

    Ton
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  10. jef

    jef verslagschrijvers

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.249
    Locatie:
    Hulshout België
    Fantastisch Ton , zo te zien is de Frechdax mooi uitgetrimd :thumbsup:

    Groeten Jef
     
    toostbeek vindt dit leuk.
  11. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    362
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
  12. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    643
    Ik begrijp dat Amigo's in het grijze gebied vallen..Lijkt me leuk om met deze kist mee te doen..
    IMG_0045.jpg
     
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.401
    Locatie:
    Zwolle
    Hoi Dopieman,

    Helemaal welkom met je mooie Amigo!!
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2018
  14. jef

    jef verslagschrijvers

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.249
    Locatie:
    Hulshout België
    Zou een MP Jet 040 (0,6cc) genoeg zijn voor een éénkanaals Veron Cardinal ?
    MP JET 040.jpg

    Groeten Jef
     
  15. stunthenk

    stunthenk

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Amersfoort
    Volgens mij wel. Ik heb er ook één, en die had geen moeite met een Tomboy. De mijne heeft ook een metalen tank, net als die van jou. In Engeland zijn er vervangingstanks te krijgen uit doorzichtig plastic, ik moet er ooit nog eens een op de kop tikken. Dan kun je tenminste zien hoeveel peut er nog in zit voordat je het model lanceert. Ik vind de MP Jet een erg leuk motortje! Ik ben van plan om een Curtiss P6E Hawk in Ebenezer stijl te bouwen, de tekening en het hout liggen al klaar! De tekening was gratis bij het juni 1969 nummer van Aeromodeller. Ik heb de tekening al zeker 45 jaar maar het is er tot nu toe niet van gekomen om het modelletje te bouwen. Maar met de Dutch Old Warden in het verschiet....
     
    jef vindt dit leuk.
  16. jef

    jef verslagschrijvers

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.249
    Locatie:
    Hulshout België
    Bedankt Henk , ik dacht ook van wel maar bevestiging van een ervaren rot in't vak is altijd mooi meegenomen :thumbsup:
    Wacht nog maar eventjes met een tankje te bestellen , ik heb hier nog materiaal liggen om doorzichtige tankjes te maken , eentje extra is maken is geen probleem ;)
    Juist het motortje een 10-tal keren gestart , maar zeker de helft van den tijd draaide hij "achteruit" :D:rolleyes::confused: , draaide rond de 9000 tr/min


    Groeten Jef
     
  17. stunthenk

    stunthenk

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Amersfoort
    De MP Jet wil door zijn zuigergestuurde inductie net zo goed voor- als achteruit lopen. Net als de Mills 75 en 1.3. Het beste is om wat minder compressie te geven, en flink hard te slaan! Met een kleine, lichte propeller is de neiging om de andere kant uit te lopen ook groter, dus als je problemen hebt met een 7x4 is een 8x4 wellicht beter.
     
  18. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    Rotterdam
  19. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb 1 hardcopy en PDF files beschikbaar voor de liefhebber. PDF files liggen nog op de zaak
     
  20. janhein

    janhein

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.577
    Locatie:
    Leiden
    jaaaa dat is hem , ik heb jaren geleden mijn origineel uitgeleend en nooit terug gekregen. en ik wil hem heel graag weer bouwen voor het evenement .
     

Deel Deze Pagina