Pull-pull bekabeling voor rudder

Beste forum genoten,

Ik heb een vraagje betreft een pull-pull syteem voor mijn rudder op een edge540 houtbouw.

Ik heb 0.5mm ijzer draad + wat busjes en dan op de servo arm aan twee kanten een messing pinnetje met een gaatje er in waar het draad door heen kan en aan de andere kant op de rudder de zelfde messing pinnetjes. Hier moet dan het draad tussen gespannen worden.

Hoe kan je het best het draad bespannen en vast zetten en daarbij je rudder recht krijgen :help:

Toch 2 kwiklinkjes op je servo zetten.
Het ijzerdraad bevestigen aan een stukje draadeind en dat in de kwiklinks draaien.
Denk aan de moertjes om de boel vast te zetten.

Oke die Threaded Couplers en kwiklinkjes heb ik. Dat is ook allemaal niet het probleem.
Het draad vast zetten aan de
Threaded Couplers. Ik zag filmpjes waar mensen bepaalde knoopjes maken, andere die solderen,enz.

Wat is jullie ervaring.

draad door busje, dan door draad eind terug steken door busje, vervolgens met een zijknipper een paar kneepjes in je busje doen, en dan als laatse het busje even warm stoken met een aansteker zodat de kunstof buitenmantel van je staaldraad aan elkaar smelt.. gaat nooit meer los...filmpje?

Nou de kabels monteren en vast zetten is allemaal gelukt, bedankt voor de tips.
Ik zit alleen nu te klooien met de spanning van de kabels. Neem aan dat beide kabels gelijke spanning moeten hebben? Het lijkt mij alleen dat het niet zo mag zijn dat als je instuurt dat de andere kabel tegen werkt en dus slap moet komen te hangen?

Ik krijg namelijk het push-push voor de rudder niet lekker soepel draaiend. Denk ook de servo arm te lang is. Heb namelijk de servo arm 2 x zo lang gemaakt, of zal standaard tweezijdige servo armpje voldoende zijn?

wie heeft er ideeën of tips?

Laatst bewerkt:
Marvin,

puur theoretisch en uit herrinnering omdat ik het zelf nog niet heb toegepast, maar nog wel wil/moet gaan doen voor één toestel.

De afstand tussen de aansluitpunten op je servo-arm moet gelijk zijn aan de afstand van de aansluitpunten op je roer.

En ik vermoed dat de aansluitpunten op roer in één lijn moeten liggen met de draaias van het roer. Anders krijg je volgens een ongelijke spanning op je pull-pull. Maar graag laat ik mij op dit punt verbeteren door anderen.

op zich hoeft de arm op de servo niet de zelfde lengte te hebben als die op je roer, maar zoals hans aangaf, is het wel belangrijk, dat de middenlijn van roer en servo gelijk zijn.

dat betekent dan de rudder hevels in lijn moeten staan met het scharnier punt van je richting roer, is dit niet het geval, dan zul je de zelfde hoek ook op je servo moeten toepassen,

normaliter zit de hevel van je servo in een rechte lijn door het hart van de servo arm. dit moet dus ook op je richting roer.

de lengte van je arm mag verschillen, immers als de servo draait, word de draad aan beide kanten evenveel langer als korter, als de hevel op je roer kleiner is, dan zal hij enkel meer uitslag maken, maar daardoor gaan de draden niet slap staan. want evenredig aan de servo. word de draad hier ook net zoveel langer als aan de andere kant korter..

kortom, als je draden slap gaan staan, dan is er een hevel op je roer langer dan de ander, (de ene in gaatje 4 en de andere in gaatje 3) als dit het geval is, dan gaan ze bijvoorbeeld naar links slap hangen, en naar rechts trekt hij steeds strakker
dan wel staan ze niet in lijn met het draaipunt. waardoor ze beide kanten op slap gaan hangen

... de lengte van je arm mag verschillen, immers als de servo draait, word de draad aan beide kanten evenveel langer als korter ...
Dat is niet correct. Gedachtenexperiment (of live als je daar zin in hebt): maak de ene hevel tien keer langer dan de andere. Dan is duidelijk dat de hoeken die de draden met één hevel maken verschillend zijn. Bij verdraaien van hevel zal de ene kant meer trekken dan de andere kant zal lossen. Bij stangetjes zal de zaak gaan wringen, bij pull-pull gaat één draadje hangen.
Alleen bij gelijke hevellengtes heb je onder alle omstandigheden een parallelogram. Zie animaties van vierstangen mechanismen.

in de 4 link parallellogram, beweegt maar 1 van de beide armen. als je beide beweegt dan heft dat elkaar op.

en wat je zegt klopt niet, aangezien bij beide hevels alle hoeken tegelijk veranderen, en ook evenredig, als je bij een lange arm 1 cm trekt, dan word die andere 1cmt langer,

op een arm van 10 cm levert dat een kleine hoek verdraaiing op, zou je aan de andere kant een arm van 5 cm hebben dan trek je daar nog steeds 1 cm aan en word de andere ook 1 cm langer,

maar levert wel een grotere hoek verdraaiing op.

ik heb op mijn extra aan de servo een arm van 10 cm en op het roer 7 cm geen hangende draden...

uhmm het is dus toch wat ingewikkelder dan alleen maar twee draadjes spannen.

maar even conclusie denk ik dan:

Enige juiste manier is als volgt:

drawing1.jpg

met dank aan Johan (plotterwelt)

en Ron had het idd ook gelijk.

@Hans bedankt voor je linkje erg handig.

Zoeken op "pull-pull ackerman", er zal een wereld voor je open gaan. zie Ackerman- what it is, what it does and why we care
Kern van het verhaal:aan de roerzijde mogen de hoorntjes iets áchter het scharnier zitten. Dat er dan één kabel iets losser gaat staan klopt maar dat is geen probleem. In neutraalstand staan de kabels strak (dus geen flutter mogelijk), bij uitgeslagen roer heb je welliswaar een losse kabel maar wordt het roer vanaf de zijkant aangeblazen en zal er dus ook geen flutter op kunnen treden.

Back