Pull - Pull vraagje

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Jorrit, 13 jan 2003.

  1. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Ik heb een vraagje over 'n pull - pull aansturing voor richtingsroer.

    Ik heb meerdere versies gehoord:

    - Lus van staaldraad, busje erover en dan platknijpen.
    - Lus, busje erover, nog een keer het staaldraad erdoorheen en een krimpkousje erover.

    Wat raden jullie aan?
     
  2. Dylan

    Dylan Guest

    Bij de Hobby-in hebben ze closed-loop draad met een kunstof buitenmantel.
    Werkt super simpel...door het gaatje halen van het hoorntje van het roer...om elkaar heen draaien en even verwarmen. Eventueel voor de afwerking een krimpkousje eroverheen.

    Werkt heel snel en makkelijk, en is supersterk.

    Het word trouwens ook bij de betere hengelsportwinkel verkocht.

    Dylan.
     
  3. Tanja

    Tanja Guest

    Ik weet niet waarvoor je het wilt gebruiken, maar ik zou helemaal geen pull-pull systeem gebruiken. Mijn ervaring is dat het erg spelingsgevoelig is
     
  4. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Richtingsroer Diamant.

    Speling? Zou juist het tegenovergestelde moeten zijn. Vooral op grote modellen zie je dit systeem vaak.
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    als je pull pull goed maakt heeft dit absoluut GEEN speling en is het beste wat er is, het is helaas alleen ook het meeste werk.
     
  6. Pull-pull

    Ik heb pull-pull op mijn laatste creatie (3d-aerobatics "Morris Su-Du-Khoi") op zowel richting- als hoogteroer.

    Werkt perfect :D absoluut geen speling, directe aansturing. Let alleen wel ff op met de bevestiging aan de plastic-controlhorns. Ik heb gehoord dat dit behoorlijk in kan slijten, vooral bij veelvuldige stuurbeweging (zoals bij aerobatics), met een zak aanmaakhout tot gevolg.

    Ik heb het zelf nog niet meegemaakt, maar houd het wel goed in de gaten.
     
  7. jetpower

    jetpower Guest

    dat heb ik nog nooit meegemaakt :?
     
  8. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Hmmm
    Ik ben er ook niet meer zo "kapot" van als een paar jaar geleden toen ik het zoveel mogelijk probeerde in te zetten.
    Zeker nadat ik een 22c aerobatic machine ermee verloor omdat (door te hoge spanning?) het "up" gedeelte van de servo hoorn afbrak.... Voordat ik doorhad dat het downgedeelte nog wel werkte, was daar al terra firma.
    Een paar zaken waar je goed op moet letten:
    Allereerst moet je meestal de servohevel verlengen, omdat de gaatjes namelijk op eenzelfde afstand moeten zitten als de gaatjes in de roerhoorns. Ofwel meet de totale afstand tussen de gaatjes bij het roer op en maak een servohoorn met dezelfde afmetingen.
    Dit wordt meestal vergeten, zodat in de nulstand alles mooi strak staat, maar bij roeruitslag één draad slap komt te hangen, óf gaat zitten tegentrekken. Lijnen plus hevels moeten onderdeel zijn van een parallellogram en die heeft 2 X 2 gelijke zijden, ongeacht de gebruikte hoeken.
    Verder moeten de draden verstelbaar zijn en daar heb je die K-links voor nodig met een schroefoog ipv dat soldeerbusje. Omdat de gaatjes in dat schroefoog netjes geboord zijn, zijn de randen vlijmscherp en slijten ze de kabel na verloop van tijd gewoon door. Met een klein vijltje de randen wat afronden scheelt al een hele boel!
    De servohoorn moet van een stevig type zijn, liefst een halve circel. De langwerpige hoorns, zeker die van Futaba, zijn absoluut ongeschikt! De continue trekkracht aan de servoarm zal hem op den duur doen breken.
    Ook vanwege die trekkracht moet de servo goed vastzitten en de uitgaande as bestand zijn tegen het continue onder spanning staan door de draden.
     
  9. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ik heb toevallig vorige week een model omgebouwd voor pul-pul, en de draden staan inderdaad mooi strak als de servo in het midden staat , maar niets strak als deze op volledige uitslag staat..... maar is dit dan een probleem ??, er zit nog steeds geen speling op en op de grond werkt het perfect
     
  10. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Te hoge spanning bij een PULL - PULL systeem is slecht voor je servo's, en is niet nodig.

    Wat WEL belangrijk is, is dat het bevestigingspunt van de draad aan je hevel exact boven het scharnier-draaipunt moet liggen, anders komt de draad inderdaad slap te hangen. Niet dat dit nou zo erg is, want het heet niet voor niets PULL-PULL. :wink:

    Tevens moeten de bevestigingsafstanden gelijk zijn.


    Succes,
    Emile 8)
     
  11. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Capriolo.

    Het is beter dat een roer "op zijn plaats" gehouden wordt, in jouw geval kun je het roer bij uitslag, met de hand verder duwen omdat de kabel die hem normaal tegenhoudt, slap staat.
    Normaal gesproken geeft dat niks want de luchtstroom drukt hem toch lekker terug, tégen de kabelspanning in.
    Maar in sommige gevallen, zoals bij de ailerons, zou dit mogelijk tot flutter kunnen leiden, maar dit is erg ver gezocht, zeg ik eerlijk.

    Wil je het effect opheffen, maak dan een nieuwe servohoorn van een of ander kunststofmateriaal, wat je op de bestaande schroeft. Met de gaatjes op dezelfde afstand als die bij het roer.
     
  12. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Dit laatste is niet nodig, wel exact boven scharnierlijn. Teken het maar eens uit wat er gebeurd.


    Grtz,
    Emile :roll:
     
  13. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Emile.
    Je hebt helemaal gelijk met je tip dat de bev. punten op één lijn moeten liggen.
    Dan: een goed pull-pull systeem kan alleen werken als je gelijke zijden hebt zoals een parallellogram, met één korte zijde zal het "blokkeren".

    Weliswaar zal het door speling en oprekken LIJKEN of het werkt, maar theoretisch kan het niet, kijk maar als je je figuur een uitslag laat maken van 90 graden, iets wat een parallellogram wél kan en de door jou aangehaalde mogelijkheid niet!
     
  14. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Richard
    Je vergist je hier toch mijns inziens!

    Het maakt dus ECHT niet uit. Stel de servo arm is de helft korter. Dan zal de uitslag achter gewoon de helft kleiner worden, maar de spanning in de draden blijft gelijk!

    Zeker op zo'n grote afstand, kun je het bij effekt verwaarlozen.

    Als ik mij vergis, dan komt het omdat het pas 9:25 uur op zaterdag is.


    Grtz,
    Emile :p
     
  15. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Emile.
    Het tijdsverschil tussen Venray en hier is schat ik één minuut dus ook voor mij is het vroeg ;)

    Jou methode werkt inderdaad met draden, zou NIET werken met stangen, en ook omdat de lange zijden erg lang zijn, speling, oprekken komt het toch nog aardig goed. En, inderdaad volgt de hoekverdraaiing bij het roer NIET de hoeken van de servo. Daar zit hem ons denkverschil, ik ging uit van gelijke hoeken aan de servo en gelijke hoeken aan het roer.
    Kijk nog eens naar mijn voorbeeld van een 90 graden uitslag met een servo arm(één zijde) van 2 cm en aan de roerkant van 4cm(éen zijde). Bij een 90 gr uitslag op de servo komt het roer slechts plm 45 graden en het andere kabeltje zal los komen te hangen.
     
  16. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Ach ja, hebben we ook eens wat lol ... :lol:

    Ik zal er niet over doorzeuren, we hebben beide gelijk (oké), want er komt echt niet echt VEEL meer spanning in de draad. Bij normale toepassingen is het hoekverschil tussen beide draadjes namelijk te klein om echt veel meer spanning te creeeren. Tenzij je de afstand tussen servo en hevel wel erg dicht op elkaar zet, of je het verschil in arm tussen beide wel erg groot maakt. De vraag is of Pull Pull dan nog wel zin heeft? Meestal heb je het toch over een afstand van 0,5 m of zo? Tevens gebruikt niemand een 180 graden servo voor Pull-Pull ... toch?

    Ik zou zeggen teken het uit en overtuig U zelf, ik heb het zojuist op het Dagblad van Noord Limburg uitgetekend. Ik heb de servoarm (2cm), zelfs haaks om laten gaan en dan nog durf ik er stalen stangen aan te maken, bij een afstand van 50 cm. Ik zou pas echt kunnen zeggen hoeveel krimp/rek er optreedt als ik Autocad zou installeren.

    Verder als de servo-arm de helft van de hevel arm heeft dan betekend dit niet automatisch dat de hoek dan ook 2x zo klein wordt. Dit is in het begin natuurlijk wel zo, maar daarna gaat het hard achteruit.

    Zometeen zegt robert nog: "Heren ga het ergens anders uitvechten!" :lol:
    Oh ja, Richard ga je je nu ook abonneren op het Dagblad v. Noord Limburg? :lol:


    De mazzel,
    Eigenwijze Emile :twisted:
     

Deel Deze Pagina