PUMA light - kort bouwberichtje...

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Dirkyformant, 12 mei 2018.

  1. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
    Daar ik helemaal geen ervaring had met het bouwen van parkflyers met Depron, XPS, EPS of whatever, heb ik deze PUMA-achtige creatie gemaakt. (Voor mij lijkt hij er op maar behalve de vorm van de staartvin is er weinig gelijkenis te bespeuren. Who cares... het kind moet een naam hebben)

    Ik had DEPRON besteld. Maar toen het pak aan de deur stond leek het geen DEPRON maar XPS te zijn. Iets "slapper" maar ook iets goedkoper.

    Alles uitgetekend in 3D, stukken gefreesd op de CNC portaalfrees, gekleefd met PU lijm en hier en daar ook houtlijm.

    Een kleine 2 weken later is de pasgeborene 500gr licht en heeft hij een spanwijdte van 1400mm. Klaar voor de maiden maar daarvoor zal het wel iets minder moeten waaien...

    Foto's staan niet in de juiste volgorde maar dat zal wel geen issue zijn hé?

    20180512 029.JPG 20180512 010.JPG 20180512 001.JPG 20180429 010.JPG 20180429 009.JPG 20180429 007.JPG
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Verstevigen kan altijd nog. Ben benieuwd naar de maiden.
     
  3. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
    Uiteindelijk is gisteravond rond 19u30 de wind dan toch gaan liggen. Na een paar worpen en check van de zendinstallatie op iets grotere afstand een vluchtje gewaagd.
    Het effect van de rolroeren was te hevig dus maar direct weer aan de grond gezet en meteen ook (kleine) schade aan de vleugel door een blok aarde.
    Snel hersteld maar de wind kwam weer opsteken dus maiden2 is voor later.

    My gut feeling, en daarvoor heb ik dit toestelletje ook gebouwd, is dat het materiaal beter geschikt is voor ofwel kleinere modellen, ofwel om dienst te doen als onderdeel in een zwaarder toestel dat zijn sterkte haalt uit andere materialen. Depron ware zeker beter geweest...
     
  4. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hey Dirky,


    Wat leuk dat je ook een Puma hebt gebouwd! De romp en het kielvlak lijken er zeker heel erg op! Lijkt erop dat je er wel wat eigen draai aan hebt gegeven. Hoe heb je je keuzes gemaakt?

    Misschien iets vertekend op de foto, maar je stabilo lijkt iets breder dan normaal? Heb je de tekening van de Puma? Ik zou je de vorm wel even kunnen sturen. Je zou net een klein beetje meer ronding kunnen schuren en dan is ie vast ook een op een hetzelfde!

    Wat een laag gewicht zeg! Wow, daar kan houtbouw zeker niet tegenop! Ik gok dat je Electromotor vast zonder problemen de kist verticaal trekt!?

    Qua verstijvingen; ik zie een vuren ligger in het stabilo? Hoe heb je het roer zelf verstevigd? De verbinding tussen beide kan vast wel wat extra gebruiken ook al is ie zo licht?

    In je ribben zie ik twee ronde gaten. Heb je daar buizen van koolstof oid ingemaakt? Wederom benieuwd naar je keuzes...

    Het enige echte verschil wat ik zie is wel het profiel van de vleugel. De Puma heeft eigenlijk een meer symmetrisch profiel ipv een vlakke onderkant.. Je zult vast wat langzamer (afgezien van gewicht) vliegen met dit profiel. Fijn cruisen ;-).

    Mocht je een symmetrisch profiel willen hebben dan kan ik je de ribben ook wel sturen. Lijkt erop dat jij binnen een paar dagen zo'n vleugel bouwt met je mooie CNC frees. Nice!

    Succes en ben benieuwd hoe hij vliegt. Maak je em filpje?!

    Groet Q
     
  5. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hey Dirky,


    Je post kruiste de mijne in wording. Jammer dat et net nog niet goed is gegaan! Wat voor zender heb je? Ik gebruik FrSky met een taranis en heb met een schuif op de wijsvingers de maximale uitslag variabel gemaakt. Onwijs handig en fijn in het vliegen! Ik kan je er uiteraard graag bij helpen.

    Verder heb ik bij mijn weten 25graden als max van max uitslag. Dat is redelijk heftig. Minimaal 15 graden en dan gaat et heel rustig met de rol. Maar ja je hebt een ander profiel dus het zal bij jou vast beter wat anders zijn!

    Groet Q.
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    XPS gebruik ik icm 3mm carbon latje voor 1m zwever. Voor dit vliegtuig zou je bijvoorbeeld kunnen indekken met 1mm balsa of zo (beschik je over vacuüm techniek). Of toch nog ns eentje bouwen in Depron.
     
  7. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
    Bedankt voor de info/tips.
    'k Heb hier nog 2 echte PUMA's in aanbouw maar da's voor veeeeel later. Ik wou dus gewoon ervaring opdoen met 't gebruik van EPS/XPS/DEPRON en dat is bij deze al voor een deel gelukt.
    De rolroeren heb ik duidelijk te groot gemaakt maar dat maakt niet uit. Desnoods maak ik nog een andere vleugel als deze het begeven heeft...

    Filmpje zal voor een volgende keer zijn als mijn madam thuis is en de camera kan bemannen.
     
  8. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
    [​IMG]IMG_20200508_103553_resized_20200508_103627469 by Dirky dyniMo, on Flickr

    en zo ziet het ding er sedert gisteren avond uit :)
    Romp achteraan gewoon opengescheurd naast de lijmverbinding. Lijkt er wel op dat deze XPS alles behalve ideaal is voor modelvliegen.
    Enkel asje van de motor gebogen maar daar steek ik wel een ander in. Al bij al, schade beperkt...
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Als het écht Depron is, kan het heel veel hebben. Mits... ja, op bepaalde punten creëer je wat "hardpoints". Dat kan ook licht verpakkingsplastic (à la fruitbakje AH) zijn dat je ertegen aan lijmt. Nee, het ligt niet aan het materiaal... Kortom, weer in elkaar zetten en kijken waar je risico's op breuk/ scheur moet ondervangen. Ik neem ook aan dat je tijdens de maiden niet gaat raggen met die kist ;).
     

Deel Deze Pagina