Propeller speed 700

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Robin Janse, 18 dec 2002.

  1. Robin Janse

    Robin Janse

    Lid geworden:
    11 sep 2002
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Hoensbroek, Zuid-Limburg
    Kan iemand mij zeggen wat de beste propeller is voor de volgende combinatie:
    een selection hotliner van simprop met een spanwijdte van 190 cm, met een speed 700 en 10 cellen.
    Ik heb nu een 10 x 6 klapprop van aeronaut, maar het starten is heel kritisch :( ( lees het werpen uit de hand) omdat het te lang duurt tot hij voldoende snelheid opbouwd.
    Als het model eenmaal vliegt gaat het enigsins.
    Dus voordat ik een hele partij props ga aanschaven of het risico loop dat hij bij de start uit de lucht valt :cry: vanwege een verkeerde keuze propeller wilde ik vragen of iemand mij hierin kan helpen cq adviseren. :?
     
  2. Joriszzzz

    Joriszzzz Guest

    Beste Robin,

    Ik heb jaren met het broertje van de selection gevlogen de Diamond. Als eerste motorisering begon ik ook met een speed 700, en ik geloof met een 10 x 6. Ook mij Diamond ging toen niet super en erg aarzelend.
    Ik denk dat het vliegbeeld wat jouw Selection vertoond niet komt door een verkeerde prop, maar meer door te weinig power. De speed 700 is een prima motor maar heeel erg zwaar en niet erg rendabel.
    Ik heb na mijn slechte ervaringen met de 700 een Ultra 1600-4 met 12 cellen gekocht en er een 11,5 x 6,5 prop opgezet. Dit ging stukken beter en hij ging lekker stijl omhoog. Je merkt dat als je meer power in je vliegtuig legt hij stukken beter en stabieler vliegt, en ook veel makkelijker start. Zoals een echte hotliner betaamt. Dit geld in ieder geval voor de Diamond, en ik denk ook voor de Selection aangezien ze uit hetzelfde jaar komen en erg veel op elkaar lijken. Mijn advies is dus de speed 700 te laten varen en er een krachtigere aandrijving in te leggen, bijv. een borsteloze met 10 cellen.
    Helaas is mijn Diamond gecrashed afgelopen zomer, maar ik heb er vele jaren plezier van gehad, het was een geweldige kist die perfect strak te vliegen was met voldoende power.
    Succes ermee !!!

    Joris
     
  3. Robin Janse

    Robin Janse

    Lid geworden:
    11 sep 2002
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Hoensbroek, Zuid-Limburg
    @ Joris

    Dank je voor je reactie, ik denk dat je gelijk heb dat je met een andere prop niet veel meer kunt en dat het verstandiger is om te gaan kijken naar een sterkere motor.
    Een borsteloze motor betekent ook een andere regelaar en de set die ik nu gebruik is nog niet zo oud, dus ik denk dat ik ga zoeken naar een motor die lichter is met een beter renderment voor een 10 cellen accu.
     
  4. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Welke speed 700 heb je?
    De speed 700 9.6v (turbo?) is niks. Slecht rendement.
    De speed 700 9.6V BB is een prima motor. Hele andere motor door andere wikkelingen (kogelagers maken niets uit).
    9.5 x 5 is een aardige prop voor op sp700, maar 10x6 moet toch ook kunnen.

    Voor upgrade werkt de mega 30/3 borstelloos met een 9x5 (of 10x6) wel aardig.
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    misschien is de axi buitenloper een goed bruschless alternatief, ik heb er zelf ook een, waren niet duur (180 euro met controller) en de prestaties liggen tussen een goede borstelmotor en een dure brushless (hacker etc)
     
  6. Robin Janse

    Robin Janse

    Lid geworden:
    11 sep 2002
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Hoensbroek, Zuid-Limburg
    @ Harold
    De speed 700 die ik heb is de 700 turbo, dus niet de "BB" uitvoering. :cry:
    Ik ben aan mij aan het afvragen of een vertraging nog enige verbetering kan geven zodat ik een grotere prop kan gebruiken of een complete nieuwe speed 700 BB met vertraging ( als een set) van graupner aan te schaffen.
    Wie heeft hier ervaring mee ? 8O

    @gerard_nl
    Je heb volkomen gelijk om te kijken naar de brushless maar door de feestdagen is mijn budget wat geslonken en ben ik opzoek naar een wat goedkoper alternatief, temeer omdat ik ook niet zo vaak met die hotlinner vlieg.
     
  7. Beste,

    heb slechte ervaringen met de Speed 700 S Turbo 9,6 Volts.
    Het betreft hier een versie die korter is dan de gewone Speed 700.
    Regelmatig doe ik proeven met motoren.
    Enige tijd geleden deed ik de proef op de som :

    Schroef Master Air Screw 10 x 5, accupakket 8 x 1700 mAH.
    (opgelet de proef had plaats op 3/9/2001 en dan gebruikte ik dan nog zo'n pakketten.)
    Motor Speed 700 9.6 V BB Turbo nr 3307: 19 Ampère.
    Motor Speed 700 S Turbo nr 6371 : 33 Ampères !!

    Akkoord met allen die U aanraden een kwaliteitsmotor aan te kopen.
    In 1986 kocht ik een Keller 40/10 die 6500 Bef kostte, omgerekend zo'n 160 euros.
    Momenteel zit deze motor in de tandriemvertraging van Graupner ik geloof 2:1 in mijn Messerschmitt BF 109.
    Deze motor draait nog steeds met de originele kooltjes en heeft nog steeds dezelfde kracht of vroeger.


    Tot mijn volle tevredenheid zit er een Speed 700 9.6 V BB Turbo in mijn Multiplex Akro-zwever die momenteel zo'n 20 jaar oud is.
    De gebruikte schroef is een 9 x 5 grijze klapschroef van Graupner.
    Deze combinatie werkt uitstekend, volgens mij een grotere klapschroef à la 10 x 6 kan deze motor niet aan en geeft slechte resultaten.

    aub, Patrick
     
  8. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    De sp700 9.6v turbo is moeilijk om goed te gebruiken. Je mag bij 10 cellen gewoon niet teveel stroom trekken met die motor.
    Boven 25A zakt rendement onder 60%. Bij 30A (10 cellen, 10x6) onder 50%.
    Vertraging veranderd daar niets aan. Sterker nog, je hebt dan grote kans dat je propsnelheid te laag word en de boel helemaal niet meer vliegt.
    De S700BB 9.6V #3307 heeft met 10x6 en 10 cellen ook 30A, maar wel 65% rendement.

    Volgens berekening met meer cellen wel bruikbaar. Bijvoorbeeld met 1:2, 14 cellen, 12x6, 30A, 65%
     
  9. Beste Robin,

    voordat je de speed 700 uit je zwever haalt kan je misschien eens een 9 x 5 schroef proberen.(ondertussen heb je de tijd info te vergaren wat je nu gaat doen, upgraden naar een kwaliteitsmotor, 2-de hands motor op de kop tikken, vertraging kopen..........)

    Zal niet zo spectaculair stijgen, maar stroomverbruik zal alleszins minder zijn, motor wordt niet zo belast waardoor minder warmteontwikkeling in de motor zelf , langere looptijd van de motor, hoger rendement.

    Heb dit zelf moeten ondervinden zoveel jaren terug.
    Had in den beginne toen ik de Keller 40/10 had op aanraden van een wedstrijdvlieger een 13 x 8 Rasa oranje schroef gemonteerd.
    Bij 10 cellen 1200 mAH mat ik zomaar eventjes 50 Ampères.
    Mijn IBA-zwever steeg op als een helikopter, vooral dan omdat ik in die tijd een relais gebruikte ipv een regelaar. (in 1986 had je trouwens nog geen betaalbare regelaars, iedereen gebruikte een relais of microswitch geplakt op een servo)
    Gevolg hiervan was een relais dat na enkele maanden kromme contacten vertoonde ten gevolge van warmteontwikkeling door hoge stroom.

    Zoals reeds gezegd gebruik ik een 9 x5 op mijn akrozwever met 10 cellen maar het is wel een BB-uitvoering.
    Een vliegcollega vliegt met een zwever spanwijdte 3 meter met 10 cellen en Ultra 1600-8 met een 9 x 5 en doet vluchten van minstens 25 '.

    Heb een Speed Gear 2,7:1 700 BB Turbo 9,6 V nr 1721 gemonteerd in mijn zelfbouw PT19.(deze vertraging is een inlinevertraging, dus tandwielenkast in verlengde van motorhuis, is wel bijna 12 cm lang !)
    Ligt momenteel op zolder, nog niet mee gevlogen, spanwijdte 130 cm, gewicht met 10 cellen 2,3 kg.
    Geen idee welke schroef er nu momenteel opstaat, even gaan kijken... een 13,5 x 8.
    Op het bijgeleverde documentatievelletje staat dat deze motor voor modellen à la ThermikSport van 8 à 10 cellen te gebruiken is (12 mag zeker ook) met een schroef CAM 1335.36.24, dit is dan een 14 x 10.
    Voor gewone vliegtuigen tot 12 cellen raden ze een nr 1316.34.20 aan en dit is een 13 x 8.
    Het spanningsbereik loopt van 8.4 tot 14,4 Volt, max. rendement 77%.
    Geen idee of je de vertraging apart kunt aanschaffen en monteren op je speed 700.

    Er zullen nog anderen meer uitleg kunnen geven over deze aandrijfeenheid.
    Wat mij opviel was het hoge gewicht, nl op het velletje staat 472 gram.
    Reden van het lage gewicht van de pt19 is de romp die enkel aan de bovenkant beplankt is, de rest is een stel onbeplankte balsa stokjes, ik geloof 5 x 5 mm gekleefd op spanten.(boven - en onderkant apart gebouwd en dan aan elkaar gekleeft.

    aub, Patrick
     
  10. Robin Janse

    Robin Janse

    Lid geworden:
    11 sep 2002
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Hoensbroek, Zuid-Limburg
    Allemaal nog bedankt voor jullie raad en advies :) .
    Ik ga in iedergeval maar een 9x5 prop proberen, dat is het makkelijkste en goedkoopste.
    Ik ben ook op ebay.de aan het kijken voor een 700 BB 9,6 die niet te duur is om eens te kijken wat het verschil is, of is met 10 cellen een 12 v beter?
    Nu zie ik daar op ebay ook veel ultra motoren van graupner, de 900,1300 en 3300 enz maar wat is nu een vervanger van bv een speed 700, moet ik dan een 1300 of een 3300 hebben?

    Voor dat ik het nog vergeet, allemaal nog de beste wensen voor 2003 :proost:

    Groetjes Robin
     
  11. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    De "volten" die grauper bij speed motoren opgeeft moet je vergeten. Komt van de marketing. Een speed 700 12v op 10 cellen werkt niet in deze toepassing.

    Een ultra 900 is mooi voor 8 cellen direct, of 10 met een vertraging.
    Een ultra 1300 is een mooie maat motor voor 10 cellen gebruik.
    1300-7 (#6357) met 9x5 en 10 cellen is dan best bruikbaar. Volgens een berekeningetje op http://custompaintjob.com/ezcalc/dma.asp

    Wat wordt precies aangeboden op ebay?
     
  12. Robin Janse

    Robin Janse

    Lid geworden:
    11 sep 2002
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Hoensbroek, Zuid-Limburg
    @ Harold

    Op ebay bieden ze een ultra 1300-6 en een 3300-6 aan.
    Wat is hiervoor dan de ideale spanning en prop ?
     
  13. Robin Janse

    Robin Janse

    Lid geworden:
    11 sep 2002
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Hoensbroek, Zuid-Limburg
    Robbe 420 / 8

    Heeft iemand mischien ervaring met een Robbe 420 / 8 motor ?
     
  14. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    3300-6 is een wat grote en zware motor voor deze toepassing.

    1300-6
    Volgens http://custompaintjob.com/ezcalc/dma.asp zit je met een 9x5 aan 44A met 10 cellen. Lekker veel vermogen.

    420-8 ken ik van een vliegmaat. Vermogen vergelijkbaar met een sp700 BB 9.6V. Doet het leuk met 10x6 en 10 cellen. Niet fantastisch rendement voor zo'n motor, maar wel lekker licht.
     
  15. Robin Janse

    Robin Janse

    Lid geworden:
    11 sep 2002
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Hoensbroek, Zuid-Limburg
    @ Harold

    Met die robbe 420/8 win ik dus niet zo veel,
    die 1300-6 klingt wel veel belovend alleen mijn regelaar is een slim 40, dus 44 ampere is weer te veel of een nieuwe regelaar.


    Ik het vandaag het boek " Antrieb nach maB" bestelt bij Neckar-Verlag, om mij wat te gaan verdiepen in de elctro aandrijving.
    In dit boek wordt de theorie en pratijk van alle componeten van een elctro aandrijving beschreven, welke aandrijving voor welke toepassing en tips om je huidige electro aandrijving te optimaliseren plus een lijst met electro motoren en hun specificatie / toepassingen
    Volgens de redaktie van "Electro Modell" moet dit het meest ideale boek zijn puur op het gebied van elctro-aandrijving, dus ik laat mij verrassen.
     
  16. Robin Janse

    Robin Janse

    Lid geworden:
    11 sep 2002
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Hoensbroek, Zuid-Limburg
    Nieuwe uitdaging speed 700

    Ik ben dit weekend in het bezit gekomen van een speedgear 2.7. :lol:
    Dat is een speed 700 BB, neodyn, 9,6 V met een inline vertraging.
    Nu twee vragen:

    - is dit in combinatie met een 14x10 prop op een hotliner te gebruiken.

    - zo niet hoe krijg ik dat tandwiel eraf (zit dit gelijmt of geperst een is hier een poelietrekker voor te krijgen ?) zodat ik hem als een direct-drive met een 9,5 x5 kan gebruiken.

    Ik gebruik nog steeds de 10 cellen / 2400mA accu
     
  17. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Is de Robbe Power 700/13T (nr. 4470) motor ook een alternatief?
     
  18. Robin Janse

    Robin Janse

    Lid geworden:
    11 sep 2002
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Hoensbroek, Zuid-Limburg
    Ik ben bang dat ik niet hellemaal begrijp wat je bedoeld.
     
  19. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
  20. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    @ Robin, het is maar een forum; niet bang worden :wink: . Ik bedoel dat er in deze draad een aantal sp700 motoren de revu zijn gepasseerd en dat de genoemde motor niet in dat vergelijk is meegenomen (of is ie dat wel omdat alle sp700 een pot nat is?). In een ander draadje kreeg ik het advies om deze motor (standaard in bouwdoos) alleen te vervangen als de opvolger een borstelloze zou worden waaruit ik konkludeer dat deze dus nog niet zo slecht is. Wellicht is dit ook een mogelijke betaalbare (EUR 20,00) kandidaat (deze moet bij mij ook direct een 10x6 aandrijven).

    Ik wil eigenlijk dus ook wel weten of deze motor qua prestaties vergelijkbaar is met de Speed 700 9.6 V BB Turbo nr 3307.

    Maar je bent waarschijnlijk al verder op weg met je nieuwste aanwinst...
     

Deel Deze Pagina