Deze winter ga ik me weer opsluiten in mijn hobby hok. Er gaat weer gebouwd worden en wel een Extra 330 van Knol. Menke heeft een leuk bouwdoosje voor me klaargemaakt en heb deze bij hem opgehaald. Ik heb al eerder een 3 m knol gemaakt, maar die is ietwat te zwaar geworden. Dit was zo gekomen door de afwerking. Voor deze knol had ik al een een 2e vleugels gemaakt om het gewicht wat naar beneden te krijgen. Dus deze winter wordt een romp en stabilo gemaakt. De 2e paar vleugels zal ik op deze extra zetten. De knol zal waarschijnlijk voorzien worden van een Mintor 220cc als aandrijving. De ervaring van de vorige gaf aan dat het erg leuk is om een knol te bouwen. Ik ben al een tijdje aan het bouwen dus de eerste schreden van het proces zijn al gezet, ahum.... (Ik heb er haast mee want hij moet volgende seizoen gaan ingezet worden tijdens de F3A-X wedstrijden). De foto's volgen spoedig!
En dus beginnen met een lege bouwplank. Voordeel is dat de bouwplank nog in tact is van de vorige romp, dus alle positie lijntjes staan er nog op. En een doos vol hout en toebehoren
Menke heeft alle ribben voor de romp en ook de andere freesdelen uitgefreest. Dus eerst alles netjes schuren. Is een rotklusje maar je hebt er ook veel profijt van tijdens het bouwen. Hier begonnen met het in elkaar puzzelen van het voorste gedeelte van de romp. Dit kan eigenlijk niet misgaan. Ik heb het vastgelijmt met halfdikke secondenlijm en om het drogen te versnellen met activator telkens behandeld. Hierna heb ik de belangrijkste delen nog een hoeklasje met witte houtlijm gegeven.
Als het voorste gedeelte goed is gepositioneerd kunnen de rest van de ribben op de tafel worden gemonteerd. De eerste ribben heb ik met een lat vastgezet met schroeven. Laptopje erbij met alle bouwfoto's die ik van Menke heb gekregen. Ook het achterste gedeelte kan in elkaar gezet worden.
Na het vastzetten van alle ribben kunnen de langslatten geplaatst en vastgelijmt worden. Ook deze zet ik met halfdikke seconden lijm vast op de ribben. De latten op de onderstaande foto zijn van grenen. Dit zijn de hoofdliggers van de romp. De rest van de latten zijn van balsa. Na het drogen van de lijm alle latten met een davidschaafje en een schurklos op maat gemaakt. Dit alles ter voorbereiding op het beplanken van de romp.
Nu tijd om te beplanken. Aan de onderste ligger eerst vastlijmen. Dit laten drogen en dan witte houtlijm tussen de schotten en de beplanking doen. Hierna een hele rol schilderstape op losgelaten om de beplanking goed in vorm te trekken. Was wel een klus omdat de romp niet recht is maar bol loopt. maar uiteindelijk wel gelukt. En vasttapen. En de rest van de beplanking er op. Ondertussen ook de stabilo buis vastgelijmd. Deze kon op de bouwtafel uitgericht worden door de stabilo's er op de schuiven en uit te richten.
Na het drogen van de lijm kan de romp al van de tafel af. Nu grondig schaven en schuren. Het resultaat ziet er goed uit.
Een kleine verhuizing naar de woonkamer, vleugelbuis vastlijmen. Zoals je kunt zien zijn de vleugels al klaar, die had ik al.
Na een bezoekje aan aerobertics kon ik met mijn nieuwe instelhoekmeter de vleugels gaan instellen en fixeren op de romp. De vleugel-romp overgang fixeren en dan in de hobbykamer verder afmaken. Zoals je ziet zit de romprug en het kielvlak er ook al op. Ook het stabilo aan de romp op 0 graden afgesteld. De hoofdvleugel staat ook op 0 graden. Terug in de hobbykamer de vleugelovergang beplanken.
Nu verder met de cockpit. Fixatie tongen monteren. En de binnenzijde grijs verven Voordat de cockpit kap er op kan moet eerst de bevestiging helemaal af zijn. Dit om het frame goed te fixeren en dat niks kan kromtrekken tijdens het lijmen van de kap. Grof op maat knippen. Met een davidschaafje kun je ook mooi de kap op maat schaven.
Na op maat schaven schuren en knippen kan de cockpit vastgelijmd worden. Je ziet hier dat het frame vastzit. En met deze lijm is het gelijmd. Ondertussen de hoogteroeren uitgezaagd. En omdat ik van mooie rondingen houd, de overgang van richtingroer naar de romp met balsa plamuur behandeld. Dit wil bij dikke lagen een beetje gaan scheuren dus er zit ook nog een dun laagje glasmat tussen die ik met scondenlijm heb aangebracht. Hopelijk blijft de overgang dan mooi.
Altijd leuk dat er weer iemand iets bouwt. Veel succes met het bouwen. Om de vulstukken op de overgangen stabiel te houden werk ik deze af met G4 en een 25 gram glasmat.Dit is de finishlaag.
Bedankt, Michel: Welke Peter? Rondom de cockpitkap heb ik nog met een injectiespuitje een mix van epoxy/ microballoons de randjes opgevult. Verder ook voorbereidingen voor de Motorkap aan het plegen. Hier even passen. Ook de landingspoten vast gemonteerd. Deze komen bij Elster vandaan. Verder heb ik een setje fairings van extreme flight aangeschaft en het lijkt bijna te passen. Alleen nog maar een beetje aanpassen en het ziet er al weer wat gelikter uit. En de stabilo's afwerken. Evenals het richtingsroer. Scharniergaatjes boren en vastlijmen.
hoi, ik dacht dat peter scholte deze aan het bouwen was maar ik heb al ondertussen vernomen dat andries deze bouwt niet?
Tijd voor een nieuwe update. De stabilo's zijn verder afgewerkt. Hier het kamertje gemaakt voor de servo. Omdat ik het richtingsroer afneembaar wil hebben heb ik een buisje van bovenaf in het richtingsroer gemaakt. Nu kan de verenstalen pen makkelijk worden gedemonteerd. Na een heleboel schuurwerk is de romp bespan klaar. Ook richtingsroer en stabilo's kunnen worden bespannen.