Project verslag: Vacuüm vormen van een Airwolf fuselage

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Satoer, 14 mrt 2004.

  1. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Hallo,

    Ik heb zelf al geruime tijd een eigengebouwde vacuumpers in gebruik, met goede resultaten. Het verkleven van de vivak/pet met de mal kan duiden op te hoge temperaturen of een -te- plastische laklaag bij deze warmte.

    Een aardige truc is het met een kwast bestrijken van de mal met talkpoeder...werkt echt!

    Hans
     
  2. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Zit er dan geen talkpoeder in je project vastgesmolten?
     
  3. TGXnut

    TGXnut

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    405
    Locatie:
    IJsselstein
    Als er genoeg intresse is kan ik de romp wel maken op een professionele manier. Dit kan tot zo'n 4 mm dik.
     
  4. bartnop

    bartnop Guest

  5. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    :cry:
     
  6. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Laatst bij Hobby-land zitten experimenteren met het trekken van moeilijke kappen. Bij deze kappen hadden we ook heel veel last van vouwen die omhoog kropen. Dit hebben we opgelost door aan de onderzijde van de mal enkele luchtkanalen te maken terhoogte van de vouwen. Ook hebben we op de onderplaat een dichte plaat gelegd zodat alleen direct rond de mal met heel veel kracht het materiaal werd aangezogen. De meeste grote vouwen waren toen weg, door tijdens het aanzuigen van het materiaal ook nog eens met een zachte doek een beetje te helpen met aandrukken gaat het vrijwel altijd goed.
     
  7. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Bij een professionele machine wordt de plaat gespannen boven de vacuumplaat, waarop het model staat. Dan wordt de plaat verhit, en als de juiste temperatuur is bereikt, wordt de mal van onderaf omhoog gedrukt, terwijl de vacuum machine vanaf onder zuigt....

    Het geheel van vacuumplaat, mal, en polycarbonaat plaat staat in een grotere ruimte welke in zijn geheel verhit wordt (zeg maar een oven) Dus ook de mal is warm als deze vanaf onderen tegen de verwarmde plaat wordt gedrukt....
     
  8. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Kreeg gisteren email dat deze winkel is gestopt. Iemand een ander adresje om Vivak platen te kopen?
     
  9. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Stuur dit bedrijf eens een mailtje Joost: http://www.colltec.nl/
    Die verkopen ook vivak platen. (en vele andere kunstoffen)
     
  10. M-artijn

    M-artijn

    Lid geworden:
    15 okt 2004
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Someren
    Satoer

    als je nou de gipse mal van je heli zoals er meer zeggen op een stok maakt en dat dan op een manier omhoog laat bewegen dan komt die vouw er niet in want dat had ik ook gezien bij beste idee van nederland of zo iets die hadden de plaat waar het produkt van gemaakt werd (was al verwarmd) en daar werd dan eerst iets in omhoog geduwd en dan pas vacuüm (of zo iets) gezogen daardoor werd het mooi rond


    gr.martijn
     
  11. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    En... is er toevallig al iemand welke een rompje kan maken voor een Dragonfly #4??? (voor een schappelijke prijs natuurlijk ;) )

    Ik begin het heli vliegen al te leren ;)
    Heb een rompje liggen, (heel dun plastic) van een soort apache... is wel leuk... maar toch ;)
     
  12. GJW

    GJW Guest

    Hey,

    Ik moet dit draadje toch maar weer ff omhoog schoppen :)
    Ik ben zelf bezig een kap te maken voor mijn FG MT (multiplex).. Hierbij wou ik de uiteindelijke kap dus maken van lexan, of PET-G helder materiaal.
    Ik heb nu de keus om het bij Perdo Plastics in Rotterdam te laten doen (met de echte vacuum-vorm machines ( kost me 95,-) of zelf doen.

    Ik heb deze hele topic nu doorgelezen, en ik denk dat ik ook maar zo'n vacuumvorm bak moet gaan maken, en dan ook eerst maar zelf proberen (maar dan uit 1 geheel)
    Dit is de kap waar het om gaat (donkervoort concept)
    [​IMG]

    Via Perdo plastics is mij geadviseerd om in de hoeken om de 2 cm een gaatje te boren van 1mm, en op gladde vlakken, 1 gat per 10 vierkante cm. Dit kan ik dus ook gaan gebruiken als ik het zelf ga doen, i.p.v dat ik het door hen laat doen.
    Ik zit alleen met het probleem dat dit zo'n grote kap is :? (grof gezegd 800 lang*500 breed (achterkant) De plaat, lexan of PET-G, kan ik dus het best kopen met een afmeting vam ongeveer 1000*700*1 mm..
    Maar dan komt het.. Hoe kan ik een plaat van deze afmetingen het best handmatig verwarmen? 8O
     
  13. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Wow. ik hoop dat dat gaat lukken. Ik zou een aantal zware bouwlampen naast elkaar zetten om het te verwarmen. Bedenk goed of je het die 95€ niet waard vindt. Je loopt nu het risico dat het niet lukt, en het geld kwijt bent wat je hebt geinvesteerd om het zelf te doen.

    Als je van plan bent de kappen te gaan verkopen (dus meer dan 1 kap maken) is het misschien interessant.
     
  14. GJW

    GJW Guest

    Een bouwlamp is ook niet gratis 8O Dat wordt een beetje te gek ben ik bang, en ik legde het net voor aan mn moeder, en die stemt ook niet echt in m.b.t. de stroomrekening.
    Het lijkt me echt veel leuker om het zelf te proberen, dus weet je zo nog een andere optie?
    Trouwens.. Via deze topic heeft die man het gedaan met een badkamerverwarming.. Dat moet toch wel willen met 1 zo'n lamp?

    Waarschijnlijk komen er wel meerdere kappen, maar dat is nog niet 100% zeker.
     
  15. neoblader

    neoblader Guest

    bouwlampen heb je al onder de 10 euro bij de plaatselijke bouwmarkten. zit gelijk een 500W halogeen lichtbron bij.
    neem je er 2 zit je op 1 KW.
    weet niet hoelang je moet verwarmen maar 1 uur die lampen aan kost minder dan 15 cent.
    kosten is dus denk ik niet het probleem.

    M.V.G.
    Tjeerd
     
  16. GJW

    GJW Guest

    Interesting! Thanx :thumbsup: Nu hebben mn ouders niks meer te zeggen :D
     
  17. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Met de lampen zit je al op de 20€ + nog eens een plaat MDF + frame om het plastic in te plaatsen + diverse plaatjes plastic om te vervormen... je zit al snel op de 60 - 70€
     
  18. GJW

    GJW Guest

    Hout kost mij niets, mn vader is machionaal houtbewerker, dus daar kan ik gratis aan komen.. Dan kost het mij dus alleen lampen (wat me nu dus heel erg meevalt! 8O ) + de plastics...
    Nu alleen nog een bedrijfje vinden die dat voor mij kan leveren in die maat (voor veel bedrijven is de maat die ik nodig heb al snel te breed, en dus vallen er heel wat af)
    Het is dus in elk geval goedkoper dan laten maken! De lampen haal ik er dus wel weer uit door meerder te gaan maken :)
    Thanx mannen [​IMG]

    Het materiaal wordt waarschijnlijk Vikunyl folie van 1 mm
     
  19. Gerjan

    Gerjan Guest

    Vergeet niet dat een bouwlamp van 500 watt niet alleen warmte uitstraald maar ook licht
    Om een plaat van 20 bij 35 cm te verwarmen heb je 2x500 nodig

    Hier verhaal over het maken van 1;18 kappen
    http://www.mariosrcmodels.com/forum/viewtopic.php?t=149
    Ik heb ook een frame gemaakt zie foto's dat topic
    Maar ik haakte af toen ik de prijzen onderkte van het plastic ( pet-G Polycarbonaat)
    Zoek maar eens op hoeveel het kost per m^2 schrok ik wel van

    En voor het verwarmen van een plaat van 100 bij 70 heb je of een berg bouwlampen nodig of ongeveer 2 a 3 teras/badkamer verwarmers nodig

    daarbij komt nog dat een kap trekken niet de eerste keer goed gaat maar meestal na een paar keer wanneer er wat gevoel voor is

    En je hebt een fikse stofzuiger nodig :wink:



    Groeten Gerjan
     
  20. GJW

    GJW Guest

    Ik was idd van plan om niet direct met de grote kap te gaan beginnen, maar eerst kleine teststukjes, in allerlei rare vormen en maten...
    De prijs van PET-G heb ik nog nergens kunnen vinden, maar daar krijg ik morgen al het goed is alsnog een mailtje over..
    Ik heb alleen in een andere topic van dit forum gehoord dat dat ook wit kan worden als je het te warm maakt, en dat het veel beter gaat met Vikunyl folie van 0,75 mm. Dat is zoals ik begrepen heb 16,- per vierkante meter, dus dat valt nog wel te doen.

    Het licht is idd nog wel een punt om bij stil te staan.. 1 bouwlamp alleen al straalt volgensmij al heel wat fel licht af 8O

    De constructie die ik tot nu toe in gedachten heb, is deze... Hierbij zit dus de ''verwarmings kamer (kon zo snel niet op een andere naam komen :lol: ) waar de plaat Vikunyl in opgewarmd wordt.. En doordat het een dichte kamer is, is de warmteverlies gering, waardoor het ook met minder bouwlampen af kan... Overigens kan ik als glas ook dof glas gebruiken o.i.d zodat het wat minder fel is :idea:
    Zie hier mijn ontzettend mooie paint creatie :banana: haha :p
    [​IMG]

    Met de afmetingen van 100x80 is de kap die ik ga maken geen probleem 8)

    Het hout is alleen niet gratis, ik was een beetje té enthousiast :? Afmetingen van dit formaat kan mn pa niet meer tot afvalhout rekenen, en dus moet ik er wel een paar euro's voor neerleggen. (maar toch niet zoveel als uit de winkel!)

    De kosten gaan dus waarschijnlijk wel wat boven de 95,- uit steigen, maar ik heb de lol er wel weer aan om het zelf te maken... En bij een eventuele verkoop van de kappen vallen de gemaakte kosten wel (deels) weer terug te verdienen
     

Deel Deze Pagina