Prusa i3 tips en tricks (+bom)

Discussie in '3D Printen' gestart door Thomas.L, 12 apr 2016.

  1. Thomas.L

    Thomas.L

    Lid geworden:
    1 apr 2016
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Maarheeze
    Ik dacht:' ondanks er al een subforum is maak ik er nog een' de eerste leek een beetje een uitgestorven zaak, al weken niks gepost. Ik wou heel graag extra informatie delen, en linkjes, foto's etc. delen.

    Voor de duidelijkheid, ik ben zelf nu een prusa i3 zelf aan het sourcen (onderdelen overal zoeken) en ik heb nu alles al gekocht. Ik heb zelf 'maar' +-200 euro besteed voor alle onderdelen!
    Ik hoop dat jullie er iets aan hebben
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  2. Thomas.L

    Thomas.L

    Lid geworden:
    1 apr 2016
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Maarheeze
    Ik dacht ik moet dit nog even delen, mijn eerste dingen zijn binnen. Ik heb 1 608 kogellager, ik heb mijn full metal filament doorvoer+nema 17 [​IMG] (bowden extruder) en ik heb nog 5 Drv8825 stepper motor drivers
     
  3. Thomas.L

    Thomas.L

    Lid geworden:
    1 apr 2016
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Maarheeze
    Nog iets binnen, de 10 Lm8uu lineaire geleiders. Nog even en het bouwen gaat beginnen. Morgen ga ik mijn frame met de lasersnijder op school maken
     
  4. Thomas.L

    Thomas.L

    Lid geworden:
    1 apr 2016
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Maarheeze
    Jee, nog meer de andere 4 stepper motors en de lcd display
     
  5. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    955
    En je frame ook al gesneden?
     
  6. Thomas.L

    Thomas.L

    Lid geworden:
    1 apr 2016
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Maarheeze
    Ja, inmiddels klaar, hij is super tof geworden
     
  7. Thomas.L

    Thomas.L

    Lid geworden:
    1 apr 2016
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Maarheeze
    Nog meer binnen, heated bed met kabels en thermistor, E3D v6 (officieel) met kabel en thermistor, belt en pulleys en nog de plastic onderdelen. Binnenkort maak ik wel een fotootje
     
  8. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    955
    Ben benieuwd.. Wilde zelf eerst ook zo bouwen, maar kon uiteindelijk de aanbieding van hobbyking niet weerstaan..
     
  9. Thomas.L

    Thomas.L

    Lid geworden:
    1 apr 2016
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Maarheeze
    Nog even wachten op een foto'tje, ik heb bijna alles binnen nog 2 dingen
    te gaan
     
  10. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Hier mijn P3steel met dual extrude ( dual extrude door mij ontworpen ) en Due + RADDS + RAPS128 drivers


    hier in actie met het printen van een gear voor de tweede extruder


    Bart
     
  11. Thomas.L

    Thomas.L

    Lid geworden:
    1 apr 2016
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Maarheeze
    He, gaaf, ga hem later ook upgraden, alleen dan met de e3d chimera en cyclops
     
  12. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Dat zijn beide bowden extruders, Ik heb het zelf nooit geprobeer maar na veel lezen ben ik tot de conclusie gekomen dat
    je met geared extruders, een hele goed controle hebt over het extruden en toch nog een lichte X as kunt maken, is mij ook gelukt.
    Mixing extruders blijf ik zoiezo weg, heb al heel wat gelezen daar over maar, het mixen is niet precies waardoor
    je dus niet de correcte kleur ( kleur verschil tussen beide zijden van het filament) krijgt en de vertraging door de nozzle
    inhoud zorgt er nog een keer voor dat je eigenlijk alleen maar langzame kleur veranderingen kunt doen.

    De twee extruders zijn voor mij om met 1 PVA te printen ( water oplosbaar )
    en de ander met ABS/PLA. Hierdoor kun je dus meer complexe objecten printen.
     
  13. Arpione

    Arpione

    Lid geworden:
    11 sep 2013
    Berichten:
    316
    Locatie:
    Sittard-Geleen
    Is er iemand, omgeving Sittard, die eens een keer met mij naar mijn prusa I3 wil kijken?
    Hij heeft een jaar stil gestaan en ik krijg er met geen mogelijkheid meer een goede print uit.
    Als er iemand een keer tijd heeft en onder het genot van een kopje koffie (of iets anders) met mij naar zou willen kijken dan zou ik dat heel erg aardig vinden :)
     
  14. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    > die snelheid blijft toch beperkt door de rest van het ontwerp

    Wat voor soort snelheden denk jij dan dat mogelijk, zijn met de beperkingen van een prusa ?
     
  15. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Als je stevige objecten wilt, moet je nooit op hoge snelheden printen. ABS en PTEG hechten gewoon niet goed op die snelheden.

    PLA kan ik op 150mm/s nog stevig en nauwkeurig printen. Maar ABS moet ik al naar 100 mm/s en PETG naar 60mm/s. Leuk die filmpjes van 300m/s maar je hebt er niks aan.

    > Om nog maar te zwijgen over de z-as met z'n zware geleiders,
    > lagers, wagen, enzovoort.
    En met deze opmerking, vervalt je geloofwaardigheid.
    De Z as beweegt bijna niet
     
  16. Arpione

    Arpione

    Lid geworden:
    11 sep 2013
    Berichten:
    316
    Locatie:
    Sittard-Geleen
    Hoi aardige mensen, bedankt voor jullie reactie. Ik heb maar de stoute schoenen aangetrokken en heb hem omgebouwd naar dit: https://www.thingiverse.com/thing:1752766 De Hypercube van Tech2C.
    De prusa i3 kende zoveel eigenaardigheden en printte zo slecht (eigenlijk altijd maar matig op zijn best) dat het eigenlijk een no-brainer was.
    De Z-as is wiebelig bij de I3, de X-as te traag en onstabiel, de Y-as te zwaar, en dus te traag en hij maakte een bak herrie waar je de buren mee wakker kon maken. Dat is niet eens te vergelijken met het zachte zoemen van mijn nieuwe hypercube dat nauwelijks harder klinkt dan het trillen van mijn smartwatch als er een berichtje binnenkomt.
    Ik heb hem nu uitgevoerd met een E3dV6 original in bowden setup en hij print nu echt zo veel beter dat ik het alleen maar kan aanraden! Als je nu nog met een Prusa aan het stoeien bent zou ik zeker eens hier naar kijken!
    Owja, mijn totale build-tijd, nadat ik alle BOM onderdelen binnenhad, was ongeveer 10 uur en ik heb ongeveer 2 uur nodig gehad om hem te calibreren en fine te tunen met de bijgeleverde config.h en aanpassingen n.a.v. diverse test printjes voor extrusion steps, flow settings en part sizes.

    Owja 2: Totale kosten voor al het materiaal dat ik niet van mijn Prusa heb afgesloopt was 203,77eu
     
  17. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Dan zou je toch eens naar de nieuwe Prusa moeten kijken, daar zijn een hoop kenners razend enthousiast over:

     
    mig 3 vindt dit leuk.
  18. Arpione

    Arpione

    Lid geworden:
    11 sep 2013
    Berichten:
    316
    Locatie:
    Sittard-Geleen
    De Prusa i3 MK2 is prijs/kwaliteit een zeer goede investering, daar hoor je mij niet over.
    Ik zou hem iedereen aanraden als eerste printer en me er geen moment druk over maken of ik daar goed aan doe.
    Maar in vergelijking met de hypercube is het wel alsof je een oerdegelijke volvo probeert te vergelijken met een topmodel mercedes.

    Het is niet dat de nieuwe i3 slecht is, dat zeg ik niet, maar omdat ik naast de verbeteringen nog steeds dezelfde problematische design keuzes zie uit de oude i3 en ik uit ervaring weet welke problemen je daarmee mag verwachten, verwacht ik niet dat veel van deze problemen opgelost zijn met de mk2.

    Zo is er nog steeds gekozen voor een solo vertical plate die lateraal veel speling kent en die dus in de z-axis en y-axis voor vertekeningen gaat zorgen.
    De x-axis rust nog steeds op de twee Z-axis lifters en daardoor is het nog steeds problematisch om de x-belt op de juiste spanning te krijgen over de hele z-as.
    Integrated Leadscrews voor de z-axis zijn een enorme verbetering, maar de motoren zitten nog steeds op dezelfde manier op de vertical plate bevestigt en dus verwacht ik daar dezelfde speling als in het oude design.
    Omdat de hele print rust op het heatbed, en dit bed over de Y-as beweegt zie je met name bij grotere prints op de y-as veel ghosting door de aftershock van een start-stop over die as omdat de print nog nabeweegt.

    De reden dat iedereen zoveel kwaliteit verschil opmerkt tussen de i3 en de mk2 is mijns inziens meer toe te dichten aan het E3D V6 hotend en bowden feed dan aan de andere "revolutionaire" verbeteringen.
    Combineer deze met inductieve autobed levelling en het, toegegeven wel goed, verbeterde gelijkmatig verwarmende en afkoelende hotbed en je ziet meteen een grote sprong in kwaliteit tov de i3.
    Dit is echter voor de i3 ook al zo als je alleen al overstapt op hetzelfde hotend met bowden feed en autobedlevelling.

    Bekijk de buildlog eens van Tech2C. Hij is een oude i3 liefhebber die na allerlei "verbeteringen" te hebben ontworpen en geïmplementeerd uiteindelijk zo genoeg had van het "kwlaiteitsplafond" van de i3 dat hij deze xyz-printer heeft ontworpen.
    Ik kan niet anders zeggen dan dat de overstap van het i3 naar het hypercube design net zo'n grote sprong in kwaliteit opleverde als die van de MK8 naar de E3D V6 op mijn oude i3.

    En dan heb ik het nog niet gehad over hoe ontzettend veel stiller deze setup is tov de i3.
    Ik heb de mk2 nog niet live gehoord dus daar kan ik niet veel over zeggen, maar ook hier geldt dat ik dezelfde design keuzes zie als bij de i3 en dus daar niet veel verbetering verwacht.
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2016
  19. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    43 db geloof ik.

    Bedankt voor je mening en vergelijkingen!

    Groet:Robin
     
  20. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Och, ik weet het niet. Het grootse verschil wat ik qua opbouw bemerk tussen de I3 Mk2 en mijn oude Mendelmax, is de manier hoe hij in de hoogte is opgebouwd. De Mendelmax is wat dat betreft natuurlijk oersterk. Van de andere problemen die je beschrijft heb ik nooit (veel) last gehad. En wat de extruders betreft; nadat ik mijn oude vertrouwde J-head heb vervangen door een E3DV6, heeft de Mendelmax nooit meer zo mooi geprint als voorheen.
    Maar goed, die gebruik ik nu niet veel meer, sinds ik een Zortrax M200 heb aangeschaft Ik weet het; niet open source etc. etc. Maar wel iedere keer een perfecte print met één druk op de knop. En aangezien ik mijn printer nu voornamelijk nog bedrijfsmatig gebruik, is dat wel zo prettig.
     

Deel Deze Pagina