PT22 / Brown Baer penta 54

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door pascall, 8 dec 2017.

  1. Dickie

    Dickie Guest

    G.J
    Ik kan je mening niet delen met wat je beweerd, toen ik de FW190 ophaalde met MOKI (al weer wat jaren geleden) alles stond klaar en ik kreeg op het hele pakket,
    nog korting ook zeer vriendelijk geholpen tot op de dag van vandaag vliegen we er nog steeds mee.
    Maar toen ik hier een draadje van maakte kreeg ik al gelijk de melding dat dit wel eens 8 weken kon duren ( dit duurde maar een week, forum lid) pfff
    Verder opmerkingen over mijn plannen of ik nog meer van die doorzicht tekeningen had liggen, en droom maar lekker verder.
    en je wil niet weten wat we in de loop der tijd aan rot opmerkingen hebben gehad over de
    kist, afgunst is toch een hele nare ziekte.
    Maar goed al die positieve reacties die we kregen maakte weer een hoop goed op het veld.
    Dat was dus de eerste ontmoeting hier op het Forum, heb ik wat geleerd ja heel veel, ik dacht gewoon zielig mannetje toch.
    gr
    Dick.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dick, de FW heb ik ook gezien en die waren wel OK.
    Maar dat model is misschien door een andere fabrikant gebouwd?
    En de Yak die ik op wilde halen was de 2e uit de mal, van die belgische vlieger weet ik het niet, dat was weer maanden later.
    Maar Reisert reageerde al niet op mijn emails, toen ben ik gaan bellen en met veel moeite kon ik een Moki 250 voor inkoop kopen.
    Dus toen heb ik eerst de Yak besteld (ook voor inkoop) alleen dat duurde heel lang, echt maanden.
    Toen ik na een paar maanden ging bellen omdat hij weer niet op emails reageerde stond ie zogenaamd net klaar.
    Dus ik blij daar naartoe maar dat was een enorme tegenvaller.
    Wat een hok!
    Ik heb toen nog over de FW190 gedacht maar ik wilde een Reno racer.
    Voor een andere kist wilde ik een Moki ster, maar dat contact liep net zo slecht.

    Achteraf had ik het misschien wel via Heilemann of Nico Quint kunnen kopen maar uit principe wil ik dan geen geld meer uitgeven aan Moki (Reisert zijn vrouw is zeer nauw verbonden aan Moki, volgens mij de dochter van de eigenaar van de fabriek).

    En dan kom je bij Toni Clark, wat een verschil, wat een aardige mensen en behulpzaam.

    En ja, afgunst hou je altijd.. je hoort ze nog net niet denken, waar betaalt ie het van.
    Niks van aantrekken.


    GJ
     
  3. Dickie

    Dickie Guest

    Hier kun je ook terecht sinds kort. hoef je ook niet zo ver meer, in het midden van het land Klarenbeek Apeldoorn.
    http://www.rc-wings.com/
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Als we dezelfde kerel bedoelen schiet er daar maar 1 meer van over...
     
  5. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.495
    Locatie:
    Heerenveen
    Danny is inderdaad Moki, Roto, EME en Kolm dealer. Goede winkel, erg gezellig ( ook na sluitingstijd en op het veld :) )

    Heb daar afgelopen maand tijdens de ruilmarktdag de Moki nog laten draaien voor wat publiek. Danny heeft zelf ook een aantal radials ( o.a. Moki 250, 300 en 400 ) en heeft wat dat betreft ook de nodige kennis in huis. De mijne heeft daar afgelopen najaar nog op de werkbank gestaan.

    PS: GJ, voor zover ik begreep zit Moki onder de vleugel van Airworld? Aangezien ze rechtstreeks nagenoeg niet bereikbaar zijn. Moki heeft immers ook geen eigen website.

    [​IMG]

    Een beetje offtopic Pascal, excuus!
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2018
  6. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Maak niet uit, zolang het maar over vliegen gaat vind ik het prachtig, het is ook info! :thumbsup:
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Inderdaad, Moki is niet de Moki van de website uit Hongarije maar Moki is een ander bedrijf en voor zover ik weet is de vrouw van Reisert (Airworld) de vrouw van de eigenaar.
    Je kan dus nergens anders de radials kopen dan bij Airworld.
    En als dealer krijg je iets korting maar niet graag, hij houdt het liever zelf.
    Zo, ik zit net even de prijzen te bekijken.
    Ze zijn even een tikkie duurder geworden!
    Ik kon mijn Moki S 250 voor 2150 euro inkoop kopen, verkoop was ie toen iets van 2700.
    Nu kost zo'n ding 3200 euro.
    En de Valach 250 is nog een tikkie duurder, 3700 euro.
    Tja, dan moet je geen vrouw of vriendin hebben, hoe leg je dat dan weer uit?

    GJ
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Het geluid van zo`n motor maakt dan toch alles goed.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn vriendin vind alles prima maar ik kan me voorstellen dat het gezeur van een vrouw boven het geluid van een stermotor uitkomt.
    En dat kan je ook niet uitzetten.

    GJ
     
  10. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.495
    Locatie:
    Heerenveen
    Daarom is Heilemann gestopt met de verkoop van Moki, te lage marges. Service doet hij nog wel aan Moki's en hij heeft nog wat spareparts op de plank liggen.

    Mijn vrouw hoor ik voornamelijk over de benzine stank na een vliegdag... Hier zat ze rustig achter de kist in de tuin. Alleen de smoke vlekken op de tegels... Dat kostte me even wat tijd om het terras te poetsen. Ach... Was de vrouw ook direct weer in dr nopjes

     
    MicropropSport en MichielNED676 vinden dit leuk.
  11. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Goede avond, nog en vraagje, het zwaartepunt ligt 2 cm meer naar voren als opgegeven in de handleiding, dit met lege tank, met volle tank wordt het alleen maar meer.
    Moet ik nu lood in de staart aanbrengen?

    Hier nog een paar foto's van de cockpit in wording, de basis ik greed, nu de details nog aanbrengen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Motor is inmiddels ingedraaid en loopt prachtig, ook de olie uitstoot is stukken minder, en het benzine
    verbruik is aanzienlijk afgenomen.

    Mvg,

    Pascal.
     
    E.hof vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.950
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Beetje onnozele vraag IMHO: dat zwaartepunt moet goed, anders heb je een beroerd vliegend model.
    Of je dat met lood in de staart doet, moet je zelf weten. Je kunt ook kijken of je andere zware dingen zoals ontvanger-accu, ontstekings-accu, eventueel servo's en dergelijke nog wat naar achteren kunt verplaatsen.
     
  13. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Hoi Brutes,

    Ik stel deze vraag omdat ik een elektrovlieger ben, waar het zwaartepunt ten aller tijden goed is gebalanceerd, als het goed is.
    Bij brandstof is het een ander verhaal lijkt mij, en dat is tevens nieuw voor mij, ik vraag mij dus af, hoe nauw luistert het zwaartepunt?
    Immers, volle tank of lege tank schild 700 gram, en dit gewicht zit verre van het zwaartepunt, dus bij de start met volle tank klopt er geen zier van.
    Ik heb nu wat lood in de staart verwerkt, accu's en dergelijke zaten al maximaal naar achteren, met lege tank zit het zwaartepunt 5mm te ver naar voren, dus hij duikelt naar voren toe.
    Met volle tank wordt dat dus alleen maar meer, hoe zit dat nu eigenlijk?

    Mvg,

    Pascal.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb nog nooit een electrokist gehad waar het zwaartepunt vanaf fabriek goed lag, je moet altijd schuiven met componenten.
    Of je moet van die piepschuimmodellen bedoelen maar ik denk dat je dat niet bedoelt.
    Wat betreft de tank en zwaartepunt.
    Daar zijn de meningen over verdeelt, ik hield altijd een halfvolle tank aan.
    Als je een volle tank aanhoudt en het is een flinke tank dan wordt ie heel erg achterlijk als de tank leeg is, en je wilt geen extreem achterlijke kist tijdens de landing.
    Het mooiste is de tank in het zwaartepunt leggen en eventueel een hoppertankje vlak bij de motor.
    Maar lood in een kist leggen is eigenlijk zonde, dat is nutteloos gewicht.
    Kan je de ontvanger of ontstekingsaccu niet naar achteren leggen?
    Dan voeg je geen nutteloos gewicht toe.

    GJ
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.950
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je moet uitgaan van de achterste grens van het zwaartepunt, bij LEGE tank.
    Reden: je wilt onder géén beding, dat het zwaartepunt te ver achterlijk ligt in een situatie waarin je geen motorvermogen hebt, en die tank kan niet leger dan leeg.
    Een voorlijk zwaartepunt maakt je landingssnelheid wel hoger, maar da's dan jammer, daar moet je mee leren omgaan, wat veel belangrijker is, is dat onder geen enkele omstandigheid het zwaartepunt zodanig komt te liggen dat het toestel niet uit zichzelf snelheid meer wil opbouwen.
    Die tank ligt in de neus, dus relatief dicht bij het zwaartepunt. Die 700 gram die zul je gerust merken als je motor uitvalt terwijl de tank nog vol is, maar het zal geen echte problemen geven: iets meer up trimmen, en het toestel komt in een stabiele glijvlucht.
    Maar wat als je met volle tank balanceert, en je vliegt per ongeluk je tank leeg? Zwaartepunt te ver achterlijk, kist steekt bij verlies aan snelheid de neus omhoog, en het is gedaan met de pret!

    Uitbalanceren volgens tekening, met LEGE tank, is de situatie waar de ontwerper (als het een enigszins goede ontwerper is) van uit gegaan is.
     
  16. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Alle adviezen ten harten genomen, mijn dank hier voor, en vandaag de maiden vlucht gemaakt.
    Kist vliegt geweldig, moest alleen wat up trimmen, komt denk ik doordat het zwaartepunt toch nog te ver naar voren ligt.
    Met flaps is het toestel langzaam te vliegen en dat met het geluid van de stermotor geeft het een zeer realistisch vliegbeeld.

    Mvg,

    Pascal.
     
    dries_neyrinck en strutter vinden dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.950
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gefeliciteerd!
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gefeliciteerd.
    Up trimmen wil niet zeggen dat hij te voorlijk is.
    Dat kan je alleen maar testen met een duikvlucht en rugvlucht.
    Als je in rugvlucht veel down moet drukken en als hij in duikvlucht weer snel terugkomt in horizontale vlucht dan is hij te voorlijk.
    Als ie in rugvlucht met heel weinig down horizontaal blijft vliegen dan kan je er een beetje vanuit gaan dat het zwaartepunt goed ligt.

    GJ
     
  19. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ook van mij gefeliciteerd! Zoals GJ zegt: het zwaartepunt kun je niet gaan beoordelen aan enkel de horizontale vlucht. Minstens moet er eens een rugvlucht gebeuren.
    45° duiktest is er ook nog (neem hoogte, gas eraf duw hem in 45 duikvlucht. Laat los. Duikt hij verder is hij te staartlastig, komt hij heel snel weel vlak neuslastig (het klinkt contradictorisch), glijdt hij door en komt hij langzaam weer vlak: perfect).
    Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen favoriete gevoel.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.950
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat bij beide tests ook weer geheel afhankelijk is van of het instelhoekverschil goed is, de gekozen vliegsnelheid, en uiteraard moet het toestel zich ook lenen voor rugvlucht om de test überhaupt te kunnen doen.

    Even voor de duidelijkheid: het zwaartepunt is een constructief gegeven (ligt vast i.v.m. het drukpunt v het gebruikte profiel, vleugelgeometrie etc etc).
    Een verkeerd instelhoekverschil kan een toestel met een juist zwaartepunt, volgens bovenstaande tests toch neus- of staartlastig doen LIJKEN.
    Beide (hoek, en zwaartepunt) staan op tekening. Hoekverschil kun je naar behoefte aanpassen (en een halve graad afwijking is zomaar per ongeluk gemaakt), maar het zwaartepunt moet op de in de tekening aangegeven plaats liggen.
     

Deel Deze Pagina