Prusa i3 MK3

Discussie in '3D Printen' gestart door onno10, 16 mrt 2018.

  1. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    4.810
    Locatie:
    Hell
    Wat bedoel je met Bontec?
     
  2. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.654
    Locatie:
    Rosmalen
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.511
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Kan je de link daarvan doorgeven? Ik heb/had ook dat probleem , en dacht eerder dan om ze iets strakker te zetten. Ook heb ik nu al 2x een verstopte extruder gehad.
    Bijna een rol ABS erdoorheen zonder een bevredigend resultaat. Bij hogere temp ( 230 & 240 graden) te veel stringers waarmee de extruder er wat later een "kluwen" van maakt. Als ik het ABS koeler maak ( 210 graden) dan trek ik vrij gemakkellijk de geprinte delen uit elkaar. Daalk proging 9 om een wheelpant van 25 cm te printen met 220 graden .
    Cor
     
  4. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.654
    Locatie:
    Rosmalen
    Een linkje heb ik niet. Ben zelf gaan proberen. De koppen van de Bontech boutjes steken nu ongeveer 1,5 mm naar buiten en dat werkt prima.
    Wel even de boutjes er helemaal uit en de Bontech schoonmaken ivm filament schraapsel van het klikken. Ook heb ik de tandwielen voorzien van wat lithiumvet dat had ik bij de bouw vergeten.
    210/220 graden is erg laag voor ABS. Als je last van stringen heb moet je de retract afstand vergroten.
    Beetje uitproberen met een testprint van niet al te lange tijd.
     
  5. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.511
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Vandaag nog geen tijd gehad. Maar voordat ik poging 12 waag; Ik heb een Ip camera ingebouwd waar je een beetje kan zien wat er mis gaat:
    De brim gaat goed , het echt ook erg goed aan het heatbed, maar zodra hij in de hoogte gaat werken dan komen er van die kluwen.
    Dit was gisteren met 230 graden, retract is ingesteld op 0.8:

    Snap er de ballen niet van.
    Hier een poging van een paar dagen geleden , Dat gaat erg goed, maar ik trek het model vrij gemakkelijk uit elkaar ( 200 graden):

    Heb jij suggesties?

    Bedankt,
    Cor
     
  6. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.654
    Locatie:
    Rosmalen
    Zet de retract op 1 mm eventueel iets meer met een hogere snelheid.
    Welke slicer gebruik je ??
    Wat je ook kan proberen is Prusa control gebruiken die is ingesteld op de Prusa wellicht geeft dat een goed resultaat.

    https://prusacontrol.org/
     
    Rol@nd vindt dit leuk.
  7. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.654
    Locatie:
    Rosmalen
    Ik denk dat het puur de instelling van de software is.
    Om zeker te weten dat je printer goed is gebouwd en afgesteld kan de de Adalinda van de sd kaart printen in PLA.
    Als die er strak uitkomt dan weet je zeker dat de printer niet het probleem is.
     
  8. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.511
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @onno10 ; Ik gebruik cura , maar met de instellingen van de Mk2. Heb ergens gelezen dat die hetzelfde zijn. Heb prusa control zojuist gedownload, eens kijken of ik vanmiddag tijd heb om ermee te spelen.

    Ondertussen nog wat tests gedaan met cura, en het resultaat is veel beter , blijkbaar kleefde het model toch niet goed genoeg aan de steelbed. Gisteren raakte m'n meegeleverde glue-stick op. Snel naar de lokale kantoorwinkel en daar de UHU-stiften gehaald . Voor geen meter werkten die , het ABS houdt totaal niet. Dan maar het "ABS-Aceton"-mixje gemaakt, en wow ... dat kleeft :eek: , ik kreeg het bijna niet meer los.

    Dan nog wat instellingen veranderd, retraction speed naar 50 mm/s en 1mm.
    Ook had ik als support de "concentric 3D" uitgekozen , en bedacht me dat sindsdien ik die gebruikte het eigenlijk al heel snel mis ging. Terug op "grid"gezet.
    nozzle: 240 graden
    build plate: 100 graden
    no cooling
    retraction speed 50 mm/s
    retraction 1mm

    Het model is gemaakt met een surface van 1,5mm
    Het resultaat is niet slecht, 2 probleempjes:
    Hier is een versterking voor het printen ( model is smal en hoog) ergens halverwege misgegaan en later heeft tie het weer goed opgepakt. Enig idee waaraan dat kan liggen?
    Op zich is dit geen probleem want die delen moet ik er toch afhalen.


    Wat wel een probleempje is , is de bovenkant. Buiten dat die erg ruw is , is op het hoogste punt de surface niet goed , er zitten gaten in.
    Het ruwe kan ik wel wegschuren denk ik , maar die gaten ... is daar iets aan te doen?

    Voor de volgende test, hoe zal ik dit het beste kunnen oplossen?
    Het ziet ernaar uit dat het misgaat bij een "brugje" bouwen, dat hij teveel "in de lucht" moet printen , en dat hij de laag/muurtje eronder niet genoeg meer raakt. Is er ergens een instelling die een horizontale laag met kleinere stapjes maakt? Dus minder opschuift en meer op de lijn eronder nog print?

    Ben al blij dat het ergens begint op te lijken.

    Cor
     
  9. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.654
    Locatie:
    Rosmalen
    Kijk het gaat al veel beter. Was ook te verwachten, want de Prusa kan goed printen alleen moet het baasje het ook nog kunnen.:)
    Cura ken ik niet goed genoeg om daarmee te helpen. Wellicht kan een ander die meeleest daarbij helpen.
    Het stoppen van de ondersteuning kan in de software zitten of een verstopping van de spuitmond, dat verwacht ik echter niet.
    De lijmstick is niet bedoeld, bij de Prusa, om ABS beter te laten plakken. De stick gebruik je om bv flexfilament minder te laten plakken omdat dat te goed plakt op het bed van de Prusa. Voor wat ABS betreft met ABS krijg je minder mooie prints dan met PLA, en witte ABS geeft de slechte resultaten. Zwarts of grijs printen mooier.
    Een voordeel van ABS is dat het goed na te bewerken is. bv met acetondamp of gewoon schuren en (spuit)plamuren.
    Voor wat de print betreft kan je het volgende proberen.
    temp naar 245 of 250
    vanaf laag 10 of zo gaan koelen of de laatste cm van de print koelen en de printsnelheid bij de laatste cm verlagen.
    Het blijft proberen in het begin.
    Ben wel benieuw wat Prusa control er van maakt.
     
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.511
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Baasje moet wat meer tijd hebben.....

    Ohhhh , dat had ik dan verkeerd gelezen , dacht dat het was om juist een betere hechting te krijgen ..... wat in principe ook werkte bij ABS , met de glue-stick plakte het goed. Maar met de "ABS-juice" gaat het helemaal lekker.

    Ik heb nog wat instellingen gevonden wat de bovenkant beter kan maken . "gradual infill steps" , dan is de infill aan de onderkant vrij weinig , maar wordt meer aan de bovenkant (daar waar ik het nodig heb). Ben nu een test aan het draaien met die setting en 250 graden.

    Ik wist niet dat een andere kleur ABS betere kwaliteit levert , natuurlijk heb ik hier alleen wit , en gisteren nog een extra rol wit besteld..

    Voor Prusa controll nog geen tijd , ik denk dt ik met een nieuw programma volgende week kan beginnen om te proberen.

    Cor
     
  11. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.511
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Weer een stap verder:

    Met infill density en dan de "gradual infill steps" op 5 krijg ik aan de bovenkant meer infill waar het nodig is .... resultaat is erg goed.
    250 graden

    Ik heb ook hier "support interface" gebruikt , maar dat is nog niet helemaal toppie. ik krijg de support er heel moeilijk vanaf. Dat is weer jammer, anders had ik dit test model kunnen gebruiken voor m'n extra.

    Vanmiddag de volgende test:hammer:

    Cor
     
  12. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.511
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    We komen er wel:

    Vannacht weer 13 uur staan printen en het zag er erg goed uit:
    2 probleempjes, de grootste; het support zat aan de voorkant nog veel te vast , en ik trok zo de hele bodem los. Ook heeft de X-as een paar stappen verloren, dat is gek, dat moet ik ff onderzoeken wat daar de oorzaak van kan zijn.

    Hij gaat direkt weer aan..:confused:

    Cor
     
  13. mig 3

    mig 3 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    1.286
    Mouse ears........

    https://shop.prusa3d.com/forum/prin...gs-for-abs-spare-parts-i3-mk2--t2500-s10.html

    Pagina 1 van het linkje kan ook nog handig zijn.

    Oh ja:https://www.thingiverse.com/thing:1720658

    Zelf print ik mijn ABS nog altijd op een raft op een geperforeerd printbed.

    10 tot 15% infill(gewicht)kan ook nog een optie zijn voor je eigen ontwerp van de Extra?

    Nu je toch weet waar de zwakke punten van het ontwerp liggen.

    Is het misschien mogelijk dat je juist op die posities steunberen intekend die eenvoudig met een mesje en schuurpapier weer verwijdert kunnen worden?
    8CE2F7C0-0C47-4E63-941D-8EF33F81D0CE.jpeg E1A0E3A4-13D9-4542-88C1-3E980A79EF47.png

    Een soort van mouse ear,maar dan meer 3D EN een ondersteuning van hoger geprinte lagen die ook op die positie een versterking zijn
    omdat de nozzlle even niet de weg volgt en daardoor een extra versteviging geeft aan de onderlinge lagen.

    Groet:Robin
     
  14. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.511
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Dank voor de links... er is nog veel te leren.

    1 wielkap is er goed uitgekomen, nah ja.... de buitenkant goed genoeg, de infills zijn puinhoop, een hoop draden. Maar bruikbaar.

    De wielkap gemirrored en nu gaat het helemaal mis. Ik krijg alleen nog maar " spaghetti monsters" eerst eens kijke n hoe dat nou komt.

    Ik ben nu wat naar simplify3d aan het kijken en proberen. En blijkbaar gebruik ik de infills niet goed... dus ook bij cura zijn die infills niet juist ( tussen de 2 buitenste wanden).
    Ben op het simplify3d forum nu aan het vragen hie ik het beste dit nu kan printen.

    Cor
     
  15. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.654
    Locatie:
    Rosmalen
    De Prusa en flex printen.

    Vorige week heb ik banden voor een vliegtuig geprint met zwarte flex van Hobbyking. Dat is prima gelukt.
    Wel moet het bed ingesmeerd worden met de lijmstift anders krijg je de print bijna niet van het bed. Tevens moet de Bontec heel los staan.

    Gisteren aan het eind van de middag vol goede moed een beschermhoesje voor een lader gaan printen. Dat ging helemaal mis welke instelling ik ook probeerde telkens een filament error . Ik snapte er geen pepernoot van.
    Inmiddels heb ik de oorzaak gevonden. De temperatuur in de kast was zonder deur 30 graden en dat is net te veel. De flex wordt dan blijkbaar net te zacht om te printen.
    Gisterenavond laat toen het wat koeler was opnieuw de print gestart met een temperatuur in de kast van 25 graden. Deze print is prima gelukt.
    Weer wat geleerd dus.:)
     
  16. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.654
    Locatie:
    Rosmalen
    20 mei ben ik begonnen met printen nu 30 juni staan er 29 dagen en 22 uur printtijd op de teller. Dat is 1355 meter filament....
     
    coen_l vindt dit leuk.
  17. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.511
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Afgelopen week heeft de printer bijna constant aangestaan , met weinig succes. De wheelpant die ik wil printen blijkt toch niet zo'n makkelijk model.
    Gisteren eindelijk een aanvaardbare print, model door midden gemaakt en in 2 delen geprint, nu was de onderkant wel goed:
    Alleen de top is er niet goed uitgekomen , heel stringerig en dun. Toch nog iets aanpassen aan instellingen van bridge enzo.

    Volgende week ga ik dit eens proberen te printen in PETg , schijnt gemakkelijker te zijn en ook goed genoeg voor buiten ( hitte van de zon) Alleen het aan elkaar lijmen schijnt niet gemakkelijk te zijn.

    Cor
     
  18. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.654
    Locatie:
    Rosmalen
    Als je het aantal toplayers verhoogt zal de bovenkant wel goed gaan denkt ik.
    Heb dezelfde ervaring gehad met de Dusty.
     
  19. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.511
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    ah ... dat is een goed idee..... volgende week als ik weer thuis ben eens proberen.
    Cor
     
  20. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.511
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Eindelijk , 1 rol ABS verder , een dag of 6 printen geloof ik... maar eindelijk heb ik 2 bruikbare wielkappen:

    @onno10 : dat met die toplayers was een goede tip , bovenkant is er nu wel hoed uitgekomen!

    Belangrijkste voor mijn was de ervaring , wat kan en wat niet kan. Jammer dat het niet in 1 keer geprint kan worden , zonder dat 1 kant niet glad is. Nu heb ik ze in 2 delen geprint en dat gaat goed. Aan elkaar kleven met aceton. De onderste staat in de spuitplamuur , maar en op schuren na en geel spuiten klaar.

    Volgende week eentje in Petg en PLA maken , en kijken wat dat doet als het een dagje buiten ligt inde zon .

    Cor
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2018
    mig 3 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina