protech promax brushless ombouw

zoals de titel al aangeeft heb ik dus vorige week een nitro protech promax omgebouwd naar brushless. de promax is al een iets ouder chassis dat niet meer gemaakt wordt, maar het is daarom niet minder goed. Ik vind dit echt een leuk ding om mee te rijden, maar ik was het beu om om met die nitrotoestanden te liggen klooien. Het is in feite een verlengd buggy-chassis (weet nu ff de naam niet meer van de buggy waarop het gebaseerd is) Er passen dus standaard 1/8 buggy-banden op hoewel het geheel wat groter is dan een standaard 1/8 buggy. Op de doos stond er schaal 1/7 of 1/6, ik weet het niet meer precies.
ik had deze winter het chassis al uit elkaar gegooid om het eens op te kuisen, dus ik hoefde de nitro-onderdelen nu niet meer te verwijderen.

Hiermee ben ik aan de slag gegaan:

SUC52379.jpg

zoals je kan zien staat de radiobox er nog op omdat ik op dat moment nog niet goed wist wat ik ermee zou aanvangen. de banden die er op dat moment nog oplagen, zijn intussen al vervangen.

de motor is een ezrun combo met 80 amp esc en 2300kv motor:

SUC52383.jpg

om de motorsteun te maken heb ik aan m'n vader gevraagd een restje aluminium mee te brengen vanop zijn werk (een bedrjif waar men veranda's ontwerpt) Hij kwam met twee van deze profielen aanzetten. Meer dan genoeg dus :-p :

SUC52385.jpg

op deze foto kun je goed zien dat de promax beschikt over een tweeversnellingsbak:

SUC52381.jpg

het tandwiel voor de tweede versnelling heb ik verwijderd, en het andere is verhuisd naar de andere kant, kwestie van de pinion deftig te laten aansluiten. Het lijkt hier misschien alsof de motor wat scheef staat, maar dat is omdat het tandwiel niet helemaal in het midden van het chassis staat. de cardans lopen dus wat scheef:

SUC52387.jpg

Bij de motor was er een 13T pinion geleverd, maar dat was net te klein. Nu ligt er een 15T pinion op van novak.
na veel pas- en meetwerk stond de motor eindelijk goed, maar ik zat nog steeds met het probleem van de rem. Het tandwiel zit immers vast op een as met een one way bearing. Na een nachtje slapen heb ik de volgende oplossing bedacht: in het lager heb ik een gleufje gedremeld, en in de as een gat geboord. Een stuk van een nagel door het gat, de nagel in de gleufjes laten grijpen en een ringetje errond om de nagel op zijn plaats te houden. Resultaat: Een tandwiel dat muurvast zit op de as zodat ik kan remmen op de motor.

zo ziet het eruit met alles op zijn plaats, inclusief simpele maar efficiënte batterijhouder:

SUC52390.jpg

SUC52393.jpg

Om het geheel van stroom te voorzien, gebruik ik twee lipo packs van 7.4V.

tijdens de eerste testrit op het circuit van lvo racing werden me meteen twee dingen duidelijk:

1: ondanks dat de "punch" van de motor slechts op stand 4 (van 9!) stond, was de auto gewoonweg veel te agressief.

2: blijkbaar waren de banden niet voldoende vastgelijmd, waardoor ze me al snel om de oren vlogen.

Bij de tweede testrit waren de banden deftig vastgelijmd en stond de punch op stand 1, met dit als resultaat

[media=youtube]QAouIVURoKk[/media]

met dank aan jonas ("jawadedade" op het forum) voor het grootste deel van het camerawerk

edit: in de toekomst ga ik misschien proberen om nog een alu topplate te maken om de wagen te gebruiken voor licht offroad rallywerk

Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er cool uit
op stand 1 gaat hij al hard op het filmpje
wat zal er wel niet gebeuren als je hem op stand 9 zet.

op stand 4 was hij al veel te brutaal, dus op stand 9 word hij waarschijnlijk compleet onhandelbaar

Aan je avatar en filmpje te zien, denk ik dat jij vorige weekend (zondag) ook aan het rijden was met je slash in Merchtem?
Was er zelf toen ook aan het rijden met mijn asso sc8.

Is altijd leuk om mensen van in je buurt op mbf te hebben.

Ziet er goed uit! Maar die accus blijven wel goed liggen met alleen die elastieken?

Oh, weet je toevallig welk aluminium dat dat is?

die accu's blijven zonder problemen liggen. Het is immers geen offroad he. Het is een stuk aluminium van 5mm dik, dat je echt niet zomaar kan plooien. Ik heb er echter geen idee van welke soort het is

heel simpel en netjes gedaan! Wat betaal je zo voor een setje voor die ombouw: motor, regelaar, batterijen, lader? Ervan uitgaan dat je zender en chassis al hebt.
Waarom wordt er vaak gekozen om de remmen toch verder te gebruiken (met een extra servo) ipv van te remmen op motor zoals bij jou?
Ik vind het relatief eenvoudig. Zo'n pinion is ook zonder meer passend te vinden voor het hoofdtandwiel dat erop zit?
Mooi mooi, ik zou zoiets overwegen voor een wat ouder buggychassis hier.

het setje met de regelaar en de motor was ongeveer 110€ inclusief verzending. batterijen en lader had ik nog liggen maar ik geloof dat ik die voor respectievelijk 55$ en 50$ gekocht heb. zo een pinion is vrij makkelijk te vinden. Novak heeft ze in het assortiment en conrad bv verkoopt er ook. Het is een standaard mod1 pinion met 5mm boorgat

Hopelijk houd die motor het uit, hoor nog wel eens verbrandingsverschijnselen.....

Verder leuke ombouw, ps je verkoop de fan van de motor zeker niet he, ik zoek er al weken naar en ze zijn niet los te krijgen...:(

Greetz,
Joram

whaha eerst zeg je verbrandingsverschijnselen.
en dan vraag je om zijn ventilator? whaha dat is een goede

en mooie wagen en power genoeg

mzzl daan

Het hoeft niet van ikbenstil.nl want het maakt neit uit of die herrie maakt:p

Die fan heeft niks met de verbrandingsverschijnselen te maken, het is geen temperatuur geval, het is gewoon dat de magneten compleet verbranden....

@Jaap, die krengen lopen op 12v, heb ik zo niet voorhanden op me auto...

Greetz,
Joram

Die fan heeft niks met de verbrandingsverschijnselen te maken, het is geen temperatuur geval, het is gewoon dat de magneten compleet verbranden....

@Jaap, die krengen lopen op 12v, heb ik zo niet voorhanden op me auto...

Greetz,
Joram

Hoe onstaat brand? Right, door te veel warmte. Hoe kun je de warmte verminderen? Goedzo, door er bijv. een fan op te zetten...
Heb ik gelijk of gelijk? :p

@Joram, wat moet je met zon fan btw? Heb je je een Hobbywing setje aangeschaft? :p

Joram, zo'n 12v Fan kun je ook op 5v laten lopen hoor.. (wat denk je wat de PWM regeling op je moederbord doet om die dingen stiller te krijgen? ;) )

Back