Project verslag: Vacuüm vormen van een Airwolf fuselage

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Satoer, 14 mrt 2004.

  1. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.022
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    Joost .

    de truk is heel erg zorgvuldig schuren en goed lakken.. met 3 a 4 lagen lag er over zie goed glad zijn zie je de balsa structuur niet meer.

    groet,

    vinze
    btw. ik ga eerst voor de lost foam manier voor de tucano kap.
     
  2. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    ...plamuren ;)

    Was laatst bij Jepe thuis, en die had een heus autotje uit hout gesneden om te vormen. Hij was toen nog niet zo ver.
     
  3. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.022
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    eerst plamuren inderdaad en daarna lakken. lak word harder als plamuur.
     
  4. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    hebben jullie er al eens aan gedacht om de mal ook wat op te warmen ?
    Of deden jullie dat al.
    Hierdoor koelt de plaat minder snel af als ze de mal raakt en heeft ze wat meer tijd om de vorm van de mal aan te nemen.
     
  5. OvdP

    OvdP

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Amersfoort
    Leuk dat ik dit draadje tegenkwam. Ik ben hier namelijk ook mee bezig.
    In principe doe ik het zelfd als de mensen hier. Alleen voor het opwarmen gebruik ik 2 halogeen 500W lampen. De plastic plaat heb ik tussen twee platen geschroeft welke als een soort deur (klep) via een piano schanier op de vacuum doos geschroeft zit. Sluit goed. Als de stofzuiger aan staat krijg je amper de klep (met plastic) los. Om extra warmte uit de lampen te halen gebruik ik een aluminium plaat welke ik als hitte scherm achter het plastic zet, terwijl de klep openstaat om te verwarmen. Stofzuiger aan klep naar beneden lampen uit. Geen plooien. Alleen de hoek met horizontaal vanuit de vacuum doos is nog niet optimaal. Ik ga nu mijn mal 2mm ophogen d.m.v. latjes, zodat ook onder de mal vacuum ontstaat. Hopelijk krijg ik hierdoor een scherpe hoek. Ik zal binnenkort foto's van mijn opstelling posten.
    Ik hebt dit principe gevonden op de volgende link:
    http://users.pandora.be/dirk.keyaerts2/_sgt/m1m1s1_1.htm

    m.vr.gr.
    Olaf van der Plaats
    www.aeroplaza.nl
     
  6. Jeppie

    Jeppie

    Lid geworden:
    6 jan 2003
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Amsterdam
    Ziet er OK uit.

    Welke plastic-soort gebruik je en waar haal je de platen vandaan?
     
  7. Cornholio

    Cornholio

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Mechelen, België
    Hmm, dit draadje had ik nog niet eerder gevonden... die jongen (excuseer: moderator nu) blijft me verbazen 8O

    Is enorm interessant, maarre... is het projectje intussen stilgevallen?
    Is de airwolf gelukt?

    Hier is mijn bescheiden ideetje: ipv een "volle" mal te gebruiken voor een ingewikkelde body als de airwolf zou ik een holle gebruiken en daar (kleine!) gaatjes in boren, zodoende gaat de body zelf echt vacium gezogen worden...
     
  8. Steven D

    Steven D Guest

    Hoi,

    Uit professionele ervaring met diepdruktoestellen (ik maak opbeetplaten, bleeklepels voor belaching etc.) kan ik je zeggen dat je om plooisen te vermijden het belangrijk is dat je 1: de plaat EGAAL verwarmt, en dan vooral rondom waar het warmteverlies het grootst is (niet overdrijven) en 2: niet TE HEET maken. En beetje doorbuigen is meer dan voldoende elastisch.
    Het is de bedoeling dat de thermoplastische plaat uitrekt waar nodig, als je door oververhitting de plaat reeds te groot hebt gemaakt (zie foto's 1e pagina) kom je zonder fout met vouwen te zitten.
    Dat komt natuurlijk door overschot, je hebt het materiaal reeds te ver uitgerokken bij verhitting.

    Hier werken wij tevens met een elektrische lamp (speciaal kwartstype) en 'persen' we met perslucht ipv vacuum te zuigen. Maar dat komt op hetzelfde neer.

    Dus om vouwen te vermijden, zoeken naar een ideaal gemiddelde tussen elasticiteit en vormvastheid.

    Oververhitting->overextensie->vouwen.

    Niet verder zoeken.

    Mooi project!
     
  9. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Haha, grappig dat m'n draadje weer wordt gereanimeerd :D

    @Cornholio: Beetje wel, ik heb nog geen tijd gevonden een nieuwe canopy te ontwerpen.

    @Steven: Ik denk dat je gelijk hebt, maar ik heb het ook geprobeerd met verschillende maten van verhitting. Als ik het niet goed verhit (plaat buigt 5CM door ipv 10CM) dan komt er alleen maar een deuk in tijdens het vormen :(

    Ik ben net als JePe erg nieuwschierig wat jullie (succesvol) voor matterialen gebruiken en waar je dit kunt kopen.
     
  10. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    zozo, allemaal mensen crea bea bezig :D:D echt wel cool, zelf je body;s maken..

    ik heb daarover wel een vragaje (kon het op het forum niet vinden)
    Ik heb pas een Dragonfly gekocht, en ben aan het leren hoveren (gaat al redelijk).
    Nu ben ik al HEEL lang HEEL gek van airwolf, en wil graag een body daarvan.

    In het boekje van mijn dragonfly heli staat dat je de heli 60 gram kunt verzwaren met de motor die er nu op zit.

    Is dit genoeg om een airwof body (zonder retractable wheels, maar met vaste??) op te zetten?

    Zo ja, waar kan ik deze halen? Ik heb het dus over de micro heli DragonFly (grootte ong 51 cm).

    Ik heb in engeland wel een winkeltje gevonden online, maar daar kost een kap 68 pond, en dat vind ik toch wel heel erg duur.....
     
  11. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Heb je al eens gekeken bij www.jmdmodels.com ?
    die body's wegen ongeveer 30 gr.
    Hier heb je een airwolfbody voor 32 $, je moet wel rekening houden met eventuele douanekosten.
    Ik heb er ook een body (huges 500e) besteld. (heeft wel twee maand geduurd voor ik hem had + 22€ douanekosten, totaal 52 €)
     
  12. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Nah, kijk, ook dat vindik nog wel HEEL duur voor een stukkie plastic :?

    Is er iemand die goedkopere weet te vinden? (of er nog 1 heeft liggen?)

    retractables kunnen niet op mijn helitje, want mijn dragonfly heeft maar 4 kanalen ;)
     
  13. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Ik denk dat Herman (tadango) wel een printje kan maken dat je op kanaal 3 zet (throttle). Als je throttle boven een bepaalde waarde komt trekken de wielen automatisch (vertraagt) in.
     
  14. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Dat zou natuurlijk super vet zijn!!! :D:D

    Maar dan nog, de goedkoopste body van airwolf die ik gevonden heb (nederlandse winkel), met retractables is 80 euro.... vind ik toch veel te veel geld voor een heli die me 140 euro heeft gekost met 3 accu's en 2 laders :? :?
     
  15. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    He satoer, die romp die jij hebt (en zelf aan het namaken bent) kan die ook op mijn heli? zo ja kan ik er niet 1 van jou kopen als je ze goed hebt gekregen? Dan heb ik alleen nog van die wieltjes nodig die jij er op had zitten (op de foto zag ik die: niet retractable)

    Hoe bevestig je zon body trouwens op een helitje? nu hebik maar 1 staafje waar aan elke kant 1 rubbertje overheen gaat, en zo de canopy vast houd...
     
  16. arzeg

    arzeg

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    67
    Locatie:
    loenen (gld)
    Heren,

    Ik heb mezelf ook een vacuum bak gemaakt en heb problemen met de mallen.
    Als materiaal gebruik ik voor de mallen hout dit wordt dan glad geplamuurd en afgelakt.
    Echter wanneer ik de warme plaat vivak over de mal trek dan blijft het plakken en lat de lak (plamuur) ook los.
    Hoe kan ik dit oplossen of ben ik verplicht een mal van gips te gebruiken.
    Moet ik anders de mallen van een wax(was) laag, waar kan ik deze dan het beste van daan halen (welk merk wax/was)

    Alvast bedankt voor jullie reactie
     
  17. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Thuis
    Het beste kan je dan naar een polyesterbedrijf in de buurt gaan, en daar vragen of je wat lossingswas kan kopen.
    dan weet je zeker dat je goed spul hebt, (maar ik zou geen PVA gebruiken).

    Maar waarom proberen jullie geen negative mal te maken van de Canopy, en dan maak je hem van een paar laagjes glasmat en epoxyhars
     
  18. Pjoeter

    Pjoeter Guest

    Dat spul schijnt zwaarder te zijn.
     
  19. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Is veel lastiger te maken dan dat je in 1 keer er een stuk policarbonaat over zuigt. flop-klaar. Daarnaast is een glasfiber kap veel breekbaarder (geeft minder mee) dan een polycarbonaat kapje.
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dit herken ik. Ik heb over het glad afgewerkte geheel een laag G4 aangebracht. Dat bleef zitten! Mijn favoriete werkwijze is met de PET-fles en de verfstripper. Geen lossingsmiddelen gebruikt. Het kostte wat moeite, maar dan heb je ook wel wat....
     

Deel Deze Pagina