Project Devastator

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door stunthenk, 6 jun 2018.

  1. stunthenk

    stunthenk

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Amersfoort
    Op de recente LB dag in Almere dook mijn Aiguilon carrier kist opeens verticaal de grond in. Total loss. En ik deed niks! De theorie is dat het tuimelaarplatform opeens los is geschoten, en dat het verzwakt is door eerdere crashes. Bij het slopen van de kist bleek dat het tuimelaarplatform nog heel was, en dat er resten balsa van de ribben aan zat, dus dat bewees de theorie wel zo'n beetje.
    Nu kan Henk niet zonder carrier model, dus een nieuwe mos' der kommen (vrij naar Alexander Curly) Dus heb ik weliswaar niet de 'buus naar Rotterdam genom'n' maar de auto naar Pijnacker, naar de bekende modelbouwzaak daar. Nu heeft Pijnacker volgens mij geen 'binn'nstad' en ik ben er dus ook geen 'struise' tegengekomen zodat ik veilig met de benodigde spullen weer thuis kwam. Ik had inmiddels bedacht dat de nieuwe kist op een Douglas Devastator moest lijken.
    1200px-Douglas_TBD-1_VT-6_in_flight_c1938.jpeg
    Ten eerste zie je deze kist niet vaak als carrier model, ten tweede heeft hij in het kleurijke US Navy schema van voor 1941 gevlogen, en ten derde is het een eenvoudig ding. Dus geen dubbele staartbomen meer! En ten vierde heeft het een grote vleugel.
    Want, in het nieuwe model moesten de lessen van de Aiguilon worden toegepast. De Aiguilon bleek voor de gebruikte motor te klein, dus vooral te weinig vleugeloppervlakte. Verder was het model te ingewikkeld te bouwen en was de constructie te kwetsbaar. Daarom krijgt de Devastator een meer gestroomlijnde romp. Ik gebruik hiervoor een truukje dat ik voor het eerst bij Jan Odeijn heb gezien: De neus krijgt de breedte van het motorschot en loopt naar achteren taps toe. Hierdoor hoef je niet een aparte motorpod te maken, en ook geen naast de romp uitstekend accuruim. Verder krijgt de Devastator geen symmetrisch stuntprofiel meer, maar een profiel met een vlakke onderkant. Dat is gemakkelijker te bouwen, en is beter in de romp van de Devastator (een laagdekker) te integreren.
    Met deze beslissingen achter de rug, ben ik maar een tekening gaan maken. Zo moet de kist er ongeveer uit gaan zien:
    IMG_7381.JPG
    Rompzijkanten uitgesneden en motorschot gemaakt:
    IMG_7382.JPG
    Dit is de buitenste zijkant (dus de rechter, van boven af gezien) en daarom zitten de gaten om de accu (bovenste) en regelaar (onder) te kunnen plaatsen er al in. Dan de 3 mm triplex mallen voor de ribben:
    IMG_7383.JPG
    Tussen deze ribben worden 22 plaatjes 3mm balsa gesandwiched om de ribben te kunnen maken. De vleugel krijgt middenindekking en neusindekking.
     
    jef vindt dit leuk.
  2. CL carrier

    CL carrier

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    99
    Mooi!! ga voor maximaal vleugeloppervlak
     
  3. stunthenk

    stunthenk

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb de romp opgebouwd vanaf de rechter zijkant. Ik heb het 40 mm brede motorschot haaks op de rompzijkant gezet. Dit betekent dat de motor straks pakweg 3 graden naar buiten staat, precies wat we moeten hebben. Vervolgens heb ik een rompkern van 3mm vrij hard balsa geplaatst, die helemaal van voor naar achter doorloopt. Deze rompkern moet de nodige stevigheid aan de romp geven, en de andere rompschotten kunnen er aan vast worden gelijmd. Deze rompschotten zijn ook van 3 mm balsa, behalve die voor de vleugel, waar de bevestigingsblokken voor het onderstel aan vast zitten, en de twee midden achter in de romp, waar de bevestigingsplaat van de vanghaak aan vast komt.
    IMG_7384.JPG
    Het bevestigen van het onderstel is met deze manier van rompopbouw natuurlijk lastiger dan bij een gewone plankromp. Dan is het afdoende om op de plekken waar je iets aan vast wilt schroeven een balkje 10 x 10 of 10 x 12 beukenhout in de bouwen. Bij de rompconstructie die ik nu gebruik moeten het noodgedwongen onderstel blokken aan de beide rompzijkanten zijn. Er voor de stevigheid zit er dus een triplex schot tussen. De bevestiging van het motorschot aan de rompzijkanten is versterkt met balsa driehoekslatjes, een beproefde methode om een lijmverbindingen te versterken. Alle triplex en beuken delen zijn met 5 minuten epoxy gelijmd, de rest met cyano.

    De vleugel is het volgende onderdeel om aan te pakken. Omdat het een vleugelprofiel met een vlakke onderkant is, kon ik de achterlijst meteen aan de onderste middenindekking lijmen, daar de 5 x 5 mm vuren hoofdligger aan vast lijmen, vervolgens het voorste deel van de middenindekking, en ten slotte de voorlijst. Zo had ik al een redelijk stabiel geheel. Ik heb natuurlijk goed met de ribben gepast om precies de maten van de indekking te bepalen.
    IMG_7389.JPG
    De voorlijst is van middelhard balsa, 8 x 15 mm, versterkt met een 10 x 2 mm vuren latje. Daarboven is weer een 2 x 5 mm balsa latje gelijmd om de spleet met de ribben op te vullen. De tuimelaar en de leadouts komen van de Aiguilon. Omdat ze dus al kant en klaar gebogen waren, moest ik eerst het triplex schotje van de verstelbare leadout inrichting losschroeven, en vervolgens de ribben van de binnenvleugel over de leadouts manoevreren voordat ik de ribben op hun plaats kon lijmen. Normaal gesproken buig je de oogjes aan de tipkant van de leadouts pas als de vleugel (of het model) af is, dat geeft veel minder gedoe. De 3 mm triplex tuimelaarplaat is met 5 minuten epoxy op de middenindekking en tegen de onderste ligger gelijmd. Die zal wel niet meer loskomen! Hiervoor moest de bevestigingsbout worden verwijderd, omdat die onder de plaat uit steekt. Gevolg daar weer van was, dat de losse tuimelaar en de leadouts voortdurend alle kanten opwilden....
    IMG_7390.JPG
    Ik heb op de Engelse Basic Carrier site een tip gelezen, die ik bij deze vleugel maar eens geprobeerd heb. Er werd gezegd dat bij het langzaam vliegen, er grote kans is dat de vleugel overtrekt. Nou, daar weet ik alles van! De Aiguilon wou absoluut niet stabiel langzaam vliegen, hij rolde met een schokkende beweging als een gek om z'n langsas, pakweg 30 graden naar boven en naar onder. Typisch geval van overtrekken van de vleugeltippen! De tip was om de vleugeltippen een paar graden negatieve tipverdraaiing te geven (in het Engels washout) net als bij een vrij vliegend model. Dat wordt gebruikt om het overtrekken van de vleugeltippen tegen te gaan. Ik heb daarom taps toelopende latjes, 10 mm breed en van dikte aflopen van 3 mm tot nul, onder de buitenste drie ribposities van de achterlijst geplaatst.
    Nadat alle ribben op hun plaats waren gelijmd, konden de bovenste hoofdligger en de opvullijst van de achterlijst worden geplaatst. Daarna kon de neusindekking worden gelijmd. Ik lijm hiervoor altijd eerst de voorste rand van de indekking tegen de voorlijst. Als de lijm hard is, lijm ik de indekking tegen de ribben en de hoofdligger. Dit alles gebeurt natuurlijk met medium cyano, zodat je vlot door kunt werken en geen spelden nodig hebt. Op dit punt is de vleugel stabiel, en kon dus van de bouwtafel worden afgehaald om de opvullijst van de achterlijst in profiel te schuren. Daarna was het de beurt aan de bovenste achterlijst en de bovenste middenindekkng, natuurlijk met opening voor de stootstang.
    IMG_7392.JPG
    Rechts op de foto is één van de tapse latjes te zien die voor de tipverdraaiing hebben gezorgd. De stroomdraad voor de motorbediening had ik vergeten te plaatsen voordat ik de neusindekking lijmde, maar gelukkig kon ik hem met een dunne staaldraad alsnog in de vleugelneus krijgen. Ik had natuurlijk al wel de gaatjes in de ribben gemaakt, anders was het een hels karwei geworden. Voor wat de vleugel betreft is het alleen nog een kwestie van de tippen plaatsen en de boel een fijne schuurbeurt geven. Daarover later meer.
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2018
    classicracer en jef vinden dit leuk.
  4. Robert Schulze

    Robert Schulze

    Lid geworden:
    23 sep 2015
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Deutschland 53840
    erg interessant
    Ik kijk uit naar meer
     
  5. stunthenk

    stunthenk

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Amersfoort
    De buitentip moet ook het tiplood dragen, dus als deze tip al wat zwaarder is, is dat alleen maar winst. Daarom maak ik de buitentip van 3 mm triplex. Ik ga 40 gram lood in deze tip inbouwen, maar voor het geval het nodig is, zijn er twee M3 inslagmoeren gemonteerd, zodat daar extra tiplood aan geschroefd kan worden, van de onderkant.
    IMG_7395.JPG
    Voor de stevige verbinding aan de vleugel zijn twee driehoeken van 3 mm balsa toegevoegd, en 8 mm vulstukken aan de voor- en achterlijst.
    De binnentip krijgt zo'n zelfde tip, maar dan van 3 mm balsa.
    IMG_7396.JPG
    Bij het goed bekijken van de vleugel, kwam ik er achter dat ik voor het aanbrengen van de indekking nog iets vergeten was: De verplichte ankerkabel tussen de tuimelaar en de motor. Gelukkig was dit gemakkelijk alsnog op te lossen. Ik heb een stuk 0,8 mm leadout kabel door een gaatje in de indekking geprikt, en er een lusje aan gemaakt, en dit om de tuimelaars bevestigingsbout gelegd. Later wordt deze kabel op maat gemaakt met een tweede lus die om de motorbevestiging past. Let op de uit de indekking stekende kabel op de foto hieronder.
    IMG_7397.JPG
    Met de romp droog op de vleugel geplaatst zie je ongeveer hoe het model er uit gaat zien. Nu nog een stabilo met roeren, en een paar flaps maken.
     
  6. CL carrier

    CL carrier

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    99
    Henk;

    Meestal ligt mijn zwaartepunt op +/- 20% van de gemiddelde koorde.
    En na trimmen ligt de plaats van de leadouts meestal op 50 mm achter het zwaartepunt.
    Als het goed is hangt het model met de buitenvleugel naar beneden in de "hang", daarom ben ik van stijve leadouts afgestapt en gebruik gevlochten RVS haaienonderlijn, als je wilt stuur ik 2 meter naar je toe.

    MVG

    Max
     
  7. stunthenk

    stunthenk

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Amersfoort
    Voor wat betreft de leadouts, bij de Aiguilon had ik oorspronkelijk 0,8 mm staalkabel gebruikt, maar één van de twee lijnen vervangen door 1mm pianodraad, omdat de kabel niet langs een bevestigingsschot voor het onderstel wilde glijden... Maar, misschien moeten we bij een volgende kist weer over op de kabel!
    Inmiddels heb ik de nog ontbrekende onder delen gemaakt. De flaps, het stabilo met de roeren en het kielvlak. Ik heb deze delen van middelhard 6 mm balsa gemaakt. De flaps en het richtingsroer zijn massief, het stabilo en het kielvlak zijn opgebouwd van strips 6 x 20 en 6 x 10. Alles in een paar uur in elkaar gezet.
    IMG_7398.JPG
    Ten slotte alles in vorm geschuurd, randen afgerond en alles een fijnschuurbeurt gegeven, en dan ziet het er zo uit:
    IMG_7399.JPG
    Nu kan de romp dicht worden gemaakt, scharnieren geplaatst, en kan het bekleden beginnen.
     
    beemstra en classicracer vinden dit leuk.
  8. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    339
    Ik ben een leek in die dingen, waarom dient dat kabeltje?
    Dirk
     
  9. CL carrier

    CL carrier

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    99
    Veiligheidskabeltje, zodat de motor geen eigen leven gaat leiden na , bijvoorbeeld een crash, F2D combatters hebben dat ook.

    MVG

    Max
     
  10. stunthenk

    stunthenk

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Amersfoort
    De complete Engelse Basic Carrier Deck regels, die ook in België, Duitsland en Nederland worden gebruikt zijn hier te vinden: http://carrier-deck.com/?page_id=122 Mocht de link niet werken, zoek dan gewoon in Google op Basic Carrier Deck Rules.
     
  11. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Met een kabel tussen de motor en de bellcrank voorkomt men dat de motor wegvliegt. Er moet bij F2D altjid een verbinding tussen handvat, lijnen, belcrank en motor zijn. Dat het model voor 100% gedesintegreerd is maakt niets uit. Zodra je motor wegvliegt krijg je een DQ. Als je model, samen met je motor wegvliegt, is er niets aan de hand zolang je shut off maar werkt. Als deze niet werkt en je motor blijft lopen, dan krijg je ook een DQ. Dat had ik vorig weekend in Sebnitz aan de hand. Lijnen over, model vliegt weg over de Duits-Tsjechische grens (20 meter verder) en haakt met de lijnen in een boom en blijft daar nog vlotjes 2 minuten in een boom janken. Nino heeft hem samen met Dick D. uit de boom geplukt.

    Sorry voor het kapen... Deze ervaring was eigenlijk ook "devastating"... :)

    Jo
     
  12. stunthenk

    stunthenk

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Amersfoort
    Vandaag is de nodige tijd gaan zitten in details van de romp. Ik had bedacht dat ik een wat zekerder manier nodig had om de accu binnenboord te houden dan bij de Aiguilon. Ik kwam op een alu strip die dwars over het accuruim geschroefd wordt. Eén van de schroeven kon in het bestaande onderstel bevestigingsbalkje een plaatsje krijgen, voor de andere heb ik aan de binnenkant van de romp een triplex plaatje met een 3mm gat en een stukje messingstrip met daarin M3 getapt. Om de accu te wisselen wordt 1 schroef een enkele draai gelost en de andere weggehaald zodat het stripje opzij kan worden gedraaid. Ik heb 1 mm triplex plaatjes gemaakt om de balsa rompzijkanten te beschermen. Dit is nodig omdat de boutjes en de onderstelpoten anders het balsa zou pletten.
    IMG_7404.JPG
    Het bovenste langwerpige gat is het accuruim in de onderste krijgt de regelaar een plekje. De draden van de motor naar de regelaar gaan buitenom. Voordat ik de 2e rompzijkant op z'n plaats kon lijmen, moest ik het stabilo op z'n plaats schuiven. Ik wilde dit pas doen nadat de romp bekleed was (zo'n plat ding is het gemakkelijkst om te hanteren) maar ik had niet aan het U vormige staaldraad gedacht wat de beide hoogteroeren met elkaar verbindt. Ik kwam daar achter nadat ik de scharnieren voor de hoogteroeren aangebracht had. Dus op de foto hieronder zit het stabilo al op z'n plaats gelijmd maar ligt de romp los op de vleugel en is het kielvlak met twee spelden op de romp gezet. Zoals je kunt zien ben ik begonnen met het dichtmaken van de romp. Ik gebruik hiervoor 3mm balsa met de nerf dwars op de romp. Dit zorgt voor een torsiestijve romp.
    IMG_7405.JPG
    En dan kun je al een goed idee krijgen van hoe de Devastator er uit gaat zien. Blijft nog een achterpootje en een motorkap. Het hoofdonderstel hoef ik pas te monteren als de kist bekleed is.
     
    flymax vindt dit leuk.
  13. stunthenk

    stunthenk

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Amersfoort
    Vandaag nog wat details toegevoegd. Het leek me dat het veiligheidskabeltje maar het beste in tweeën uitgevoerd kon worden, en dan met een connector aan elkaar worden verbonden. Ik zag het niet zitten om de lus in de kabel om de motor te moeten wurmen bij het monteren van de motor.
    IMG_7407.JPG
    Bij een glowmotor is dat veel gemakkelijker, dan leg je de lus gewoon om de cilinder, maar zo'n elektrisch geval is 'glibberiger'! Daarna het achterpootje uit 1,5 mm staaldraad gebogen, aan een triplex plaatje 'genaaid' met ijzerdraad, de laatste stukjes balsa op en onder de romp gelijmd, en een neusje gemaakt. Nog even de romp met de schuurklos afgerond, en de Devastator is klaar om bekleed te worden!
    IMG_7408.JPG
     
    classicracer en jef vinden dit leuk.
  14. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Klaar voor Herentals op 7 en 8 juli? Tegen dit tempo wel! :)

    Groet,

    Jo
     
  15. stunthenk

    stunthenk

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Amersfoort
    Even een bericht van de 'snij- en plaktafel'. De Devastator krijgt de kleuren van VT 6 op de USS Entreprise in 1939/40. Ik had voor de staart liever een iets donkerder kleur blauw gehad, maar ik had dit lichtblauwe materiaal nog op voorraad. Het is een soort tex, maar het merk weet ik niet meer. Het zilver is Oracover.
    IMG_7409.JPG
    Nu de vleugel!
     
    classicracer vindt dit leuk.
  16. stunthenk

    stunthenk

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Amersfoort
    Gister nog de vleugel bekleed. Zilver onder, geel boven. Vandaag verder gewerkt aan het afbouwen van de Devastator. Scharnieren ingelijmd, hoorn aangeschroefd, onderstel gebogen en wielen gemonteerd, en toen was het grote moment daar: De vleugel kon aan de romp worden gelijmd.
    IMG_7412.JPG
    Als je de besturing gebruikt, gaat het veiligheidskabeltje heen en weer! Gelukkig blokkeert er niks. Verder motor en elektronica gemonteerd en het systeem gecontroleerd, en de motor loopt! Eerst de 'verkeerde' kant op, natuurlijk, maar met twee stekkertjes omwisselen kwam het goed. Ik heb een linksom lopende 9x5 elektro prop gebruikt, eens kijken hoe het model daarmee vliegt.
    IMG_7413.JPG
    Het is wel een kakelbont gebakje geworden! Karweitjes die nog overblijven zijn een vanghaak met bijbehorend mechanisme, en het verstelbaar vastzetten van de vleugelflaps. Ik ga ze om te beginnen neutraal zetten, en dan later maar eens kijken of het wat oplevert om ze naar beneden te zetten. Misschien asymmetrisch? Binnenflap wat meer naar onder om een rol naar rechts te geven? O, en natuurlijk nog vooroorlogse Amerikaanse kokardes op de vleugel.
     
    flymax en classicracer vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina