Het is voor de F5J die-hards natuurlijk geen hartslag verhogende gebeurtenis, maar voor de nieuwe eigenaar altijd wel een leuk moment, als er zo'n "cadeautje" binnen komt. Het is de 3600 met "Kreuzleitwerk" met een ballast buis en heb ook de ballast worsten erbij besteld. Super goed verpakt allemaal in een houten kist. Alles ademt de sfeer van nauwkeurige aandacht voor detail. De Pulsar zelf is natuurlijk een schoonheid van bouwen. Vriend Tjakko bood aan de kabelboom te maken, kwam een paar uur later al terug met geheel bedrade vleugels! (doettie graag als ex elektro man) Nu nog tijd vinden de motor in te bouwen. Ondertussen de ouwe SunWind nog aanpassen, dan heb ik een reserve kist en eentje waar ik de getimede landingen mee kan oefenen.
Tks Arno, gaan we doen. Eerst ff de vleugelzakken gemaakt, zou zonde zijn als er voor de eerste vlucht al beschadigingen komen....
Door de huidige zienswijze van mijzelf betreffende het zwaartepunt in het algemeen (al doende leert men) ben ik ook de Pulsar 3.6 aan het re-stylen. Ik vloog ik met een zwaartepunt van 87 mm en had in de thermiek stand de flaps ca. 4 mm down staan. Dat zogde er voor dat de gemiddelde vliegsnelheid als laag werd ervaren. In de F5j moet je wel eens wegwezen als je te veel zakt en dat was wat traag. Ook bij het zoeken naar de o zo belangrijke thermiek of warmtepluk was de reikwijdte beperkt. De flaps heb ik nu in de thermiekstand met behulp van een triplex profiel malletje op 0 mm staan en in de cruise en speed stand gaan ze 1 respektivelijk 2 mm naar boven. Ook is het zwaartepunt naar achteren gegaan en zit nu op ca. 96 mm. Verplaatsen doet-ie nu een stuk beter, zeker met enige ballast toevoeging, en ook zijn de bochten nu veel vlakker te sturen. Hij is dus weer erg aantrekkelijk geworden. De staartboom heb ik met twee componenten gelijmd na wat schuurwerk. De D47 servo's zitten netjes achterin de staart en ik kan nu met het nieuwe zwaartepunt een 3S lipo van 1600mAh plaatsen. Daarmee kom ik ondanks de gemonteerde ballastbuis onder de 1600 gram vlieggewicht. De ervaring leert dat dat tot en met windkracht twee goed gaat. Bij windkracht 4 heb ik er 250 gram ballast in en dat gaat ook goed. Groetjes Frans
Gefeliciteerd Richard met je nieuwe aanwinst. Ziet er erg goed uit. Ben benieuwd naar je vliegervaringen met deze zwever. Het is altijd een hartslag verhogende gebeurtenis als er een nieuwe kist binnenkomt Richard. Ook voor de die-hards
Op richting kan ik me die D47 nog wel voorstellen, maar voor hoogte ... ?! Dat lijkt me toch heel erg krap bemeten.
De kamertjes in het vaste gedeelte van het roervlak zijn daarvoor ontworpen. Misschien zijn er later sterkere servo's ontwikkeld met dezelfde afmetingen ?
Dirk heeft gelijk, D47 op hoogte is af te raden. Kijk eens naar : http://www.hyperflight.co.uk/getfile.asp?code=PULSAR-4000E&code2=2 Daar raden ze een MKS6100 of Hyperion DS 09-AMD aan. Of op http://www.espritmodel.com/pulsar-3-6e-pro-competition-res-arf.aspx Daar spreken ze van een HS-5125MG. groetjes, David
De D-47 is natuurlijk een servo met fantastische eigenschappen voor zijn klasse, maar echt een klasse te licht voor de omvang van dit toestel (flutter?) en een klasse te onnauwkeurig met deze roeren waardoor de grote klasse van dit toestel geen recht wordt aangedaan. De MKS DS6100 (10mm) of Hyperion DS09AMD (9.5 mm) of de DES428BB (9.5 mm) of KST X08 ( 8.0 mm) zijn betere alternatieven. Alles wat minder is is zonde van de Pulsar. Rick
de graupner DES427BB zou ook nog prima kunnen volgens mij. d47 op zo'n kist op hoogte zou ik niet aandurfen.
Ik vlieg bijna twee jaar met die D47 zonder problemen. Ik zal hem gaan vervangen door DS 09-AMD die ik nog heb liggen. Nog succes gewenst Richard met je pulsar. gr Frans
Laat eens weten of je wat merkt in stuurgedrag en nauwkeurigheid van je nulpunt. Ik ben benieuwd of onze aanbevelingen in de praktijk bij deze toestellen hout snijden. Rick
In mijn SSL zit D47 op Ri-roer. Maar op hoogte zit een hele dikke stevige Graupner DS....! Weet het nummer niet, kan het ook niet zien zonder demonteren. Die zit natuurlijk niet achterin. Maar ... D47 is gewoon een factor 5 of meer te zwak. Over de precisie doe ik geen uitspraak, dat is hooguit een kwestie van fijn/minder fijn sturen. Niet van total loss of niet ...
Ik zou het ook niet durven, maar als Frans al bijna 2 jaar vliegt met D47 op H/L ben ik benieuwd. Rick
Mks6100 er in en je bent save! Beide Supra's en Xplorer van mij hebben die op hoogte en richting. Einfach super!
Wel even de BEC spanning in de gaten houden bij MKS DS 6100. Advies is 5V. Bij 6V BEC loop je de kans dat je ze oprookt. Of je moet kiezen voor de HV versie van deze servo. Is er inmiddels ook (MKS HV 6100). Verder prima servo's!
Ik gebruik zelf de YGE60 Esc en die geeft een BEC spanning van 5,5volt. Werkt dus ook prima, maar een higer voltage is niet aan te raden
Klopt helemaal, maar die hogere spanning wordt de servo pas dan fataal wanneer je hem langer maximaal belast. Een 6100 op flaps bijvoorbeeld, ook bij 5,5 Volt zou ik al griezelig vinden. Maar op aileron, stab of kielvlak heb je geen problemen. En de 6100 is toch wel een van de betere servo's wanneer het aankomt op precisie en snelheid.