Tijd om te bespannen. Hier geldt ook weer: eerst goed voorbereiden dan gaat het folieën veel makkelijker. Eerst de romp ruwweg overgetekend op karton. Hierna mallen gemaakt van karton. Mallen uitsnijden. Dit heb ik met een rolmes gedaan. Dit geeft het beste resultaat, beter dan knippen of met een mesje. Ook het uitsnijden uit de folie heb ik met een rolmes gedaan. Nu kan het folieën beginnen. Eerst de onderzijde. Dan verder met de zijkanten. Om de folie niet te beschadigen heeft mijn lieve vrouw een sokje gemaakt van katoen. Dit om de strijkbout heen gedaan. Werkt erg goed. De romp-vleugel overgang En na een dag of 2 ziet het er zo uit
Na de romp volgen de stabilo's De boven kant van de vleugels ga ik ook nog aanpakken. Deze zullen een beetje aangepast worden aan het schema. Hopelijk dat het afnemen van de folie niet al te lastig gaat. Er blijven altijd resten achter.... Wordt vervolgd.
Na het folieën kan ik verder met het inbouwen van de componenten. Omdat ik erg nieuwschierig was of de dempers wel zouden passen, heb ik eerst maar eens m'n mintorretje gemonteerd. En het past precies! pffff !
ahh ok, ik had namelijk nog een flinke pot magenta lak staan, in oracover kleur,, had je voor je motorkap kunnen gebruiken.'' heb ik laten mengen en voor mijn extra gebruikt.
ik moet eerlijk zeggen, dat ik de lak altijd laat mengen, dit is een stuk goedkoper dan de oracover originele.. en persoonlijk vind ik die ook veel beter te verwerken dan de oracover lak.
Het heeft even geduurt, het einde nadert van het bouwen. (Eigenlijk heeft ie al gewoon gevlogen..... ) Laatste werkzaamheden zijn de baffels maken voor de Motor en het inbouwen van de servos en componenten. De baffels en luchtgeleiding: Gat aan de voorzijde iets kleiner gemaakt: Zij-luchtgeleiding, alles van 4 mm balsa gemaakt: Zo ziet het er uit met de kap er op: En:
Nu verder met de wielkappen die ik bij PS-Modellbau heb gekocht, Home Mooi van koolstof, dus scheelt weer een paar grammetjes. De Extra MOET onder de 20 kg uitkomen wat op zich al een hele prestatie zal zijn. Wielkappen met assen van 3W (de beste) voorzien: En gemonteerd op de landingspoten: Onder tussen moet ook de kap gespoten worden. Dus eerst helemaal wit en daarna met blauw. En als laatste met clearcoat. Zitten wat zakkers op maar die zal ik tzt nog wegpoetsen. En dan ziet dat er zo uit met een paar leuke stickertjes er op: Vanwege de zware motor en de lichte staart moet alle componenten in de staart worden gebouwd. Het ziet er best apart uit :
Ondertussen is de eerste vlucht ook al achter de rug In de Lelystadse polder. Maar een week later in Ter Apel: Ik ben erg tevreden, hij is nog iets neuslastig dus ik ben bang dat ik lood in de staart moet gaan stoppen. Liever niet maar ik ontkom er niet aan helaas. In de Polder: In ter Apel (bedankt voor de foto's Peter!) Trotse eigenaar:
Schitterende kist geworden Andries! Weer echt vakwerk! Lood in de staart? Balen! En wat doet dat voor het totale gewicht van de kist? Je kunt echt NIETS meer naar achter verplaatsen? Of voorin wat gewicht besparen?
Heey bedankt Jaap, Ik zou hooguit de tank achter de ligger kunnen monteren. Hij Zit nog 400 gram onder de 20 kilo Dus hoop dat ik niet veel lood in de staart moet stoppen. De prop is ook erg licht, van Müller tov de mejzlik scheelt dit al veel. Ik moet nog een keertje opbouwen en in balans brengen
Andries, Mooie kist geworden! Zou je geen kruizen plaatsen tussen de liggers onder de cockpitkap? Mijn ervaring bij zijn kleinere broer is dat dat behoorlijk scheelt in de totale stijfheid van de romp.. Of vangt de kap daar iets in op. Grz Mark
Bedankt Mark, Stijfheid zit wel goed volgens mij. De kap zit ook met 4 boutjes vast inderdaad. Hetgeen stijf genoeg is denk ik. Ik heb gisteren nog eens het zwaartepunt bekeken, er komt 170 gram lood in de staart. Dan is het zwaartepunt in orde. En dan weer vliegen (als het weer weer beter wordt) En kijken hoe die zich gedraagt met nieuwe zwaartepunt. Er zullen nog heel wat vluchtjes gemaakt moeten worden om de kist uit te trimmen.
Ontvanger + ontstekingsaccu in de staart, en je bent er. Waar zitten de servo's voor je rudder en elevators?
Hallo Garnaal. Bedankt voor het meedenken. Servo's voor elevator en richtingsroer zitten in de staarteinde. (direct met stuurstangetje aangestuurd ). Ondertussen 180 gram lood in de staart erbij gedaan. Zwaartepunt is nu goed. Maar dat zal weer uit volgende vluchten volgen hoe goed Afgelopen zondag met behoorlijke wind gevlogen, Ik kon onmogelijk bepalen of het nu goed is. Afwachten tot rustiger weer.