propeller

Beste vliegers / medebouwers,
Op dit moment ben ik bezig met een werkend model van een V12 luchtgekoelde vliegtuig-
motor van ca. 300cc.
Al redelijk ver vroeg ik me af hoe je de propellerdiameter en spoed kan bepalen.
Het liefst maak ik de prop zelf maar heb hier geen ervaring mee.
Ik ben metaaltechnisch goed ingesteld maar geen modelvlieger, na het bouwen van 2 KJ66 turbines en div. andere zaken.
Deze motor wordt straks ook gebruikt als mechanisch object en wordt dus niet in een vliegtuig gebouwd.
De motor loopt dan op benzine en hoeft niet hard te werken.
Wie weet hoe je e.e.a. kan bepalen of heeft tips voor het maken van een prop.

Voor wie nieuwsgierig is kijk even op de site van Stoomgroep Holland onder
www.onderstoom.nl het forum en het kopje brandstofmotoren en V12.

mvg Rene

Wow, dat is gerust een mooi project!

om de propeller vooraf te bepalen moet je wel een beetje weten over welke vermogens (meestal pk, niet heel nauwkeurig maar voldoende) en toerentallen je het hebt.

op de site van Pé Reivers (dealer van MVVS motoren in Nederland) staat een erg goede en nauwkeurige spreadsheet voor het berekenen van propeller en vermogensafname combinaties. (staat ergens onder de het gedeelte propellers op de site http://www.mvvs.nl dacht ik)

succes met de bouw in ieder geval en keep us posted! want nogmaals, dit is een mooi project!

prop

Dank je Christiaan,
Voor je snelle bericht, ik ga kijken of ik hier iets mee kan.
Je hebt gelijk wat betreft de ontbrekende gegevens;
Op basis van aantekeningen en andere motorenbouwers wordt e.e.a. geschat op een PK of 12 met een toerental rond de 5000 max.

Als je hem toch niet "echt" gaat gebruiken, maakt het ook niet zoveel uit wat voor een prop je er op zet, ik zou dan vooral voor een pratische afmeting kiezen.

(als vliegtuigmotor is een luchtgekoelde V12 zowieso een onding omdat de achterste cilinders bijna altijd onvoldoende gekoeld kunnen worden, bij 1:1 vliegtuigen zijn "veel" cilinder lijn en V motoren daarom ook meestal watergekoeld)

aangezien dat het gebeuren niet hoeft te vliegen.
kan je voor de koeling een kanaal langs de zij kant maken die vooraan breed is en bij de laste cilinder smal is.
zo krijg je een lucht stroom die bij elke cilinder gelijk is.
deutz fahr heeft zo een 6 cilinder in lijn (diezel) die zo lucht gekoeld is.

@bert de eerst,

En zelfs bij die 5-6 en 10-12 cilinder KHD (Deutz) luchtgekoelde motoren sneuvelen de achterste cilinders het eerst (zeker bij de turbo versie's) ..... ik heb vroeger heel wat van die 6 cilinder "912" en "913" blokken teruggebracht naar KHD in Köln voor revisie ... (veel meer dan de 3 en 4 cilinder blokken, waarvan er in het "veld" toch beduidend meer in gebruik zijn, en van de 5 cilinder blokken hadden we toen heel erg weinig "buiten" staan)

ik zeg ook niet dat het beter is!
ik wil er alleen mee zeggen dat het is wel mogelijk is.
zo dat de beste man niet opnieuw hoeft te beginnen.

Back