zoals de titel al aangeeft heb ik dus vorige week een nitro protech promax omgebouwd naar brushless. de promax is al een iets ouder chassis dat niet meer gemaakt wordt, maar het is daarom niet minder goed. Ik vind dit echt een leuk ding om mee te rijden, maar ik was het beu om om met die nitrotoestanden te liggen klooien. Het is in feite een verlengd buggy-chassis (weet nu ff de naam niet meer van de buggy waarop het gebaseerd is) Er passen dus standaard 1/8 buggy-banden op hoewel het geheel wat groter is dan een standaard 1/8 buggy. Op de doos stond er schaal 1/7 of 1/6, ik weet het niet meer precies.
ik had deze winter het chassis al uit elkaar gegooid om het eens op te kuisen, dus ik hoefde de nitro-onderdelen nu niet meer te verwijderen.
Hiermee ben ik aan de slag gegaan:
zoals je kan zien staat de radiobox er nog op omdat ik op dat moment nog niet goed wist wat ik ermee zou aanvangen. de banden die er op dat moment nog oplagen, zijn intussen al vervangen.
de motor is een ezrun combo met 80 amp esc en 2300kv motor:
om de motorsteun te maken heb ik aan m'n vader gevraagd een restje aluminium mee te brengen vanop zijn werk (een bedrjif waar men veranda's ontwerpt) Hij kwam met twee van deze profielen aanzetten. Meer dan genoeg dus
:
op deze foto kun je goed zien dat de promax beschikt over een tweeversnellingsbak:
het tandwiel voor de tweede versnelling heb ik verwijderd, en het andere is verhuisd naar de andere kant, kwestie van de pinion deftig te laten aansluiten. Het lijkt hier misschien alsof de motor wat scheef staat, maar dat is omdat het tandwiel niet helemaal in het midden van het chassis staat. de cardans lopen dus wat scheef:
Bij de motor was er een 13T pinion geleverd, maar dat was net te klein. Nu ligt er een 15T pinion op van novak.
na veel pas- en meetwerk stond de motor eindelijk goed, maar ik zat nog steeds met het probleem van de rem. Het tandwiel zit immers vast op een as met een one way bearing. Na een nachtje slapen heb ik de volgende oplossing bedacht: in het lager heb ik een gleufje gedremeld, en in de as een gat geboord. Een stuk van een nagel door het gat, de nagel in de gleufjes laten grijpen en een ringetje errond om de nagel op zijn plaats te houden. Resultaat: Een tandwiel dat muurvast zit op de as zodat ik kan remmen op de motor.
zo ziet het eruit met alles op zijn plaats, inclusief simpele maar efficiënte batterijhouder:
Om het geheel van stroom te voorzien, gebruik ik twee lipo packs van 7.4V.
tijdens de eerste testrit op het circuit van lvo racing werden me meteen twee dingen duidelijk:
1: ondanks dat de "punch" van de motor slechts op stand 4 (van 9!) stond, was de auto gewoonweg veel te agressief.
2: blijkbaar waren de banden niet voldoende vastgelijmd, waardoor ze me al snel om de oren vlogen.
Bij de tweede testrit waren de banden deftig vastgelijmd en stond de punch op stand 1, met dit als resultaat
[media=youtube]QAouIVURoKk[/media]
met dank aan jonas ("jawadedade" op het forum) voor het grootste deel van het camerawerk
edit: in de toekomst ga ik misschien proberen om nog een alu topplate te maken om de wagen te gebruiken voor licht offroad rallywerk
ik had deze winter het chassis al uit elkaar gegooid om het eens op te kuisen, dus ik hoefde de nitro-onderdelen nu niet meer te verwijderen.
Hiermee ben ik aan de slag gegaan:

zoals je kan zien staat de radiobox er nog op omdat ik op dat moment nog niet goed wist wat ik ermee zou aanvangen. de banden die er op dat moment nog oplagen, zijn intussen al vervangen.
de motor is een ezrun combo met 80 amp esc en 2300kv motor:

om de motorsteun te maken heb ik aan m'n vader gevraagd een restje aluminium mee te brengen vanop zijn werk (een bedrjif waar men veranda's ontwerpt) Hij kwam met twee van deze profielen aanzetten. Meer dan genoeg dus


op deze foto kun je goed zien dat de promax beschikt over een tweeversnellingsbak:

het tandwiel voor de tweede versnelling heb ik verwijderd, en het andere is verhuisd naar de andere kant, kwestie van de pinion deftig te laten aansluiten. Het lijkt hier misschien alsof de motor wat scheef staat, maar dat is omdat het tandwiel niet helemaal in het midden van het chassis staat. de cardans lopen dus wat scheef:

Bij de motor was er een 13T pinion geleverd, maar dat was net te klein. Nu ligt er een 15T pinion op van novak.
na veel pas- en meetwerk stond de motor eindelijk goed, maar ik zat nog steeds met het probleem van de rem. Het tandwiel zit immers vast op een as met een one way bearing. Na een nachtje slapen heb ik de volgende oplossing bedacht: in het lager heb ik een gleufje gedremeld, en in de as een gat geboord. Een stuk van een nagel door het gat, de nagel in de gleufjes laten grijpen en een ringetje errond om de nagel op zijn plaats te houden. Resultaat: Een tandwiel dat muurvast zit op de as zodat ik kan remmen op de motor.
zo ziet het eruit met alles op zijn plaats, inclusief simpele maar efficiënte batterijhouder:


Om het geheel van stroom te voorzien, gebruik ik twee lipo packs van 7.4V.
tijdens de eerste testrit op het circuit van lvo racing werden me meteen twee dingen duidelijk:
1: ondanks dat de "punch" van de motor slechts op stand 4 (van 9!) stond, was de auto gewoonweg veel te agressief.
2: blijkbaar waren de banden niet voldoende vastgelijmd, waardoor ze me al snel om de oren vlogen.
Bij de tweede testrit waren de banden deftig vastgelijmd en stond de punch op stand 1, met dit als resultaat
[media=youtube]QAouIVURoKk[/media]
met dank aan jonas ("jawadedade" op het forum) voor het grootste deel van het camerawerk
edit: in de toekomst ga ik misschien proberen om nog een alu topplate te maken om de wagen te gebruiken voor licht offroad rallywerk
Laatst bewerkt door een moderator: