Prototrike

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door ShadesInBlack, 15 dec 2014.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Op het werk een demo gemaakt met een aantal belangrijke technieken.
    Leuk om hier te posten.

    [​IMG]

    Voor alle duidelijkheid: het is een standaard brushed motortje, standaard regelaar, servo, ontvanger. Buiten een aantal dingen zoals lagers, kogellinks, assen, shocks en banden, is alles scratch.

    De rode delen zijn op een dimension FDM 3D printer gemaakt.
    De witte delen (inclusief de riemtandwielen) zijn op een objet 3D printer gemaakt. De zwarte plaat stukken zijn gelaserd uit 3mm ABS.
    Ik wilde eerst een rijdend chassis om dan bv de shocks en andere zaken ook als demostukken te maken. + body via thermoforming, nog wat in polyester enz. Dus zoveel mogelijk technieken in één model gepropt.

    [​IMG]

    Aandrijving met T2,5 riempjes. 3 wieler, om zo de achterbrug wat te vereenvoudigen (geen diff, geen dogbones,...).

    Ik heb van alle onderdelen wellicht een versie of 2-3 moeten maken vooraleer alles goed werkte.

    Hij rijdt heel netjes nu, nogal wat spin, volgas onder controle houden lukt meestal niet.

    [​IMG]

    Alle onderdelen zijn voldoende sterk, maar niet helemaal vergelijkbaar met de gangbare materialen van de gebruikte spuitgietstukken.

    Niets breekt gewoon bij het rijden, maar een goeie botsing zorgt er wel voor dat één en ander kan breken. Heb een paar onderdelen al moeten hermaken.

    Het is een demo, dus kost is niet expliciet bekeken. Maar zou wel optellen: concept, 3D prints, materiaal, machinetijden, assemblage, standaard onderdelen.
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2015
  2. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.889
    Locatie:
    Schoonebeek
    Wel leuk, maar een trike heeft toch achter 2 wielen en 1 sturende voor.
    Ik denk dat de grote brede achterband teveel grip zal bieden tegenover 2 zulke kleine voorbanden, maar ben benieuwd naar de test hiervan, ik ga het volgen.
     
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    kunt kiezen hé, er zijn voortuigen met 1 achterwiel ook.
    Ik heb het nu zo gekozen, wegens dik vet stoer achterwiel voorhanden en om een diff te vermijden.
    Het is een driewieler dus ik noem het trike :)
     
  4. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Inspirerend!
    Waar heb je nu het meeste last van, van het uitbreken in een bocht,
    of het kantelen/optillen van een voorwiel tijdens het draaien? De accu ligt alleszins al goed laag. Het vlakke (ipv bolle) loopvlak van het achterwiel en waarschijnlijk zachte voorvering kunnen alleen maar helpen denk ik.

    Velgen ook zelf geprint? Handige oplossing om 'speelgoed' bandjes te kunnen hergebruiken, de bestaande vorm/meenemers zijn zelden bruikbaar...

    Knap dat je zoiets voor elkaar krijgt, ben benieuwd welke body erop komt.
    Met deze periode van het jaar, misschien al twee ski's op de verlanglijst zetten? ;)
     
  5. nusti

    nusti

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Tilburg
    Wauw, leuk gemaakt zeg. Ik vind het cool!
     
  6. dakar 4x4

    dakar 4x4

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    180
    Om het bochtengedrag beter te krijgen, zal je iets van een kantelmechanisme moeten maken.
    Dacht dat vespa zoiets al heeft uitgedacht op een scooter.
    Anders van opzet is bv de carver, deze heeft twee wielen achter en laat de cabine via twee cilinders kantelen om het achterse subframe waar de motor in zit.
    Hoe de aansturing hier pressies van werkt weet ik niet, ik heb in het verleden het chassie en motorframe gebouwt, zodoende weet ik er wel iets van.
    Was een fantasties ding om in te rijden.
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Kantelen of optillen van voorwiel komt niet (noemenswaardig of merkbaar) voor. Uitbreken dus, zelfs al zonder een bocht te nemen. Een beetje spinnen is genoeg om te slingeren. Het vlakke loopvlak werkt dat juist in de hand denk ik (te vergelijken met een starre achteras?).
    Voorvering heb ik zelfs wat harder gemaakt, want hij zakte anders al wat in uit zichtzelf.
    Nu, is niet bedoeld om een circuit te rijden, snelheids- of behendigheidsrecords te breken of zo. Ga er gewoon mee rondrijden op een paar beurzen als aandachtstrekker. En als case gebruiken bij presentaties en zo. Een donut maken lukt makkelijk natuurlijk en is iedereen ook blij mee net als een powerslide, daar is hij nu wel heel goed in :)

    Velgen geprint ja, gewoon bandjes gezocht in mijn verzameling recup die wel leken te passen qua verhouding. Dit heb ik wel al vake gedaan, zolang het kleinere velgen zijn, is dat ok. 1/8 buggy velgen of adapters bv, die krijgen te veel te verduren.

    Heb nog niet meteen een plan voor een body, maar zal dus wel thermoforming worden zodat deze techniek ook vertegenwoordigd is. Wilde ook de binnenkant wel wat zichtbaar laten, daar gaat het ook wat om.
     
  8. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
     
  9. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    wat verschrikkelijk gaaf. :D Als stabiliteit een probleem is, misschien om te proberen eens een gyro plaatsen?

    Als je hem ooit weg doet houd ik me aanbevolen. :D Vind hem stoer.
     
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    zal hem niet weg doen, maar gezien alle stukjes gemaakt, wel bij te maken natuurlijk. Maar (ik heb het niet berekend), reken op meer dan een vergelijkbaar 1/10 buggy hoor
     
  11. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Leuke baan!
     
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    de beste, al is dit maar een deeltje natuurlijk :)
     
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Nadat hij een tijdje gestaan heeft, merkte ik dat de voorste draagarmen wat doorgebogen zijn.
    [​IMG]
    Ter hoogte van waar de schroef van de schokdemper zit, is de draagarm wat getordeerd. Op zich niet zo erg, maar valt me toch op. Materiaal is ok, maar erg stijf is het niet op de duur toch.

    Ik heb ook een extra steunplaatje moeten bevestigen ter hoogte van het wieltje dat de achterste riem aanspant. Het geheel trok telkens scheef door de spanning in de riem.
    [​IMG]

    Ik moet nog eens een bumper maken. En de imbusjes in de tandwielen lossen telkens ee beetje. Ofwel een nieuwe print va elk met een moertje erin voorzien zodat ik ze harder kan aanspannen, ofwel een stukje inboren in de assen waarop ze staan zodat ik kan borgen.
    Denk dat ik het eerst ga doen zodat de imbusjes een stuk in de as draaien ipv enkel op een vlak stuk. Mar daarvoor moet ik de gehele achterkant uit elkaar halen.
    Begin maart eerste beurs waarop ik er mee wil spelen, nog wel even tijd dus. Maar toch, tussen alle drukte...
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2015
  14. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    Ziet er erg gaaf uit allemaal. En erg knap dat je alles zelf maakt.
    Ben benieuwt naar een evt kap.
     
  15. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ondertussen hier en daar wat verstevigd, heb een alu rolkooi gemaakt, bumper, ...
    Wil hem wat betrouwbaarder krijgen want één en ander begeeft redelijk snel bij het rijden. Dus wat stukjes te herontwerpen en zo.
    Ik probeer binnenkort wat update foto's te maken.
    Leuk ding wel hoor.
     
  16. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ok, update.
    Tijdens bouw heb ik geen tijd voor foto's, hier wel het resultaat.
    Bumper is nu eerder snel gemaakt. ABS laserplaatje, wat rond gezet met een warmeluchtblazer. Wil er nog een betere voor later, maar moest nu snel iets functioneels hebben. Anders te snel breuk. En hij doet zijn werk.
    [​IMG]

    Meest opvallende daarnaast: de alu rolkooi. Dit is manueel werk. Met een staafbuiger, ijzerzaag, boor, draadtap. vijltjes.. Ben er tevreden mee. Alles is dus geschroefd, vol alu staf van 6mm, met M3 boutjes.

    Check ook de staafjes in de achterbrug: nu ook in alu gemaakt. De geprinte staafjes bogen helemaal door door de trekkracht van de riemen en shocks. Ik wilde liever deze manuele zaken vermijden om aan te tonen dat 3D print stukjes sterk kunnen zijn, maar kijk..

    Een afdekplaatje in transparante plexi met een must have skull in, ProtoTrike en onze logo's. Is wel netjes zo vond ik.
    [​IMG]
    Let op het zwarte object aan de rolkooi: is een knightrider scanner :) Wordt aangestuurd door een kleine arduino, de trinket. Krijgt voeding uit een vrije socket voor een fan uit de snelheidsregelaar. Gewoon fun en ziet er netjes uit. De trinket heeft ook nog een ledje, alle bedradingen onder het plexi plaatje ziet er wat technisch en netjes uit. De knight rider scanner bestaat uit zo'n afknipbare ledstrook met RGB leds, die nu enkel rood geven natuurlijk. Er zit een smoked zwart plexi stukje voor. Helemaal ingelijmd tegen een ABS plaatje.

    De achterbrug is ook sterker gemaakt in dubbel ABS plaatje van 3mm plaatselijk. Niet goed te zien op de foto's. De shocks trokken heel die achterbrug ook scheef. Is nu in orde.
    [​IMG]

    Hij rijdt nu heel ok (nog altijd drifte natuurlijk door het ene achterwiel). Als hij op zijn kop keert, dient de rolkooi (de shocks achteraan beschadigden snel). De rolkooi maakt alles ook stijver doordat hij vooraan gemonteerd zit op de shockstay.
    De riemtandwielen gaan nog niet te lang mee. Daarmee experimenteer ik nog. Ook de front wings die doorbuigen moet ik nog een stijver alternatief voor hebben. Misschien ander materiaal, maar ik test eerst met een dikker ontwerp, wat verstevigingsribben.

    Hope you like.

    Er was vraag om eentje te hebben. Eens ik alles full proff heb, kan ik wel berekenen wat de onderdelen kosten.
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2015
  17. Biem 01

    Biem 01

    Lid geworden:
    2 jan 2015
    Berichten:
    289
    Locatie:
    Haarlem
    Als je kunt laseren, waarom vervang al het zwarte ABS dan niet door alu, je hebt het toch al in de com. staan
     
  18. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    laagvermogen kunststof laseren is wat anders dan metalen. Dat heb ik niet staan. En trouwens, mocht ik alles van ABS vervangen in alu, het zou een zwaar ding zijn.
    Wel mooi, daar niet van.
    Deze dient als demo van de technieken, niet als hoog presterende bugy met optimale wegligging.
     
  19. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik had nog een aanpassing vergeten: de rechtopstaande shockhouders achteraan zijn wat lager geworden, de shocks liggen iets platter daardoor. Ik vond het wat eleganter zo. Anders kwam de rolkooi zo hoog
     
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Update na 3 dagen af en toe eens rijden: bumpe gebroken (verwacht, ik had een reserve mee). Achterste grote tandwiel heeft het begeven. Er staat al een nieuwe op, maar ik ga het ontwerp wat moeten wijzigen om een sterkere versie te hebben. De houder van de front wings heeft het ook begeven na een botsingetje. Ik heb met secondelijm wat ter plaatse hersteld zodat er weer nog even voorzichtig gereden kon worden. Ontwerp misschien ook nog wat wijzigen. Ik wil liever niet de materialen veranderen. Maar wel wat idiot proofer maken.
     

Deel Deze Pagina