Programmeerhulp gevraagd - motor prio over flaps, elektrowever

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door arjan191, 26 sep 2017.

  1. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Utrecht
    Ik ben mijn Spektrum DX9-zender aan het programmeren voor een elektrozwever (motor, flaps, hoogte, richting) en kom niet verder met onderstaande. Welke oplossing(en) kennen jullie?

    Wat ik wil bereiken:

    In iedere vliegmode (3 in totaal) wil ik:
    • flaps kunnen trekken (geprogrammeerd op throttlestick en elev-compemsatie);
    • motor kunnen aanzetten (geprogrammeerd op schakelaar en beveiligd met throttle cut schakelaar).

    Omdat de combi van motor aan en getrokken kleppen me niet wenselijk lijkt, wil ik dat:
    • motor aanzetten ertoe leidt dat de kleppen helemaal ingetrokken worden;
    • als daarna de motor uitgezet wordt, dat de kleppen dan ingetrokken blijven.

    Welke oplossing(en) kennen jullie?

    Arjan
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    M.b.t. het eerste punt:
    Logische schakelaar op motor aan definieren (kweenie of een DX9 dat kent).
    Als die schakelaar aan staat (motor is dus aan) dan een vaste waarde naar de flap-servo's (nul) sturen.

    M.b.t. tweede punt:
    Dat kan denk ik niet. als de motor uit is, is die schakelaar uit, en als dan de flap-stick of -schakelaar aan staat, staan de flaps aan.

    Maar waarom wil je dit?
    Motor aan met flaps in de rem stand is toch niet iets wat je per ongeluk doet?!
    En motor aan met flaps in de thermiek- of speedstand is niet erg.
    Hooguit is de compensatie op hoogte net een fractie te veel of te weinig.
    Maar makkelijk te corrigeren.
     
  3. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Utrecht
    Dirk, dank. De reden dat ik dit wil, is dat ik me kan voorstellen dat je in landing zit die niet lekker loopt en die wilt afbreken door op de motor eruit te vliegen. Remmende kleppen helpen dan niet. Andere overweging is dat de constructie dan wellicht teveel belast wordt.

    DX9 ken wel digitale schakelaars, je Triggertrap me on te kijken of daar de motorstand ook als waarde kan gelden.
     
  4. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Utrecht
    Aanvulling bij de reden: als je snel weg wilt, wil je niet moeten hoeven denken aan schakelaar omzetten.
     
  5. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Met de DX9 kan ik redelijk goed overweg.
    Zal vanavond even kijken wat ik eruit kan peuteren.
    Als het lukt stuur ik een SPM file.
    De combinatie van de flaps en het gas zie ik niet direct zitten.
    Als je flaps op de thr stick staat dan is het gas aan en stick omhoog/omlaag om door te starten.
    Bij een acro kist met flaps moet je dat ook doen als de landing niet lekker gaat. Dan alleen andersom :)
     
  6. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    De flaps uitzetten bij motor aan kan via een mix mot>fla even spelen met de instelwaardes.
    Dat houdt wel in dat je altijd de flaps uit hebt als de motor aan is, of je dat wilt ligt aan het soort kist.
    Als je de motor uitzet gaan de flaps weer terug naar de "oude" stand. Tijdens de stijgvlucht moet je dus wel de juiste vlieg/flap stand kiezen die je wilt als de motor uit is.
    Maar daar heb je dan ook de tijd voor.
    Een SPM file kan ik nu niet maken omdat ik niet weet wat de opbouw is van je zwever.
    Veel te veel mogelijkheden in het sailplane menu.
     
  7. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Utrecht
    Dank voor jullie reacties.
    Ik heb e.e.a. en nog meer geprobeerd en loop tegen nieuw onverwacht gedrag aan.
    Willen jullie meedenken hoe op te lossen?


    Toestel: Introduction, e-motor, richting en hoogte, 2 flaps met ieder een eigen servo, flaps kunnen fysiek alleen naar beneden bewegen en helemaal niet naar boven (scharnier onderin).
    Sailplane Type, wing: 2 Ail 2 Flap, tail: normal, motor: switch A

    Al geprobeerde configuratie, zonder effect in de monitor, op de flaps:
    Mixen van MOT>RFL gaf geen flapbeweging bij bedienen throttle-stick; MOT>LFL ook niet.

    Wel effect gaf de volgende configuratie:
    - in channel assign 1e scherm Aux 2: mot, Aux3: aux3 en aux4: aux;
    - in channel assign 2e scherm aux2: A, aux 3: Thr, Aux 4: Thr. - beoogd effect: re-stick bovenin (100%) dan flaps in rust, re-stick helemaal omlaag (-100%) dan flaps helemaal neergeklapt;
    - geen flightmodes;
    - motor cut op schak H, stand 0 is throttle cut is uit, dus motor kan lopen;
    - motor schakelaar is schak A, stand o is motor loopt (onder voorwaarde dat H in stand 0 staat), stand 1 is motor is uit;
    - Li-stick = hoogte, Re-stick = flaps & aileron;
    - Analog Switch Setup Thr: pos 0-1: 75%, pos 1-2: -75%;
    - Mixer Ail>Rud, rate 100% en 100%, switch on, effect: re-stick bedient richtingroer;
    - P-Mix 1: MOT>AX3, rate 125% en 0%, offset 0%, Trim: inh, Switch: A, actief in stand 0, inactief in stand 1);
    - P-Mix 2: MOT>AX4, rate 100% en 0%, offset 0%, Trim: inh, Switch: A, actief in stand 0, inactief in stand 1).

    upload_2017-10-7_22-14-36.png

    upload_2017-10-7_22-15-25.png

    upload_2017-10-7_22-15-53.png

    Samengevat: het gedrag van de flaps bij motorschakelaar in stand ‘motor aan’ is heel anders dan verwacht en dan gewenst: de flaps komen in totaal andere eindstanden terecht, en de Throttle Cut schakelaar heeft geen enkele invloed.


    Hoe krijg ik het gewenste gedrag ingeprogrammeerd?

    Kloppen de verwachte waarden wel?

    Hoe zijn de uitslagen in situaties 1A tm 2B te verklaren?

    Graag jullie hulp om het gewenste gedrag te krijgen én om de werking van de zender te doorgronden.


    Zeer bedankt!

    Arjan van der Meer
     

Deel Deze Pagina