Heren,
In het het draadje: makkelijk-te-landen-helling-floater-gezocht ben ik op zoek geweest naar een makkelijk thermiekende en te landen (electro) zwever. Dat is uiteindelijk een door Peter Wick ontworpen plank geworden. Dirk Schipper is hiermee verder gegaan en heeft er een concreet ontwerp van gemaakt.
We hebben gekozen voor een plank van 1,5 m spanwijdte, opgebouwd uit schuim, bekleed met tape of ander bescherm materiaal. Dirk kan met zijn CNC machine hiervoor schuimkernen snijden. Dat gaat hij voor mij doen, maar als anderen ook belangstelling hebben dan kan hij meer setjes maken.
Zo ziet de plank er uit:
Er zitten (voor de landing) 4 kleppen in de vleugel
De totale kist is geschat op 700 gram, daar moet de motor en accu nog bij. We gaan uit van 1 kg eindgewicht.
Prijzen (ex. verzendkosten):
Het geheel moet licht gehouden worden. Wie weet hier een goede aandrijf-combinatie voor? Hij hoeft niet recht omhoog te kunnen. Het is de bedoeling dat het primair een thermiek kist is, met een motor om terug te komen uit het dal. Meer niet.
Nog meer technische gegevens:
Nog een paar plaatjes.
De vragen:
In het het draadje: makkelijk-te-landen-helling-floater-gezocht ben ik op zoek geweest naar een makkelijk thermiekende en te landen (electro) zwever. Dat is uiteindelijk een door Peter Wick ontworpen plank geworden. Dirk Schipper is hiermee verder gegaan en heeft er een concreet ontwerp van gemaakt.
We hebben gekozen voor een plank van 1,5 m spanwijdte, opgebouwd uit schuim, bekleed met tape of ander bescherm materiaal. Dirk kan met zijn CNC machine hiervoor schuimkernen snijden. Dat gaat hij voor mij doen, maar als anderen ook belangstelling hebben dan kan hij meer setjes maken.
Zo ziet de plank er uit:
De totale kist is geschat op 700 gram, daar moet de motor en accu nog bij. We gaan uit van 1 kg eindgewicht.
Prijzen (ex. verzendkosten):
- vleugel : € 10,-
- kielvlak : € 2,50
- rompje : € 5,-
Het geheel moet licht gehouden worden. Wie weet hier een goede aandrijf-combinatie voor? Hij hoeft niet recht omhoog te kunnen. Het is de bedoeling dat het primair een thermiek kist is, met een motor om terug te komen uit het dal. Meer niet.
Nog meer technische gegevens:
Code:
. stall | cruise | high speed
snelheid m/s : 10,6 | 13,9 | 28
daalsnelheid m/s : 0,6 | 0,89 | 4,4
Glijhoek grd : 3,3 | 3,7 | 8,8
Glijgetal : 17,4 | 15,6 | 6,4
Cl : 0,71 | 0,41 | 0,01
Invalshoek vleugel grd : 8,9 | 4,8 | 0,5 *
Roerstand grd : -2,9 | -1,2 | +0,7 **
(*) Als de vleugel met deze hoek op de hartlijn van de romp is geplaatst
(voor cruise-snelheid) ligt de romp het meest optimaal in de luchtstroom
(minste weerstand)
(**) '-' = up, '+' = down
De waarden zijn voor stationaire vlucht, om te sturen heb je 2 à 3 maal zo
grote uitslagen nodig (nog steeds klein dus!)
Nog een paar plaatjes.
De vragen:
- wie weet een optimale aandrijf cominatie (prop/spinner/regelaar/motor/lipo)?
- wie is geïnteresseerd in een cnc-gesneden set schuimkernen? De eerste serie wordt maximaal 20 kisten, anders is Dirk hele avonden aan het snijden, en hij heeft nog meer te doen. Mocht er meer belangstelling zijn dan kan er misschien een tweede serie worden gedaan. Vooralsnog stopt de inschrijving na nummer 20.
- Wubbe (vleugel + kielvlak + romp)
- Hans N. (vleugel + romp), DW-01
- janhein (vleugel + kielvlak + romp)
- Rick R (vleugel + kielvlak + romp), Grestante
- TC01 (vleugel + kielvlak + romp)
- Jacob Bos (vleugel + kielvlak + romp), Tabula
- MaartenX (vleugel + kielvlak + romp), iPlank
- vw4style (vleugel + kielvlak + romp)
- Terence (vleugel + kielvlak + romp)
- GdeGroot (vleugel + kielvlak + romp), PD-UP
- Archivaris
- PH_SSV (Sander)
- Willem P, Rabat
- TomB (vleugel + kielvlak + romp)
- PapaHotel (vleugels)
- AlbertMobiel (vleugel + kielvlak + romp)
- dutchspider9 (vleugel + kielvlak + romp), TCumulus
- evbragt (vleugel + kielvlak + romp), Facile
- hmeijdam (vleugel + kielvlak + romp), Opbergplank
- houtjesplakker (vleugel + kielvlak + romp)
Laatst bewerkt door een moderator: