Propeller richting

Discussie in 'Beginners' gestart door C3ntijn, 24 mrt 2017.

  1. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Even snel een vraagje. Welke kant moet mijn motor opdraaien om vooruit te gaan. Heb even een filmpje gemaakt in slomo. Ik dacht ook nog dat ik misschien een andere propeller moet gebruiken (heb ik hier liggen).


    Groetjes
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Wat is dat nu voor een vraag? De prop moet zo draaien dat de lucht in de tegenovergestelde richting wordt weggeblazen. ;) ;)
    De prop moet je zo op de motor monteren dat de "bolle kant" in de vliegrichting zit. Meestal moet hij die kant op draaien dat de rechte kant de voorkant is en de ronde kant de achterkant. Als het model in het filmpje naar de camera toe moet vliegen lijkt het mij dat de prop de juiste kant op draait.
    Veruit de meeste propellers die in de modelbouw worden gebruikt draaien tegen de klok in als je er van de voorkant tegen aan kijkt. Zou je vanuit de "cockpit" kijken dan draait hij met de wijzers van de klok mee.
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Bij een E-zwever wordt bijna altijd een klappropeller gebruikt. Tijdens het zweven klapt de propeller tegen de romp. Zo heb je geen last van de luchtweerstand. Een starre propeller zorgt voor een enorme vermindering van de zweefprestaties.
     
    C3ntijn vindt dit leuk.
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    1. Een propellor heet ook wel een (lucht)schroef, en die benaming is niet uit de lucht komen vallen. Hoe loopt de schuinte/spiraal van een schroef? Draai eens een schroefje in een moer, in hout, of tussen je vingers geklemd.
    2. Steek je vlakke hand uit rijdende auto (voorzichtig met lantaarnpalen en ander verkeer ;)) en kantel je hand vanuit de pols omhoog en omlaag. Wat fwgebeurt er dan met je hand/arm?
    3. Accu loskoppelen. Monteer de propellor zoals Ernst beschreef. Accu aansluiten. Toestel tegenhouden en beetje gas geven. Beweegt het toestel naar voren dan niets meer doen. Wil toestel naar achteren dan accu voor veiligheid loskoppelen. Vervolgens draairichting van motor omkeren door twee van de drie motordraden te verwisselen (maakt niet uit welke van de twee. NOOIT polariteit van accu omdraaien, kost je je regelaar (geldt voor meeste elektronica).
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2017
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Letters op de prop moeten aan de voorkant zitten.
    Halfgas.
    De lucht moet richting de staart gaan. Zo niet, draairichting motor omdraaien
     
    C3ntijn vindt dit leuk.
  6. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Dus als ik het goed begrijp draait hij de goede kant op? Als ik trouwens een beetje van het gas openzet voel ik wel de drang dat hij naar voor wil.

    Groetjes
     
  7. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Bedankt voor de duidelijke uitleg!
     

Deel Deze Pagina