Propellervraagje

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Frits37, 14 mei 2018.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    In verband met de voorbereiding van de bouw van een Dornier Wal (RC Europe) loop ik tegen een vraag aan. In de handleiding wordt uitgegaan van een (eigenlijk twee) Turnigy Park450 890kV motor met een 9x7 3-blads prop. Toevallig heb ik nog twee Park450 1050kV motoren liggen. Op de HK website staan diverse berichten over de propmaat, en daar haal ik 9x5 of 8x6 2-blads als redelijk ideale maat uit. Dat is aanzienlijk kleiner dan de maat in de handleiding. HK geeft 9x6 2-blads aan voor de '890. Zou 8x6 toereikend zijn voor de 1050? (En 9x7x3 eigenlijk te zwaar?)
     
  2. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Hoi Frits,indien je nog geen motoren hebt gekocht zou je beter eens kijken naar iets zwaardere motoren omdat deze mogelijk net niet voldoende kracht hebben,zie verslagen oa van Raymond ,grtz Bel10:bye::bye:
     
  3. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    ;-)
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    De Park450 motor met een kv van 890 is een 250 Watt motor. De versie met een kv van 1050 is "slechts" een 175 Watt motor. Ik ben het met Bel10 eens dat die motoren waarschijnlijk te weinig vermogen hebben voor dit model. Mogelijk kan je er wel mee vliegen maar het zal op het randje zijn en als er eens een beetje meer wind staat kan je in de problemen komen.
     
  5. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ok, bedankt.

    Wat mij nog niet helder is: waarom betekent een hogere kv-waarde een lager vermogen? Ik zou denken: meer toeren per volt is juist meer vermogen. Waar zit mijn denkfout?
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.884
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een prop is efficient als ie groot is en langzaam draait.
    Omdat de KV hoog is moet je een kleinere prop draaien.
    Het vermogen (Watt) is waarschijnlijk gelijk maar de combinatie prop/motor is niet optimaal.
    Waarom de fabrikant voor de ene motor 250 Watt opgeeft en voor de andere 175 Watt is me niet helemaal duidelijk.
    Als ik hem doorreken dan kloppen denk ik de gegevens niet van Hobbyking.

    Wat wordt het gewicht van je model?
    De 1040 KV motor trekt met een 9x5 prop 800 gram op 3S lipo en trekt dan ongeveer 13A
    De 890KV trekt 800 gram met een 9x6 op 3S en trekt dan 12A

    Ik zou zeggen... gewoon proberen, het verschil is zo minimaal.
    Alleen als andere mensen in verslagen schrijven dat het vermogen van de voorgeschreven motor al te laag is zou ik een klap hoger in vermogen gaan zitten.
    Dan zou ik eens naar een motor gaan kijken die iets van 670 a 700kv draait en dan op 4S laten draaien.


    GJ
     
  7. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Als ik het goed begrepen heb, ben ik gebonden aan een maximale diameter van 28mm. Daarin is qua vermogen niet veel zwaarders te vinden ben ik bang.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Het vermogen wat een motor kan verwerken is afhankelijk van meerdere factoren. De afmetingen en de gebruikte materialen zijn daar belangrijke delen van. Dit bepaald onder andere hoeveel stroom er door de motor mag lopen zonder dat de motor daar schade van oploopt. De kv waarde heeft hier eigenlijk maar heel weinig mee te maken. Er zijn motoren met een kv waarde van bijvoorbeeld 500 die 10W kunnen verwerken maar ook die 1000W of zelfs 100000W kunnen verwerken. Alleen zal de eerste een klein motortje zijn en de tweede een aantal maten groter. De laatste moet je met een vrachtwagen vervoeren! ;)

    De twee motoren die jij hebt zijn van gelijke afmetingen maar de motor met de hogere kv waarde zal minder windingen hebben. De motor "wil" sneller draaien en daardoor zal bij gelijk blijvende belasting de stroom duidelijk hoger worden. Het vermogen zal ook hoger worden. Nu komt echter het probleem tevoorschijn dat de stroom die door de motor mag lopen niet zo hoog mag worden omdat hij dan te heet zal worden en kapot gaat. Daarom moet de stroom omlaag wat betekent dat het vermogen ook omlaag zal gaan.
    Deze uitleg is een grove versimpeling omdat er nog veel meer factoren een rol spelen maar het principe klopt wel.
     
  9. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ernst, bedankt. Dat was mijn vraag inderdaad. Helder.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Vollediger: doordat toerental hoger is, moet je een kleinere prop draaien. Om te voorkomen dat de stroom te hoog wordt voor accu en/of regelaar en/of motor.

    Een gedachten experimentje Frits: monteer een 10x6 en vervolgens een 20x12 prop op je motor, laat in beide gevallen motor draaien met hetzelfde toerental.
    Is het vermogen in beide gevallen gelijk?

    De Kv motorconstante zegt niets over vermogen of stroom dat motor aan kan, zegt niets over de grootte van de motor. Zowel een 100watt motortje als een 1000kilowatt motor, denk 1:1 trein, kunnen dezelfde Kv parameter hebben.
    Accuspanning en gewenst (onbelast) toerental bepalen samen de Kv motorconstante.

    Motor Kv (in toeren per minuut, per volt) betreft willen, motorvermogen (in watt) en -stroom (in ampère) betreft kunnen ...
    1. Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien.
      Kv = rpm_onbelast /spanning
    2. Dat toerental en prop-grootte samen bepalen het benodigde koppel, en daarmee de stroom die zal gaan lopen.
      stroom = koppel × Kv
    3. De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
    4. Uit stroom en looptijd volgens accu-capaciteit.
      capaciteit (Ah) = stroom (A) × tijd (hour)
    In het kort:
    Elektromotoren willen het toerental constant houden, ongeacht belasting.
    Elektromotoren willen hun baasje graag plezieren, ook al zou het tot een vurige dood leiden.
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2018
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Onderstaand citaat is van RCGroups gebruiker Sirocco, geeft deskundige adviezen, o.a. in het Power Systems subforum. Ik citeer hem vaak (e.e.a. in het kader van liever lui dan moe).

    While an absolutely critical part of the system ...
    ... Kv is actually the item one should choose last.
    1. Decide your peak power requirement based on the weight of the model and how you want to fly it.
    2. Pick a preferred cell count (voltage) and pack capacity for how to deliver the power.
    3. Pick a prop that will a) fit on the model and b) fly the model how you want - often as big as will fit is a good choice, but if high speed is the goal, a smaller diameter higher pitch prop will be more appropriate.
    4. Look for a size class of motors that will handle the peak power - a very conservative guide is to allow 1 gram motor weight for every 3 watts peak power.
    5. Then, look for a motor in that weight range that has the Kv to achieve the power desired with the props you can use - a calculator such as eCalc allows very quick trial and error zooming in on a decent choice. For a desired power and prop, you'd need higher Kv if using a 3 cell pack compared to a 4 cell pack. Or for a desired power and cell count, you'd need higher Kv if driving a smaller diameter high speed prop compared to a larger prop for a slow model.
    The reason I suggest picking Kv last is that prop choices have bounds - the diameter that will physically fit and the minimum size that can absorb the power you want. OTOH, combinations of voltage and Kv are much less constrained - at least before you purchase the components.

    So Kv is not a figure of merit, in that higher or lower is better, it is simply a motor characteristic that you exploit to make your power system do what you want, within the constraints you have, eg limited prop diameter if it's a pusher, or you already have a bunch of 3S packs and don't want to buy more, and so on.

    Minor lay-out changes by RvS
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2018
  12. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik heb intussen zelf twee tests uitgevoerd met de Park450 1050Kv op maximaal vermogen.

    HK geeft zelf aan: 9X5: 800 gram thrust, 12,3A (geen opgegeven wattage). Maximale stroom 18A.

    Ik kom uit op:

    8X6:
    840 gram thrust
    15A
    122W

    9X6:
    1000 gram thrust
    17A
    135W

    M.a.w. de 9X6 blijft binnen de specs qua stroom en geeft maximale thrust. Ik heb hem 15 seconden op max laten doordraaien en de motor werd niet heel warm. Tenzij ik iets doms doe, zou dit mijn keus zijn.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.884
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zoals ik al zei,

    Gewoon proberen, hoewel ik 17A wel hoog vind en bij 17A zit je op 170 - 180 Watt (10.5 x 17)
    Heb je een goede E-prop gebruikt?

    GJ
     
  14. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Het is inderdaad een E-prop.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.884
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dan klopt er iets niet aan je berekening of meting.
    Ik denk dat je stroomtang of wattmeter een behoorlijke afwijking heeft.
    Ik ga uit van een belaste spanning van 3,5V per cel, dus 10,5 Volt totaal, dat is realistisch.
    Maar als ie 1000 gram trekt en dat genoeg is voor je model dan gewoon erin plaatsen.
    Je geeft bij zo'n model toch alleen maar volgas bij de start en dat is maximaal een seconde of 5 a 10.

    GJ
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  16. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Het zou op het randje zijn denk ik. Het gaat om de Dornier Wal van Rc-Europe. Die komt ergens tussen de 1500 en 2000 gram uit. Hij moet vanaf water starten en de tweede motor zit in de propwash van de eerste en is dus minder efficiënt. Misschien toch naar een Park480 kijken.
     

Deel Deze Pagina